[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:02

Ok, heb even gegoogled.

Gewoon net als een normale deken dus.
Je hebt voor normale dekens ook zo'n verlengstuk, die zou ik daar dan ook gebruiken.

Moet wel zeggen dat ik de dekens vrij open vind voor een eczemer.
Deken die ik heb is echt overal dicht, en sluit veel nauwer aan.
Maar dat doet er niet toe verder.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:12

Hoi! Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

Mijn shetlander heeft namelijk erg jeuk en krijgt daardoor ook wondjes. Hij heeft een paar weken terug voor 3weken dag en nacht op de wei gestaan. Ik hoorde dat hij daar ook jeuk van kan krijgen.
Nu heb ik hem niet meer op de wei lopen maar gewoon in een paddock, maar hij heeft dus nog jeuk. Gister heeft een een DA naar gekeken en ze raad mij aan om hem helemaal in te pakken met een eczeemdeken. Hij schuurt niks aan de staart of manen, alleen af en toe aan zijn voorpluk. Maar niet zo erg dat hij hem er helemaal afschuurt. Alles zit er nog gewoon aan!

Vorig jaar had hij hier ook last van. Ik heb toen speciale brokken gekocht en hiermee is het eigenlijk wel over gegaan.

Nu zit ik te twijfelen of ik een eczeemdeken voor hem zou kopen en die op te doen. Of dat ik het eerst weer probeer met die brokken. Ik heb ook manen liquid gekocht en daarmee word het wel een stuk minder.

Wie kan mij helpen? Ik heb namelijk geen zin dat ik straks een pony zonder manen heb omdat hij zo erge jeuk heeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:15

Hey patty
Had je hem laatst niet geschoren??

Is er iets in het voer van hem veranderd? Zo ja, dit eerst weer eens terug draaien,kijken naar het effect.
Als ie alleen nog maar zijn maantop te grazen neemt, zou ik hem echt nog niet gaan inpakken als een echte eczemer.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:17

Ja ik heb hem laatst geschoren, maar eigenlijk 3dagen daarna had hij onder zijn allemaal korstjes. Het is dus niet minder geworden.

In zijn voer is niks veranderd, alleen ik doe nu iets zonnebloemolie over zijn brokken. Weet niet of dit er wat mee te maken kan hebben?
Verder is het enige dat hij van het gras af is maar verder niet :).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:20

Zonnebloemolie geeft veel energie hé, en shetlanders zijn sobere dieren, die je best wat mag bijvoeren,maar echt niet veel nodig hebben.
Zou er eens mee stoppen,kan best effect hebben.

Neem aan dat ie van het gras af is vanwege omvang?
Dan doe je er ook niet goed aan olie te gaan bijvoeren, dit doe je eerder bij zeer magere paarden, die niets extra's hebben om op te teren.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:22

Oke, dan stop ik daar eerst is mee!

Hij is verhuist van stal dus daarom staat hij nou in een paddock, maar hij werd idd wel erg dik van het gras.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:30

_CS_ schreef:
Ok, heb even gegoogled.

Gewoon net als een normale deken dus.
Je hebt voor normale dekens ook zo'n verlengstuk, die zou ik daar dan ook gebruiken.

Ik denk niet dat zo'n verlengstuk gaat passen omdat de rsih een v-sluiting heeft

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:32

Denk dat ik dan beter een maat groter kan nemen, ben alleen bang dat de deken dan naar achter schuift en je hetzelfde probleem houdt..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:35

Een maat groter zal je dan op de rug moeten innemen, om te voorkomen dat ie naar achter schuift.

Wat een rotdeken is het dan als je er niets aan kan aanpassen,haha.
Heb je een foto van de borstsluiting? Misschien kan ik met mijn fantasie wat bedenken?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:54

Zal even voor je zoeken!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:57

Afbeelding hoop dat je t zo kan zien!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:57

dubbele post...
Laatst bijgewerkt door EquiPhoto op 17-04-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:59

ongelofelijk, mijn merrie die al meer dan 5 jaar last heeft van zomer eczeem heeft nog geen enkele keer geschuurd. haal er wel af en toe wat losse haartjes uit als ik met een borstel door de manen en staart ga maar geen schuurplekken etc !

zonder middelen en deken...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:10

EquiPhoto schreef:
Heeft iemand ervaring met het breder maken van de boeg van de RSIH? De deken schuurt echt bij de schouders en de boeg van mijn haflinger...

Dat had de mijne ook, die bleek domweg te smal te zijn voor haar. Ik heb toen van die QHP dekens gekocht maar dat wordt hem ook niet, ik ga dit jaar áls ze evt gaat jeuken een maat groter kopen en dan desnoods maar inkorten. Verbreden heb ik ook aan gedacht toen, maar omdat de sluitingen in een V vorm zitten zou dat kunnen gaan trekken dacht ik dus maar niet gedaan.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:45

En ja hoor, de oude lijst is gewoon weer gequote....... (vorige pagina....), misschien was een apart topic met zo'n lijst en link ernaar toe vanuit dit topic handiger? Al die lijsten vervuilen nl ook wel beetje de overige info. Is er een moderator die hier iets mee kan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:15

M_hartje_M schreef:
ongelofelijk, mijn merrie die al meer dan 5 jaar last heeft van zomer eczeem heeft nog geen enkele keer geschuurd. haal er wel af en toe wat losse haartjes uit als ik met een borstel door de manen en staart ga maar geen schuurplekken etc !

Zo dat is fijn :') Lief dat je het even meldt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:17

Breghje schreef:
EquiPhoto schreef:
Heeft iemand ervaring met het breder maken van de boeg van de RSIH? De deken schuurt echt bij de schouders en de boeg van mijn haflinger...

