Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fauvetje

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:13

Ik gebruik nu een tijdje de rugverwarmer, ca. 2-4 uur per dag.
Heb hem nog niet in mn deken genaaid omdat ik denk dat het dan ietwat te warm gaat zijn (gevoerd winterdeken) om 24/7 te dragen.
Rugverwarmer blijft goed op zijn plaats met een dekensingel en daarboven haar gewoon deken.

Het is onder de rugverwarmer lekker warm, maar de rug zelf houdt eigenlijk eenzelfde temperatuur aan. Haar spieren veren netjes mee, de verhoging in haar rug is wel niet veranderd, maar dat had ik ook niet verwacht. Paard zelf lijkt het deken wel aangenaam te vinden en soest altijd een beetje weg als ik het opleg (ze krijgt het op als ik toekom en dan moet ik nog haar eten maken, kuisen,...).

nu had ik het deken initieel gekocht om te testen of het haar gevoeligheid op haar rug weghaalt.
Maar deze lijkt gelijk te blijven, waardoor ik nu twijfel of ik die gevoeligheid 'normaal' moet vinden.
--> als ik met mijn vingers (met druk) een hand van haar ruggengraat ga (dus van schoft naar staart). Kantelt ze telkens haar bekken wanneer ik ter hoogte van haar heiligenbeen ben gekomen en drukt ze haar rug wat weg. De osteo is 3 weken geleden nog maar langsgekomen (lichte blokkage in de rug) en sindsdien heeft ze stilgestaan.

Daar haar spieren wel netjes meeveren (zeker wel beter wanneer de rugverwarmer opligt), vroeg ik me af of ik me hier eigenlijk zorgen over moet maken. Paard loopt niet weg oid, maar blijft netjes staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:55

Misschien een domme vraag, maar is dat niet gewoon het reflexpunt?
Als je links en rechts van de ruggengraat een vinger in de vacht prikt bovenop het bekken en je trekt je vingers met dezelfde afstand van elkaar (of dat nou een paar vingers is of een hand) omlaag richting staart dan zal 90% van de paarden op een bepaald punt het bekken kantelen. Dat hoort gewoon zo. De 10% die dat niet doet is of erg ongevoelig of zit verschrikkelijk vast.
Ik heb het zelfs als oefening gekregen voor mijn paard om hem te leren zijn bekken te kantelen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:26

Ja daar dacht ik ook gelijk aan.
Ik heb geleerd vanaf de lendenen/het kruis een lijn te trekken naar de billen om die reflex te krijgen. Bij mijn bijrijdpaard komt dat reflex naast de staartwortel.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:52

Het is dat dat ik me afvraag ... Maar dat reflexpunt zit toch meer aan de staart... Bij mijn paard is het net voor haar heiligenbeen... Daar zat ze ook wat vast bij de osteo en nu met de verwarmer is het ook niet weg ..
Allezins wel een toppeoduct, ik ga mezelf een fleecje cadeau doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:41

Nee hoor, je kunt het op meerdere manieren triggeren; door met je vinger op de werveluitsteeksels richting de staart te duwen, maar je kunt ook aan weerszijden van de wervelkolom over de spieren richting de huid bewegen enz. Het kantelpunt ligt ook bij elk paard ergens anders, dat ligt aan de bouw, de gevoeligheid en ook hoeveel/welke gangen een paard heeft, bij 4 en 5gangers ligt het punt op een andere plek dan bij 3gangers.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:07

@ Fauvetje: Fijn dat het gebruik van de rugwarmer lijkt aan te slaan. Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik ook dat je paard reageert op een reflexpunt, maar ik begrijp je twijfel. Kun je dit niet voorleggen aan de osteo die 3 weken geleden is geweest?

