Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:20

Hoe is het hier met de rest? Met Whizz gaat het dus goed, maar sinds onze Willy vorige week toch redelijk onverwacht is ingeslapen, schrik ik soms ineens weer meerdere keren per nacht wakker. BAH. Moet echt de rust weer even terugvinden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:41

De colonflora ligt er dus definitief uit. Ze verkopen nu alleen iets voor humaan gebruik.

Lange leven Europa met zijn belachelijke regeltjes!!!

Het gebruik van probiotica is effectief, veilig en zonder bijwerkingen. Dit is onderbouwd met de goede resultaten die worden behaald met ColonFlora Paard (wat is bevestigd door een studie die werd uitgevoerd door de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht).

Ondanks dat heeft Europese wetgeving ertoe geleid dat veel gezondheidsbevorderende stoffen die al jaren veilig en met goed resultaat worden gebruikt niet meer zijn toegestaan. Dit geldt voor vrijwel alle probioticastammen. Deze bacteriestammen zijn voor paarden alleen toegestaan als inkuilmiddel, maar niet meer als aanvullend diervoeder. Voor de hond is het aantal stammen dat is toegestaan ernstig beperkt.

Op grond van die Europese regelgeving zien wij geen mogelijkheid meer om ColonFlora Paard in het assortiment te houden. Het product wordt daarom gesaneerd. Wie zijn of haar paard toch een effectief probioticum wil geven, adviseren wij om over te stappen op het product TopPharm DarmConditioner Granulaat. Dit product verkopen wij in onze productlijn voor humaan gebruik. ColonFlora Hond krijgt een vernieuwde samenstelling. Wij zijn erin geslaagd om een stevige formule tegen spijsverteringsklachten te ontwikkelen, op basis van kruiden, vruchtenextracten en prebiotische vezels.

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:42

Fargo, dat heeft weer even tijd nodig. Zoiets moet even een plekje krijgen. Ik heb dat ook als Cil weer koliek heeft gehad. Dan slaap ik gewoon een tijdje slecht.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:42

En waar zou je dat product dan moeten bestellen? Hmmm ik hoopte eigenlijk op een opvolger..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:47

Bij Agradi kan je hem bestellen. Ik kreeg bericht dat de colonflora niet meer leverbaar was en of ik dan de Darmcondion wilde hebben. Ik hoopte ook op een opvolger.

Primeval TopPharm DarmCondition

Een kuur met de gunstige darmbacteriën (probiotica) helpt het natuurlijk evenwicht in de darmen te behouden. TopPharm DarmConditioner is een uitgekiende formule van verschillende goede bacteriestammen. Het helpt de darmflora op te bouwen. Verder bevat het product ook FOS (fructo-oligosacchariden). FOS is een prebiotica dat de groei van gunstige bacteriën stimuleert.
Samenstelling:
Bifidobacterium lactis (2x), Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus salivarius, Lactococcus lactis in een basis van FOS (fructo-oligosacchariden).
Gebruik:
De onderhoudsdosering TopPharm DarmConditioner voor paarden is 2 theelepels (5 gram) granulaat per dag. In geval van voerverandering, diarree en koliekgevoelige paarden kunt u de dosering verdubbelen (2x daags 2 theelepels). Strooi het granulaat boven op het voer.
Gewicht: 50 gram (= minimaal 25 dagdoseringen)

Verkoopprijs: €19,95

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:34

damian23 schreef:
Fargo, dat heeft weer even tijd nodig. Zoiets moet even een plekje krijgen. Ik heb dat ook als Cil weer koliek heeft gehad. Dan slaap ik gewoon een tijdje slecht.

Inderdaad ja, maar ik wordt echt weer best onrustig wakker. Balen, wel rustiger dan toen, maar toch met het gevoel oh als ik maar niet gebeld wordt!! Zal eens kijken bij Agradi en anders even vragen of de Paardendrogist er ook aan wil.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 14:50

Wat is het rustig hier! Zijn er hier ook mensen waarbij hun paard een wat stijf bekken heeft overghouden aan de operatie (het lang in een onnatuurlijke houding liggen voor spieren en bekken)? Ik geloof dat ik er wel een keer wat over gelezen heb maar kan het nergens terugvinden!
Heb les gehad van nieuwe instructrice en die zei bij controle van mijn paard dat ze zijn bekken wat stijf vond.

