[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:14

@ flappie: meer dan je best kun je niet doen. DA's weten het vaak op een bepaald moment niet meer.. Je kunt ze ook niet in een glazen kooitje opsluiten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:05

Ilse_123 schreef:
flappie2 schreef:
@jibbel. Alles wat voor mij mogelijk is kwam stallin is toegepast. Vlas in de stal, geen hooi en kuilgras meer, 8 maanden in het jaar 24/7 naar buiten en de rest van het jaar staat hij min. 12 uur per dag buiten. Hij krijgt voer met kruiden voor de luchtwegen, heeft een open buitenstal met vrisselucht. Meer kan ik niet doen, het hele jaar 24/7 is helaas niet mogelijk maar ik denk dat ik veder zo ongeveer alles gedaan op gebied van huisvesting. Maar toch lijkt het ieder jaar erger te worden.

en is het dan alleen erger als hij niet 24/7 buiten staat? Je zou bijna denken dat het iets anders is dan last van stofjes als je dit zo leest...

Hij staat op het moment nog steeds 24/7 buiten, dus nu komt het niet van stal denk ik. Hoewel de paarden deze zomer soms een paar dagen opstal moesten omdat hij weiland een en al blubber was door de vele regen.

Van het voorjaar, toen het zo droog en warm was, had hij er ook veel last van. De grond in het land was erg stoffig. Ik heb hem zo'n polle netje om gedaan in de hoop dat het, het stof tegen zou houden. Dit werkte wel iets maar niet genoeg. Iedere dag zagen z'n neusgaten zwart van het stof dat aan het snot bleef kleven. (heldere neus uitvloeing). Van de bak heeft hij gelukkig geen last, we hebben een eb en vloed bak dus de bovenlaag is altijd vochtig en stuift niet. Ook merk ik dat hij met erg warm weer zwaarder gaat ademhalen en soms staat hij te knijpen. In de maanden september heeft hij er het meest last van of hij nou opstal staat of op het land (maakt geen verschil). Ik heb het idee dat het komt door de omslag in het weer, de nachten worden kouden, het waait en regent meer en de luchtvochtigheid is hoger.
In de winter als hij op stal staat dan moet ik hem geen hooi of kuil geven, een kleinplukje is algenoeg om hem 3 dagen flink te laten hoesten. Ook moet ik echt iedere dag de natte pleken uit z'n stal halen anders heeft hij weer last van de amoniac.

Ik denk dat z'n luchtwegen snel geiriteerd raken door stof enz. wat daar de oorzaak van is weet ik niet. De terug val in de maand september zou misschien nog wel eens een weerstand probleem kunnen zijn. Hij krijgt nu ook extra vitamine en mineralen bij en ik denk dat ik dat preventief het hele jaar door ga geven.

De rest van het jaar lijkt mij een stofallergie probleem, maar waar die enorme terugval in de maanden septeber precies vandaan komen is mij een raadsel. Het is nu niet stoffig buiten enzo. Bij het bloedonderzoek kwam niks schokkends uit, behalve iets te weinig zuurstof in het bloed en een iets wat laag magnesium gehalte (dan spreken we over 0,03% wat hij te laag zit). Een bacteriele infectie heeft hij dus niet, anders was dan wel naar boven gekomen. En zowel het bloed als het mestonderzoek gaven geen tekenen van wormen.
Dus die flinke terugval die hij nu al 3 jaar achter elkaar heeft in september is voor mij echt een raadsel. Wel heeft dit vorig jaar 4 maanden geduurd, dus bijna de gehele periode dat hij op stal stond, maarr het begon toen hij nog 24/7 buiten stond. Ik hoop niet dat het nu weer 4 maanden gaat duren. Dus het is mij echt een raadsel waar het vandaan komt. De rest van het jaar zijn het slecht een paar kuchen als hij in aanraking is geweest met stof. En dan moet hij altijd nog ff hoesten met aandraven, daarna briest hij en is het over.

Ik had van iemand de tip gekregen om hem colloidaal zilver te gaan geven. Hiemand hier ervaring mee?

Ik vind het erg fijn dat iedereen zo mee denkt, zo word je toch weer iets wijzer!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:53

die van mij heeft inderdaad ook een terugval in september... vorig jaar viel hij ook zomaar ineens heel veel af, terwijl er geen reden voor is gevonden, en nu hoest hij echt enorm veel...vanaf morgen weer een schepje foenegriek in de ochtend...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:06

Ilse_123 schreef:
die van mij heeft inderdaad ook een terugval in september... vorig jaar viel hij ook zomaar ineens heel veel af, terwijl er geen reden voor is gevonden, en nu hoest hij echt enorm veel...vanaf morgen weer een schepje foenegriek in de ochtend...

