Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:40

Het enige wat ik me afvraag is de conclusie van de DA dat als de ontstekingsremmers niet werken dit 'positief' zou zijn.

Ik heb een paard gehad met een zeer ernstige rug en halsblessure. Die kreeg ook ontstekingsremmers en pijnstillers, maar zijn manier van lopen veranderde niet. Dat heb ik bewust moeten trainen, omdat mijn paard zichzelf aan had geleerd zo te lopen (1e blessure werd ontdekt toen het nog erg licht was, toen een jaar op het land gehad, maar de oorspronkelijke blessure niet ontdekt en dus niet behandeld. Dus jaar lang zichzelf aangeleerd anders te lopen). Dat het geen pijn meer deed en de ontsteking weg was zorgde er niet voor dat hij meteen normaal liep, dat heb ik echt onder begeleiding en met veel geduld voor elkaar moeten krijgen. Toen hij dat doorhad ging hij weer beter bewegen, maar de manier dat jij longeert (en stapt aan de hand) had bij mijn paard ook absoluut geen effect. (Geen kritiek, ik moest ook eerst zonder bijzet longeren en mijne was gelukkig al wel ingereden en gewend aan longe werk en gebruikte zijn lichaam goed voor de blessure)

Art_Ificious

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 22:36

Er is hier een aantal pagina's terug idd al gemeld dat een paard zichzelf een.bepaalde manier van.bewegen kan aanleren.

Bij het longeren vandaag (gelongeerd door leenbeesje) ontspande hij wel een stuk beter dan voorheen. Maar de vraag is echter... is dit door de ontstekingsremmers of door de persoon die hem longeert aangezien Limo echt gefocust was op leen (oortje naar haar gericht).
Tevens vandaag met touwhalster gelongeerd, voorheen deed ik dat ook en gaf me de indruk dat hij dit beter accepteert dan het bit. (Druk op bit van de longe = hoofd omhoog doen ipv laag te houden).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:57

Ik longeer 30-45 minuten en dat is gewoon de helft 1 kant op en dan van hand veranderen. Wel wissel ik heel veel af en vraag ik veel overgangen, schakelen, buigen, verruimen en verkleinen, en ook soms wat spelen met de houding. Ook stap ik 10 minuten in en weer 10 uit. Dat is lang ja. Maar ook hier kan ik me goed bezig houden: goed naar voor, impuls en ontspanning. Uitstappen gaan we vaak aan de hand het terrein op.

Ik zou het draven dus wat uitdagender maken. Of mag dat niet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:12

Poes,
Mag vast wel hoor. Maar aangezien hij gisteren pas weer mocht longeren wou ik rustig beginnen.
Ik wil het sowieso opbouwen daarom ook de galop nog niet gevraagd :)
Tips voor een goede training aan de longe zijn tevens áltijd bruikbaar :) :j

Balkjes ga ik ook weer gebruiken (deed ik voorheen ook geregeld) maar pas eind van de week weer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:23

Eigenlijk focus ik me op dezelfde dingen als bij het rijden :j is de impuls en ontspanning goed, kan ik sluiten/uitschuiven, kan ik de schouder voor de achterhand plaatsen en kan ik die schouder een beetje naar binnen halen. Zijn de overgangen goed, gaat het schakelen goed, kruist hij mooi over bij volte verruimen, kan ik een hele kleine volte maken, etc. Bij huidig paard zet ik niet bij of van bit naar singel of dubbele longe omdat hij het daar best op doet. Maar dat is ook weer heel afhankelijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:30

Ik zou liefst ook zonder bijzet werken ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:37

Sommige zet ik juist altijd bij. Het is maar net wat werkt :) maar als je niet bijzet, moet je zelf wel wat handiger zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:42

Met longeren kan je grondwerkinstructrice je wel helpen denk ik?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:54

Art_Ificious schreef:
Er is me wel iets opgevallen bij het longeren. In het filmpje is het niet erg duidelijk te zien. Maar de achtervoetjes tilt hij niet goed op waardoor de toon over het zand sleept.

Dit herken ik van mijn merrie toen ze wat minder reserves had en ook minder bespiering (met name achterhand). Bij haar is het voornamelijk goedgekomen door meer te gaan voeren, de training bleef gelijk (met actief pensioen).

BigBen schreef:
Er is veterinair niets verkeerd met deze pony.
Okee, hij is niet perfect gemaakt, maar dat zijn weinig paarden.
Het enige wat hij tekort komt is iemand die er tijd en werkt in steekt.
Simpel werk, niet teveel dikke woorden, eenvoudige basis dingen.
Zodat hij meer bespiering krijgt, en meer (zelf)vertrouwen.