Ervaringen of tips om het bekken losser te maken??

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 09:27

damian23 schreef:
Bij Agradi kan je hem bestellen. Ik kreeg bericht dat de colonflora niet meer leverbaar was en of ik dan de Darmcondion wilde hebben. Ik hoopte ook op een opvolger.

Primeval TopPharm DarmCondition

Een kuur met de gunstige darmbacteriën (probiotica) helpt het natuurlijk evenwicht in de darmen te behouden. TopPharm DarmConditioner is een uitgekiende formule van verschillende goede bacteriestammen. Het helpt de darmflora op te bouwen. Verder bevat het product ook FOS (fructo-oligosacchariden). FOS is een prebiotica dat de groei van gunstige bacteriën stimuleert.
Samenstelling:
Bifidobacterium lactis (2x), Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus salivarius, Lactococcus lactis in een basis van FOS (fructo-oligosacchariden).
Gebruik:
De onderhoudsdosering TopPharm DarmConditioner voor paarden is 2 theelepels (5 gram) granulaat per dag. In geval van voerverandering, diarree en koliekgevoelige paarden kunt u de dosering verdubbelen (2x daags 2 theelepels). Strooi het granulaat boven op het voer.
Gewicht: 50 gram (= minimaal 25 dagdoseringen)

Verkoopprijs: €19,95

Heb zojuist gebeld met Paardendrogist, die gaan het niet leveren want als er toch iets niet goed zou gaan (humaan gebruik) dan hebben ze gedoe en ze hebben meer goede producten.. Heb nu toch de probio forte paard besteld. Die beviel jou toch verder goed Damian?? Heb namelijk het idee dat Whizz weer meer is gaan luchtzuigen en dat was toch echt veel minder de laatste periode!

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:16

Sorry dat ik hier zomaar even binnenval :p
Mijn paard is vorige zondag geopereerd van koliek. Hij had een vergroeiing, een streng van aan zijn darmen tot aan zijn rug waar dan darmen achter geraakt zijn.
Nu mag hij morgen terug naar huis. Maar hij zou 3maanden binnen moeten blijven.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Mijn paard is namelijk gewoon om 24/24 buiten te staan zeker in de zomer. Dus ik ben bang dat hij helemaal overstuur gaat geraken zo lang in de stal.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:28

Lieke_ het is verbazingwekkend hoe lang paarden zich rustig (kunnen) houden na zo'n operatie. Ik had mijn paard in de winter op stal omdat hij in december is geopereerd, dat scheelt want dan staat de rest ook binnen. Ik had het metalen rek in zijn deur dicht gedaan zodat hij rustig binnen zijn box bleef en niet constant met zijn hoofd naar buiten zou hangen en misschien zou schrikken. Waarschijnlijk moet jouw paard ook eerst meerdere kleine porties eten per dag hebben en daar zijn ze dan meestal wel zoet mee. Is het evt mogelijk om een ander paard binnen te houden dat hem gezelschap houdt? Of de radio aan oid?

Een ander paard bij mij op stal mocht al vrij snel wel even een uurtje ofzo naar buiten in een echt klein afgezet stukje wei, het ligt er ook heel erg aan of jouw paard zich rustig houdt. Hij mag natuurlijk in eerste instantie alleen stappen en rustig aan doen, niet bokken en liefst niet rollen. Het is echt belangrijk om het in overleg met de kliniek te doen! Als je vragen of twijfels hebt, gewoon bellen, dat begrijpen ze echt wel!

