[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:40

Geen idee, misschien kun je het even navragen bij diegene van wie je dit hoorde of gebruikt? Ben erg benieuwd wat dat is..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:44

Jannepauli schreef:
Als je het filmpje ( toegevoegd aan de OP) nog eens bekijkt: de temperatuur waar het paard zich het lekkerst bij voelt is van -5 tot + 15 .. het paard kan nu dus best geschoren worden. Voor koude, winderige en regenachtige dagen zou je dan oudere paarden nog even een licht dekentje om kunnen doen.

maw eigenlijk is het verstandig om haar nu al te scheren en toch een dekentje om te doen?
Heb het eigenlijk willen vermijden, maar bij een stapritje en een 40 minuten longeren kan ik haar al uitwringen. Zet haar nu daarom steeds met zweetdeken weg.
Haar hals is wel gedeeltelijk geschoren, maar dat lijkt nu niet meer te helpen. Ze begint al wel wat te verharen.

Kan het ook conditie zijn? We zijn namelijk toch weer redelijk aan het oppakken.
Maar vind het wel bizar dat ze van een stapritje al zweet .. (ze kan zich wel wat druk maken, maar toch)

Geen idee welke medicatie er bedoeld wordt met een N, ik ken alleen prascend en pergoliet.
Mijn doosje is bijna leeg, dus kan weer in de buidel gaan tasten! Baal er stiekem wel van, timing is niet geweldig.
Aangezien ze vorig jaar in de lente een gigantische terugval kreeg. Als ze deze terugval weer krijgt dit jaar wilde ik er eigenlijk mee stoppen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:54

Ik zou inderdaad scheren en eventueel voor de koude nacht een licht dekentje erop. Maar overdag is het nu al minstens 10*. Wat Gepco van Bokhorst zegt is zinvol: het paard in de natuur heeft kou nodig ter voorbereiding van de winter en het lichaam de kans te geven e.e.a. hormonaal te regelen. Wij zijn geneigd het paard te veel te verwennen omdat we zelf kou en warmte op een bepaalde manier ervaren.
In één van de oudere HB topics heb ik het ook wel eens aangegeven: zodra je dekens gebruikt hoeft het lichaam minder hard aan de energie te werken en worden voedingsstoffen dus ook minder snel verbruikt. Het resultaat is dan o.a. ook dat het paard snel te dik wordt.
Natuurlijk hou je wel rekening met de conditie van je paard: als hij ziek is mag een beetje extra steun best wel, zeker met koude regen en harde wind. Maar een paard dat relatief gezond is, hoef je niet in te pakken.

Overigens is 40 minuten longeren wel lang - heb je het wel goed opgebouwd? Ik zou korter longeren.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:00

Is helemaal kaal niet te koud nu overdag?

typfout ik longeer 30 minuten, niet intensief.
Eerst natuurlijk flink stappen, dan mag ze wat uitrazen en daarna nog heel even kort met longeerhulp. Eigenlijk niet heel gek, geen intensieve training. Natuurlijk hebben we dit wel opgebouwd.
Probleem is, dat ze zelf nog al fris is het graag uitraast.
(longeren doen we 1 a 2x per week)

We maken naast het longeren ook bosritten van 1 tot 2 uur. (1 a 2x per week) Deze bevatten geen galop maar voornamelijk stap en af en toe een drafje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:55

Hmm ja.. helemaal kaal is wellicht dan nog wat te vroeg, maar je zou er dan na het werk wel een dunne deken op kunnen doen zodat ze niet te veel afkoelt?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:57

Na het werken krijgt ze een zweetdeken op totdat ze droog is. Het is lastig maar het is niet anders.
Ze staat 24/7 op de paddock.

Een regendeken na het werk heeft niet zoveel zin denk ik, die neemt geen vocht op.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:25

De hals is uitgeschoren toch? En ze staat 24/7 op de paddock.
Ik zou dan na het werk het paard laten drogen, voor nu in de zon zonder zweetdeken.

Als je kaal wilt scheren zou ik ook een regendeken opleggen als ze na het werken weer droog is, dat gaat snel als ze geschoren zijn.
Dus lekker uitstappen totdat hij/zij droog is en dan met dun dekentje op de paddock zetten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:06

vayake schreef:
Zijn er hier mensen die iets anders van medicatie geven dan Prascend?

Ik hoorde gisteren iemand die ietsgelijkaardigs geeft maar goedkoper!
Zou ook een roos pilletje zijn maar de naam van het medicijn begint met een N.

Iemand???

Zelf geef ik ook Prascend aan 2 van mijn paarden.

Bedoel je niet Pergolide? Dit is ook een roze pilletje en exact hetzelfde als Prascend maar dan 5 x goedkoper!