Niet mee eens, zowel niet met je medische 'analyse' als met je trainingsanalyse.
Wat betreft medisch: je kunt pas zeggen dat er veterinair niets mis is als je de pony volledig hebt geröntgend, geëchoed, gescand en gescopieerd, bloed, urine en mest hebt onderzocht en andere aanverwante onderzoeken hebt verricht.

Wat betreft training: drie keer per week wat training is prima voor een jong paard. Tussendoor hebben ze tijd nodig om te verwerken. Het liefst doen ze dat in een kudde met vriendjes, daar leren ze namelijk ook van en trainen ze zichzelf ook.
Onze vierjarige doet gemiddeld 2 keer per week iets dat je 'training' kunt noemen. Soms is dat 5 keer in één week (loswerken, wandelen, rust, grondwerk, wandelen, rust, lange lijnen), soms één keer (loswerken). De rest van de tijd heeft ze een groepje pony's om zich mee te vermaken. Soms heb ik het idee dat de 'training' die ze van de groep krijgt effectiever is dan onze training. Zo had ik eind van de zomer een groot zeil in de wei gelegd om te drogen. Paarden kwamen de hoek om (konden niet bij het zeil komen) en stonden alle vier even met grote ogen te kijken. De kleuter verstopte zich even achter mijn ruin, stak vervolgens haar hoofd om de hoek en ging op onderzoek uit. Na een paar minuten hobbelden ze allemaal weer verder. Toen we een paar weken later bedachten dat het wel leuk was om met een zeiltje te oefenen, vond kleuter dat eigenlijk maar saai. Ze oefent overigens ook dagelijks diverse tempowisselingen en overgangen met haar vrienden, vooral stap-galop is populair.

TS, qua hoeveelheid trainingen denk ik dat je het prima doet. Wel denk ik dat zo'n longeertraining wat gevarieerder kan: tempowisselingen in stap en draf, niet alleen op de cirkel, maar ook stukken rechtdoor (zelf moet je dan meelopen over de A-C lijn), volte verkleinen en weer vergroten, etc. Meer een combinatie van grondwerk en longeren. Hulp- en bijzetteugels zou ik in dit stadium nog even van weg blijven. Eerst even het medische stuk klaar, daarna weer verder kijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:37

Moderatoropmerking:
HOeveel tijd iemand spendeert aan zijn paard is eigen keuze en privé. Ts doet haar best om te weten te komen wat haar paard heeft en de revalidatie tot een goed eind te brengen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:23

Dit kan ik even niet volgen.
Ts vertelt in dit topic zelf hoeveel tijd ze aan haar pony spendeert.
Dan kun je maar moeilijk zeggen dat het privé is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:29

Huh? Het is inmiddels het nieuwe volgtopic van dit paard en zijn gedrag. Daar hoort algemeen management toch bij?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:41

poes schreef:
Huh? Het is inmiddels het nieuwe volgtopic van dit paard en zijn gedrag. Daar hoort algemeen management toch bij?

Dit is een "volgtopic" over zijn rug

Het andere volgtopic over het beleerproces en dat gaat verder zodra ik mag van de kliniek ;)
Wat management betreft heb ik niet alles zelf te kiezen en aan verhuizen denk ik ook niet. (Iemand had me iets gestuurd voor een stalling ook in mijn buurt)
Ik Voel me goed waar ik sta.

BigBen lijkt me beter als je gewoon weg blijft of enkel nuttige informatie verstrekt. Die moderator opmerkingen vind ik niet bepaald leuk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:45

Het is ook niet negatief bedoeld maar ook beweging en hoeveelheid training hebben gewoon invloed. Ja kijk, hij doet ook gewoon heel weinig en hij staat nog vrij veel binnen. Ik zou het flauw vinden als je niet mag vermelden dat dat eventueel anders zou kunnen en positief resultaat zou hebben. Ik vond het zelf niet overheersend.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:09

Art_Ificious schreef:
Er is hier een aantal pagina's terug idd al gemeld dat een paard zichzelf een.bepaalde manier van.bewegen kan aanleren.

Bij het longeren vandaag (gelongeerd door leenbeesje) ontspande hij wel een stuk beter dan voorheen. Maar de vraag is echter... is dit door de ontstekingsremmers of door de persoon die hem longeert aangezien Limo echt gefocust was op leen (oortje naar haar gericht).
Tevens vandaag met touwhalster gelongeerd, voorheen deed ik dat ook en gaf me de indruk dat hij dit beter accepteert dan het bit. (Druk op bit van de longe = hoofd omhoog doen ipv laag te houden).