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:39

Hij mag wel wat wandelen, maar op de kliniek vinden ze hem ook wel redelijk frisjes. Hij is al moeilijk in stap te houden met wandelen. Hij staat er bij alsof er niks gebeurd is! Daarom raden ze ook af om hem op een klein stukje buiten te zetten omdat hij dan te hevig zou zijn.
Een radio gaat zeker dat kunnen we al proberen.
Het probleem is dat hij enkel op de wei met andere paarden kan staan, in de stal staat hij alleen.
Ik ga straks ook nog horen bij iemand van de club waar ik ging rijden of hij daar kan staan.
Morgen krijgen we alle informatie nog wat betreft voeren enzo

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:42

Ja lastig is dat hè? Op zich ergens wel fijn dat hij frisjes is, maar om hem binnen rustig te houden is dan best lastig.
Wat kan helpen is om het eten dat hij krijgt lang te laten duren, dus als hij hooi krijgt om dat in een goed hooinet te geven (wel veilig uiteraard) zodat het eten langzamer gaat en hij dus langer bezig is. Hoe is hij binnen op stal in de kliniek, rust hij daar wel gewoon?
Ik dacht dat de mijne vast niet rustig zou blijven, maar binnen is hij eigenlijk heel erg kalm gebleven - gelukkig.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:47

Op de kliniek is hij rustig zolang er niemand naar gaat kijken, dan begint hij zich pas druk te maken blijkbaar. Voor de rest staat gij gewoon te rusten. Daar staat hij natuurlijk ook wel met andere paarden die ook rustig moeten blijven.
Dadelijk even naar de paardenwinkel een hooinet is misschien wel een goed idee en ik dacht ook te kijken naar een bewegende liksteen of iets waar ik stukjes wortel kan insteken want dat mag hij redelijk vaak eten.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:53

Er zijn nu van die heel fijnmazige hooinetten, dat schijnt bij sommige paarden wel te helpen ;-)
De mijne ging ook direct slapen als de mensen wegwaren, dan ging hij vrijwel direct op rust. Dus probeer te zorgen voor een rustige omgeving waarin hij aan zijn rust behoefte toegeeft ;-) :j

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:39

Hooinet gekocht en een bal waar je worteltjes aan kan maken. Maar morgen eerst maar eens zien of hij ook rustig blijft zonder speeltjes. Het zal voor hem zowieso wennen zijn.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:46

Zeker zal het wennen zijn, maar thuis betekent meestal toch een stukje rust voor een paard. Hoop dat ie zijn gemak een beetje gaat houden! Succes en als je vragen hebt, gewoon hier stellen, er zijn nog aantal mensen die hier regelmatig mee kijken en denken hoor!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:20

Zo, al een poos niet veel op bokt geweest, maar zie dat het topic nog steeds loopt. Walica had eerst haar bekken ook scheef staan. Heb nooit de link gelegd naar de operatie, maar zou natuurlijk best daar mee te maken gehad kunnen hebben (is alweer een paar jaar geleden). Ik ben toen naar een ostheopaat geweest en die heeft de boel weer op de plek gezet.

Helaas had Waal gisteren weer een beste koliekaanval. Had er direct geen goed gevoel bij, dus vrij snel de dierenarts gebeld en ze zat helaas verstopt. Dus ze is gesondeerd en staat nu met een graasmasker op in de wei. Heb haar nog niet zien mesten, hopelijk zie ik dat nog even gebeuren straks, dat zou me wel een stuk geruster maken. Ze oogt nu wel weer fit, maar goed kan zomaar zijn dat ze straks weer buikpijn heeft natuurlijk.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:45

He Mariskatw dat is schrikken joh! Brrrrr, maar goed dat je het direct door had. De mijne krijgt (daarom) ter ondersteuning nog steeds elke avond als avondhap een flinke bak slobber met wortels er door heen. Vocht en vezels ;-). Ik heb ooit het wel eens gelezen dat lang op de rug liggen in die houding niet echt natuurlijk is, maar kon niet meer terugvinden waar, dacht hier in dit topic maar zag het niet meer terug.. Maar goed better safe than sorry. Osteo vond het allemaal niet dramatisch wat ze aan trof gelukkig, sterker nog zijn rug was prima, had een hele mooie mobiliteit. Nou even een paar daagjes rustig aan en dan weer beginnen met longeren en daarna weer rijden.

