Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 15:00

Niks besloten hoor, sachertorte,je mag wel mee kletsen :j

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:15

Tancreda4 schreef:
Wind, kou en ze had honger = wild := :))

[ Video ]

Hahaha, lekker blij ei!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:22

Haha, hier ook lekker fris :D

Ze mag van mij altijd even de wal op en af, en de laatste keer de wal af ging ze ook ineens met vier benen de lucht in :') mafkees :+

fique

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:18

Haha hoe ouder hoe gekker klopt echt. Ik moest Magnifique deze week gewoon loslaten met naar de paddock brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:16

Dat is dan weer een voordeel bij mij... ik doe de staldeuren open en ze staan direkt in de paddock :)
Wel veel meer de tegels vegen voor de deuren onder de overkapping 8-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:32

Ja, zulke sprongen tijdens wandelingen is minder grappig. Gelukkig heeft ze dat eigenlijk nooit echt gedaan. Ze kan wel eens 3 meter hoog worden en dr tuigerbloed laten zien, maar ook onder het zadel heeft ze nooit echt van dit soort sprongen gedaan. Denk 1 of 2x in die tig jaar dat we hebben gereden. Blij mee :))

Gelukkig bleef het hier bij, want doordat ze niet meer zo soepel is ben ik extra bang dat ze haar ijzers er anders onder vandaan klapt :=

@ Sachtertorte; welkom hoor! Ik ging je naam even googlen omdat DubbelFun er trek van kreeg, maar ik je naam niet herkende :))

@ Celebi, wat super fijn dat hij gewoon lekker zacht slaapt nu!

@ Wendy haha, nog zo'n hyper oudje, heerlijk :))

Gisteren einde dag was ze ook rillerig. Ik weet nu niet zo goed of ze gewoon hyper is van iets, honger heeft door toch te weinig eten, koud heeft door toch te weinig eten, of rillerig is omdat haar luchtwegen gaan opspelen ... Vond haar vanmorgen ook wat opgetrokken en beetje 'twitchy' door haar lichaam heen. Als ze het nu even kon vertellen waar ze last van heeft :=

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:01

Goedemorgen! Dank jullie! Wederom iemand die trek krijgt van mijn naam; leuk! Of niet leuk, maar dan gaan bakken of zo? :D

Eens kijken of ik jullie namen ga onthouden, zal mijn best er voor doen.

Kort voorstellen dan maar (is wel zo netjes); 3 paarden aan huis in de leeftijd van 13 t/m bijna 22. Oudje heeft PPID en EOTRH; anderhalve week geleden zijn al zijn voortanden getrokken. Vorig jaar konden we nog een paar sparen, maar bij de controle röntgenfoto bleek toch ook de rest aangetast en nu is hij tandenloos. Moet er even aan wennen (hij niet zo, redt zich prima) maar ik wel. Hopelijk is de stank ook snel verleden tijd (was even vergeten hoe vies het ruikt). Hij is een paar dagen niet zo lekker geweest van de operatie, maar het gaat nu prima: wonderbaarlijk hoe snel ze zich aanpassen en eten. Hij wordt normaal gesproken een aantal keren per week 'getraind': bewegen en fit houden en heeft daar ogenschijnlijk ook lol in. Je ziet sinds dat hij de diagnose PPID heeft, dat hij er ouder uit gaat zien (of ik let er specifiek meer op, dat kan ook). Hij heeft vroeger in zijn sportcarrière Z2 dressuur gelopen en L gesprongen, best knap want het is niet een heel getalenteerd dier. We kochten hem als net zadelmakke 4 jarige zonder al teveel km in de benen en is dus inmiddels 17 jaar bij ons.

Zal vooral meelezen voor jullie handige tips voor de kwaaltjes en dingetjes die oude(re) paarden nou eenmaal hebben/krijgen en wat jullie daar dan aan doen. Bij voorbaat dank dus!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:55

Hoe kom je ook bij die naam haha. :')
Ik maakte ze vroeger wel vaak, heerlijk!

Tancreda,opgetrokken staan is vaak wel tekort aan voer, kijk of je extra aan kunt bieden?

Hier geen gek paard, kelly kan dat ook helemaal niet meer.
We hadden gister wel sneeuw *\o/*
Het is niet blijven liggen en nu is er ook een heerlijk zonnetje,mag van mij wel even zo blijven :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 12:04

Tancreda: opgetrokken kan te weinig droogstof/voeding en/of kou zijn. Vervelend dat je niet precies kunt achterhalen.

