Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:39

Balada schreef:
Och komaan Esther, er zijn zo veel grote pillenfabrieken.... Moet ik echt googlen om jouw een lijst te geven? Je meent dit toch niet? Want ik steek echt geen moeite in domme opmerkingen zoals deze... Als jij in de onwetendheid leeft dat pillenfabrieken OK zijn, dan geef ik het gewoon op ! :)

Je vergeet dat er veel onderzoek wordt gedaan naar de werkzaamheid van medicatie, er valt ook veel af. Ook is er enorm veel onderzoek gedaan naar de eventuele werkzaamheid van homeopathie, trial and error. Homeopathie werkt niet, of niet beter dan een placebo. Je komt aan met een krantenberichtje ergens, geeft geen bron zodat niemand kan controleren of de informatie klopt, het kan doodgewoon de mening zijn van de auteur van betreffend stukje, maar zelfs dat stukje geef je niet prijs. Dat is niet transparant.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:51

EstherHegt schreef:
Balada schreef:
Och komaan Esther, er zijn zo veel grote pillenfabrieken.... Moet ik echt googlen om jouw een lijst te geven? Je meent dit toch niet? Want ik steek echt geen moeite in domme opmerkingen zoals deze... Als jij in de onwetendheid leeft dat pillenfabrieken OK zijn, dan geef ik het gewoon op ! :)

Je vergeet dat er veel onderzoek wordt gedaan naar de werkzaamheid van medicatie, er valt ook veel af. Ook is er enorm veel onderzoek gedaan naar de eventuele werkzaamheid van homeopathie, trial and error. Homeopathie werkt niet, of niet beter dan een placebo. Je komt aan met een krantenberichtje ergens, geeft geen bron zodat niemand kan controleren of de informatie klopt, het kan doodgewoon de mening zijn van de auteur van betreffend stukje, maar zelfs dat stukje geef je niet prijs. Dat is niet transparant.

Jeezus, ben jij agressief zeg! Zoals jij steeds tegen homeopathie gaat... ik had er niet eens iets van vermeld!
Hier komt dat krantenberichtje dat ik ergens heb gevonden maar ja....Stond op yahoo.com als 1 van de beginpost deze ochtend, ik heb de rechtstreekse link gegeven nu via FB, Ik stel voor dat je het eens leest en probeert te snappen.
Staan nog interessante dingen op.

http://www.facebook.com/Evoke.Evolve

video van nieuwsanker/ uitzending in Canada:

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150635846921971

ik geef geen stukje prijs? Neen, ik leef blijkbaar in een wereldje waarin het voor mij normaal is om zulke dingen te lezen, op te zoeken via krant en andere bronnen. Blijkbaar heb jij wel een grote bek maar je weet totaal niet wat er aan de hand is , dag tot dag op nieuwsgebied..... Toch wel het minste hoor!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:19

Wat bij werkzaamheid van medicatie heel erg belangrijk is is controleren op de werking, bijwerkingen en de veiligheid. Bij paarden is er nog niet zo heel veel onderzoek gedaan, waar mensen er anders uitzien, van binnen en van buiten kan een groot verschil maken. Ik vind PPID wel een mooi voorbeeld, vroeger heette dat bij paarden Cushing. Het heet nu PPID omdat Cushing bij honden en mensen anders lijkt te werken dan bij paarden. Het betekent dus ook dat je het anders moet benaderen. Bij PPID is het middel pergolide werkzaam gebleken, bij mensen werd dit ingezet bij Parkinson, Iets heel anders toch? Bij mensen wordt dit ook vrijwel niet meer gebruikt wegens de bijwerkingen, paarden met PPID hebben er wel baat bij in een hele lage dosis. Kortom paarden en mensen vergelijken is not done, en dank zij wetenschappelijk onderzoek, waarbij de onderzoeker gaat staan op de schouders van eerdere onderzoekers kun je paarden dus helpen. Het is juist het niet blijven hangen in de tijd van aderlatingen het is geen oude kennis die verloren gaat, er komt kennis bij. Daardoor ook betere methoden om zieke dieren te helpen en dat geldt ook voor mensen.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 26-04-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:22

Balada schreef:
Bandida schreef:
Homeoptiefabrikanten = maffia, zoals Esther al zegt. Ze verkopen met veel winst en dikke marketingbudgetten water aan mensen die niet weten hoe het echt in mekaar zit, of denken dat ze met kruidengeneeskunde te maken hebben.

En pharmaceutica bedrijven en grote CO's maken geen winst ?

Uhhh...de kwakzalvers werken toch ook niet voor niets ?

