Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:03

Sterkte gewenst met je paard. Wij hebben 5 jaar een merrie gehad met altijd lichamelijke problemen. Dierenartsen, ostheopaat en zadelpasser waren kind aan huis. Na behandeling en zadel aanpassen ging het altijd weer even goed. Vorig najaar d.m.v. foto's en echo een duidelijke diagnose gekregen van beginnende KS en een vernauwing in het zenuwkanaal. Eindelijk werd alles duidelijk. Altijd goede periodes afgewisseld met slechte periodes. Dus echt lelijk doen, staken en veel steigeren. Wij hebben een periode een middel gegeven met duivelsklauw en daar reageerde ze heel goed op. Maar dat wil je niet op de lange termijn geven en ze wennen er ook waardoor je steeds veel meer moet geven ( en daar kreeg ze dus koliek van ). Een tijd getwijfeld tussen inslapen of verkopen als fokmerrie i.v.m. goed papier. Uiteindelijk verkocht in december als fokmerrie en daar heb ik zo vreselijk veel spijt van! Die aardige man bleek gewoon een handelaar die dacht haar als sportpaard te kunnen verkopen. Wordt nu steeds gebeld door mensen die opheldering willen. In de advertentie was ik heel duidelijk over klachten en heb die man ook alles verteld. Maar dat maakt dus blijkbaar niet uit. Als je het gevoel hebt dat je echt alles hebt geprobeerd en je paard er ongelukkig uitziet of pijn lijkt te hebben is inslapen wel een optie hoor. Niemand neemt zo'n beslissing makkelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:24

charmante schreef:
Een tijd getwijfeld tussen inslapen of verkopen als fokmerrie i.v.m. goed papier. Uiteindelijk verkocht in december als fokmerrie en daar heb ik zo vreselijk veel spijt van! Die aardige man bleek gewoon een handelaar die dacht haar als sportpaard te kunnen verkopen. Wordt nu steeds gebeld door mensen die opheldering willen.

Ja en hierom wil ik die van mij ook niet verkopen. Aan die van mij zie je al helemaal niets en als ik die verkoop dan gaat ze zo naar een handelaar die hem duur doorverkoopt. En dat risico wil ik niet lopen.
Dus ze mag hier in de wei blijven lopen zolang het kan en mocht ik haar moeten wegdoen dan laat ik haar toch inslapen.
Of ik moet een bekend iemand treffen die het heel graag met haar wil proberen dan is het een ander verhaal. Maar zomaar verkopen doe ik haar niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:50

femo schreef:
ik vraag mezelf ook zo vaak af, als ze nou geen KS had gehad.. wat is dat heerlijk.

:(

Maar je probeert echt Alles! zelfs deze gekke dingen. wie weet helpt het wel! *\%/*

Ik kan je vertellen, het is fantastisch.
Naast mijn merrie met KS, heb ik ook nog een draver kruising. Die is fysiek en mentaal compleet gezond en dat is zo heeerlijk onbezorgd werken. Ook hij heeft wel eens zijn dingetjes, doet eens gek en verrekt eens een spier oid. Maar zijn lijf kan veel meer hebben en geneest vele malen sneller dan dat van Calypso.

Edit: Calypso begint weer langzaam een dipje in te gaan. Zelfs mijn moeder zei van de week "ze loopt weer slechter". Mijn moeder heeft weinig verstand van paarden, maar voert als het zo uitkomt een keer de hooironde.
Ik was laatst aan het loswerken met dr en dat vind ze echt fantastisch en word echt mega fanatiek. Dat ging altijd goed. Maar toen we van de week klaar waren, stond ze letterlijk te trillen met haar achterbenen.. Puur van de inspanning en het feit dat ze de grens echt over was gegaan en het haar dus zeer deed.
Voor mij voor het eerst dat ik dit zooo duidelijk zag en dat de grens dus echt weer een stukje lager is gaan liggen...
Het gaat nu allemaal wel hard hoor, een exacte datum heb ik nog niet gepland, maar als de achteruitgang nu werkelijk doorzet, dan vrees ik dat het zomaar veel eerder kan zijn dan ik aanvankelijk gedacht/gehoopt had.