Sachertorte: ook een tandloos oudje. Die stank is idd walgelijk te noemen %) Duurde bij die van mij wel paar weken, tandvlees dicht, geur weg was het.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:10

Is ze koortsig Tancreda? Het was wel koud de afgelopen dagen, misschien toch extra toedekken?

Ellepel: sterke connectie met Wenen :) Hoe oud is jouw oudje?

Zo het is niet mis die geur inderdaad Marleen88. Was het even vergeten. Dierenarts zei dat volledig herstel pas na een maand of 2 is. Zou de PPID nog voor vertraging gaan zorgen in dat opzicht?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 12:15

Sachertorte schreef:
Zo het is niet mis die geur inderdaad Marleen88. Was het even vergeten. Dierenarts zei dat volledig herstel pas na een maand of 2 is. Zou de PPID nog voor vertraging gaan zorgen in dat opzicht?

Gelukkig hield de geur geen 2 maanden aan. :=
Volgens mij kan PPID zeker van invloed zijn op de genezing, dat werd hier in het topic ook opgenoemd.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:24

marleen_88 schreef:
Sachertorte schreef:

Gelukkig hield de geur geen 2 maanden aan. :=
Volgens mij kan PPID zeker van invloed zijn op de genezing, dat werd hier in het topic ook opgenoemd.

God zij dank! Ik was serieus vergeten hoe het proces verliep vorig jaar; maar dat ging ook maar over enkele aangetaste tanden. Nu is er veel meer getrokken.

Hoe oud is jouw oudje?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 12:32

Die van mij is 26 en hij redt zich heel goed zonder tanden en voelt zich prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:50

Ik blijf het verbazend vinden dat paarden zo makkelijk zonder tanden verder gaan.
Is die EOTRH eigenlijk alleen aan de voortanden of ook bij de kiezen ??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:13

Ik stond er idd ook van te kijken hoe snel ze weer gewoon hooi uit nette plukken en weer hooi eten na het trekken van de voortanden. Een stalgenootje had een paard waar veel voortanden uitgingen. 1x wat ontstoken geraakt, die geur wil ik nooit meer ruiken %) (wij verzorgde hem toen even omdat zij zwanger was).

Geven jullie dan nog wel hooi uit netten, of los vanwege het missen van de tanden?

@sachertorte nee geen verhoging en ook niet perse te laag qua temperatuur. Vanmorgen 37.4. Meestal zit ze ietsjes hoger (37.7) maar vind het niet zo noemenswaardig. Heb d'r gisteravond wat dikker gezet en vandaag ondanks dat het wat warmer wordt zo gelaten.

Filmpje van d'r ademhaling & wat 'rillerig' in t lijf als dat te zien is. Ben wel benieuwd wat jullie vinden, zover dat van een bewegend filmpje is te zien :o

Vanmorgen heeft ze een bakje Hartog Senior er extra bij gekregen. Daar draait ze ook wel iets proppen mee trouwens, maar minimaal. Hooi leek ze ook goed te hebben gegeten vannacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:24

Ik zou het niet zozeer rillerig als wel schokkerig willen noemen. Dit 'schokken' van de spieren (muscle twitching) kan door meerdere dingen komen.
Heb je al eens een breed bloedbeeld laten bepalen om tekorten in vit/mineralen uit te sluiten??

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:28

Heeft ze het een beetje benauwd misschien? Ik denk deze ademhaling (beetje pompend) te herkennen van mijn astmapatiënt Tancreda. Maar ben uiteraard geen dierenarts. Heb je eventueel een Flexineb? Die zet ik erop in geval van twijfel. Hoop dat ze snel de oude (rare woordspeling in dit topic) is.

Ja bijzonder is dat hoe snel paarden zich aanpassen inderdaad Marleen88 en DubbelFun. Maar fijn dat het zo kan. Mijn dierenarts zei dat EOTRH bijna altijd de snijtanden betreft en in een zeldzaam geval de kiezen ook aangetast worden. Maar zelf alleen ervaring met ons oudje (snijtanden). Hoop ook dat het daarbij gaat blijven wb het gebit.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:40

Mag ik ook aanhaken? Ook twee ouwe gappies van 26 en 22, beiden nog denkend dat ze 8 zijn en gelukkig gzd nog geen kwalen...

Ben heel benieuwd wat er met je paardje is Tancreda, vreemd iets, nog niet eerder gezien...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 13:45

DubbelFun schreef:
Ik blijf het verbazend vinden dat paarden zo makkelijk zonder tanden verder gaan.
Is die EOTRH eigenlijk alleen aan de voortanden of ook bij de kiezen ??