Ze zullen wel spieren ontwikkelen die een bepaalde beweging in stand houden, maar anderzijds gaat een houding met het hoofd laag endorfines doen aanmaken, dus een positief gevoel geven, en dat gevoel zullen ze daarna zelf gaan opzoeken.

Ik heb altijd geleerd dat je nooit de longe aan het bit mag bevestigen, ik geloof dat zelfs Anja Beran (zoek die maar eens op als je die niet kent) dat in haar dvd ook meldt. En inderdaad: toen ik nog met bit reed, zei mijn lesgeefster dat ik mijn handen hoger moest houden bij het rijden, omdat dat vriendelijker is voor de paardenmond, dus als je met bit het hoofd omlaag gaat brengen en op die manier idd harder inwerkt dan je denkt, dan is de ontspanning snel zoek.

Dus ja, waarom niet proberen met touwhalster? Het bit is ie nu toch gewend in zijn mond, dat blijft ie wel accepteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:20

Citaat:
Het is ook niet negatief bedoeld maar ook beweging en hoeveelheid training hebben gewoon invloed. Ja kijk, hij doet ook gewoon heel weinig en hij staat nog vrij veel binnen. Ik zou het flauw vinden als je niet mag vermelden dat dat eventueel anders zou kunnen en positief resultaat zou hebben. Ik vond het zelf niet overheersend.

Hoezo:"hij doet weinig" en "dat zou eventueel anders kunnen"...? (En nog 'positief resultaat' ook...)

Limo staat onder behandeling van de DA en hij doet wat is voorgeschreven.
(Zou dat boxrust zijn, iedereen mag het feit benoemen 'dat boxrust weinig beweging is', maar orders van de DA zijn orders van de DA.)
Orders van de DA niet opvolgen is solliciteren naar negatief resultaat.

Gelukkig voor Limo mag hij iets meer dan boxrust...!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:40

Ik denk dat daar eerder bedoeld wordt dat er voor het doktersadvies ook al niet veel werd gedaan. Niet zozeer kwa trainen als in arbeid, maar denk ook aan voetjes geven aan anderen etc. De basisvaardigheden voor jonge paarden.
Niets mis mee als dat later komt, maar wel een valkuil mocht je pony iets gaan mankeren en hij door derden behandeld moet worden.

Maar dat is een keuze en die is al geweest dus daar kan je weinig meer over zeggen. Ik denk dat wanneer het behandelplan het toelaat veel vrije beweging voor Limo goed zou zijn en daarnaast zelfvertrouwen opbouwen zodat de lichamelijke training vlot kan doorgaan om de goede spieren te krijgen.

Wanneer moet je terug naar de kliniek of contact opnemen? Ik ben heel benieuwd naar hoe het verder met hem zal gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 13:43

Over kleine twee weken moet ik mijn bevindingen melden. Dus wel of geen verbetering qua ontspanning en beweging, vooral dan bedoeld op het strak houden van de rug.

Ik ga morgen filmen, maar ik film niet als er anderen in de piste meerijden. (Privacy van hen respecteren)

Gisteren was Limo minder fijn aan de longe.
Ik vermoed dat dit door de hond van de stalinstructrice komt. Zodra je gaat longeren loopt deze hond mee met je paard. Hem wegroepen helpt Helaas niet want dan gaat hij achter de bakwand op en af lopen, komt dan weer de bak ingerend en zo blijft die doorgaan.
Al een geluk dat Limo niet naar de hond uithaalt (stampt) want die hond loopt echt vlak achter de benen.
Dus Limo kon niet echt ontspannen gisteren :\
heb ook op een kleine volte moeten werken want de stalinstructrice had gesprongen met een paard en de hindernissen nog niet opgeruimd. Maar afwisseling in grootte is niet erg he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:54

Klinkt nog steeds niet als de ideale plek voor Limo, zeker met revalideren zijn dit soort zaken echt heel erg belemmerend..

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:58

Art_Ificious schreef:
heb ook op een kleine volte moeten werken want de stalinstructrice had gesprongen met een paard en de hindernissen nog niet opgeruimd. Maar afwisseling in grootte is niet erg he.

Kleine volte is wel belastender dan een grote volte... Onbelast veel rechtuit zou juist ideaal zijn denk ik. Paard op de hoefslag en zelf relaxt meerennen :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:00

bobje26 schreef:
Klinkt nog steeds niet als de ideale plek voor Limo, zeker met revalideren zijn dit soort zaken echt heel erg belemmerend..

