[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:15

pluisje88 schreef:
Het kapotmaken van zenuwen Door ze zo te overbelasten dat ze tijdelijk stoppen de trigger door te geven (wat pens is) vind ik persoonlijk ook geen oplossing.

Hier moet ik toch wel even op reageren. Dit is gewoon totaal niet wat PENS is. Prima als je zelf geen PENS wil laten doen maar doe geen uitspraken die niet waar zijn.

En verder:
Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat headshaking vreselijk is en dat niemand een blijvende oplossing heeft die voor alle getroffen paarden werkt omdat niemand weet wat de oorzaak of oorzaken van headshaking is/zijn.

We zijn allemaal aan het zoeken en beoordelen op onze eigen wijze of een behandelmethode een optie is. De een baseert zich daarbij op of iets wetenschappelijk al dan niet bewezen is, de ander op ervaren effecten.

We zijn allemaal bang dat 'de ander' een oplossing of behandeling over het hoofd ziet omdat die uit het 'andere kamp' komt.
Dus we proberen elkaar te overtuigen. En dat is ook prima, maar laten we elkaar daarbij ook respecteren.

Focussed heeft in dit topic al ontzettend veel mensen geholpen, ze heeft enorm veel kennis, ze is nooit te beroerd om haar kennis te delen en vragen te beantwoorden. Hele studies leest ze er op na en legt ze uit.

Als je niet van de wetenschappelijke onderbouwingen houdt, prima, maar ga nu niet iemand die zo ontzettend behulpzaam is hier opeens neerzetten als iemand die anderen aanvalt.

Volgens mij is er in dit topic juist voor beide 'kampen' heel veel ruimte om ervaringen uit te wisselen en dat is juist heel mooi aan dit gesprek.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:21

Oh nee hoor. Als er iemand kritisch aangelegd is dan ben ik het. Ik heb er alleen een hekel aan als mensen zo vast zitten in hun eigen straatje dat alles wat daarbuiten valt slecht is. Ik ga de discussie inderdaad niet met je aan. Niet omdat ik me aangevallen voel (ik heb ook een hbo HR opleiding dus voordat ik als therapeut werd opgeleid was wetgeving, cijfers en feiten het enige dat bestond voor mij) maar ik voel aan alles dat het geen zin heeft en daar ga ik dan geen energie aan verspillen. Ik houd er juist van om het beste te gebruiken uit twee werelden om zo tot het beste resultaat te komen. In alles. Niet alleen op het gebied van headshaking. Voor mij is het altijd en en en nooit of of. Als regulier vandaag bekend maakt dat ze een oplossing hebben die absoluut werkt dan sta ik er met mijn paard voordat ze zijn uitgesproken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:24

@fucussed

Maar dan heb je de da die zegt, ik kan er niets meer mee.
sta je dan...klaar.

Dan staat er dus een paard die 2 uur buiten kan staan en het niet langer volhoud.
Mond en lippen gezwollen, enorme jeuk, schudden en proesten en kan op dat moment amper eten, want dat doet zichtbaar pijn.
Na een paar uur binnen word dat weer beter, kan koude pulp eten en later weer hooi.

Dan komt de niet bewezen homeopaat.
Meet het paard uit, komt met druppels.
Paar kan van 8 tot 5 weer buiten staan, soms wat korter, soms weer langer.
Kan blijven eten, heeft weer gewone slijmvliezen (door ARTS gecheckt).
Dus kan grotendeels weer paard zijn.

Gestopt met druppels.
2 dagen later begonnen de eerste grotere tekenen weer. Nog een dag later was het weer een stuk heftiger.
Druppels gegeven en je zag het weer minderen.
Dat in het najaar een paar keer zo gedaan en richting november kon ik stoppen.
Ik had zelf gehoopt/gedacht dat de 2 droge zomers de schuldige waren dus met de natte winter het wel opgelost zou zijn. Dus zelf geen gedachte het zal weer starten.
Ja helaas, maart en het begon weer.
Druppels en het is weer houdbaar.
Hopelijk blijft dat zo, dat is mijn angst. Dat het ooit niet meer werkt.

Maar vertel mij de placebo hier eens?

Ik lees hier mee, steek er zeker veel van op.
Maar ik lees graag ALLE ervaringen en zie dan wel wat ik ga proberen mochten de druppels zijn werk niet meer doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:28

_Penotti schreef:
Ik lees hier mee, steek er zeker veel van op.
Maar ik lees graag ALLE ervaringen en zie dan wel wat ik ga proberen mochten de druppels zijn werk niet meer doen.

Dit is precies wat ik bedoel te zeggen alleen kan ik het blijkbaar minder goed uitleggen. Ik lees graag mee naar ervaringen van anderen. Er zal toch maar eens iemand zijn die “per ongeluk de oplossing vindt”. Echter wordt het delen van ALLLE ervaringen wel degelijk geremd doordat alles wat niet vanuit de dierenarts of wetenschap komt wordt afgeserveerd als niet waar, placebo of niet werkend. En daar heb ik moeite mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:31

Het moment dat je met bangmakerij bezig bent “zenuw kapot maken met PENS” ben je imo net zo min van beide kampen als ik :D

En als dat ook het niveau van jouw neurofysiologische kennis is, weet ik ook niet zo goed hoever je in staat bent andere behandelingen te beoordelen op werkzaamheid. Maar dat is een eigen vraag in mijn hoofd :)

Nogmaals: iedereen mag kiezen wat hij wilt. Ik hoop alleen met de academische kant van het verhaal mijn steentje bij te dragen aan de headshake-community. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en wat Rozenstruik schrijft: we hebben uiteindelijk allemaal met de paarden het beste voor.