Met foenegriek moet je oppasse in deze fase. Dit onderdrukt de hoestprikkel. En juist het hoesten is belangrijk om het slijm uit de longen naar buiten te werken. Als de hoestprikkel wordt tegen gegaan lijkt het als of het over is, maar in werklijkheid hoopt het slijm zich alleen maar op in de longen omdat het er niet meer wordt uit gehoest. De hoest kan dan een tijdlater in alle hevigheid terug komen. Dus als er spraken is van slijm (dat hoor je aan de hoest, is het een droge kuch of niet) dan is hoesten juist gunstig MAAR de longblaasjes moeten wel beschermd worden tegen het stuk knappen tijdens het hoesten, dit kan met b.v ventipulmin. Is het enkel een droge hoest of is je paard verlost van al het slijm dan zou je wel foenegriek kunnen gaan geven ter preventie.

Is er toevallig ook iemand die ervaring heeft met All- septicum?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:28

@ilse, ik ben het met flappie eens, die foenegriek ben ik ook allesbehalve een voorstander van. die onderdrukt idd de hoestprikkel, met als gevolg dat je denkt dat het beter gaat, maar ondertussen wordt het veel erger. heb ik ook gelezen op vele sites van dierenartsen die daarvoor waarschuwen. maar ventipulmin heeft ook diezelfde werking, het onderdrukt ook. vandaar dat als je daar weer mee stopt het ook weer terugkomt. wat ik eerder al zei, soms kun je niet onder middelen van de da uit omdat het in een zo ernstige mate is dat je wat moet, maar bij mijn paard heeft het absoluut niet geholpen. hij gaf zelfs nog kuchen door de medicatie (ventipulmin/prednisolon) heen. als ik jou was zou ik eerder toch kruiden gaan geven (en dan op letten dat daar geen foenegriek in zit). of de schwarzkummelolie (kan ook nog in combinatie met kruiden), daar ben ik eigenlijk toch ook wel over te spreken.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:05

@flappie, als ik jouw verhaal lees, dan denk ik mijn god je hebt alles gedaan en nog blijft het een geplaar. heb echt met je te doen en kan me voorstellen hoe machteloos je je voelt. met wat je zegt in september is het het ergst, kan best met het weer van doen hebben. eerst is het ontzettend droog geweest (vanaf mei, toen is die van mij ook begonnen met hoesten). juli en augustus is het ontzettend broeierig weer geweest met een hoge luchtvochtigheid en heel wisselvallig weer. bij ons op stal zijn verschillende paarden die vanaf mei tot nu aan toe aan het hoesten zijn. dan hoor je die, dan weer een ander. staleigenaren zeggen ook dat dat wisselvallige weer er zeker toe doet. dan is het 28 graden geweest en dan een dag later is het weer 10 graden koeler. en als je paard al gevoelig is zal dat weer zeker niet bijdragen. het is en blijft een moeilijk iets dat hoesten. tja en een stofallergie, ik vraag het me vaak af zeker als ik jouw verhaal lees. hij staat zoveel buiten dat stof bijna onmogelijk de oorzaak/trigger kan zijn. maar ja wat het anders zou kunnen zijn?? maar bij deze mocht ik het wondermiddeltje vinden, dan zul je de eerste zijn die het hoort. want ondanks mijn vorige verhaal hier (dat mijn hoop op totale genezing vervlogen is) blijf ik zoeken.

heb vanmorgen eerst die homeophaat gebeld. wat ik al zei hier dat mijn staleigenaren daar zo over te spreken zijn en over dat hoestpoeder van hem. zij kennen hem al van zeker 20 jaar terug en ook over wat hij al vaak bereikt heeft met hoestende paarden. zodra een paard bij hun hoest, gebruiken ook zij dat poeder. de staleigenaresse had me al gewaarschuwd dat als ie van de da ventipulmun zou krijgen, dat als het op was, het gewoon weer terug zou komen. en wat heeft ze gelijk gehad (maar ik wilde ook de reguliere wetenschap erbij, omdat ik alles geprobeerd wilde hebben). die homeophaat zal een dezer dagen komen om nog eens naar mijn paard te kijken. hij moet toch nog wat middeltjes bij ons afgeven. ik ga dat toch een kans geven, ondanks dat ik al een hele zak van hem opgemaakt had in het begin. maar zoals ik al zei ik heb hem zelf niet meer terug gebeld toen omdat ik zoiets had van na zo'n zak moet er toch enigszins verbetering in zitten. wellicht heeft het er voor gezorgd dat het niet erger is geworden. we weten allemaal dat bij homeophatische middelen je het op langere termijn moet zien. wij verwachten meestal daar te snel resultaten van (onder wie ik dus ook). ik zal je in ieder geval op de hoogte houden van het verloop. wil jezelf eens kijken dan is dit de site, http://www.vanderspekhomeophatie.nl. hij kan ook een consult komen doen, mocht je dat willen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:37