Citaat:
Die doen het echt om jullie te helpen van jullie klachten en symtoomjes , gratis en voor niks ? :)

Nee..maar het ontwikkelen van een werkzaam medicijn kosten wel geld, net als die dubbelblinden onderzoeken om te zien of het wel werkt en of en welke bijwerkingen het heeft.

Jij hebt er verstand van zo te zien...en hoewel ik liever algemeen blijf vraag ik het nu om die reden dan toch maar aan jou persoonlijk:

Zijn er bijwerkingen bekend van homeopathische "medicatie" op waterbasis ?

Zo ja welke...

en bij welk middel is dat dan ?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:25

EstherHegt schreef:
Wat bij werkzaamheid van medicatie heel erg belangrijk is is controleren op bijwerkingen en de veiligheid. Bij paarden is er nog niet zo heel veel onderzoek gedaan, waar mensen er anders uitzien, van binnen en van buiten kan een groot verschil maken. Ik vind PPID wel een mooi voorbeeld, vroeger heette dat bij paarden Cushing. Het heet nu PPID omdat Cushing bij honden en mensen anders lijkt te werken dan bij paarden. Het betekent dus ook dat je het anders moet benaderen. Bij PPID is het middel pergolide werkzaam gebleken, bij mensen werd dit ingezet bij Parkinson, Iets heel anders toch? Bij mensen wordt dit ook vrijwel niet meer gebruikt wegens de bijwerkingen, paarden met PPID hebben er wel baat bij in een hele lage dosis. Kortom paarden en mensen vergelijken is not done, en dank zij wetenschappelijk onderzoek, waarbij de onderzoeker gaat staan op de schouders van eerdere onderzoekers kun je paarden dus helpen. Het is juist het niet blijven hangen in de tijd van aderlatingen het is geen oude kennis die verloren gaat, er komt kennis bij. Daardoor ook betere methoden om zieke dieren te helpen en dat geldt ook voor mensen.

daar ging het niet over. Ik vroeg gewoon of iemand ook de krant had gelezen. Is toch een belangrijke doorbraak voor mens en dier?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:32

Balada schreef:
EstherHegt schreef:

daar ging het niet over. Ik vroeg gewoon of iemand ook de krant had gelezen. Is toch een belangrijke doorbraak voor mens en dier?

Een doorbraak, nee. Als de wetenschappelijke bron is te controleren misschien wel. Maar ook een rat is nog geen paard of mens, snappie, de ene kanker is ook niet de andere kanker. Als het allemaal zo simpel lag dan was alternatief al lang erkend als mainstream. Het zou toch ideaal zijn als je alles kon fixen met water met alzheimer, wortels en look, roeptoeters en meridianen. Als het zo eenvoudig was dan werd er niemand ziek, geen dier die meer euthanasie nodig had tenzij door ouderdom. Paarden kregen geen koliekoperaties meer, ze aten geen voertonnen leeg, kregen geen PPID want het was te fixen. Er was geen malariamug meer te bekennen, geen tekenziekte, hoppa is te fixen. Was dat maar zo eenvoudig!

De krant kan zoveel zeggen, dat betekent niet per difinitie dat de krant zijn bronnen goed heeft nagelopen.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 26-04-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Balada

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:33

Heb je het artikel gelezen of niet, alvorens alles af te kraken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:34

Balada schreef:
Heb je het artikel gelezen of niet, alvorens alles af te kraken?

Zie mijn vorige onderbouwde bericht, ja ik heb het filmpje gezien en nagelezen.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:37

Onderbouwd? Wat valt er nu te onderbouwen?
Wat ben je weer allemaal aan het opnoemen LOL.

Ik geef het op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:40

De hier door sommigen geroemde regulier medische wetenschap weet niet eens hoe antibiotica in vivo precies werkt, om maar eens wat te noemen....

Nog een link mbt placebo (of te wel de nieuwe generatie geneesmiddelen :D ):
http://www.vub.ac.be/infovoor/journalis ... 00315.html

En om op de vraag van papagroom terug te komen; voor mij is een kwakzalver iemand die pretendeert kennis te hebben die hij/zij niet heeft en op basis van deze non-kennis adviezen, producten of behandelingen verkoopt voor geld. Dit kunnen voor mij readers, handopleggers, natuurgeneeskundigen en homeopaten zijn maar ook reguliere dierenartsen en allerlei andere reguliere therapeuten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:48

Balada schreef:
Ik geef het op.

