Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:52

Patrick krijgt gestamash protect

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:11

Fargo, en die snijhaver die er in zit. Is dat alleen het steeltje of ook het haverzaadje? Het is niet de bedoeling dat hij meer energie gaat krijgen.

Ik heb ook op de site van de hartog gekeken, maar ze gebruiken dus geen pure melasse klein percentage Molashine. In de luzernemix zit 7% suiker. In gras en goed hooi zit al meer suiker, dus dat valt inderdaad heel erg mee. Hartog is hier goed te verkrijgen, in tegenstelling tot die andere luzernes. Ik had vanmorgen twee pakken subli luzerne besteld, maar ik stap hierna ook over op de hartog. En die van hartog is bovendien nog ontzettend smakelijk.

Ik voer nu vier keer daags een beetje luzerne. Het schijnt gedurende 5 uur het maagzuur te remmen. Voor de nacht krijgt hij nu ook wat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:12

fargo schreef:
Liever 1 pot van 60 eur dan 3 a 4 bezoekjes van de DA in die periode ivm gaskoliek.. bij wijze van spreken..

En wat dacht je van stress die je hebt als je paard gaskoliek heeft. Om dat te voorkomen heb ik echt wel wat centjes over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:17

damian23 schreef:
Fargo, en die snijhaver die er in zit. Is dat alleen het steeltje of ook het haverzaadje? Het is niet de bedoeling dat hij meer energie gaat krijgen.

Hmmm dat zou ik zo niet weten, hoe ziet een haverzaadje eruit? Volgens mij zie ik altijd alleen maar steeltjes langs komen..

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:21

Nee je hebt helemaal gelijk dat je het permanent geeft, ik had het alleen nog niet eerder gehoord, alleen dat het als kuur werd gegeven en dat heb ik zelf ook gedaan.
Maar probiotica is inderdaad veel beter dan gaskoliek of bezoek van de DA en uiteindelijk is zo'n pot veel goedkoper dan de dierenarts.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:22

Snijhaver voor paarden bestaat alleen uit de haverplant en niet de korrel haver. Doordat de korrel er niet in verwerkt is, is het energiearm. Door de haverplant bevat snijhaver veel vezels, wat goed is voor de spijsvertering.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:23

damian23 schreef:
Snijhaver voor paarden bestaat alleen uit de haverplant en niet de korrel haver. Doordat de korrel er niet in verwerkt is, is het energiearm. Door de haverplant bevat snijhaver veel vezels, wat goed is voor de spijsvertering.

Juustem, duidelijk!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:26

Echt een fijne site, die van Hartog. Je kan alles over hun producten vinden op hun site.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:52

_Patrick_ schreef:

Dat is een dure hobby.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:06

Hoe vaak en hoeveel luzerne voeren jullie?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:14

damian23 schreef:
_Patrick_ schreef:

Dat is een dure hobby.

Hij krijgt het niet dagelijks,egenlijk sinds een week of twee nadat hij weer koliek kreeg.
vorig jaar heeeft hij het ook een periode gehad.
nu zit hij aaan de prednison vanwege opspelende lyme vermoedelijk op zijn darmen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:14

standaard 2x daags 1 voerschep luzernemix (dus 2x 300g) en na het rijden nog 1 schep en op een rustdag wat meer om het volume per voerbeurt hetzelfde te houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:02

damian23 schreef:
Hoe vaak en hoeveel luzerne voeren jullie?

2 x ongeveer 2 handjes bij zijn mueslie en een half klein emmertje 'savonds voor het slapen gaan

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:09

Ik ben me eens aan het verdiepen in de werking van die luzerne.

Dit vond ik op voervergelijk. Dus bij voorkeur iedere 5 uur luzerne voeren.
Eiwitten en calcium beschermen tegen maagzweren en reduceren de zuurtegraad in de maag. Luzerne is rijk aan eiwitten en calcium, waardoor het bijvoeren van luzerne erg goed is voor paarden die last hebben van maagzweren. Luzerne heeft namelijk een bufferende werking op de pH waarde in de maag. Bij voorkeur zouden calcium- en eiwitrijke producten elke 5 uur gegeven moeten worden.

Mijn dierenarts had in een engels vakblad ook gelezen over het voeren van luzerne aan paarden met maagzweren. ik kan alleen een onderzoek vinden uit 2007. Met hierin:
Until further research is done, he recommends, horses weighing between 1,000-1,300 pounds should be fed about 1 pound of alfalfa after a grain meal.
http://agnews.tamu.edu/showstory.php?id=224

Heeft iemand enig idee of er inmiddels nader onderzoek is gedaan? Ik zal de volgende keer mijn DA eens vragen naar dat artikel wat zij heeft gelezen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:15

Hier ook hele positieve ervaringen met probiotica, wel als kuur, maar zeker een goede aanvulling!
Hier word al een hele tijd niet gegaapt (gelukkig). Ik hoop dat het nu rustig blijft.......

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:25

Ik zie Ted ook niet meer gapen....hoop ook dat het weg blijft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:00

fargo schreef:
Relevante informatie over probiotica

http://www.thehorse.com/articles/30918/ ... 11-26-2012

The goal in feeding a probiotic supplement is to enhance the hindgut's microbial population and reduce the growth of potentially harmful bacteria.