Vraagje voor de mensen die stalbeschermers / onderlappen gebruiken: Het is nu winter, dus dan ben ik zeker niet bang dat het 'te' warm wordt onder de beschermers, maar hoe doen jullie dat straks in de zomer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:20

ik heb ze in de zomer geprobeerd en dat was voor mijn paard echt te warm, ging er onder zweten en het ging irriteren, hij trekt ze zelf uit

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:43

Mijn onderlappen zijn vanmiddag binnen gekomen. Onze hond ligt er al heerlijk op te slapen. Vanavond ga ik het zelf proberen, ik ben heel benieuwd!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:51

Grr ik wil me knieband weer om.. vanmorgen binnen gekomen. En volgens mij werkte het wel.. want mag hem nu maar 4 uur om. Had geen zeurende knie

En nu weer wel.. lijk wel erger te zijn.

Ondanks de s knelt die wel een beetje met me rijlaars er om heen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:01

harbourlight schreef:
Mijn onderlappen zijn vanmiddag binnen gekomen. Onze hond ligt er al heerlijk op te slapen. Vanavond ga ik het zelf proberen, ik ben heel benieuwd!

Hier ook en al uitgeprobeerd onder trui :+. Heerlijk! En de hond die niet van dekentjes houdt gaat er ook steeds op liggen. Heeft de hond waar die eigenlijk voor was even pech...

Duidelijk een goede aankoop ;).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:06

Vandaag van BoT de teckel-deken en het kussen besteld. Kussen is voor zowel hond als voor mij. Ik ben door dit topic echt heel erg benieuwd wat hond en ik er van gaan vinden!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:31

Ik heb vandaag de Bucas recuptex ontvangen, maar die gaat terug. De pasvorm is aardig, maar niet voldoende voor mijn paard om haar dag en nacht onder te laten staan. Daarbij kan ik maar weinig wijs uit de techniek die erachter zit. Bot en Fedimax hebben een wat helderder verhaal.

Mijn nieuwste idee is om 2 paar onderlappen te bestellen bij Fedimax en die in mijn paard haar dekens te naaien ter hoogte van het lendengebied. Klinkt dat haalbaar of is dat gedoemd te mislukken, volgens jullie?
En welke van de rugwarmers van Fedimax is het minst dik? De gewone of de anatomische?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:36

Volgens mij was de anatomische het dikst, maar ik heb ze nooit naast elkaar kunnen leggen. Jammer dat de recuptex niets is.
Dat van die onderlappen onder de deken naaien bedacht ik laatst ook al, ook omdat dat stofje mooi glad is zodat het niet zo naar achteren trekt. Je kunt dan nog kiezen of je de complete onderlap eronder naait of alleen het reflecterende stofje. Met de hele onderlap krijg je wel ook extra verwarming (maar ook druk) op die plek, dat kan positief zijn of negatief. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:50

Dat is helemaal een goed idee! Ik denk dat 1 onderlap (50x60 cm) misschien al groot genoeg is om het hele lendengebied te bedekken. Zeker als ik het stofje er in ruitvorm innaai. Dan heb ik voor 60 euro 4 dekens geüpgraded! Ik ga meteen bestellen en houd je op de hoogte!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:29

Ik heb ook de onderlappen binnen! Poeslief ligt heerlijk te snurken en ik lig er in bed ook op. Mijn schouders en nek zijn erg stijf. Ik ben benieuwd of ik morgen verbetering ga voelen!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:56

Mijn Fedimax zending is er! De kat ligt er al op.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:06

De kat hier lijkt er ook blij mee haha!

De zweetdeken is qua pasvorm niet helemaal perfect, maar prima genoeg voor waar ik hem voor wil gebruiken. Vind de kwaliteit zo in handen in elk geval een stuk mooier dan hij op de foto's overkomt!
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:12

Bij de mijne zit de zweetdrken huist als gegoten. een maat groter past perfect

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:31

Hier past de zweetdeken ook echt perfect, maar ik heb wel gewoon dezelfde maat als anders. Twijfel wel nog steeds of ik ook een Bot onderdeken ga bestellen. Waarom zijn die nu zo duur?..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:18

Vivace heeft met Rhino en Bucas maat 190 en dit is een 195(/145). De lengte is op zich goed (lijkt op de foto te lang, dat is niet zo). Rond de schouders echter net wat krap en met hoofd op de grond trekt hij net wat strak op de schoft. Ik kan echter ook nog wat spelen met hoe vast ik de deken van voor doe, dus wellicht kan het nog wat beter. Het is in elk geval allemaal niet in die mate dat ze hem geen 4 uur oid op zou kunnen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:31

Twijfel nu of ik maat groter van de fleece moet of niet. Hebben jullie misschien ook foto's belle boef en seltje?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:36

Op basis van de pasvorm op mijn paard zou ik zeggen; als je geen overdreven lang gebouwd paard hebt en geen enorm brede schouders, zou ik gewoon je normale maat bestellen.