Andere medicijnen voor Cushing die vroeger gebruikt werden is Bromocriptide en nog iets, maar kan niet meer op de naam komen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:55

Ja haar hals is uitgeschoren ja.
Wel bizar want vandaag was het best warm. Ze stond tijdens het poetsen te zweten.

Heb haar daarna heel even gelongeerd en daarna een stap met een heel klein beetje draf ritje gemaakt van een uurtje.
En ze zweette amper >;)

Misschien beetje onduidelijke foto maar als je goed kijkt kun je haar geschoren stuk zien.

Afbeelding
Dit was overigens vandaag na het ritje.

Denk dat ik het nog heel even aankijk.
En anders eerst een extra baan over haar lijf probeer en dat ik haar in april ergens helemaal scheer.

Hoe zit dat eigenlijk met pergolide zijn er nog da's die dat geven?

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:18

Alvast bedankt!

Ik ga het proberen te achterhalen.
Het was zeker niet Pergolide.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:55

Tyrcanol schreef:
Hier ook met stappen al zweten ja. Ook ik ken haar niet anders maargoed heb haar ook pas 5 jaar waarvan ze er minimaal 3 al chushing heeft en ik gok eigenlijk langer.

Ik wil begin april mee doen met de eerste oriëntatie rit, hoop dat ze daar niet over vallen als ze zo gaat zweten .. :=

Mijn haflinger kan soms zelfs bij -5 nog zweten. Ik heb echter begrepen dat het ook niet direct met de vacht van doen heeft maar dat de temperatuurregeling op hol is bij paarden met cushing. Het is wel een beetje tobben. Dekentje op zodat hij geen kou vat als hij zweet bij deze nachten / veel wind - terwijl het beest het juist warm heeft.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:05

Klopt. Het is natuurlijk ook de hormoon huishouding, maar een (extra) dikke vacht werkt natuurlijk wel tegen.

Heb vandaag electrolyt gekocht voor na het werk als ze enorm heeft gezweet. Wellicht doet het iets.

En we gaan sowieso scheren dit jaar. Even kijken wanneer.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:56

Vorig jaar was het half april al te warm voor mijn opa. Ik heb hem toen helemaal geschoren en had meteen mijn opgewekte jonkie weer terug. Een regendeken met fleecedekentje eronder was voldoende om hem warm te houden.

testebeestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:22

Kom ook weer binnen vallen :)

Kan je je pony niet zijn kaaklijn onder hals boeg en onderkant buik lies en tussen zijn billen scheren. Ik scheer altijd een pony van een vriendin zo die ppid heeft en niet met dekens wil rommelen. Bij hem werkt dat echt goed kwa overmatig zweten.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:47

Ik ben door mijn budget heen deze maand ivm onverwachts hoognodig bezoek van de tandarts maar heb net genoeg pillen voor de komende zes dagen.

Is er heel toevallig nog iemand die een klein voorraadje over heeft?? (aantal maakt me niks uit) om deze maand door te komen? ik voer 1/4e per dag dus het valt reuze mee hoeveel ik nodig heb.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:36

Je mag van mij wel een strip overnemen, pb me maar

Bij die van mij is zaterdag de hals uitgeschoren. Is ook goed aan het verharen gelukkig.
Moet zeggen (ff afkloppen) dat hij het enorm goed doet.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:36

Mmmmmmm van mij verhaart nog steeds niet. Wil ook een deel scheren maar. Ze stond vandaag te zweten op stal.ik scheer haar nog niet helemaal. De nachten zijn nog koud

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:42

Mijn paarden verharen ook niet. Staan ook altijd buiten en het is snachts nog koud..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:50

Ik word helemaal gek van die losse haren op het moment.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:14

Ik kan ook niet fatsoenlijk mennen momenteel, de haren vliegen zo mijn neus in...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:44

Hier wordt ook flink verhaard. Ben er wel blij mee en de vogels ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:04

Bij mijn paard begint het verharen nu een beetje te komen. Nog geen enorme plukken haar maar we hier en daar losse haren.
Heb haar sinds dit weekend zonder deken gezet. Ze heeft een redelijk dikke vacht en had het onder de deken snel warm. Heb het idee dat ze het zo fijner vind maar zodra het weer gaat regen gaat de deken weer op. Kou is namelijk niet zo zeer het probleem maar veel regen is haar vacht minder goed tegen bestand.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:17

Voor paarden die op gras staan is Glucobalance dan iets? En werkt het icm prasend of is dit teveel van het goede?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:15

Ik geef mijn fjord ook gluco balance en werkt super !! en ja kan gewoon icm prascend...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:18

Wat merk jij van die glucobalance? Ik heb er 3 op staan, maar bij 2 merk ik niks. De derde weet ik niet zo. Die krijgt het al vanaf dat ik haar heb. En die kwam niet best binnen. Die is wel opgeknapt, maar kan niet zeggen of dat met de glucobalance te maken heeft.