Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:30

RianneH schreef:
Het is zeker lastig dat ze in Nl niet te krijgen zijn, er zijn wel een soort van sokken te vinden bij DocHorse zag ik. Maar misschien kan ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om in het NL te krijgen, zou daar interesse in zijn?

Absoluut!

Mocht er iemand in regio utrecht wonen of via pb kunnen ondersteunen met hoe ik duidelijk kan meten en evt fotos kan doorsturen voor welke sokken ik dan moet bestellen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:54

Ik heb je al een aantal keer aangeboden om ‘mijn’ Winny sokken (die ik ook van een vasculitis helaas ervaringsdeskundige heb gekregen) te proberen. En ook mijn Arma boots mocht je proberen. Dus ik weet even niet zo goed wat je nou precies zoekt? Waar je tegenaan loopt?
Zoals ik al heb gezegd, de vasculitis gemeenschap helpt elkaar. En dat is echt super! En heel bijzonder.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:27

absque_dubio schreef:
Ik heb je al een aantal keer aangeboden om ‘mijn’ Winny sokken (die ik ook van een vasculitis helaas ervaringsdeskundige heb gekregen) te proberen. En ook mijn Arma boots mocht je proberen. Dus ik weet even niet zo goed wat je nou precies zoekt? Waar je tegenaan loopt?
Zoals ik al heb gezegd, de vasculitis gemeenschap helpt elkaar. En dat is echt super! En heel bijzonder.

Ik weet het Anouk. Maar ik ben bang dat ze eventueel stuk gaan oid.
Maar misschien de beste optie om inderdaad jouw sokken te passen en dan evt die maat te bestellen als t werkt.

En ik weet gewoon niet wat ik hiermee wil. De chaot in mij.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 22:27

Saaams schreef:
RianneH schreef:
Het is zeker lastig dat ze in Nl niet te krijgen zijn, er zijn wel een soort van sokken te vinden bij DocHorse zag ik. Maar misschien kan ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om in het NL te krijgen, zou daar interesse in zijn?

Absoluut!

Mocht er iemand in regio utrecht wonen of via pb kunnen ondersteunen met hoe ik duidelijk kan meten en evt fotos kan doorsturen voor welke sokken ik dan moet bestellen.

Ik woon in de buurt van Utrecht en ik heb nog een paar sokken maat warmbloed liggen. Waren voor mijn pony Rosa. 1.55 stokmaat met dunne beentjes (peeskapjes tussen pony en cob in) zijn sokken met wat gaatjes onderin, maar voldoen prima. Mocht je willen passen en ze zitten goed mag je er best een paar hebben. Ik zou even moeten kijken hoeveel ik er nog heb. Hoeveel heb je nodig?

Ik wil best langskomen om ze samen te passen/voor te doen hoe ze werken? Voor Rosa was het niet de oplossing. Die is gelukkiger met flyboots :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 23:56

Mijn ( helaas inmiddels overleden)paard heeft 1 zomer ook ontzettend veel last gehad naar wat later vasculitis bleek.
De veearts gooide het eerst op mok en gaf me hydrocortiderm om mee te smeren , maar de plekken op de 2 witte achterbenen werden erger en erger .
Dus verder gezocht op wat het nou kon zijn en kwam destijds een topic hier op bokt tegen over vasculitis .
Er zijn veel potten sudocreme doorheen gegaan in dat weide seizoen met nat gras van ochtenddauw en zonlicht .
In de tijd van de ergste plekken heb ik mijn paard in de nacht op stal gezet en de grote kapotte plekken en korsten op de droge benen ingesmeerd met dikke klodders sudocreme en daaroverheen beschermers van Cashel crusader leg guard .
Na die zomer heeft ze er nooit geen last meer van gehad.
Ik weet niet welke maat je zoekt maar volgens mij heb ik ze nog ergens liggen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:08

N4N4 schreef:
Mijn ( helaas inmiddels overleden)paard heeft 1 zomer ook ontzettend veel last gehad naar wat later vasculitis bleek.
De veearts gooide het eerst op mok en gaf me hydrocortiderm om mee te smeren , maar de plekken op de 2 witte achterbenen werden erger en erger .
Dus verder gezocht op wat het nou kon zijn en kwam destijds een topic hier op bokt tegen over vasculitis .
Er zijn veel potten sudocreme doorheen gegaan in dat weide seizoen met nat gras van ochtenddauw en zonlicht .
In de tijd van de ergste plekken heb ik mijn paard in de nacht op stal gezet en de grote kapotte plekken en korsten op de droge benen ingesmeerd met dikke klodders sudocreme en daaroverheen beschermers van Cashel crusader leg guard .
Na die zomer heeft ze er nooit geen last meer van gehad.
Ik weet niet welke maat je zoekt maar volgens mij heb ik ze nog ergens liggen.

Die lijken wel op de arma flyboots. Heb je maat warmbloed? Dan heb ik eventueel wel belangstelling als saams geen belangstelling heeft.

N4N4

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:35

Waren superfijne beschermers , ik zal ze morgen even opzoeken voor de maat .
Moet ergens ook nog de bijbehorende cashel crusader vliegenmasker met neus hebben ivm de verbranding van haar witte neus

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:45

Ik heb een grote pony, dus voor ons zal het vermoedelijk te groot zijn.