Gister heb ik een fleece deken onder de regendeken gedaan. Dit omdat ik het idee had dat mijn paard op de warmere en droge dagen zich beter voelde, en dat dus de kou, wind en nattigheid op z'n longen slaat.
En waarempel...... vandaag na het geven van de puffers heeft mijn paard wel meer dan 10 productieve kuchen gegeven, waar redelijk wat kracht achter zat en ik hoorde het slijm los komen. Ook zat er (wit) snot in z'n neus dus hij heeft nu echt het slijm een beetje opgehoest. Ook was hij met longeren wat actiever en draafde aan zonder dat ik hem eerst flink op z'n donder moest geven. Wat extra warme om z'n longen lijkt dus wel wat te werken. Jeee..... ben weer een klein beetje blijer. Wel viel het mij op dat hij wat magerder is geworden, je ziet z'n ribben niet uitsteken maar ik voel ze wel duidelijk, het kleine vetlaagje wat er zat is weg. Opzich is dat niet zo gek, dit geintje kost hem natuurlijk veel energie. Dus ik ga hem maar wat extra voeren.

@Heimeken ik ben erg benieuwd naar de werking van die kruiden. Ik zal die site eens bekijken. Maar eerst wacht ik graag jou bevindingen af, ik ben inmiddels al weer een hoop geld kwijt. Dus ik wil die kruiden alleen gaan uittesten als ik weet of het werkt of niet.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:46

ja ik hou je wel op de hoogte ervan, en geef idd nu maar niet weer geld uit. eerst eens kijken of het uberhaupt hier aanslaat.

verder nog even over de dekens. weet niet of de dekens hier ervoor gezorgd hebben dat ie meer kuchen heeft gegeven. je bent nu toch al een aantal dagen met die puffers bezig en die zorgen wellicht dat ie daardoor meer slijm ophoest. en nu met deze temperaturen al een fleecedeken onder een regendeken, weet niet of dat teveel van het goede is. een paard heeft een geweldige eigen werking met zijn vacht tegen kou. dekens zijn eigenlijk overbodig. zeker als ie een schuilstal heeft. zoek maar eens op internet over paard een deken wel of niet. de meesten raden het af. toen ik die van mij vorig jaar oktober kocht stond ie al met deken, dus kon hem niet meer afdoen. maar dit jaar krijgt ie er geen op en mag ie zelf zijn warmte gaan reguleren. denk dat dekens niet gezond zijn (maar dat is mijn mening), omdat het tegen hun natuurlijke warmteregulering werkt. en met deken kan je paard het kouder hebben dan zonder, omdat je hun belemmert om het zelf te regelen. je neemt hun geniale werking van de vacht af. vroeger had de pony die ik had nooit een deken op, hij stond buiten op een wei met een schuilstal. maar goed iedereen heeft zijn reden voor wel of niet een deken (ivm wedstrijden of dergelijke), maar een deken opdoen omdat je denkt dat het paard het koud zal hebben, is net de foute reden. hier een site, lees maar eens www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens. bij deze veroordeel je zeker niet hoor, dekens wel of niet gebruiken is heel persoonlijk, maar of het onze hoestende paardjes beter doet, ik denk van niet.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:13

@jibbel ik las dat jij die van jouw op rubberen matten met wat zaagsel hebt staan. Mag ik vragen welke matten jij hebt en hoe vaak je ze schoon spuit.

Verder ben ik benieuwd wie er nog steeds schwarzkummelolie geven en hun tevredenheid hiermee.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:19

Vandaag ging het al weer wat beter met m`n paard. Toen ik hem ging longeren ging meneer volledig uit z`n plaat, brak los en heeft zo`n 5 min. als een dolle door de bak heen gerend. Het gevolg was daarna wel dat hij gelijk aardig nat was van het zweet en zwaar buiten adem was. Dus heb daarna niks meer gedaan met hem en heb lang uit gestapt. Toch wel gek, het was vandaag lekker warm en hij voelt zich gelijk weer een stuk beter.

