Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:35

Citaat:
Gelukkig gaat het hier goed met de paardjes, tum is op het moment qua gedrag wisselend ene dag erg braaf oplettend en knuffelig andere dag weer een verschrikkelijk tijdbom!
Vanavond gaat hij verhuizen naar zijn nieuwe stal 5 min lopen bij mijn huis vandaan maar daar staan zo'n 60 paardjes ik denk dat hij zijn ogen uit kijkt !!!
Gelukkig gaat het hier goed met de paardjes, tum is op het moment qua gedrag wisselend ene dag erg braaf oplettend en knuffelig andere dag weer een verschrikkelijk tijdbom!
Vanavond gaat hij verhuizen naar zijn nieuwe stal 5 min lopen bij mijn huis vandaan :-) maar daar staan zo'n 60 paardjes ik denk dat hij zijn ogen uit kijkt !!!

Gaaf zeg! Met 60 paarden! Dan kan hij dus ook mooi in een grote kudde lopen, daar ben ik altijd wel voor.

Citaat:
Ja is tog een hele operatie bij zo'n klophengst

Net weer gebeld en meneer is goed wakker en bij de tijd, wonden zagen er goed uit en themp was ook goed, dat was dus dag 1

Kan niet wachten tot ie dinsdag weer naar huis mag

Zat bij hem de bal ook nog in de buikholte? Bij mijn paard wel, maar die hebben ze gelukkig in de lies kunnen duwen. Die van mij staat nu 1,5 week op stal. In het begin zeiden ze tegen mij 2 weken, later 4 weken op stal. Dus hij moet nog even. Hoe lang moet die van jou stalrust hebben?

Citaat:
Niekoezz schreef:
@ Amber_ > Wat deed hij dan precies toen hij hengst was? Vind het altijd leuk om te vergelijken met de 'hengstenstreken' van mijn ex-hengst

Toot was echt hengst, dominant.
Altijd net ervoor willen lopen, net wat harder willen, zich groot maken, vaak happen (niet bijten), super snel uit zijn concentratie, altijd alles zien. Maar mensen die hem niet baas konden, hadden aan hem een verkeerde. Dan was hij er snel klaar mee

Nu is hij echt een goedzak. Super lief en aanhankelijk, dat wel.
Loopt nu mak mee aan halstertouwtje, wilt alleen maar geaaid worden en vriendjes zijn met iedereen.

Dat klinkt dan wel een beetje hetzelfde gelukkig. Die van mij is net gecastreerd en ze zeggen dat het 6-8 weken duurt voordat de hormonen 'uitgewerkt' zijn. Ben benieuwd...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:50

KBTP schreef:
Ik heb hier twee hengstjes lopen één van 9 jaar en één van bijna 3, ik moet toch zeggen dat ik wel degelijk verschil merk in de manier van opvoeden. De oudste heb ik vanaf 3 jaar en die heb ik manieren bijgebracht hij houdt het bij het zien van merries bij hinniken, showen en roepen maar zal niet zomaar er naartoe hollen. Bij de jongste is dat hetzelfde geval echter wil hij nog wel eens de regels negeren... Maaar zolang ze zich gedragen in de weide, zich gedragen tijdens het naar buiten gaan met (al dan niet hengstige) merries mogen ze 't blijven. En tot nu toe gaat dat prima, kan ook prima met ze in de bak of buiten werken als er een merrie bijloopt.

Hier wilde ik even op reageren. Wij hebben er een van 8 en bijna 3. Het zijn halfbroers, maar ze verschillen als dag en nacht. Ze zijn beide bij ons geboren, hebben dezelfde opvoeding gehad, maar bij de oudste is het beter blijven hangen dan de jongste. De oudste houdt jou altijd als nr 1 in het vizier, de jongste wil nog wel eens "het loket dichtgooien" zeg maar. Dat heeft z'n grote broer nooit gehad. Ook zitten zijn hormonen hem gewoon te veel in de weg waardoor hij zijn rust niet kan vinden, terwijl z'n broer daar totaal geen last van heeft.

Om die redenen laten wij de jongste volgende week castreren. Is voor hem en ons een stuk prettiger.

Lindor92

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:03

wow met 60 paarden op de wei?
Amaretto word morgen weggebracht. hij komt eerst een paar dagen op stal en maandag gaan ze naar buiten, als goed is met stuk of 20 hengsten :D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:28

LiiNd_Y schreef:
wow met 60 paarden op de wei?
Amaretto word morgen weggebracht. hij komt eerst een paar dagen op stal en maandag gaan ze naar buiten, als goed is met stuk of 20 hengsten :D

Ze staan niet met z'n 60en bij elkaar hoor!! ;-) het zijn stukken land met 2 tot 6 paarden per landje wat gescheiden is door een sloot ze zien en horen elkaar wel natuurlijk.

