[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:31

Je kunt het geven bij een acute maagzweer en ook bij het nabehandelen, niet als preventie. Maar nogmaals, je moet de oorzaak weghalen. Weet je die?, denk daarbij aan voeding en stress.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:26

Stress, leiderrol hebben maar zelf van nature geen leider zijn en daardoor te veel druk voelen en gestrest zijn.
Geen idee wat ik er aan kan doen, een dominant paard erbij kan helaas niet.
Hij heeft 24/7 beschikking over weiland en hooi dus daar zou het niet aan moeten liggen (wel aan het feit dat hij meer lucht staat te zuigen dan te eten misschien).

edit: bij nader inzien. Bij de vorige eigenaren (waar hij onder druk stond om te presteren op wedstrijden en ik niet weet hoe de ruwvoervoorziening was) heeft hij een maagzweer gehad waardoor hij is gaan luchtzuigen. Ik vermoed dat dit nooit goed is behandeld, het een tijdje minder is geweest en het nu weer heftiger opspeelt.

singasong

Re: Centraal alternatieve behandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:30

Gaat het om tomboy? Kan het zo voor je uittesten, heb het staan. Er is van phytonics ook een middel, gastri comp. Zoek even op internet op wat het doet. Heb ik ook hier duss kan ik ook voor je testen .

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:48

Het gaat inderdaad om Tomboy.
Gastri comp klinkt goed, ik vraag me alleen af of ik daar het best mee kan beginnen of eerst een omeprazol kuurtje (regulier) en daarna dat afbouwen en overgaan op Gastri comp.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:59

Ik pb je hierover.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:00

Is goed

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 01:32

DPTomboy schreef:
Gastri comp klinkt goed, ik vraag me alleen af of ik daar het best mee kan beginnen of eerst een omeprazol kuurtje (regulier) en daarna dat afbouwen en overgaan op Gastri comp.

Er bestaat een goed en vooral goedkoper alternatief voor Omeprazole; zie hier: http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/ -- rechts onderaan, van Abler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 06:46

Klopt JP, daar heb ik dankzij Mist hier op bokt erg goede ervaringen mee gehad. En nu heb ik de laatste keer (na stress van mij notabene, schoot letterlijk bij het paard in het verkeerde keelgat ) op advies van mijn nieuwe DA , mensen omeprazol gebruikt. Mag het misschien niet melden hier, omdat het een regulier medicijn is, maar het scheelde ongelofelijk veel geld en het werkte net zo goed!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:33

Jannepauli schreef:
DPTomboy schreef:

Er bestaat een goed en vooral goedkoper alternatief voor Omeprazole; zie hier: http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/ -- rechts onderaan, van Abler.

Dat 'goedkopere' alternatief is ook een maagzuurremmer.

Ik zelf zou heel erg terughoudend zijn met omeprazol. Dit is een maagzuurremmer en juist het maagzuur zorgt er voor dat er o.a. met bacteriën korte metten worden gemaakt.
Ik heb een hond verloren aan een maagperforatie veroorzaakt door maagzweren omdat de DA vond dat hij o.a. maagzuurremmers voor moest schrijven. De zweren waren ontstaan door een bacterie, bleek achteraf. Door de maagzuurremmers nam de bacterie de overhand en ontstond binnen een dag een perforatie.

Deze medicatie heeft ook niets te maken met het onderwerp van dit topic.

Wat een goed alternatief zou zijn in het geval van het paard van Tomboy is All Sept in combi met de Gastri Comp van Phytonics. Ik heb dit voor haar paard uitgetest.

Gastri Comp. versterkt en beschermd het maagslijmvlies, reguleert de maagzuurproductie, verbetert de spijsvertering, werkt ontstekingsremmend en vermindert stress.
Alle Sept, bij (chronische) onstekingen van de slijmvliezen en o.a. maag darmkanaal. Immuunstimulerend en ontstekingsremmend.