Dat had de mijne ook, die bleek domweg te smal te zijn voor haar. Ik heb toen van die QHP dekens gekocht maar dat wordt hem ook niet, ik ga dit jaar áls ze evt gaat jeuken een maat groter kopen en dan desnoods maar inkorten. Verbreden heb ik ook aan gedacht toen, maar omdat de sluitingen in een V vorm zitten zou dat kunnen gaan trekken dacht ik dus maar niet gedaan.

Heb ik hier dus ook last van, dure deken voor zo'n grapje.. Volgende deken wordt een Boett! Kijken hoe lang ze die goed houdt.. Maar dat wordt volgende zomer pas, ze doet het deze zomer maar met de restjes dekens.. :P

Hier is het trouwens merkwaardig rustig, pony staat zelfs al twee daagjes zonder deken, even uit te waaien. Het waait hier ook zo niet normaal hard, wel even lekker zonder knutjes!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:22

Enige wat ik kan bedenken op dit moment om de borst te verbreden is toch een stukje stof ertussen (voor huidbescherming), en dan de sluiting verlengen.
Dat verlengen kun je doen door door de rechterkant (ring) een stuk breed nylon op maat te maken,met daaraan een extra ring.
En dan aan de linkerkant (2 haken) ook een stukje nylon band op maat, met aan de ene kant een ring (waar je die 2 haken aan vast maakt) en dan 1 haak aan de andere kant (die je dan weer aan de rechterkant kan vast klikken).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:35

Breghje schreef:
tamary schreef:
Wat voer je verder?

Nu een handje Marstall Excem en anderhalve kg per dag Equiral Stud, normaal is dat net geen kilo. En uiteraard hooi.

Stud is onderhoudsbrok als ik me goed herinner. Gezien je problemen met bespiering vraag ik me af of hij genoeg eiwit binnen krijgt om die spieren uit op te bouwen. Zonder dat heeft een supplement geen zin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 06:13

M_hartje_M schreef:

die van mij ook,maar het is echt nog te koud voor de cullicoides mug.
bij mij wel,appie staat op open land waar het hard waait en het is er echt heel koud!
als het warmer word komen de vliegjes ook wel weer :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:58

He ik ben ineens uit het lijstje gehaald.... ook stom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:12

Patty14 schreef:
Oke, dan stop ik daar eerst is mee!

Hij is verhuist van stal dus daarom staat hij nou in een paddock, maar hij werd idd wel erg dik van het gras.

zonnebloemolie even weglaten en kijk eens of je in de maantop luizen vind?
dat is wel een plek waar ze graag zitten :j
ik zou het eerst weer met die brokken proberen en als dat niet helpt kun je altijd nog verder kijken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:33

tamary schreef:
Breghje schreef:
Nu een handje Marstall Excem en anderhalve kg per dag Equiral Stud, normaal is dat net geen kilo. En uiteraard hooi.

Stud is onderhoudsbrok als ik me goed herinner. Gezien je problemen met bespiering vraag ik me af of hij genoeg eiwit binnen krijgt om die spieren uit op te bouwen. Zonder dat heeft een supplement geen zin.

De ellende is alleen (en wat jij aangeeft is dus absoluut hetgeen waar ik tegenaan loop) dat ze bv van het drinken van grondwater al eiwitbulten krijgt, van gras giga dik wordt incl verharde manenkam en dus met een graasmasker op staat, dus het is voor mij puzzelen wat en hoe ik eea binnen krijg zonder ellende.

Ze hebben aminozuren en eiwitten nódig om spieren uberhaupt op te kunnen bouwen idd. Dus ik ben me ook aan het verdiepen geweest in alle mogelijke spierweefsels en de processen die daarin gebeuren. Niet dat ik er alles van snap, maar waar ik over zat te denken.... is de opname van voorbewerkte eiwitten (bix) anders dan die uit vers gras of hooi? Ze krijgt nu onbeperkt hooi voor op stal (een plak of 4-5) en meer voer, en het lijkt of ze aankomt al zonder de "bijwerkingen", dus ze neemt het wel op. Nu had ik ook de deken te snel eraf gehaald en waarschijnlijk heeft ze toen ook haar reserves moeten aanspreken om warm te blijven.

Ik ga vanaf vandaag of vrijdag een breder sup geven, dus niet nav bloedonderzoek alleen de tekorten suppen, maar ik ga Aminoral geven. Kijken of dat iets doet voor haar. De Equiral kán ik om de een of andere duistere reden nu ook meer geven, vorig jaar rond deze tijd moest ik al minderen naar nog geen kilo per dag omdat ze er heel erg heet van werdt, maar nu zit ze al op bijna 2 kilo per dag.....

Zal trouwens even kijken op voervergelijk wat erin zit, ik dacht dat Equiral niet echt laag in het eiwit zat. Momentje.

Edit: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... d-stimulan Is idd onderhoudsbrok voor recreatiepaarden en licht werk. Dus het zóu idd kunnen dat het niet rijk genoeg is voor haar, dat ik de sportversie moet hebben in dit geval.

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan Qua eiwitten maakt het zo te zien niet uit..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:11

ellepel schreef:
haha,weet je wat ik zou doen?
dat paard wat aanvalt de deken op doen zodat har geur er aan zit.
denk dat het probleem dan wel opgelost is. }> ;)

valt best te proberen

Ik dacht om een oude deken te pakken, deze door de mest te halen van de heks en dat mijn vz paard om doen. Dan zit de geur van die heks er ook aan. We moeten het nog proberen!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:24

Breghje schreef:
EquiPhoto schreef:

Denk dat t dus gewoon een grotere deken wordt...