Tum staat nu met 3 paardjes als buren in het land en hiervoor stond hij in spanje op stal met weinig tot geen zicht op zijn buren. Al met al kijkt hij vast en zeker zijn ogen uit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:45

heb ook een klophengst gehad.met 3jr laten helpen in de kliniek.hij is een dag gebleven.zijn bal zat diep in de buik.thuis heeft hij 2 weken op stal gestaan met 3a4x per dag wandelen,de wonden waren dicht gemaakt heb niet hoeven koelen.hij heeft wel nog wat poeder gehad voor op het voer antibiotica.en na de 2 weken heb ik hem in de groep weer gezet thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:57

Ik leef ook nog!

Ik heb er een ponyruinte bij, die loopt samen met de andere ponyhengst. Die 2 klikken echt super goed, hebben beste maatjes aan elkaarn heerlijk om te zien.

Mijn tinkerruin is nog niet thuis, de hengst staat dus alleen in z'n stuk land met zicht op de kleintjes. Hij heeft wel nood aan gezelschap merk ik. Toen ik zondag even snel langs ging stond hij naar zichzelf te happen in het weiland. Echt in z'n voorbeen bijten, vasthouden en dan rondstappen en op z'n snater duiken. Later beet hij naar zijn flank en erna naar zijn bil en borst. Hij had geef last van koliek of iets dergelijks. Was de 1e keer dat ik het 'm zag doen, heb het sindsdien ook niet meer gezien. Hou het wel in de gaten, als dat gedrag weer opduikt, verergert of zelfs wonden tot gevolg heeft gaan de ballen er af.

In omgang is het nog steeds een hengst. Happen, proberen bijten, aan het halster drentelen en uitdagen tot spelen. Hij pakt nog steeds met letterlijk 1 vingerknip de grens aan als ik die aangeef en loopt me niet omver of zo, dat gaat prima. En ik heb net geen last van concentratieverlies, integendeel! Met rijden houdt hij zijn hoofd er zo piekfijn bij, pikt alles zo piekfijn op én hij vindt het eg leuk om te doen. Hij kijkt echt naar niks en als hij toch wat ziet dan werkt hij gewoon netjes door.

Het is zo dubbel... Ergens denk ik wel degelijk om toch maar te castreren, da's voor elke partij makkelijker. Langs de andere kant weer niet, hij is echt heerlijk als hengst, zijn maatje komt binnenkort terug en goh, dat "klieren" krijg ik erg makkelijk weg. Ik ga in het land takken gooien of met een bal, schitterend vidt hij het om die dan achterna te jagen, op te pakken, mee rond te zwaaien en dan terug te brengen. Na een paar minuten is hij dan ook de gekheid kwijt en weer poeslief.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:56

Zit nu op de DA te wachten voor de castratie van Balou. Pfff, spannend, zal blij zijn als het allemaal achter de rug is (en goed gegaan). ;)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:14

ik mag morgen mijn knappert ophalen uit de kliniek jeej zo'n week zonder paard vindt ik maar niks.

zaterdag nog bij hem geweest en zag er netjes uit mooie klein sneetje nog wel beetje dik maar was normaal hij heeft nog geen koorts gehad ook goed teken. vond hem alleen ingevallen maar dat komt ook weer goed straks weer het land in en dan zie je dat ook niet meer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:02

Fingers crossed jongens, morgen gaat Galan naar de kliniek :=

En Pinto... weet je al wat?

Lekker dapperdodo, fijn dat je paard weer naar huis mag!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:05

wie van mij zou eigenlijk (op 1 jarige leeftijd) op stad gecastreerd worden maar er was iets met de witte bloedcellen enzo dus moest hij toch naar de DA. gelukkig is hij er goe dvanaf gekomen :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:08

Pfff, het was dramatisch, doe het echt nooit weer.

Hoop niet dat ik mensen afschrik met mijn update...

De DA zei van tevoren al dat het lastig zou worden omdat Balou Fries bloed in zich heeft. Friezen schijnen namelijk nogal moeilijk onder narcose te komen (en er dus ook weer uit).
Nou is Balou ook nogal nerveus voor dierenartsen, dus de eerste kalmeringsprik was al een drama. Dat moet in een ader, maar met een 3-jarige hengst die alle kanten opspringt, gaat dat niet zo makkelijk. Zit eindelijk de naald erin, gaat meneer aan het halstertouw alle kanten op, dus we zagen er voor het begon al uit of we uit het abatoir waren gelopen.