Verdere beschrijvingen van deze middelen zijn op internet te vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 09:42

Interessant stukje Sing@
En wat die bacterie betreft, de dierenarts heeft gewoon een fout gemaakt want altijd wordt eerst gekeken of er wel of geen sprake is van een bacterie, tenminste als het goed is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:44

Moderatoropmerking:
Graag proberen dit topic gericht op alternatieve behandelingen voor het paard te houden. De laatste pagina's stond er toch meer en meer offtopic. Discussies over behandeling van mensen, vliegendekens passen hier dus niet zo. Graag weer ontopic blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:22

Calciumcarbonaat en magnesiumsubcarbonaat ( c.q. citraat) zijn de alternatieven voor maagzuurremmers (protonpompremmers) maar deze zijn ook niet zonder bijwerkingen. Phytonics Gastro Comp bevat deze stoffen, naast wat kruidenspul. Aangezien deze middelen 'vrij' verkrijgbaar zijn, is het maar de vraag hoe effectief deze stoffen zijn als er sprake is van een ernstige aandoening ( maagzweren). Want als de maagwand daadwerkelijk aangetast is, dan is het wel zaak om tijdelijk het maagzuurniveau te verlagen om perforaties te voorkomen. Die helpen je paard namelijk nog iets sneller om zeep dan een bacterie.

Het 'advies' van Singasong om maar geen Omeprazole te gebruiken vind ik gevaarlijk - ten eerste begeeft zij zich hiermee op het gebied van de arts, maar ten tweede is het probleem helemaal niet zo zwart zoals zij meent te moeten schetsen. Bij kortdurend gebruik is Omeprazole ( of het alternatief Abler) gewoon veilig. Sneu natuurlijk voor je overleden hond, maar is daadwerkelijk aangetoond door sectie dat de hond overleed aan een bacterie? Het is zeker wel zo dat maagzuurremmers bij langdurig gebruik het PH-niveau in de maag beïnvloeden waardoor schadelijke bacteriën beter kunnen overleven, maar voor zover ik uit de wetenschappelijke literatuur weet, zijn daar geen acute vergiftigingen van bekend. Het heeft dus kennelijk een tijdlang aangesleept en dat roept de vraag op of je dan het middel iets kunt verwijten.

Je zou best wel gastricomp kunnen proberen in het geval van zeer lichte aandoening, maar in mijn optiek zou je dat beter kunnen overleggen met je arts.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:12

Interessant discussie over de maag. Omdat ik daar te weinig van af weet (alternatief) volg ik het alleen met interesse.

OK over Polie. Acht weken geleden begon ze te hoesten. Helemaal niet ernstig, maar af en toe een diepe hoest zonder proest er achter aan. Omdat ze zo fris en fruitig was wist ik zeker dat een dierenarts niets met mijn verhaal zou kunnen. Dus naar Ria gegaan. Die heeft gemeten en kwam met een virusinfectie terug en een week Solidago D 6 te geven zodat ze de afvalstofjes wat beter kwijt zou kunnen. Inderdaad na een week waren de klachten over en Polie kwam goed door de meting. Alle waarden waren weer OK.
Dus weer gaan rijden voorzichtig opgebouwd. Maar “iets” voelde niet goed, ondanks dat ze fris en fruitig erbij stond. En ja hoor, twee weken later klein snotneusje. Helemaal niet ernstig en af en toe een hoest zonder proest. Verdorie, zie je wel. Niet ernstig genoeg voor de dierenarts, dus weer Ria gemaild en ja weer Bingo, de waarden waren weer licht afwijkend, maar niet ernstig. Toen advies gekregen om 6 dagen 7 tabletten Arnica D 6 te doen en daarna opnieuw meten. Dat pakte goed aan. Ik merkte echt dat dit het was. Hoesten ging over, snotneusje weg, adem weer normaal en ik had mijn onvermoeibare paardje na paar dagen terug. Na een week bleek meting goed te zijn met slijmvliezen ietwat verlaagd maar advies was om met alle medicatie te stoppen, want het laatste restantje zou ze zelf kunnen en de Arnica werkt toch nog wat na en doorgaan dan zou het ook tegen haar kunnen gaan werken, zo was het verhaal. Tot op de dag van vandaag is paardje weer fris en fruitig, hoest niet meer, geen snotneusje en ze is onvermoeibaar en weer heel gezellig.
In dit geval zal ik niet zeggen dat ze weer goed is vanwege de alternatieve medicatie. Wellicht dat ze er ook zonder over heen gekomen was. Wie weet, want de klachten waren niet heel ernstig. Wellicht toch iets last van Pollen en die zijn natuurlijk nu ook weg, ook al was het dat niet volgens Ria. Ik blijf daar altijd heel kritisch naar kijken.
Vanwege de ernstige Lyme ziekte vier jaar geleden waar ze goed overheen is gekomen met natuurkundige medicatie, neem ik met Polie en haar weerstand nooit enige risico en Ria weet dat en begrijp dat. Ik wil Polie altijd 100% hebben zodat de Lyme blijft “slapen in het hoekje en onder controle”. Je weet namelijk maar nooit wat dat gaat doen als haar weerstand omlaag gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:39

Pien, wat heb je gegeven in de tijd van de Lym?