Inderdaad... Een rustige pensionstal is misschien beter geschikt voor een sensibel paard. Maar ja, daar beslissen wij natuurlijk niet over en TS wil duidelijk niet verhuizen. Denk dat een rustige plek het paard wel ten goede zou komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:27

bobje26 schreef:

Heleennn schreef:
Inderdaad... Een rustige pensionstal is misschien beter geschikt voor een sensibel paard. Maar ja, daar beslissen wij natuurlijk niet over en TS wil duidelijk niet verhuizen. Denk dat een rustige plek het paard wel ten goede zou komen.

Na operatie van mijn paard was mijn stal ook niet de meest ideale stal om te revalideren. Erg drukke stal, veel kinderen etc. Ik heb er toen voor gekozen om hem tijdelijk te verplaatsen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:34

Babootje schreef:
bobje26 schreef:

Heleennn schreef:

Na operatie van mijn paard was mijn stal ook niet de meest ideale stal om te revalideren. Erg drukke stal, veel kinderen etc. Ik heb er toen voor gekozen om hem tijdelijk te verplaatsen,

Wij hebben dit zelf ook gedaan. Gekozen voor zijn kansen ipv mijn gemak.
Stonden maar 6 paarden in totaal en heel veel rust en regelmaat. Heel belangrijk bij revalidatie!
Zeker bij een sensibel paard, maar heb het idee dat er soms ook wat te veel gepoetst wordt op het sensibele. Doorpakken wanneer het nodig is heb ik nog niet echt gelezen hier, maar iedere aanpak heeft zijn pro's en con's natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:37

Mag ik even melden...
Het is hier rustig hoor. Er wordt bijvoorbeeld niet de hele dag door gelest (enkel 's avonds 2 uurtjes en op woensdag en zaterdag iets langer, ook niet elke dag is er les), is ook een kleine manege niet erg bekend in de omgeving. (Tov woutershof of allius bijvoorbeeld)
Qua pensionpaarden zijn er maar 5 eigenaars met mij erbij. De rest van de paarden zijn wedstrijdpaarden/zadelmak-doorrijpaarden van stalinstructrice en lespaarden.
Stalinstructrice was gisteren haar wedstrijdpaarden aant trainen. Heb ik alle begrip voor. En ik mocht de piste al in toen zij aan het uitstappen was. Daar doet ze niet moeilijk om.

Bobje,
misschien heb je idd wel een goed punt op dat "sensibele" en daardoor niet durven/willen doorpakken.
Ik merk zelf dat ik bij Limo veel dingen anders aanpak dan bij mijn vorige pony omdat de vorige niet zo schrikkerig was. Die was dan ook super snel zadelmak en kon er alles mee doen.

Hwn,
over longe aan.bit, mijn vriendin wou dat ik met bit zou longeren omdat je dan "meer te zeggen hebt". Terwijl limo zich voorheen ook lostrok met bit in. Dus ja broodjeaapverhaal. Ik longeer ook liever zonder bit. Ik denk er wel over om een kaptoomneusriem te halen die in mijn hoofdstel past.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:38

bobje26 schreef:
Wij hebben dit zelf ook gedaan. Gekozen voor zijn kansen ipv mijn gemak.
Stonden maar 6 paarden in totaal en heel veel rust en regelmaat. Heel belangrijk bij revalidatie!

In ons geval was het zeker ook ons gemak. We moesten een half jaar a 3/4 jaar revalideren en dan is het wel fijn dat dat deels "voor jou" wordt gedaan. We stonden dus op een revalidatiestal wat verder bij onze stal vandaan bij Sport Horse Health Plan. Dan kun je niet 2 x per dag gaan en is het fijn dat er wat zorg wordt overgenomen, zeker als het allemaal zo lang duurt. 1 x per dag werd hij door stal aan de hand gestapt, 1 x deden wij het en verder ging hij 2 x per week in de aquatrainer. Alles onder veterinaire begeleiding. Het paard kreeg wekelijks een vetcheck en werd in zijn box "los" gemaakt met oefeningen en zonodig manueel. Daarom was hij ook in goede conditie toen we gingen opbouwen (waren niet alle spieren eraf) Bij het opbouwen zijn we ook vakkundig begeleid en dat was wel heel fijn. Zeker in het begin voel je vanalles wat volgens jou niet goed lijkt en dan is het fijn als er een veearts met je meekijkt.