Maar goed, uiteindelijk was hij gesedeerd, dus zakte door zijn benen en lag languit. Vervolgens kreeg hij de narcose toegediend, maar na 1 dosis zat hij nog steeds onder mij te briesen en te snuiven (ik moest op zijn hals zitten om hem liggend te houden), dus nog niet onder narcose.
Na 2,5 dosis sliep hij eindelijk, en ik was als de dood dat hij op zou houden met ademen van al die rommel. ;(

Castratie ging verder soepel, maar toen moest hij in de benen. Eerst werd ik gelanceerd, want 600 kilo hou ik echt niet tegen de grond. Vervolgens stond hij op zijn benen, mijn man hield het halstertouw vast, probeert Balou om te gaan lopen. Wat natuurlijk op niets uitliep met die enorme narcosedosis in zijn bloed. Ik zie hem door zijn voorbenen zakken, zijn hoofd zakt tussen zijn voorbenen, en met een gigantische koprol valt hij voorover.
Manlief duikt weg, maar kan de achterhoef niet ontwijken die vol tegen zijn achterhoofd aan slaat.

Had ik man en paard dus gevloerd in de wei, ben me echt rotgeschrokken.

Gelukkig was hij wel bij kennis, maar met een enorm ei en een hoofdwond wilden we toch zeker weten dat het niets ernstigs was. Na een middag ziekenhuis en een paard dat de hele middag heeft liggen rollen, schrapen en tandenknarsen is de rust inmiddels terug gekeerd.

Mijn man heeft een mooie tulband, maar gelukkig geen hersenschudding, en Balou is inmiddels weer vredig hooi aan het knabbelen.

Maar als ik had geweten dat het zo zou gaan had ik hem hengst gelaten... ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:35

Jeetje Pinto wat een enorme toestand...:=
Vreselijk voorje man! Hopelijk heeft Balou er niks aan overgehouden.
Blij dat Galan morgen naar de kliniek gaat!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:06

Jeetje Pinto! Dat klinkt wel heftig... Fijn dat het nu voorbij is en dat de rust is wedergekeerd. Beterschap voor je man!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:35

Dank voor jullie reacties.

Heb heel eerlijk nog lang getwijfeld of ik Balou voor de castratie naar de kliniek zou brengen. Maar heb juist voor de castratie thuis gekozen omdat hij zo snel in de stress schiet.

En ja, ik heb vanmiddag nog wel gedacht dat ik de verkeerde beslissing heb genomen, maar dan zie ik Balou in al zijn pijn en ellende bij zijn moeder troost zoeken (door de stal heen snuiven in de neusgaten) en over de draad kroelen met mijn haflinger waar hij heel gek mee is.. en dan weet ik het ook even niet meer.

Hij was in het begin van de middag echt helemaal over de kaart, lag languit in de wei te blazen en hijgen, en als ik dan zie hoe hij opknapt bij de 'kudde' heb ik misschien ook geen verkeerde beslissing gemaakt. Stress vond ik bij hem eigenlijk het grootste risico.

Hoe dan ook hoop ik het niet weer te hoeven doen. ;)

Met mijn man gaat het gelukkig goed, we moeten vannacht de wekker zetten maar hij is gelukkig niet suf of verward.

Vera: sterkte morgen, hoop dat alles goed gaat, zal zeker de update in de gaten houden!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:43

Pinto wat een verhaal. Van dat friese bloed dat wist ik niet dat die lastig te verdoven waren gelukig maar amor is half fries had ik thuis nog meer in de stress gezeten dan nu heb gedaan

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:44

@ Pinto, mijn hafje (was net 1 jaar toen die vorig jaar November werd gecatereerd), werd ook wakker tijdens castratie.. Moest ook op zijn hals zitten (vond ik ook best sneu, maar ik had hem al geleerd dan druk op hals, liggen blijven betekend. Dus al pratend tegen hem bleef hij gelukkig rustig.
Het opstaan heeft 3 pogingen gekost. De 3de keer heeft me veel kracht gekost.
Maar toen hij eenmaal goed bij was, hem op het land gezet bij mijn draver en shet..
En nooit hoeven behandelen! (da kwam 2 dagen later weer, maar was zo mooi aan het genezen).
Ook hij had meer verdoving nodig dan normaal bij die leetijd/gewicht etc.
Terwijl hij toch echt 100% haf is ;).
Als ze echt willen vechten, doen ze dat wel..
Kan echt genspecifieke ras tegenop ;).

