BigBen schreef:Ik denk dat alle zgn. alternatieve behandelingen,
zolang er geen bewijs wordt geleverd van hun werkzaamheid,
met alle kracht moeten worden bestreden.
Medische ethiek:
als de behandeling nog niet voldoende is gewaarborgd, onderbouwd, bewezen en hoe je t allemaal noemen wilt en t allemaal heten mag -
hoort de client/ patient geinformeerd te worden over deze "status".
Maar het uitvoeren van deze behandelingen is zeer beslist niet on-ethisch en kan bijdragen aan voortgang van de medische wetenschap.
Dus ik vind dit zo ongeveer "Roomser dan de paus".
(Vele alternatieve behandelingen zijn uit en den treure onderzocht en bewezen, dit even om het ingewikkeld te maken.)
BigBen schreef:Daar zijn twee redenen voor.
(1) De waarheid heeft haar rechten.
Ik geloof dat het zinvol en waardevol is om onjuiste verklaringen tegen te spreken.
Chapeau!
BigBen schreef:Ik vind bv. dat je niet iemand kunt laten verkondigen dat water geheugen heeft, zonder daarop te reageren.
...dat is natuurlijk een prima mening, maar wat heeft dit met waarheid te maken...?
Of met "onbewezen"?
(Die experimenten van Emoto zijn gewoon herhaalbaar. Persoonlijk heb ik ze niet herhaald en zelfs de homeopathie is niet gebaseerd op deze experiemten.)
BigBen schreef:Het verdedigen van de feiten is op zich belangrijk, en zelfs noodzakelijk.
Het is gevaarlijk om mensen ongemoeid allerlei onzin te laten verkondigen,
en dat geldt niet alleen binnen het kader van de wetenschap.
Roerend mee eens, waarvan acte.
BigBen schreef:Kwakzalverij is bedrog, niet alleen op financieel maar vooral op emotioneel vlak.
Er wordt daarbij misbruik gemaakt van mensen die kwetsbaar en zwak zijn,
en dat is absoluut op geen enkele manier acceptabel.
Ook mee eens.
Zij het, dat er een enorm verschil zit tussen een degelijke, fatsoenlijke natuurgeneeskundige die onder ede staat, onder tuchtrecht valt, etc.etc.etc. en een oplichter.
BigBen schreef:Zgn. alternatieve behandelingen verkopen hoop,
maar het is valse hoop, en er is niets dat wreder is,
en dat smeriger is dan een mens valse hoop geven.
Ik splits dit in 2 beweringen.
Een mens valse hoop geven (en daarna financieel plukken) - dat is idd "laag gedrag".
Maar om daar nou tamelijk probleemloos kennelijk alle alternatieve behandelingen onder te laten vallen - nee.
BigBen schreef:(...)Dit verhaal illustreert voor mij perfect waarom kwakzalverij moet bestreden worden.
Als je zegt: "Dit verhaal illustreert voor mij perfect waarom "laag gedrag" bestreden moet worden." ben ik het met je eens.