Photo: Megan Arszman, TheHorse.com Web Producer

Feed digestion in horses is largely accomplished by microbial fermentation in the hindgut. The cecum and colon provide an environment that promotes the digestion and absorption of nutrients from fibrous products such as hay and beet pulp. Disrupting the microbe balance, due to mismanaged feeding practices or illness, can have detrimental effects on the horse's health. Thus, some horse owners and veterinarians use pre- and probiotics to help keep the microbial balance in check and the horse's digestive tract functioning properly.

Prebiotics are food components that stimulate hindgut microflora activity and growth. The horse does not digest these ingredients; rather, hindgut microbes do. These include carbohydrate fibers such as fructo-oligosaccharides and manno-oligosaccharides. Premium feed products include several prebiotics, including yeast cultures and fungi, to aid in digestion.

Probiotics, or direct-fed microbials, are the bacteria and entercoli typically found in the horse's intestinal lumen. The goal in feeding a probiotic supplement is to enhance the hindgut's microbial population and reduce the growth of potentially harmful bacteria.

Probiotics on the market today include live bacterial cultures and live yeast cultures. Equine probiotics typically include Lactobacillus and Bifidobacterium species of bacteria and/or the yeast Saccharomyces boulardii.

To date, there is little scientific evidence to support--or negate--claims of enhanced microbial protection using probiotics. However, improved changes in microbial fermentation and fiber digestibility have been reported both in vitro (in a laboratory setting) and in vivo (in the live horse). Constant probiotic supplementation appears to produce more positive results than sporadic supplementation.

One key to feeding probiotics properly is to ensure the organisms are viable (live) when they reach the hindgut. Dead cultures--such as brewer's yeast or those killed by the heat in grain pelleting or extruding--cannot provide the desired benefits owners seek. If you choose a feed that claims to have included probiotics, ensure the cultures included are live and have not been killed during processing.

Take-Home Message

Hindgut health is key to horses' health and performance. Providing pre- and probiotics to enhance horses' hindgut microflora, along with maintaining a proper nutrition program and a balanced diet, can have positive effects on your horse's health.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:31

Vraagje hier, welke pre- en probiotica gebruiken jullie???

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:57

Ik gebruik Probio Forte van de Groene Os werkt heel erg goed om je paard en zijn darmflora te ondersteunen.

Is op dit moment alleen onder een andere naam te verkrijgen en te bestellen namelijk als:

Acidophilus complex extra
heeft inderdaad precies dezelfde samenstelling als Probio forte van De Groene Os. Het wordt verkocht in potjes van 50 gram €19,80 (deze is momenteel niet leverbaar) en 100 gram €33,40.
Producten kunt u bestellen per mail via info@vanderpigge.nl of telefonisch via nummer 023-5312454. Verzendkosten voor particulieren binnen Nederland bedragen €5,50. Bestellingen van €50,= of meer worden gratis verzonden binnen Nederland.

Ik geef dit zelf aan mijn paard die gevoelig is voor gaskoliek (en gevoelige maag) en vorig jaar een koliekoperatie heeft gehad. Hij doet het er heel goed op. Je hoeft maar een heel klein schepje per dag te geven voor onderhoud, bij diarree geef je 2 schepjes.

Geef sinds kort ook 'smorgens 2 schepjes Groene Os maagcompositum door zijn droge mueslie, dat eet hij inmiddels goed.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:31

hoi, ik kom hier ook even binnenvallen.
Ik zocht met de zoekfunctie naar info over maagzweren en kwam hier op uit :)

Mijn Haflingermerrie laat zich niet graag meer borstelen aan de onderbuik, het laatste gedeelte zeg maar...juist voor de tepels.

Ze wordt er heel zuur van en probeert me te bijten, kan dit een maagzweer zijn?
Ze heeft ook singelnijd maar ik dacht dat dit van het zadel kwam dat niet goed meer pastte.

Vroeger was ze helemaal zo niet, ze wordt echt kwaad nu terwijl ze vroeger alles toeliet...hoe meer hoe liever ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:19

gevoeligheid op singelplaats kan op maagzweer wijzen en in extreme gevallen ook een bepaalde lijn op de hals. Verder naar achteren is eerder een darmprobleem...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:22

ik kom ook binnen vallen, heb mijn vorige (oude) merrie een tijd geelwortelpoeder gegeven over het voer. zijn er meer mensen die dit geprobeerd hebben?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:46

petitparis schreef:
gevoeligheid op singelplaats kan op maagzweer wijzen en in extreme gevallen ook een bepaalde lijn op de hals. Verder naar achteren is eerder een darmprobleem...

ja, ik begrijp het niet goed...alles is normaal, alleen daar mag je haar niet aanraken...uitwendig is er niks te zien.

Heb gisteravond de VA gebeld om langs te komen.

@Amalarab, wat is geelwortelpoeder?
gele wortels in poedervorm? Wat voor nut heeft deze dan?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:42

petitparis schreef:

Ben heel benieuwd naar die bepaalde lijn op de hals, zou je dit uit willen leggen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:44

VA is geweest, ze heeft een wondje net voor de uiers :o ik schaamde mij wel dat ik dit niet had opgemerkt.

Hoe ze eraan komt weet ik niet, VA heeft zalf met AB voorgeschreven...ben wel happy dat het dat maar is...een mens haalt allerlei dingen door zijn hoofd (in mijn geval toch)

Singelnijd zal dus toch van het zadel komen :( , daar was ik bijna 100%zeker van)