Ik hoop dat Walica snel gaat mesten of al gemest heeft!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:42

Ja, is altijd wel weer schrikken en balen! Vooral voor haar natuurlijk, maar altijd als je net een tijdje weer lekker op dreef bent, dan gebeurd er weer zoiets! Nu is het eerste belangrijkste natuurlijk dat ze er weer goed doorkomt. Heb haar helaas nog niet zien mesten. Er lag wel wat mest en ook 1 hele dunne hoop, maar ze loopt met 2 andere in de wei, dus kan niet met zekerheid zeggen van wie dat komt. Naja... gelukkig staan ze bij huis (en is het weekend), dat maakt het allemaal wat makkelijker!

Fijn dat het toch meeviel dan allemaal met het bekken! Wanneer ben je naar de osteo geweest?

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:37

Vrijdag kwam de osteo op stal voor meerdere paarden dus ik had het geluk dat ik aan kon sluiten bij hen. En dus ook niet heel lang voor een afspraak heb hoeven wachten.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:28

Dan had je inderdaad mazzel! Ik heb nu eindelijk mest van Waal gezien dus dan kan ik ook zo op bedje en lekker slapen :)

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 15:05

@Mariskatw Pfoeh daar heb je dan nog lang op moeten wachten, heb je uiteindelijk een beetje kunnen slapen? En hoe is ze vanmorgen? De jouwe is dus ook een W-tje net als de mijne!

Ik ben gisteren begonnen met het geven van probio forte ter ondersteuning. Ben benieuwd of ik daar nog iets van ga merken verder.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:14

Ja, ik kon eerst niet met zekerheid zeggen of ze nu wel of niet had gemest omdat ze met anderen liep, dus had haar om 7 uur in een weiland alleen gezet. Om half 11 lag er nog niks, daarna was het te donker. Dus heb ze om half 12 ofzo op stal gezet, of iets eerder en rond half 1 lag er een hoopje mest. Die was nog gegroeid vanmorgen, dus denk dat ze zeker 3x heeft gemest afgelopen nacht, te beoordelen aan de grote van de hoop (ze mest heel nauwkeurig op één plek).
Ze staat nu al de hele dag buiten zonder muilkorf (gras is toch super kort) en heb haar ook alweer zien mesten. Ze oogt wel fit verder gelukkig.
Inderdaad een W-tje. Gaat wel snel, toen ik haar kocht was ze 10 maanden!

Hopelijk helpt die probio forte. Vind het zelf toch lastig te zeggen hoor, gaat het zomaar maanden goed en dan ineens toch best wel een beste koliekaanval ineens. Teveel veranderd in het voer in te korte tijd, daar kan ze dus écht niet tegen. Het blijft oppassen.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 23:10

Ik weet wel dat hij in ieder geval echt meer weerstand heeft gekregen en minder last van gasvorming door de colonflora die ik gaf, maar goed die is nu uit de handel. Hij is nu echt lekker op conditie en heeft naar mijn idee minder last van weersinvloeden dan voorheen en daar ben ik echt heel erg blij mee. Een steuntje in de rug daarbij is nooit weg. ik denk dat ik nu ruim een maand of meer niets heb gegeven, geen probleem al heb ik het idee dat hij nu weer meer gaat luchtzuigen dan hiervoor. Ook daarom ga ik nu toch weer wat geven, heeft ie misschien weer meer rust.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 09:41

De laatste week was hij aldoor aan het luchtzuigen als ik 'savonds kwam terwijl hij niet aan het eten was. Dat doet hij eigenlijk normaliter niet meer, dus daar baalde ik wel van. Zaterdagavond eerste keer probio forte gegeven, zondagavond was hij nog aan het luchtzuigen toen ik kwam. En maandagavond en gisteravond toen ik kwam was hij NIET MEER aan het luchtzuigen bij binnenkomst! Kijk daar wordt ik blij van!! Het geeft dus toch meer rust, dat beetje hulp. En als hij niets ter ondersteuning krijgt dan mest hij meestal in meerdere kleine porties (bijv tijdens rijden meerdere keren ipv 1 grote hoop aan het begin), nu lagen er weer 2 echt grote hopen mest in zijn stal en heeft hij tijdens longeren niet gemest.

@Mariskatw - alles okay met je paard gebleven? Toch altijd weer even schrikken he?