Het is nu een 5 maanden geleden dat hij geruind is, maar hij is ook enorm gegroeid in deze 5 maanden!
Hij is nu al (op paar cm na) net zo groot als zijn ouders, en dat op net 1,5 jarig leeftijd!
Terwijl hij 5 maanden geleden nog geen 1.28m. was, is hij nu bijna 1.40m.
Terwijl hij niets extra's krijgt ;).
Ben dus benieuwd hoe hij uitgroeit!
Zijn hals (bespiring etc.) ziet er nog steeds uit als hengst..
Hij is zichzelf gebleven, wel rustiger maar verder niet veranderd qua gedrag ;).

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:11

Jeetje wat een verhalen tog weet nog wel dat de arabier van vriendin op 2 jarige leeftijd gedaan werd op land ook zo'n vechter was daar moesten 4 mannen op zitten en nog kreeg ie het voor elkaar optestaan.

Ook 1 van de redenen dat voor kliniek gekozen heb en ja had een klophengst dus geen keus ook wel blij om dat ik er niet bij was. Al kan ik super tegen bloed en dergelijke werk in ziekenhuis maar je paardje is tog wat anders vindt ik.

Ben nu onderweg hem ophalen en gewoon nerveus

Iemand intresse in foto's van de wond die heb ik wel namelijk

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:58

Allemaal héél veel succes en sterkte !!!

Sueño staat dus op zijn 3 maanden stalrust waarvan nu 2 weken om zijn. Heb zijn hele stal uitgeschrobt, schoongemaakt en hem op zaagsel gezet zodat hij de stal niet meer leeg eet uit verveling. Knie is nog hetzelfde. Echter zijn karakter is flink veranderd. Hij is nukkig, ineens voedselnijd en erg springerig en bijterig :-( ... Ik pak hem er uiteraard wel voor aan (is toch ongewenst gedrag) maar ik kan het hem eigenlijk niet kwalijk nemen. Het kereltje komt 1x per dag 10 minuutjes uit de box om de beentjes even te strekken, dus hij verveelt zich stierlijk. Dan schijnt hem ook nog het zonnetje op zn snuitje en hoort buiten de andere paarden in de wei ravotten. We moeten nog 2 en halve maand volhouden en dan nieuwe foto's en dan zien we wel hoe het verder afloopt.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:01

ik heb nu een hengst van 2 jaar, zou me niet voor kunnen stellen hem nu te laten ruinen, het is nog zo'n baby'tje in alles en in zijn lichaam dat ik voor hem pas dit ga doen na zijn 3e jaar. maargoed dit hangt natuurlijk erg af van karakter, tot zijn 3e jaar staat ie in de opfok, en voeden ze elkaar op als hij daarna voor mij onhandelbaar word is de beslissing snel gemaakt, maar wat ik zal zeg dat ligt dus ook wel aan welk karakter het paardje laat zien.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:46

Ben net gebeld door de kliniek; operatie is geslaagd en hij staat weer.... hele opluchting :=

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:52

Fijn dat het allemaal goed is gegaan, vera!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:08

Vera schreef:
Ben net gebeld door de kliniek; operatie is geslaagd en hij staat weer.... hele opluchting :=

Ow wat fijn een opluchting he als ze bellen.

Amor staat in de trailer en zijn bijna thuis 6 weken boxrustmet 2x stappen pff hoe gaan we dat volhouden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:35

dapperedodo schreef:
Vera schreef:

Ow wat fijn een opluchting he als ze bellen.

Amor staat in de trailer en zijn bijna thuis 6 weken boxrustmet 2x stappen pff hoe gaan we dat volhouden.

En? Hoe bevalt het Amor om weer thuis te zijn? Heb wel met hem te doen, 6 weken boxrust, arm dier... ;)
Kun je dan nog wel met hem stappen zonder dat hij alle kanten opspringt? (zou de mijne doen als hij de hele dag op stal moest staan).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:38

Mocht je een rustgevend willen dan kan ik je Cavalor Calm van harte aanbevelen. Is geen drug maar werkt echt heel goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:30

@mylittlejoy

Ik geef ook niemand gelijk of ongelijk hoor, het is mijn mening. Sommige mensen zijn in het bezit van één hengst waar ze totaal niet de baas over zijn. Loopt compleet over hun heen, trekt zich los, doet wat hij wil etc. Corrigeren of negeren hem hier niet in. Dat bedoel ik met opvoeding, als ze bij mij iets willen doen wat naar hun mening beter is wordt dat gecorrigeerd.

Snapje? Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jou punt ook heel goed hoor :)