Maar nou doet het volgende probleem zich weer aan. Bij mij opstal word Hartog Compact gras gevoerd, iedereen die dat wilde kon dat voeren aan zijn paard. Maar omdat alles zo veel duurder is geworden gaat de stalling voor de gene die Hartog willen blijven voeren met 50,- omhoog !!! Als je voor hooi kiest blijft het stal geld het zelfde.
Ik heb vandaag de DA rekening binnen gekregen en die was een stuk hoger als verwacht :( Ik heb de laatste tijd al flink wat koste posten gehad, gasfornuis stuk, auto stuk enz. En nou ook nog het stal geld omhoog met 50,- Ik heb zitten rekenen en doen maar met mijn 1 persoons huishouden en me spaarpot die nu volledig leeg getrokken is kan ik het voorlopig niet betalen om 50,- per maand extra stal geld te gaan betalen.

Ik ben hier echt ziek van, mijn paard doet het op Hartog Compactgras veel beter dan op hooi en kuilgras. Ondanks dat er toch wat stof in het hartog zit is dat altijd nog vele male minder dan bij hooi en kuilgras. Ik heb me stal eigenaar gevraagd naar kuilgras (want dat is altijd nog beter dan hooi) maar dat komt er niet. Kort om, om een lang verhaal kort te maken, ik moet mijn paard weer op hooi gaan zetten :(
Ik ben zo bang dat hij de hele winter blijft hoesten door het geven van hooi.

Het hooi nat maken werkt niet bij mijn paard, hooi echt weken werkt wel iets beter dan alleen nat maken maar het nadeel hier van is weer dat er veel vitamine en mineralen verloren gaan hier mee.
Hooi stomen lijkt mij een goede optie, maar heb ik nog nooit uit getest dus ik weet niet of het werkt of niet.
Iemand hier ervaring mee????

Ik had hier ergens op bokt ooit gelezen dat iemand een hooinet met hooi in een kliko hing en daar gekookt water in gooide, klep dicht en een tijdje laten staan. Iemand dit ooit wel eens gedaan, hoeveel gekookt water moet je per plak hooi gebruiken voordat het effectief is, gaat hiermee echt al het stof, schimmels enz. uit het hooi. En wat als ik het hooinet ophang en het hangt er al een tijdje en wordt weer droog, heb je dan niet weer opnieuw last van stof in het hooi???

Iemand andere ideeen om zo stof vrij mogelijk te voeren???

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:25

flappie2 schreef:

Ik kreeg net een tip van een vriendin, aangezien mijn paard maandag naar de kliniek gaat om te kijken of ie een allergie heeft. Hij hoest nl. al drie weken en heeft het sinds een week steeds benauwd. Krijgt cubarmix (antibiotica) en ventipulmin maar het helpt niet echt.

Maar de tip: een speciekuip met water met daarin een iets kleinere speciekuip met gaatjes erin en daar het hooi in. (Wel stenen of iets anders zwaars erop zodat het hooi onder water blijft)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:06

heimenke schreef:
ja ik hou je wel op de hoogte ervan, en geef idd nu maar niet weer geld uit. eerst eens kijken of het uberhaupt hier aanslaat.

verder nog even over de dekens. weet niet of de dekens hier ervoor gezorgd hebben dat ie meer kuchen heeft gegeven. je bent nu toch al een aantal dagen met die puffers bezig en die zorgen wellicht dat ie daardoor meer slijm ophoest. en nu met deze temperaturen al een fleecedeken onder een regendeken, weet niet of dat teveel van het goede is. een paard heeft een geweldige eigen werking met zijn vacht tegen kou. dekens zijn eigenlijk overbodig. zeker als ie een schuilstal heeft. zoek maar eens op internet over paard een deken wel of niet. de meesten raden het af. toen ik die van mij vorig jaar oktober kocht stond ie al met deken, dus kon hem niet meer afdoen. maar dit jaar krijgt ie er geen op en mag ie zelf zijn warmte gaan reguleren. denk dat dekens niet gezond zijn (maar dat is mijn mening), omdat het tegen hun natuurlijke warmteregulering werkt. en met deken kan je paard het kouder hebben dan zonder, omdat je hun belemmert om het zelf te regelen. je neemt hun geniale werking van de vacht af. vroeger had de pony die ik had nooit een deken op, hij stond buiten op een wei met een schuilstal. maar goed iedereen heeft zijn reden voor wel of niet een deken (ivm wedstrijden of dergelijke), maar een deken opdoen omdat je denkt dat het paard het koud zal hebben, is net de foute reden. hier een site, lees maar eens http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens. bij deze veroordeel je zeker niet hoor, dekens wel of niet gebruiken is heel persoonlijk, maar of het onze hoestende paardjes beter doet, ik denk van niet.