Vi zit met haar 2,5 jaar nu in een beetje in de "langer dan hoog" fase en heeft relatief brede schouders. Voor haar was halve maat groter (6'3 is natuurlijk een beetje een tussenmaat wat ze normaal heeft) dus wel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:06

Ik weet even niet meer of het nou hier gevraagd werd of in het dekentopic, maar iemand vroeg of de Rambo ionic onderdekens nou echt werkten. Aangezien [***] toch een 100 grams onderdeken nodig had heb ik een ionic versie gekocht en een paar keer omgehad, maar omdat hij overdags ook 1 a 2 uur BOT/Fedimax spullen op heeft kon ik niet zeggen of de ionic nou ook echt iets deed. Wel dus. :j

[***] had al een week weer twee verdikkingen langs zijn lendenen met toch weer wat hardere spieren. Niets dramatisch, slechts 1 platte hand groot aan elke kant, maar ik werd er toch niet blij van, vooral omdat ze wel vrij hard waren. Vannacht heb ik hem dus de ionic onderdeken opgedaan en toen ik die er net weer onderuit haalde waren zijn spieren links en rechts van de lendenen veel vlakker en vooral ook zachter. Ik denk nog 10-20% van wat ze gisteravond waren. Dus ook negatieve ionen werken dus blijkbaar echt.
Ze zijn er trouwens in 2 versies; de ionic sheet (zou maar 1 laag stof zijn?) en de ionic liner die 100 grams gevoerd is.
Het ligt ook niet alleen aan de fysieke warmte van 100gr vulling erbij, want met een gewone 250gr liner bleven de bulten wel even hard. Apart spul, die ionic stipjes.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:59

Weet iemand hoe de Royal
springschoenen van Bot vallen? Ik twijfel tussen s en m

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:09

xyzutu2 schreef:
Ik weet even niet meer of het nou hier gevraagd werd of in het dekentopic, maar iemand vroeg of de Rambo ionic onderdekens nou echt werkten. Aangezien Rio toch een 100 grams onderdeken nodig had heb ik een ionic versie gekocht en een paar keer omgehad, maar omdat hij overdags ook 1 a 2 uur BOT/Fedimax spullen op heeft kon ik niet zeggen of de ionic nou ook echt iets deed. Wel dus. :j

Rio had al een week weer twee verdikkingen langs zijn lendenen met toch weer wat hardere spieren. Niets dramatisch, slechts 1 platte hand groot aan elke kant, maar ik werd er toch niet blij van, vooral omdat ze wel vrij hard waren. Vannacht heb ik hem dus de ionic onderdeken opgedaan en toen ik die er net weer onderuit haalde waren zijn spieren links en rechts van de lendenen veel vlakker en vooral ook zachter. Ik denk nog 10-20% van wat ze gisteravond waren. Dus ook negatieve ionen werken dus blijkbaar echt.
Ze zijn er trouwens in 2 versies; de ionic sheet (zou maar 1 laag stof zijn?) en de ionic liner die 100 grams gevoerd is.
Het ligt ook niet alleen aan de fysieke warmte van 100gr vulling erbij, want met een gewone 250gr liner bleven de bulten wel even hard. Apart spul, die ionic stipjes.

Dat is wel apart he!!!

Geeft het dan fysiek meer warmte denk je? Of gaat de warmte dieper?

Die van mij heeft een 250 g VariLayer liner onder haar Rambo deken. Zou je die dan kunnen vervangen voor de Ionic? Ookal is het koud genoeg voor een 250 gram