JP, eigenaresse kan zelf heel goed beslissen waar ze mee gaat behandelen.
Het zou fijn zijn als je het hier bij alternatieve geneeswijzen zou kunnen houden en niet steeds afdwalen naar regulier.
Daar gaat dit topic niet over.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:54

singasong schreef:

JP, eigenaresse kan zelf heel goed beslissen waar ze mee gaat behandelen.
Het zou fijn zijn als je het hier bij alternatieve geneeswijzen zou kunnen houden en niet steeds afdwalen naar regulier.
Daar gaat dit topic niet over.

Ho even. Jij mag regulier hier de schuld geven van de maagperforatie van je hond, maar iemand mag dat niet even nuanceren? Komop zeg, laten we het wel even echt informatief houden hier. Als er echt niks reguliers naast genoemd mag worden, dan mag het ook niet negatief besproken worden.

Ik bemoei me hier even mee omdat ik hier een maagpatient heb staan die met beide is behandeld. Eerst een pot gastricomp gebruikt en gelukkig had ik deze gratis gekregen van iemand, want het was totaal zinloos. Geen enkel effect gemerkt behalve dat het lekker ruikt. Simpel maagzout werkte al beter. Daarom dus maar gewoon abler besteld om te gaan behandelen. Twee dagen daarna had ik echt mn paard weer terug! En ik ben absoluut niet de enige met deze ervaring, kijk maar eens in het maagzwerentopic.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:05

De post voordat ging al over reguliere medicatie. Dus ging het al de verkeerde richting op.
Een link neerzetten naar een 'alternatief' regulier medicijn heeft niets met alternatieve geneeswijzen te maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:10

Ik heb wederom de temknop gebruikt, ook voor mijn eigen post waar het over reguliere medicatie gaat. Heeft niets van doen met het onderwerp.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:12

singasong schreef:
De post voordat ging al over reguliere medicatie. Dus ging het al de verkeerde richting op.
Een link neerzetten naar een 'alternatief' regulier medicijn heeft niets met alternatieve geneeswijzen te maken.

Verkeerde richting? De persoon zelf twijfelt tussen omeprazol en gastricomp. Volgens jou mogen we dan alleen maar in gaan op de gastricomp omdat dit over alternatief gaat? Er is niks mis met aangeven dat er een goedkope, reguliere oplossing bestaat. Kan je juist een goede afweging maken waar je voor kiest want de prijs van het nederlandse middel is het grootste probleem daarbij. Haal dat probleem weg en je kan veel objectiever een keus maken, gebaseerd op het product ipv de prijs. Ik begrijp gewoon echt niet wat jouw probleem daarmee is. Alternatief en regulier vissen in gedeeltelijk dezelfde vijver dus die zijn niet altijd zo makkelijk te scheiden. Dit topic is toch ook juist bedoeld om alternatief in een positief daglicht te zetten en dat bereik je echt niet door regulier af te schieten en te negeren. Samenwerking is de sleutel imo.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:12

Zouten werken basisch ofwel verlagen de zuurtegraad van je lichaam. En nee ongestraft kun je niet veel zout nemen en het neemt de oorzaak ook niet weg. Het werkt enkel om te verlagen.
Daarna zal er iets anders moeten gebeuren.

Ik denk dat veel maagklachten zowel bij mens als paard van de psyche weg komen. Het lucht zuigen maar ook het letterlijk inslikken van problemen leidt ook bij mensen tot een opgeblazen gevoel. En dan is dat nog een relatief onschuldig probleem wat evt. bij mensen leidt tot verstopping dat met middeltjes als movlicon op te lossen is.
Maar zoals gezegd de oorzaak moet dan nog aangepakt worden en dan is stress (veroorzaakt door wat dan ook) iets om aan te pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 12:14

singasong schreef:

Heb zelf even terug gezocht in dit topic Sing@ want dat had ik al eerder gepost en ik weet het niet meer zeker omdat het zolang geleden is en ik dus nooit iets opschrijf. Heeft namelijk geen zin want zelden of nooit krijg ik twee keer achter elkaar het zelfde voorgeschreven door Ria en zelf ga ik niet zitten prullen. Te weinig kennis.