ik zou hem heel graag geen deken opdoen... maar denk je dat het temperatuur verschil in stal vs buiten stal niet te groot word? er van uitgaand dat mijn paard rond 1 november naar een buitenstal verplaatst word (tot die tijd staat hij de grootste tijd binnen en komt hij maar 4 uurtjes perdag buiten, krijgt hij dan geen problemen met het aanmaken van een wintervacht) ik heb hem namelijk ook liever zonder deken ;)

verder nog een vraagje:
wat is nou eigenlijk beter in de stal, stro of houtkrullen (vlas is helaas geen optie)?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:23

pearlie schreef:
flappie2 schreef:

Ik kreeg net een tip van een vriendin, aangezien mijn paard maandag naar de kliniek gaat om te kijken of ie een allergie heeft. Hij hoest nl. al drie weken en heeft het sinds een week steeds benauwd. Krijgt cubarmix (antibiotica) en ventipulmin maar het helpt niet echt.

Maar de tip: een speciekuip met water met daarin een iets kleinere speciekuip met gaatjes erin en daar het hooi in. (Wel stenen of iets anders zwaars erop zodat het hooi onder water blijft)

Bedankt voor je tip. Liever laat ik het hooi niet uren weken i.v.m het verlies van vitamine en minerale. Maar als het niet anders kan is dit wel handig ja, dan kan het hooi goed uitlekken door de gaatjes onderin, en krijgje niet van die koude natte handen. Wat ik ook een nadeel vind is dat er slecht 1 plak hooi in een specikuip past dus moet er dan al meerdere gaan neer zette, haha

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met gestoomd hooi.

Ohw ja nog een bijkomend lastig puntje, de stal eigenaar gaat voor mij geen hooi weken of stomen. De paarden krijgen 3x per dag hooi gevoerd, en ik zelf heb niet de mogelijkheid om 3x per dag langs te komen. Wat ik dan denk ik het beste kan doen is 1x per dag al het hooi te geven en dan in een hooinet met fijne maas (3x)

@Ilse_123
Dan kan je denk ik beter kiezen voor houtkrullen. Als je een strotje goed bekijkt zie je dat het hol is, daar gaat veel stof in zitten en ook zitten de schimmels (die voornamelijk stof veroorzaken) binnen in het strootje.
Houtkrullen zijn ook stoffig maar minder erg als stro. Als je een nieuwe baal in je stal doet moet je paard niet in de buurt zijn want dan komt er aandig wat stof vrij. Ook moet je er goed opletten dat al het zaagsel goed uitelkaar is gevallen (dus geen brokken meer) op die manier haal je een hoop stof uit het zaagsel. Als het niet goed uitelkaar is gehaal en je dus nog brokjes heb zeg maar en je paard gaat daar op staan / liggen en het brokje valt uit elkaar dan komt het stof dat nog binnen in het brokje zit vrij. Kort om, goed uit elkaar halen dat alles echt los is. Maar het is altijd nog beter dan stro vind ik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:45

@flappie: ik vind het op zich niet heel gek dat je paard nu in september het moeilijker heeft. De dagen worden korter, het is al veel nat geweest, de nachten worden kouder, dus al met al een flinke aanslag op het lichaam en de weerstand.
Mss kun je hem iets ondersteunende voor zijn weerstand geven?
En vwb het compactgras,heb je al gekeken wat het kost als je het zelf koopt? Kun je niet een prijs excl. Ruwvoer afspreken en dat je dan zelf voorziet in je ruwvoer?
Anders zou ik toch je hooi gaan weken, ondanks het verlies van vitaminen. Het is kiezen tussen 2 kwaden, maar de hoest beperken is belangrijker voor de gezondheid van je paard. Vitamines kun je nog extra bijvoeren als je wilt.
Als je 's avonds de gehele hoeveelheid hooi voor de volgende dag laat weken, hoef je niet meerdere keren per dag naar stal.