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:57

Och jeetje Ijssnuiver, dat is wel confonterend hoor! Hopelijk knapt ze nog wat op als het weer wat warmer wordt. Dit zijn echt rotdingen:S

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:21

nou, Duim voor me, want ik ga er vandaag weer op!

ik heb een soort van landingsbaan gemaakt op dr rug, (geschoren) waar de zalfjes goed de huid raken.

ik hoop zo dat haar 'last' gewoon spierpijn is, en niet die KS. want dan is het einde verhaal.. :(

duimduimduim..

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:39

Hoe is het gegaan, femo?
Met die van mij gaat het weer heel erg goed. Ik denk dat hij uit balans was na de behandeling van de osteopaat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:44

Kirian, goed zo!
Kan natuurlijk heel goed kloppen dat hij een beetje de balans kwijt was, schijnt vaker te gebeuren. Mijne gaat weer iets beter, head shaken neemt weer af en zag gister echt behoorlijk veel beweging in zijn rug. Misschien door mijn lange teugelles van zaterdag? Ik weet het niet maar fijn is het wel.
Ga de komende maanden heel hard werken aan spieropbouw. Voer ietsje omhoog gegooid, aminozuren door zijn voer en aan t werk met de knol :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:20

@kirian, Gister ging het zo goed! ik heb alleen maar gestapt maar ze was zo braaf en relaxed. er zit nu een beetje een stuur op en een rem. k hoop dat haar rug vandaag gewoon pijnloos is.
mevrouw is overigens erg gevoelig hoor. het is sowieso een beetje een blijf van mijn lijf merrie. ze vind het heerlijk om gepoetst te worden, maar als er bijv een stukje stof van dr shabrak tegen haar schouder komt (zo'n lusje) word ze al geirriteerd. aan de ene kant fijn natuurlijk, dat ze alles zo laat zien, aan de andere kant is het ook lastig omdat je dan veel te voorzichtig word.

fijn dat die van jou weer goed gaat! het kan natuurlijk zo zijn doordat alles weer los is, hij ook weer moet wennen aan gewicht.
:D

en danoesje, ik denk dat hij erg fijn gaat worden, hoe zat het met die warme plek op zn rug?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:25

Femo, superfijn!
't Is wel een miep als ik je zo hoor dus zou me niks verbazen als ze ook miept op spierpijn en dat er verder misschien wel weinig aan de hand is het haar rug!

Die plek op zijn rug is weg, superlekkere lange teugelles gehad zaterdag, met stukjes draf en zijgangen. Vanaf vandaag krijgt hij Equi turbo, zou ook moeten zorgen voor minder verzuring dus dat zou mooi meegenomen zijn!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:24

oh, krijgt hij dat ipv brok of erbij? ik ga vandaag nieuw voer kopen en ze kreeg altijd slobber. omdat ze vrij snel mager word. is het aan te raden? :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:25

Ik voer geen brok maar kruidenmuesli, mede omdat ik m niet zo heet wil hebben, hij is voorwaarts zat :) Daar gaat het gewoon doorheen. Is niet zo duur ook in verhouding en vrij natuurlijk dus niet zoveel troep in t lijf.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:30

Afbeelding

Dit was gister :D

@danoesje, misschien is het ook wel wat voor elle dan. ze is gelukkig niet zo heet meer, eerder verveeld van het vele moeten ontspannen. haha

ik ga het eens proberen! :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:53

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:27

het is weer lekker stil hier! haha, betekend dat goed nieuws?

voor mij iig wel. gister heb ik een half uur gereden, ze heeft serieus flapoortjes, en ze is echt relaxed..