Bedankt voor de lieve woorden Rozenstruik!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:55

Als iemand hier op mij aanvallend overkomt dan is het wel pluisje88 in deze discussie. Waarom telkens het woord ALLE in hoofdletters?

Als ik beweer dat het echt helpt om met volle maan om je paard heen te dansen... Moeten anderen dat dan ook serieus nemen? Dat lijkt me niet. Je bepaald zelf wat je wel en niet serieus neemt en overweegt. En als je de ervaring hebt dat iets niet werkt en niemand met sluitend bewijs kan komen dat het wel werkt, dan is het toch logisch dat je die optie niet meer serieus neemt? Het lijkt me goed om kritisch te blijven kijken en je altijd af te vragen of datgene dat je doet echt wel het effect veroorzaakt of dat het ook iets anders zou kunnen zijn dat het effect veroorzaakt.

Bovendien heb ik het idee dat hier over het algemeen juist alles welkom is qua input en dat we daar met zijn allen kritisch naar mogen kijken.

Rozenstruik

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:23

Mijn paard gaat woensdag voor de derde PENS. De kans en de hoop dat het echt wat gaat doen wordt steeds kleiner, maar we hopen er maar het beste van. Wat is dit toch een emotionele achtbaan zo.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:09

Het aardige is dat wetenschap ook bijleert in de loop van de tijd. Vroeger waren alle wetenschappers er van overtuigd dat de aarde plat was. De eerste die beweerde dat de aarde rond was, werd niet geloofd. Pas heel veel later bleek het toch waar.
Dit zie je ook met bijvoorbeeld het effect van voeding op diverse andere kwalen in je lijf. Lang afgedaan als klopt niet en nu zijn er ook wetenschappelijk onderbouwde studies die dit kunnen meten en reproduceerbaar kunnen aantonen.
Ik denk dat het dus niet zo zwart wit is. Overigens ben ik van mening dat een kritische houding tegen zowel wetenschappelijke onderzoeken als alternatieve wijzen heel gezond is.
Ook zijn er legio, gepubliceerde, onderzoeken die onjuiste aannames en conclusies leveren.
Idem dat er legio “behandelaars” zijn die vooral heel goed zijn om hun eigen verdienmodel te spekken ten koste van goed gelovigen.
Mooi voorbeeld is het boek ‘Bad Pharma ‘ van Goldacre, hierin staat haarfijn uitgelegd hoeveel farmaceutische industrie wetenschappelijke onderzoeken misbruikt om medicijn op de markt te brengen. Ze tonen alleen de onderzoeken die een resultaat laten zien, vaak niet reproduceerbaar of slecht onderbouwd en laten onderzoeken die ze niet bevallen gewoon weg.
Meest schrijnende betreft medicijn softanon die in voorstudies op muizen al liet zien dat er ernstige verminkingen bij het embryo optraden en wat toch is goedgekeurd. We kennen inmiddels allemaal de verschrikkelijke gevolgen.
Kortom blijf altijd kritisch is mijn pleidooi

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:19

En Bad Science van Goldacre is een hele goeie voor de alternatieve kant.
Ook “Trick or Treatment” is een aanrader. Door Edzard Ernst, die eerst zelf homeopaat was en inmiddels de grootste (kritische) onderzoeker is naar alternatieve behandelingen.

Zo spannend Rozenstruik. Ik hoop dat de 50/50 kans het muntje voor jullie precies op de goede kant gaat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:31

@ M_Lizz : hoe is het daar bij jou? Ben je al kunnen starten met de immunotherapie?

Hier net nog contact gehad met de DA, het is onderweg .. :7
Hij heeft overleg gehad met het bedrijf voor de precieze samenstelling en dan nog bevestiging gehad dat het in productie is, maar verder is het wachten. Hij hoop het volgende week toch wel te hebben .. en ik hoop het ook echt, want dat wachten is ook maar niks. Ookal doe je anders dingen die geen effect hebben, dan heb je tenminste nog het idee dat je wat probeert :')

(voor de goede orde: ik heb op 9 april doorgegeven aan de DA dat ik het wilde proberen en hij ging het bestellen, het zou 7-10 werkdagen duren voordat we het hebben .. maar er zit natuurlijk een feestdag tussen en misschien zit er ook wel vertraging op het verzenden door de hele crisis, ik weet het niet .. maar ik hoop toch wel echt volgende week te kunnen starten).