@ jobamara: ik heb rubber tegels van 50x50x4,5. Ze zijn vloeistof doorlatend, dus het vocht zakt onder de tegels. Bij voldoende afschot, loopt het meeste naar 1 hoek. Ik doe1x per week de tegels in haar plas hoek schuin zetten, zodat het vocht eruit loopt. Ongeveer 1x per maand spuit ik ze af om ze goed doorlatend te houden en ernstige stank te voorkomen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:43

@jibbel
Daar had ik ook al aangedacht om de stalling excl. ruwvoer en het dan zelf kopen. Maar een baal hartog kost 10,75 p.stuk. Als hij volledig op hartog staat doet hij 2 dagen met 1 baaltje. Dit zijn dus 15 baaltjes per maand en dat zou me 150,- per maand gaan kosten alleen al aan hartog. Ik ben dan goedkoperuit als ik de verhoging van het stal geld betaal. Over een maand of 3 kan ik die verhoging wel weer betalen en op hartog gaan. Maar voor nu red ik dat niet, en moet ik eerrst al die extra rekeningen betalen.
Een vitamine korrel krijgt hij er al bij, dit is dus voldoende om het verlies van vitamine en mineralen op te vangen met geweekt hooi? En hooi weken is dus effectiever dan stomen?
Ik hoop dat ik vandaag de staleigenaar zie, dan ga ik even kijken of er wat te bespreken valt.
Tuurlijk gaat de gezondheid van me paard voor, daarom ben ik er zo ziek van dat ik het voorlopig niet kan betalen. Ik heb financieel alle mogelijke opties bekeken, maar het gaat voorlopig echt niet.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:20

Die van ons heeft ook een tijdje terug een kleine terugval gehad. We hebben haar weer even op prednison gehad. Nu gaat ze er weer vanaf. Ik heb het idee dat de luchtwegkruiden forte ook wel een beetje zijn werk doet.

Deze week ga ik haar hals scheren. Ze heeft het overdag best warm omdat ze ookal behoorlijk wat wintervacht heeft. Vorig jaar hebben we haar hals ook geschoren en dat voldeed best.

Hebben jullie ervaring met hooispray? Kwam het net op de paardendrogist site tegen. Vraag me af of dat wel werkt..

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:09

@ilse_123 ik denk dat het geen kwaad kan, geen deken. lees die site maar eens wat ik in mijn vorig bericht heb gezet. tot en met november kunnen ze hun vacht nog reguleren. in december gaan ze al beginnen met hun zomervacht. en daarbij waar ie nu op stal staat wordt het ook kouder (neem niet aan dat ze daar verwarming hebben haha), dus zal ie ook op het kouder worden met zijn vacht gaan reageren. mocht je echt twijfelen, dan doe dit jaar nog een deken en vanaf volgend jaar zonder deken als ie dan al een jaar op die nieuwe plek met buitenstal staat.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:31

@flappie, goh wat vervelend die verhoging zeg. hier hebben ze ook het stalgeld verhoogd maar dan ivm het stro wat onderhand het dubbele is gaan kosten en bijna niet te verkrijgen is. ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden hiervoor.

verder is vandaag dhr van der spek geweest (die homeophaat waar ik het over heb gehad). hij kneep achter zijn kaken en kon dus nog een hoest opwekken. kon ook nog wel iets in zijn longen zijn gaan zitten aangezien het toch al langere tijd duurde (hier dus nu een maand of vier) heb dus hoestpoeder en hoestdrankje (2x daags 1 schepje en 2x daags 10 druppels) gekregen. hij zei dat het wel overging maar kon er geen tijd aan relateren. kan binnen twee maanden maar ook nog zes maanden duren (ivm de winter die op komst is). had wel nooit die ventipulmin moeten gebruiken in samenhang met zijn hoestpoeder (zijn hoestpoeder maakt los en komt naar buiten en de ventipulmin heeft het weer terug geduwd). hoop niet dat ik het erger heb gemaakt daarmee. en medicatie van da heeft ook nog niet eens geholpen (maar ja ik wou alles geprobeerd hebben). nou in ieder geval ga ik nu alleen nog op zijn middelen verder en de tijd zal het uitwijzen (op de kortere of langere duur). ik zal in ieder geval jullie allemaal hier op de hoogte houden van het verloop. ik heb er wel groot vertrouwen in en zeker omdat mijn staleigenaren al vele, vele jaren ervaring met deze man hebben. staleigenaren hadden me al gewaarschuwd over de middelen van de da en dat het daarna net zo hard weer terug komt. had ik maar geluisterd.