Ik gok eerlijk gezegd dat die van mij niet zoveel voelt van dr KS, en dat omdat ze last heeft gehad van haar hoefkatrol, eigelijk haar hele leven bij de fokker al, en ze heeft dat altijd gecompenseerd met verkeerd staan om haar voorbenen te ontlasten.

nu staat ze op speciaal beslag, en ze staat weer normaal. sindsdien heeft ze niet echt last meer gehad van haar rug, en haar hoefkatrol. waarschijnlijk is door het normale staan de druk van haar rug af. :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:30

Femo, ik zei het toch! Beessie had gewoon spierpijn joh! Dus gewoon rustig opbouwen, lekker veel stretchen en dan komt het helemaal goed! Kan prima dat ze dan weinig tot niks van dr ks voelt, zolang ze goed loopt :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:45

hoe is het met die van jou danoesje?! haha, we hebben onderhand alle communicatie middelen, maar ik zag wat voorbij komen op facebook?:)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:57

Hij gaat goed, heb gister lekker rondgestapt met vriendlief aan een touwtje ernaast. Dus dat ging beter !

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:11

wat goed! :D en dit zonder fratsen! gaat het hals laten zakken wat beter?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:13

Ja, hij begint weer wat vertrouwen te krijgen in het bitje. Heb wel een appelbitje besteld om hem even goed te ontzien in t bekkie. Ga vanmiddag fotootjes maken als ik los durf haha. Zo leuk!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:16

jaaaa! zien zien ziennnn! <3 :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:16

Wat goed zeg Danoes!
Heb je al eens overwogen om (tijdelijk) bitloos te rijden als het bit die onrust geeft?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:17

Gefeliciteerd met je verjaardag ijssnuiver!

Hoe is het met jou paardje? heb je al een datum... :(

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:21

Thanks Femo!

Nee nog niet... Ik heb de pensionstal hier in de buurt nog niet te pakken kunnen krijgen of ze plek hebben voor mijn andere paard. Heb ze nu op een particulier plekje staan en een 2e paard komt er niet meer bij en ik wil niet dat Caesar alleen komt te staan. Dat wil ik eerst helemaal geregeld hebben, daarna gaat er een datum gepland worden.
Ze is nu nog goed genoeg om daar op te kunnen wachten :) . Het voorjaar is haar beste periode, toch warm zonnetje, maar nog niet op het gras kunnen/mogen(ze is enorm hoefbevangen gevoelig en word mega snel veel te dik, wat haar fysiek natuurlijk niet ten goede komt).

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:23

Ijssnuiver, gefeliciteerd!
Ja dat heb ik zeker overwogen, maar het geeft me ook een onzeker gevoel, wat ik er nu niet bij kan gebruiken. Heb ooit op een ander paard bitloos gereden maar die reageerde er amper op. Heb wel een kaptoom in bestelling waarmee ik zowel met als zonder bit kan rijden dus ik ga zeker kijken hoe hij daar met langeteugelen op reageert. Hij is enorm gevoelig op alles (wordt al gek van een mini-vliegje) dus voor hetzelfde geld pakt hij het heel goed op. Het is zelfs wel eens door mijn hoofd geschoten dat hij misschien wel meer last heeft van zijn mond dan van zijn rug op dit moment, dus dat sluit ik graag uit.
Wel heel fijn om op mijn eigen tempo aan de slag te gaan. Dan kan ik hopelijk over een tijdje lekker in het Twiske stappen, zou wel erg fijn zijn voor hem en heel goed voor zijn lijf!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:28

Dankjewel Danoesje!

Ik snap je gevoel inderdaad!
Ik ben met Calypso ooit jaren geleden over gestapt op bitloos, wel met een beetje dezelfde angst als jij. Maar sindsdien is ze nooit meer als een idioot gaan rennen, wat ze voorheen en voornamelijk op buitenrit wel deed.
Buiten had ik dan een hackamore eraan en in de bak een touwhalster.
Toen ik vervolgens een jaar na die keuze een keer een andere tandarts erbij haalde(had hier altijd 1 die handmatig vijlde en echt van de oude stempel was, daarna 1 die elektrisch deed en wil echt nooit meer anders), kwam hij tot de conclusie dat dit een paard is wat helemaal geen ruimte heeft voor een bit. Hij kon niet eens het gebit volledig rechtzetten omdat ze daar geen ruimte voor had...

Maar dat moet je natuurlijk wel aandurven! Kan ook heel goed begrijpen als je dat niet ziet zitten.
Is haar gebit nog onlangs nagekeken?