Meestal de snijtanden, zelden de kiezen naar wat ik begrepen heb.

@Tancreda, opvallende ademhaling heeft ze. Vind het ook niet persee rillerig, maar meer pompend/schokkend. Geen iee wat daar de oorzaak van kan zijn.

Sakyr eet uit een slowfeedbak met net erover. Ik pluk vaak wel wat beginnetjes voor hem, maar verder niet.

Welkom BarbaraNova.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:46

Aah nog heel veel meer frisse oudjes dit weekend :+
Zaterdagmiddag hebben we ons vaste rondje happen en stappen gedaan. Maar jeeeeemig wat was mevrouw snel en wakker :') Normaal gesproken doen we zo'n 35 minuten over dit rondje, her en der een plukje gras meepakken en dan lopen we weer verder. Dat deden we zaterdag ook, maar toen in 27 minuten. Kon haar letterlijk niet bijbenen en heb het op het einde maar opgegeven. Ik liep zo'n beetje halverwege haar buik en zij stapte als een malle "naast" me.

Tancreda, is dat Wieteke die zo uit haar bolletje gaat? Jaren terug las ik je fototopics altijd graag.

Welkom Sachertorte! Ook hier meteen honger Y)(^)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:20

@tancreda
Hebben jullie niet ooit ook problemen gehad met zand/koliek?

Het knijpen heb ik toen bij bonnie gezien als ze heel slecht stond qua longen.
Maaaaarrrrr dan ademde ze ook best vlot erbij zeg maar.

Heerlijk om te zien dat de oudjes nog lekker uit hun dak gaan <3

Hier net even gekeken hoe layka er bij staat qua voer/dikte.
Die was dus echt wel haar dikkere deken vorige week al nodig ondanks dat ze zelf ook een flinke vacht heeft.
Maar we weten dat zij van dikke dekens houd _O-

Afbeelding

Het is niet zichtbaar. Maar wel alles zeer goed voelbaar.
Dus komende winter haar goed in de gaten houden qua voer/dikte.

Destraks lag eerst layka te slapen, iris en dahlia hielden toen de wacht.
Even later ging dahlia ook liggen.
Toen stond layka op en iris ging liggen _O-
Met z'n 3en doen ze t mooi
Met slecht weer geven we ze altijd op stal hun hooi.
En naja dan zie je ze dus soms alle 3 lekker slapen
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:15

Sachertorte schreef:
Heeft ze het een beetje benauwd misschien? Ik denk deze ademhaling (beetje pompend) te herkennen van mijn astmapatiënt Tancreda. ..

Dat viel me idd ook op. Missy (COPD'er) had dit ook, maar wel erger. Die had zelfs dikke spieren daar lopen om de lucht er uit te persen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:26

@BarbaraNova: leuk, dan ben ik niet de enige nieuwkomer! Wat fijn dat jouw golden oldies nog geen kwalen hebben. Geluksvogel!

@EvaC: sorry dat ik je (bijna) een vreetkick bezorgd heb. Wat heerlijk dat jouw oudje ook zo fris was.

@Hagelslag: Wat een mooie foto van jouw viervoeters samen. <3

@DubbelFun: ja bij mijn astmapatiënt was het ook wel erger dan hier op het filmpje, maar het lijkt er wel op. Ik vernevel een aantal keer per week met de Flexineb en daar doet hij het goed op wat de luchtwegproblemen aangaat. (Dit is niet mijn oudje overigens).

Ik baal: een van de heren heeft z'n ijzer afgetrapt (die zaten er net nieuw op sinds vorige week donderdag) en ik kan 'm nergens meer vinden. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:59

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:16

Hi!

Mag ik ook aanhaken? Een 27 jarige pony en een 23 jarige. Mijn 27 jarige heeft last van de luchtwegen op dit moment, heeft ook zijn hele leven al astma maar ik krijg dit nu niet goed lijkt wel, of ik ben gewoon ongeduldig….

13 november is de dierenarts geweest een medicatie (sub nog iets) gehad. Dit is een slijmoplossend maar hij heeft geen slijm, althans niet zichtbaar en ook geen hoest. Wel is hij benauwd het lijkt op het filmpje hierboven van trancreda maar dan minder knijpend. Wel een snelle ademhaling het is in en uit ongeveer 20 keer in een minuut. Ik vernevel ook nacl maar t lijkt allemaal weinig uit te halen, er komt ook niks los..

In april dit jaar heeft hij lang op de kliniek gestaan ivm dunne darm koliek, en nu maak ik me hier weer zorgen over….