Op blz. 7 vond ik:

"Het is lang geleden. Heb de medicijnen dus inderdaad weggegooid. Dus ik ben niet zeker. Lever, darmen, lymfesysteem etc. was sterk afwijkend. Volgens mij heeft Polie kiemplant lever kruidenpreparaat gehad, iberogast van Steigerwald. Vervolgens ook een of twee coëcymen (is niet te koop in NL en heeft ze rechtstreeks naar mij opgestuurd en die heb ik ook altijd op voorraad).
Volgens mij heeft ze toen nog wat gehad en heette dat lymphomyosot (maar heb ik niet meer op voorraad dus twijfel of het wel goed is geschreven). Normaal schrijft ze weinig voor maar nu was het voor het eerst dat we een hele batterij hadden voor de darmen, lever, lymfsysteem etc etc.".

Ook dat de lYme waarden twee maal binnen zes weken middels regulier bloedafname gemeten waren een keer voor- en een keer na natuurgeneeskundige behandeling.

Geeft niet hoor Sing@ want ik onthou ook niet alles van de anderen. Dus even gekopieerd voor je.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-07-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:15

Zwerte schreef:
singasong schreef:

Verkeerde richting? De persoon zelf twijfelt tussen omeprazol en gastricomp. Volgens jou mogen we dan alleen maar in gaan op de gastricomp omdat dit over alternatief gaat? Er is niks mis met aangeven dat er een goedkope, reguliere oplossing bestaat. Kan je juist een goede afweging maken waar je voor kiest want de prijs van het nederlandse middel is het grootste probleem daarbij. Haal dat probleem weg en je kan veel objectiever een keus maken, gebaseerd op het product ipv de prijs. Ik begrijp gewoon echt niet wat jouw probleem daarmee is. Alternatief en regulier vissen in gedeeltelijk dezelfde vijver dus die zijn niet altijd zo makkelijk te scheiden. Dit topic is toch ook juist bedoeld om alternatief in een positief daglicht te zetten en dat bereik je echt niet door regulier af te schieten en te negeren. Samenwerking is de sleutel imo.

Daar ben ik het 100% mee eens; er is geen goed en kwaad en complementair kunnen regulier en alternatief elkaar prima versterken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 12:17

Eens met Je Zwerte ....

MAAR er is niet voor niets getemd door Dyonne met de opmerking dat het topic teveel regulier gaat en over mensen. Daar heeft de opmerking van Sing@ meer mee te maken. En ik denk dat het goed is om dus in het topic daar rekening mee te houden dat het niet over mensen gaat in principe en niet over reguliere behandeling, dekens etc. Dat doet niets af aan de juistheid van jouw opmerking want zo werken we hier ook.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-07-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:18

Dit topic gaat niet over regulier/ alternatief. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? In die zin dus ook geen discussie topic.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:37

singasong schreef:
Dit topic gaat niet over regulier/ alternatief. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? In die zin dus ook geen discussie topic.

Vooruit, jij je zin. Ik zal mijn stukje hierboven over maagproblemen even anders verwoorden dan en het reguliere er uit houden, want dat word dan vast straks gegumd door een mod:

Mijn paard met maagproblemen had helemaal niks aan gastricomp, kon hem net zo goed een grasspriet geven, had evenveel effect, namelijk noppes. Heb dit van meerdere mensen gehoord trouwens. Andere dingen hebben hem gered, maar die mag ik hier niet noemen. Kom daarvoor maar naar het maagzweertopic, het topic waar alternatief en regulier WEL naast elkaar besproken kunnen worden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:41

Zwerte, gelukkig zijn er ook een heleboel paarden die bij maagzweren en andere maagproblemen wel veel baat hebben bij Gastri comp. Daarnaast All Sept geven is een goede combinatie.

Pien, bedankt voor de quotes. Toen ik het las, dacht ik 'o ja' ;)

Ik wist trouwens helemaal niet dat Arnica bij verkoudheden gegeven werd? Weer iets geleerd ;)
Ik neem zelf en voor mijn dieren bij keelpijn/ verkoudheden e.d. altijd naar Phytolacca Decandra en of een kuur Respi comp. Deze laatste heeft een ontstekingsremmende en slijmoplossende werking.
Mijn paarden zijn altijd erg enthousiast over de Respi comp.