vandaag nog een buitenrit gemaakt van dik een uur, geen kuch gehoord. gisteren ook buitenrit gemaakt en in galop 2 kuchen, verder niks. toen ik daarvan terug was (was een vrij rustig ritje geweest), daarna bij ons in de springwei hem nog eens flink laten galopperen. ik dacht effe zijn longen nog iets harder laten werken (normaal kucht ie een paar keer bij aandraven) kwamen toch nog een paar kuchen los. ik denk zelf dat er niet zoveel meer zit, maar wat er nog zit moet er wel nog uit. hopelijk ga ik dit bewerkstelligen met deze middelen. en toch blijf ik erbij dat die schwarzkummelolie ook zeker zijn werk heeft gedaan.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:13

@ heimenke
Wat fijn dat het de laatste dagen zo goed gaat met je paardje. Door te knijpen in de keel achter de kaak kan je indd. een hoest prikkel opwekken. Als je het bij mijn paard doet dan krijg je totaal geen reactie hier op. Mijn DA vertelde dat als ze reageren op het knijpen in de keel achter de kaak, dat het probleem voornamelijk in de voorste luchtwegen zit. Bij mijn paard zit het in de achterste luchtwegen, dus vandaar dat hij er ook niet op reageerd.

Tja die stalprijs verhoging is zeker balen, maar snap het ook wel weer alles word zo ontzettend duur. Maar voor mij is het nu extra zuur omdat hij dus tijdelijk van de hartog af moet omdat ik simpelweg het geld gewoon even niet heb na de kost van o.a de leuke DA rekening.
Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van bokt die het hooi stoomt. Zei gaf mij de tip om eerst de plak hooi goed los te schudden zodat je er al en groot deel stof uit werkt, ook komt het stoom beter door het losse hooi heen dan door een vaste plak ( eingenlijk best logische). Daarna doet zij het hooi in een hooinet met fijne maas en hangt het hooinet in de kliko. Vervolgens kookt ze water en gooit zo'n 2 liter kokend water over het hooi, klep van de kliko dicht en er een steen op leggen zodat de klep goed sluit. Na 35 a 40 min. is het hooi volledig gestoomd en is alles vochtig, en is het dus klaar om te voeren.
Ik denk dus dat ik het op deze manier ga doen. De paarden schijnen gestoomd hooi ook beter te eten als geweekt hooi, en devitamine en mineralen blijven behouden. Ik ben erg benieuwd hoe hij het op gestoomd hooi gaat doen, hoop dat het goed bevalt. Maar gelukkig zijn de weer berichten tot na het weekend erg goed dus kan hij mooi nog ff 24/7 op het land blijven. Er staat nog genoeg gras dus hoeft hij niet bij gevoerd worden.

Het lijkt met mijn paard ook iets beter te gaan, zaterdag had hij heel veel energie en was weer lekker druk als van ouds. Zondag had hij minder energie en was hij wat benauwd, hij heeft 3 flinke kuchen gegeven tijdens het longeren waarbij er echt dikke klodders snot door de lucht vlogen. Vandaag was hij wel weer wat sloom en benauwd, maar heeft weinig gehoest tijdens het longeren. Toen ik klaar was heb ik nog zo'n 15min. zonder zadel op hem gestapt, hij heeft toen wel 2 flinke kuchen gegeven maar na 15min. was het knijpen tijdens het ademhalen minimaal. Moet wel zeggen dat ik het vandaag erg rustig aan gedaan heb met hem omdat ik zag dat hij in rust al wat stond te knijpen. Maar hij heeft dus nu wel al weer een paar goede dagen gehad, dus dat is opzich wel positief dat hij nu inmiddels al weer 4 weken veder een paar goede dagen heeft gehad. Nu dus hopen dat het steeds meer goede dagen worden en dan weer voorzichtig aan conditie opbouwen en z'n longen weer wat meer gaan belasten zodat ze sterker gaan worden. Maar voorlopig zijn we nog niet zo ver.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:39

@flappie, weet je het is met mijn paardje nog niet zo dramatisch geweest (ivm dat hij ook kortademig zou zijn of zou staan knijpen, en heeft energie voor 10, kijkt niet ziek en is ook verder niet ziek). ik denk ook dat het in de voorste luchtwegen zit (achter de kaken knijpen) en dat wees de endoscopie door de da ook uit. maar de medicatie van de da heeft uiteindelijk niks geholpen. die rekening moet ik dus ook nog krijgen (endoscopie, ventipulmin en prednison, dus ik kan mijn borst ook wel weer nat maken).
ik vind het wel vreemd, er zijn bij ons op stal toch steeds opnieuw paarden die gaan hoesten. dan die en dan weer een ander. er is een nieuwe gekomen een anderhalve week geleden en die hoest nu ook al een aantal keren. alleen die van mij is nog niet van zijn kuch afgekomen.