Ik geef het niet op hoor, argumenten wegen altijd zwaarder, wat ik probeer duidelijk te maken is dat paarden anders zijn als mensen, hier een link van o.a. prof Phillip Johnson, een goede vriend van me die het verschil misschien duidelijk maakt tussen paarden en mensen. Probeer het eens te lzen, het is heel helder geschreven. Medical Implications of Obesity in Horses—Lessons for
Human Obesity
Philip J. Johnson, B.V.Sc. (Hons), M.S. DACVIM, DECEIM, MRCVS,1
Charles E. Wiedmeyer, D.V.M., Ph.D., DACVP,2 Nat T. Messer, IV, D.V.M., DABVP,1
and Venkataseshu K. Ganjam, B.Sc., B.V.Sc., M.S., Ph.D., M.A.1
Author

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:55

papagroom schreef:
Om even terug te komen op de OP,,,,ik vraag me werkelijk af wat de homeopathie aanhangers dan zelf als kwakzalverij aanmerken.

Vermoedelijk niets, als de standaard is 'het werkt, punt' omdat we dat nu eenmaal geloven.
-het hoeft niks bewezen te zijn, en als het tegendeel bewezen is, is dat vast een complot
-hoeft ook niet aan natuurkundige wetten te voldoen, wat weet de wetenschap nu al..
-voor wie het maakt of verkoopt zijn we blind, big pharma is toch duidelijk de slechte, de 'onze' die zijn goed
-maakt niet uit wie behandelt en of die een officieel diploma heeft, oh verdorie, we kunnen het ook zelf!
-maakt niet uit dat het randje legaal/illegaal, of er over is
-maakt niet uit wat de rest van de wereld denkt, het gaat over MIJ en MIJN dieren
-ik heb zelf door mijn handelen mijn eigen dieren al beter zien worden, het werkt voor mij! ha! het werkt overal!
-en als het toch echt erg is bellen we wel een dierenarts :7

En het ging dus over kwakzalverij, niet over hoe goed of slecht reguliere geneeskunde is. Dat reguliere geneeskunde ver van de perfectie is, geeft iets als homeopathie niet meer legitimatie. De twee hebben niets met mekaar te maken.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:34

EstherHegt schreef:
Balada schreef:
Ik geef het op.

Ik geef het niet op hoor, argumenten wegen altijd zwaarder, wat ik probeer duidelijk te maken is dat paarden anders zijn als mensen, hier een link van o.a. prof Phillip Johnson, een goede vriend van me die het verschil misschien duidelijk maakt tussen paarden en mensen. Probeer het eens te lzen, het is heel helder geschreven. Medical Implications of Obesity in Horses—Lessons for
Human Obesity
Philip J. Johnson, B.V.Sc. (Hons), M.S. DACVIM, DECEIM, MRCVS,1
Charles E. Wiedmeyer, D.V.M., Ph.D., DACVP,2 Nat T. Messer, IV, D.V.M., DABVP,1
and Venkataseshu K. Ganjam, B.Sc., B.V.Sc., M.S., Ph.D., M.A.1
Author

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf

Ik geef het op omdat ik gewoon een post doe , maar jij maakt er iets volledig anders van. Dus ik geef het op ivm mijn linken, wat ik toch wel een belangrijke doorbraak vindt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:38

Balada schreef:
Ik geef het op omdat ik gewoon een post doe , maar jij maakt er iets volledig anders van. Dus ik geef het op ivm mijn linken, wat ik toch wel een belangrijke doorbraak vindt.

Kijk even naar de topictitel, kijk dan naar alle linken die je niet leest, ik heb je linken gelezen, ik zie niet in wat jouw krantenartikeltje toevoegt qua diergeneeskunde. De linkjes geven iets aan wat een persoonlijke mening weergeeft, maar geven geen primaire bronnen waar je dat kunt controleren. ( zoals pub med etc)
UItleg over primaire bronnen is dat je dus kunt kijken of iets is gepubliceerd in een wetenschappelijk blad. Is het dubbelblind, voldoet het aan de eisen en is het reproduceerbaar,
Als er bijvoorbeeld Afrikaanse paardenpest is, is er dan een werkzaam middel snappie? ( een verdunde pest zal niet werken)

Er zijn ook serums bij bepaalde dodelijke ziekten, neem de uitbraak in Ghana 2 jaar terug website is even onbereikbaar, maar zoek maar op de uitbraak in Accra van EHS. Met een serum kun je veel paarden wel beschermen.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:01

Ik hoef jou toch geen tekening te maken dat dit middel eerst jaren op dieren getest is alvorens het op mensen toe te passen?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:07

een tekeningetje van jou is geen onderbouwd bewijs... kom maar met goede betrouwbare info die controleerbaar is dat homeopathie werkt

Eenvoudiger is het waarschijnlijk mijn vragen te beantwoorden

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:08

Balada schreef:
Ik hoef jou toch geen tekening te maken dat dit middel eerst jaren op dieren getest is alvorens het op mensen toe te passen?

Geef mij een homeopathisch middel waarin dit klopt.

