Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:39

Dankjewel.

Eerst eens kijken wanneer ze zelf die voet netjes belast.
En dan nog dikke week erbij.

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 20:41

Oké hier heb ik wat aan, thanks! Het zal wel bij een keer per dag blijven, want ik ben nog niet bijgekomen van al die keren per dag naar stal :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:48

Ik denk dat je snel te veel doet in dit geval. Zou zelf eigenlijk pas mikken op rijden in het nieuwe jaar en dr nu even lekker bij laten komen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:49

Kimmie25501 schreef:
Daar heb je zeker een punt! Ik vind dat alleen zo lastig inschatten hoe ik dat bepaal. Waar zou jij dan op letten?

Ik kan me voorstellen dat dit misschien wat onzekerheid van je is door alles wat er nu is gebeurd? Weet ik niet zeker natuurlijk maar volgens mij ken jij jouw paardje echt wel om dat straks te kunnen zien.

Volg vooral je gevoel daarin zou ik zeggen. Ik vind het heel lastig om aan te geven waar ik dan op zou letten omdat ik, ook door alles wat ik hier zo voorbij zie komen, volgens mij een totaal ander paard qua karakter heb dan de jouwe is. En laat je daarin ook niet teveel afleiden door andere mensen van stal of zo. Iedereen bedoelt het altijd geweldig goed natuurlijk maar het is jouw paard en jouw risico.

En wat iemand anders hier ook zegt: te langzaam kan eigenlijk niet maar te snel wel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 20:54

Hmm ja dat is natuurlijk ook wel weer zo! Ik ga mijn enthousiasme gewoon steeds temperen haha, dan kan het niet misgaan hoop ik. Fijn dat ik daar met jullie over kan sparren! (En dat bijna iedereen ongeveer hetzelfde zegt scheelt ook wel, anders wordt het juist weer verwarrend).

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:36

En anders overleggen met de da als je twijfelt!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:46

ik zou die beenstand als richtlijn pakken, elke x foto's maken, trekt het bij of juist niet, bij juist niet doe je te veel, tikkie terug en weer ff blijven hangen op dat punt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:42

Ik zou denk ik ook kijken of je langzaam een beetje 'uitgestrekte stap' of andere stretch oefeningen kunt mee pakken als voorbereiding op draf. Je wilt in deze fase wel voorkomen dat het een strakgetrokken litteken wordt en daarvoor moet het wel een beetje op lengte blijven. Natuurlijk wel met beleid, je moet niet het herstellende weefsel weer stuk trekken.
De draf is natuurlijk goed voor de rest van de conditie, maar ik denk dat je dan met kracht gaat oprekken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 21:53

Ik denk dat ik inderdaad morgen de dierenarts even app voor een opbouwschema, dan zit ik sws safe met wat ik doe.

Speurneus, ah dat is wel een goede ja!

Bowo, heb je nog tips hoe ik die uitgestrekte stap kan vragen aan de hand? Ik vermoed dat verruimen nml anders werkt dan versnellen. En welke andere stretchoefeningen heb je verder nog? Ik ben met je eens dat we het lichaam wel een beetje moeten prikkelen, maar het is echt zoeken naar de balans.

Ik heb nu twee daagjes niet met Ivy gestapt, zodat haar lichaam ook weer even rust kon krijgen. De pees zag er vandaag gelukkig ook alweer veel beter uit.

Afbeelding
Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:27

Diertje heeft (onderhuidse )wonden die zou ik zeker niet vragen om te gaan verruimen of andere oefeningen te doen.Laat dat diertje nu eerst eens haar eigen tempo bepalen.Zij voelt de pijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 22:39

Ik blijf het toch lastig vinden hoe dat in te schatten. Ze komt gelukkig op mij over alsof ze nu weinig tot geen pijn meer heeft. Ik heb nu gemerkt dat als ze letterlijk haar eigen tempo mag bepalen dat tempo flink hoog is, maar dat bedoel je vast niet :+

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:45

Klopt het nou dat ze haar been nog steeds wat anders dan eerder neerzet? Wat meer gedraaid en op rust?
Ik zou als je dan wil opbouwen de frequentie opbouwen en niet hoe ze moet lopen. Dus eerst eens 2x daags stappen en dan bv 3x daags

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:56

Nu inderdaad gewoon regelmatig korte stukjes stappen. Als ze echt 2 dagen rust nodig heeft om te 'herstellen', vraag je waarschijnlijk ook te veel. Je moet het weefsel prikkelen zonder te overbelasten.

Stretchen komt pas als de gewone stap zonder problemen gaat. Wanneer je wel zo ver bent, is het vooral zoeken naar een goede voorwaartse stap met een goede hoofd-halshouding (horizontale hals zeg maar, eventueel nog wat lager) zonder dat het gehaast en gedribbel wordt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 09:56

Ik heb ondertussen een opbouwschema van de dierenarts gehad! Ik denk wel dat ik het iets rustiger aan doe, gezien jullie tips, maar nu heb ik iig een leidraad.