Ik duim voor je Rozenstruik +:)+

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:34

Rozenstruik, ik duim dat de behandeling aan gaat slaan. Ik vind het heel verstandig dat je een datum in gedachten houdt waarop je beslist wat je verder nog gaat doen en of dat nog paardwaardig zal zijn. Dat geeft ook wat rust in je hoofd, dat je daar niet steeds over na hoeft te denken, maar besloten hebt dat op die specifieke datum te gaan doen.

Wat een rotaandoening is het toch. Ik ben zelf erg voor een open mind. Tunnelvisie is nooit goed. Daarom hoor en lees ik alles, denk er rustig over na, probeer eens wat, ga op mijn bek, sta weer op en probeer wat anders. Ik denk dat we als mensheid verder komen (en het een stuk gezelliger hebben) als we elkaar vooruit helpen ipv tegenwerken.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:49

Focussed schreef:
Heb jij het Equimax protocol al geprobeerd Mariek?

Nee, ook nog iets om wellicht te overwegen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:49

Iemand in dit topic toevallig ervaring met de evysor van equick?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:40

Focussed schreef:
En Bad Science van Goldacre is een hele goeie voor de alternatieve kant.
Ook “Trick or Treatment” is een aanrader. Door Edzard Ernst, die eerst zelf homeopaat was en inmiddels de grootste (kritische) onderzoeker is naar alternatieve behandelingen.

Zo spannend Rozenstruik. Ik hoop dat de 50/50 kans het muntje voor jullie precies op de goede kant gaat vallen.

Ik noem bad farma niet om alternatieve te promoten maar om aan te geven dat wetenschappelijk onderzoek ook niet heilig is. Ben getrouwd met een wetenschapper en weet wel dat er veel kaf onder het koren zit. Natuurlijke ook hele goede

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:47

Mariek_ schreef:
Iemand in dit topic toevallig ervaring met de evysor van equick?

Ja. Het is een prima product wat mij betreft. Bij mijn paard is alleen heel duidelijk niet alleen uv licht de prikkel. Dus soms helpt hij wel voldoende en soms niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:57

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:02

Bedankt voor de tip. Ik ga wel proberen om daar tijd voor te maken.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:03

Dank voor de tip

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:19

@[***],

Ik heb ze ook nog niet helaas :( zou idd 7-10 werkdagen duren, 15-4 besteld dus verwacht ze komende week wel.
Ik geef haar sinds een paar dagen die ceterizine en ik merk echt een verschil! Vorige week kon ik haar amper longeren en nu kan ik eigenlijk alles. Na 20 minuutjes begint ze licht te proesten maar het is echt een groot verschil. Geeft wel de bevestiging dat ze schudt door allergieën. Hopelijk geeft de behandeling ook zo’n effect!

Ik hou je op de hoogte! Hopelijk zijn de druppels er bij jou ook snel +:)+

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:07

Ik heb een vraagje over een full face masker. Gelukkig werkt voor mijn schudder een full face masker. Hij schudt alleen als hij in beweging gezet wordt. Ook als ik met hem naar de wei wandel. Op de wei zie ik hem nooit schudden.
Zonder masker rijden is dus geen doen, met kan ik gewoon weer rijden. Maar nu merk ik dat hij bij wat meer inspanning de neusflap naar binnen zuigt, dat is natuurlijk ook niet fijn...
Welk masker raden jullie aan? Ik heb nu 1 van Bucas. En ik moet wel een hebben die alles beschermt: oren, ogen en neus, maar die dus misschien wat verder van de neus af staat maar wel lang genoeg is...? :?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:43

Shires heeft fijne maskers

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 07:11

xsiroccox schreef:
Ik heb een vraagje over een full face masker. Gelukkig werkt voor mijn schudder een full face masker. Hij schudt alleen als hij in beweging gezet wordt. Ook als ik met hem naar de wei wandel. Op de wei zie ik hem nooit schudden.
Zonder masker rijden is dus geen doen, met kan ik gewoon weer rijden. Maar nu merk ik dat hij bij wat meer inspanning de neusflap naar binnen zuigt, dat is natuurlijk ook niet fijn...
Welk masker raden jullie aan? Ik heb nu 1 van Bucas. En ik moet wel een hebben die alles beschermt: oren, ogen en neus, maar die dus misschien wat verder van de neus af staat maar wel lang genoeg is...? :?

Ik rij met die van shires, erg tevreden over!

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:09

Dank jullie, ga ik daar eens naar kijken +:)+

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:07

Ik heb ook het full face masker van shires besteld, heb er nu een zonder oren en neusflap.

Ik was nog even benieuwd, dat equimax protocol, dat schijnt de werken tegen 'nek'wormen? Wat voor wormen zijn dat nou en is daar meer info over te vinden?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:32

Mariek_ schreef:
Ik heb ook het full face masker van shires besteld, heb er nu een zonder oren en neusflap.

Ik was nog even benieuwd, dat equimax protocol, dat schijnt de werken tegen 'nek'wormen? Wat voor wormen zijn dat nou en is daar meer info over te vinden?

Neck threadworms komen hier in NL niet voor. Hier wordt het Equimax Protocol alleen gebruikt vanwege de remmende werking op de overprikkelde zenuw.

https://ker.com/equinews/equine-neck-th ... treatment/