Ik zit nu op de tubigrip en contact met een bokker over sokken. Dus ik denk dat onze zoektocht naar passende sokken vinden blijft gaan.

Komt vasculitis ook voor op roze neusjes? :+
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:06

Daar moet je gewoon een goed uv-werend masker omheen doen. Ik zweer bij die van PaardEerlijk, die komt goed rondom de neus.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:24

Ik heb ansich een goed masker met neusflap en ivm astma/pollenallergie ook losse neusflapjes.

Maar verbranden doet ze normaal nooit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:26

N4N4 schreef:
Waren superfijne beschermers , ik zal ze morgen even opzoeken voor de maat .
Moet ergens ook nog de bijbehorende cashel crusader vliegenmasker met neus hebben ivm de verbranding van haar witte neus

Neus hoeft niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:58

vasculitis is wel een over reactie van zonlicht en plotse verbranding van de neus is dat ook. Een over reactie van t lichaam. Ik zou dat ook zo goed als mogelijk afdekken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:38

Tancreda4 schreef:
vasculitis is wel een over reactie van zonlicht en plotse verbranding van de neus is dat ook. Een over reactie van t lichaam. Ik zou dat ook zo goed als mogelijk afdekken.

Dat kan een reactie op zonlicht zijn.Ook op andere zaken .Maar het is nog nooit gebeurt in de 23 jaar dat het paard leeft. Dus niet zinvol.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:39

Tancreda4 schreef:

Dat kan een reactie zijn op zonlicht, dat hoeft niet maar dit paard heeft in 23 jaar nog geen verbrande neus gehad dus wat overbodig dus hoeft niet.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:09

Dat is juist het punt met een reactie van het immuunsysteem. Iets wat er voorheen nooit was, kan ineens er wel zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:00

Verbranding op de neus kan ook door weersomslag, plantje op de weide of leverproblemen komen, maar goed, dat kunnen ook oorzaken zijn van huidproblemen rond het been natuurlijk.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:02

henshem schreef:
Dat is juist het punt met een reactie van het immuunsysteem. Iets wat er voorheen nooit was, kan ineens er wel zijn.

Precies dit. Het immuunsysteem gaat op hol, dus alles wat vroeger niet was kan nu wel teveel zijn. Neus snel afdekken en hopelijk houd je het onder controle!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:14

henshem schreef:

Nou dat dus idd. Er gaat van binnenuit een en ander niet goed, waardoor extreme licht gevoeligheid ontstaat. Soms 1 been, soms meer. En ik kan mij voorstellen dat een neus ook mee zou kunnen gaan doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:45

Ga de neus nu echt niet inpakken. Sowieso toch weinig problemen op donkere huid?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:00

Dit gaat om het paard die opeens die brandplekken op z'n neus heeft. Die zou ik extra proberen in te pakken. Als je paard dat niet heeft, hoef je ook niets te doen behalve goed minotoren. Ik heb toen de tijd ook maar 1 been hoeven ik te pakken en d'r andere witte niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:24

Donkere huid is geen garantie, mijne had vasculitis (biopt laten nemen) aan haar zwarte beentje. Maar preventief delen inpakken zou ik ook niet die, het lijkt een hele lokale overreactie.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 06:31

Rizette schreef:
Ga de neus nu echt niet inpakken. Sowieso toch weinig problemen op donkere huid?

Volgens mij zijn de reacties ook bedoeld voor Saaams met die verbrande neus

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:56

Ik heb gisteren met dank aan bokker lonniejj, passende whinny socks gekregen!
Gisteravond zaten ze nog perfect om. Heel blij mee. Toen relatief makkelijk weer af kunnen halen. Aan is makkelijker.

Vanmorgen helaas wel 1 klein plekje open en wat bloed, vermoed door de regen van vannacht. Want ze staat 24/7 buiten.

Afbeelding

Verder zal ik haar neusflapje weer op doen. Ik vind een heel vliegenmasker met de regen niet fijn. Maar ik heb nog pollen neuskapjes, dus die even opgezocht. :+

Gedoe.. grijze haren. -O-
Maar blij met jullie tips en adviezen. Want voor mij is dit puzzelen en nieuw.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:17

Komt vast goed. Hier heb ik het na een jaar redelijk -voor 95%- onder controle gekregen. Alleen met consequent afdekken van de witte benen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:15

Saaams schreef:
Ik heb gisteren met dank aan bokker lonniejj, passende whinny socks gekregen!
Gisteravond zaten ze nog perfect om. Heel blij mee. Toen relatief makkelijk weer af kunnen halen. Aan is makkelijker.

Vanmorgen helaas wel 1 klein plekje open en wat bloed, vermoed door de regen van vannacht. Want ze staat 24/7 buiten.

[ Afbeelding ]

Verder zal ik haar neusflapje weer op doen. Ik vind een heel vliegenmasker met de regen niet fijn. Maar ik heb nog pollen neuskapjes, dus die even opgezocht. :+

Gedoe.. grijze haren. -O-
Maar blij met jullie tips en adviezen. Want voor mij is dit puzzelen en nieuw.

Dik insmeren met sudocreme dat plekje