Je mag opbouwen naar 20 min stap (elke 5 dagen 5 min erbij) en dan aan de longe starten met 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 minuten uitstappen. Elke 5 dagen 5 min erbij. Tot op 20 min stap/draf dan galop toevoegen. Daarna kan je rustig aan ook weer starten met rijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:05

Oh dat is wel heel snel schema. Plus ik zou zeker nog op het harde blijven, en geen bochten, dus geen longe in een bak. (Zacht) zand is echt zwaarder voor spieren in herstel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:19

Wow, dat lijkt me bij deze verwonding en klachten héél snel, ook geen logische opbouw eerlijk gezegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:25

Weet je eigenlijk al waarom haar peesschede met vocht vult? De dierenarts zei dat dit door de rust komt, maar met rust trekt het vocht weg, dat komt niet overeen. Ze zet haar been ook nog steeds raar weg.

Lijkt me goed de pees eens te scannen om te kijken of daar wellicht ook iets zit. Sowieso ook goed eens te kijken of er nog interne schade is op de plekken van de wonden.

Al met al denk ik dat het schema van de dierenarts te optimistisch is, als ik kijk naar hoe recent ze pas echt herstelt en hoe ze haar been nog steeds wegzet.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:23

Zo gek snel vind ik het schema niet, over 20 dagen pas aan de longe.
Kim gaat het al rustiger aan doen zegt ze, dus zal het pas over +/- een maand zijn dat het paard aan de longe gaat.
Herstellen is niet alleen rust, er zal ook weer beweging toegevoegd moeten worden en dit lijkt me een prima schema.
Over een paar weken nog eens kritisch kijken naar het betreffende achterbeen,zo lang je enkel aan het stappen bent zou ik nog niks doen qua scannen etc.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:33

Ik vind het ook een snel schema. Snel aan de longe en dan ook draf. Zeker omdat haar pees dik is en haar been scheef gezet blijft? Zou een paarden fysiotherapeut misschien wat zijn om er bij te betrekken? Zodat deze misschien gerichte oefeningen of therapie voor de pees kan geven en ook kan meedenken mbt de opbouw?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:06

Dit is het plan dat ik nav jullie tips en het schema van de dierenarts heb opgesteld:
4 dagen 10 minuten stappen
5 dagen 15 minuten stappen
5 dagen 20 minuten stappen
5 dagen 25 minuten stappen
5 dagen 30 minuten stappen, buiten, niet op het erf
Pees + bil la laten scannen
5 dagen oefeningen Kelly de geus voor houding, coördinatie en proprioceptie
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Een week vrij met vrijheidsdressuur en wandelen voor houding, coördinatie, proprioceptie en blijheid
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Vanaf januari 2026: rustig starten met rijden

Ik denk als je het zo ziet dat het rustiger is dan het eerder misschien leek. En natuurlijk zal ik haar ook dagen rust geven, maar die plan ik wel als het zover is.

Goede tip Sabri, ik heb meteen mn vaste fysio voor Ivy een appje gestuurd!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:57

Ik mis een belangrijke rustdag/ikhoefhelemaalniets dag..
Dus echt enkel vrijheid zelf bepalen op ruimere paddock wat ze wilt.

Goed doordacht verder!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 20:08

De rustdagen heb ik daaronder ook benoemd! Maar die plan ik niet zo strak want dat zijn wss dagen dat ik bv niet naar stal kan gaan oid.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 20:13

Afbeelding

Ivy heeft een maatje *\o/* We gaan kijken hoe het gaat en als het goed gaat gaan we zaterdag kijken of ze samen kunnen staan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:22

Wat fijn!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 11:36

Nieuwe update vandaag!

Toen ik aankwam stond Ivy best rustig te eten, ze voelt zich veilig bij haar maatje.

Afbeelding

Ze had het wel heel koud en ze was best wel onrustig. Vandaag hebben we weer 10 minuten gestapt.

De pees vandaag:

Afbeelding

Na het stappen was ze gelukkig wel wat rustiger. Ik heb haar vandaag voor het eerst weer zien rollen, dus dat is heel positief.

https://youtube.com/shorts/vrumxhmtFLk? ... dyXU4mLjO-

Verder hebben we vandaag het draadje ertussenuit gehaald en dat ging heel goed.

https://youtu.be/AUztvFy09uQ?si=wIfbzmhRduj5VbMB

Afbeelding

Ze doet af en toe wel zelf wat lelijk. De stalhouder zei dat ze af en toe ook de paarden van de kudde probeert aan te vallen. Hij denkt dat dat komt omdat ze best ongelukkig is met waar ze nu staat. We gaan daarom komende zaterdag toch proberen om nog in te scharen in de kudde. Dan nog wel een tijdje in de nacht op stal zodat ze tijd heeft om bij te komen.

Dit is trouwens de wei waar ze nu samen staan, zodat ze qua grootte ook alvast een beetje worden voorbereid op meer ruimte.
https://youtube.com/shorts/UXvABDR8XXY? ... HDOo_kHp9a