Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:flappie2 schreef:@jibbel. Alles wat voor mij mogelijk is kwam stallin is toegepast. Vlas in de stal, geen hooi en kuilgras meer, 8 maanden in het jaar 24/7 naar buiten en de rest van het jaar staat hij min. 12 uur per dag buiten. Hij krijgt voer met kruiden voor de luchtwegen, heeft een open buitenstal met vrisselucht. Meer kan ik niet doen, het hele jaar 24/7 is helaas niet mogelijk maar ik denk dat ik veder zo ongeveer alles gedaan op gebied van huisvesting. Maar toch lijkt het ieder jaar erger te worden.
en is het dan alleen erger als hij niet 24/7 buiten staat? Je zou bijna denken dat het iets anders is dan last van stofjes als je dit zo leest...
Ilse_123 schreef:die van mij heeft inderdaad ook een terugval in september... vorig jaar viel hij ook zomaar ineens heel veel af, terwijl er geen reden voor is gevonden, en nu hoest hij echt enorm veel...vanaf morgen weer een schepje foenegriek in de ochtend...
flappie2 schreef:Iemand andere ideeen om zo stof vrij mogelijk te voeren???
heimenke schreef:ja ik hou je wel op de hoogte ervan, en geef idd nu maar niet weer geld uit. eerst eens kijken of het uberhaupt hier aanslaat.
verder nog even over de dekens. weet niet of de dekens hier ervoor gezorgd hebben dat ie meer kuchen heeft gegeven. je bent nu toch al een aantal dagen met die puffers bezig en die zorgen wellicht dat ie daardoor meer slijm ophoest. en nu met deze temperaturen al een fleecedeken onder een regendeken, weet niet of dat teveel van het goede is. een paard heeft een geweldige eigen werking met zijn vacht tegen kou. dekens zijn eigenlijk overbodig. zeker als ie een schuilstal heeft. zoek maar eens op internet over paard een deken wel of niet. de meesten raden het af. toen ik die van mij vorig jaar oktober kocht stond ie al met deken, dus kon hem niet meer afdoen. maar dit jaar krijgt ie er geen op en mag ie zelf zijn warmte gaan reguleren. denk dat dekens niet gezond zijn (maar dat is mijn mening), omdat het tegen hun natuurlijke warmteregulering werkt. en met deken kan je paard het kouder hebben dan zonder, omdat je hun belemmert om het zelf te regelen. je neemt hun geniale werking van de vacht af. vroeger had de pony die ik had nooit een deken op, hij stond buiten op een wei met een schuilstal. maar goed iedereen heeft zijn reden voor wel of niet een deken (ivm wedstrijden of dergelijke), maar een deken opdoen omdat je denkt dat het paard het koud zal hebben, is net de foute reden. hier een site, lees maar eens http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens. bij deze veroordeel je zeker niet hoor, dekens wel of niet gebruiken is heel persoonlijk, maar of het onze hoestende paardjes beter doet, ik denk van niet.
pearlie schreef:flappie2 schreef:Iemand andere ideeen om zo stof vrij mogelijk te voeren???
Ik kreeg net een tip van een vriendin, aangezien mijn paard maandag naar de kliniek gaat om te kijken of ie een allergie heeft. Hij hoest nl. al drie weken en heeft het sinds een week steeds benauwd. Krijgt cubarmix (antibiotica) en ventipulmin maar het helpt niet echt.
Maar de tip: een speciekuip met water met daarin een iets kleinere speciekuip met gaatjes erin en daar het hooi in. (Wel stenen of iets anders zwaars erop zodat het hooi onder water blijft)