Wat probeer ik nu uit te leggen? Een paard is geen mens, kun je dat nu echt niet begrijpen? Maak mij eens een mooie tekening van betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek, statistisch werkzaam op paarden. Een paard is geen rat, muis konijn of mens. Geef een hond chocola, niet best voor hond. Smeer een kat in met tea trea oil, kat legt loodje. Je begrijpt het denk ik echt niet.

Paard= geen galblaas
Paard= werkende blinde darm, geen wormvorig aanhangsel
Paard= herbivoor
Paard= hoeven

Mens = galblaas
Mens= wormvormig aanhangsel
Mens= alleseter
Mens. die hoeft niets

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:34

wat ik eigenlijk veel belangrijkere verschillen tussen mens en paard of willekeurig ander dier vindt... en waar door heilig in alternatieve methodes gelovige weinig tot totaal geen rekening mee wordt gehouden...

Een mens kan met een ander mens communiceren en vrij exact aan geven waar pijn zit of waarmee men problemen heeft.
Een mens kan dan voor medicatie een bewuste keus maken tussen regulier of alternatief

Een dier kan niet communiceren met mensen zoals mensen onderling.
Menig een snapt niets van zijn/haar paard of het gedrag daarvan.

Een dier.... heeft geen keuze tussen regulier of alternatief behandeling als het wat mankeert ...maar is daarvan totaal afhankelijk wat de mens die hem/haar verzorgt gelooft.... of vertrouwt....

Gelooft die verzorger dus heilig in kwakzalverij....en vertrouwt het die reguliere niet ..... dan heeft het dier pech als het iets ernstigers mankeert dan wat vanzelf al zou genezen.

Gelooft die verzorger dus in regulier en vertrouwt die de alternatieve zooi niet....dan heeft het paard een bewezen grotere kans op genezing als het iets heeft dat niet vanzelf kan genezen.
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 26-04-12 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:40

Hallo, het gaat toch niet over homeopathie , die link?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:44

Balada schreef:

Als het over mijn link hebt, en je hebt hem gelezen dan weet je waar het over gaat. Die link gaat heel overduidelijk over het verschil tussen paarden en mensen. Neem de moeite eens. Wie weet komen we dan iets verder.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:50

Balada schreef:

Het veschil tussen mens en dier...
Die wordt daar erg duidelijk uit de doeken gedaan.
Toch schijft mening homeopaat de zelfde zaken voor aan mens en dier...praat men zelfs over een galblaas bij een paard en meer van dat soort dingen.
Ik denk dat menig homeopaat of andere kwakzalver die die rommel voorschrijft eigenlijk heel erg dankbaar mag wezen dat hun duur verkochte water/alcohol spul totaal niets doet ondanks hun beloofde sterkte .... want anders waren er nog grote problemen van gekomen....
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 26-04-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:50

nee, lieverd, ik had het over de mijne.... Maar dat is blijkbaar minder belangrijk dan de jouwe. ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:03

Balada schreef:
nee, lieverd, ik had het over de mijne.... Maar dat is blijkbaar minder belangrijk dan de jouwe. ;)

Zoals ik al eerder schreef, jouw linkjes gaan over mensen, het gaat om de mening van de auteur en niet te controleren bronnen, of dacht jij nu echt dat kanker te genezen is met een bron die niet is te controleren?

Probeer het verschil te zien en eens kritisch te leren denken. Een persbericht is iets anders dan wetenschappelijk onderzoek. Feestboek is geen bron. Kun jij mij een wetenschappelijk onderzoek melden of aangeven waaruit blijkt dat middel A (Knof of juin) of middel W (ortel) effectief is tegen worminfectie of preventief is? Over middel A is wel gepubliceerd op pub med, dat kan onomkeerbare bloedarmoede veroorzaken in hogere doses bij paarden. In deze opzet werd er behoorlijk wat gegeven, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15822591 Het is in deze studie nog niet echt bekend wanneer war die dosis exact ligt.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 26-04-12 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:03

feestboek...is dat niet die plaats waar iedereen gratis maar kan schrijven wat i wil ?

Haal je nu echt van dit soort site's je betrouwbare info weg ?

Geloof je nu echt in homeopathie om wat daarover op feestboek geschreven wordt ?

Das net zo betrouwbaar als de telegraaf...of uh... de fabeltjeskrant

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:35

neen , niet feestboek. Lees mijn post: het was op yahoo. com maar er zitten zoveel artikels tussen.... Dus wel op nieuws geweest en door journalisten gepubliceerd.
Via yahoo.com kreeg ik de link niet, enkel naar originele nieuwszender.

En de telegraaf is vreselijke roddelkrant, maar internationale artikels kloppen wel!