ben benieuwd hoe het je met dat stomen afgaat. is toch ook wel een gedoe. ik heb wel een aantal keren al gelezen op verschillende sites dat je het hooi niet hoeft te weken. een aantal minuten onderdompelen volstaat ook. en dan blijven ook de vit. en min. behouden. tja wat is wijsheid. en je moet wat.

het weer is idd. nu nog even goed, maar van de andere kant het maakt ook alles weer stoffiger pff. staleigenaren hebben vandaag alweer twee buitenbakken gesproeid. we hebben er allemaal wat mee. in ieder geval, hoop binnen een bepaalde tijd nieuws te geven over hoe het met zijn hoest ervoor staat met deze middelen (en dat we dan van hoge da rekeningen af zijn). ik blijf in ieder geval dit topic volgen en zal zeker zo af en toe nog eens inspringen hier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:48

En er is zelfs kummelzaadjes te koop en kummelolie, welke van de 2 is beter en doet het echt wat tegen het hoesten van allergie voor t hooi? ben ik benieuwd naar.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:11

@ragdollcat, ik heb zelf de kummelolie. en eigenlijk omdat de meesten hier op bokt de olie hebben. denk dat het niet zoveel uitmaakt welke van de 2. maar gebruik het pas een anderhalve week. heb wel het idee dat het iets doet en het daardoor niet erger wordt. zaadjes nooit gebruikt en kan er dus al helemaal niet over oordelen. waarom die van mij hoest is bij mij nog een groot vraagteken. volgens da heeft ie chronische bronchitis. maar waaruit dat onstaan is krijg ik geen antwoord op. alleen dat ik hem zoveel mogelijk op de buitenlucht moet laten en stof zoveel mogelijk vermijden. ja hallo stof zit overal, ook buiten. als ie aan het grazen is, krijgt ie ook stof binnen van droog zand. tja heel handig om de symptomen proberen te bestrijden, maar zal toch echt de oorzaak (en dat is meestal het slijm wat er zit en eruit moet, waar dat dan ook weer van moge komen) moeten zijn die bestreden dient te worden. stof (uit hooi en stro) kan triggeren, maar daarmee heb je de werkelijke oorzaak nog niet mee verholpen, waardoor de hoest ook weer net zo makkelijk de kop op steekt. maar wat ik eerder al zei, denk dat de kummelolie echt wel een bijdrage levert.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:25

Wel erg eigenlijk, ik lees zo veel verhalen van mensen die medicijnen van hun DA hebben gekregen die niet blijken te werken bij het des betreffende paard. Ik hoor/lees meer verhalen waarbij diverse medicijnen niet aanslaan als verhalen waarbij het wel aanslaat. Ook bij mijn paard is dat zo, die heeft ook al veel rotzooi gehad wat niet of onvoldoende werkt. En wij maar met z'n alle die dure rekeningen betalen, en vervolgens nog steeds met het zelfde probleem zitten. Het blijkt dus wel dat het een erg moeilijk te behandelen probleem is, en wij dus enkel symptoom bestrijdingen kunnen toepassen ( hooi natmaken, veel frisselucht, geen stro enz) om het in meer of mindere mate onder controle te houden.

@ heimenke: ik hou je op de hoogte over hoe het hooi stomen bevalt. Ben ook erg benieuwd hoe de kruiden en hoestdrank aanslaan bij je paardje. Ja dat stof door de droogte is ook erg lastig. Ik denk dat op het land wel mee zal vallen omdat het in de ochtend en nacht mistig is, en de het gras en grond iets was vochtig is. De bak droogt erg snel wij hebben gelukkig een eb en vloed bak dus de bodem als (als we de pomp aan zetten) altijd nat, dus een stoffige bak hebben wij gelukkig niet. Maar het is wel lastig dat jullie moeten sproeien. Dat word dus lekker veel met je paardje naar buiten dus :-P

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:41

@flappie, hou me maar op de hoogte, wil toch van alles op de hoogte blijven. wat je zegt over op land staan, dat scheelt idd. omdat het in de ochtend toch vochtig is. ik kan gelukkig ook alle kanten op, buiten hebben we een 20x60 bak met eb en vloed systeem en binnen als er geen lessen zijn, kunnen we gebruik maken van de 20x40 eb en vloed systeem. een buiten longeerring met eb en vloed systeem, daarbij nog eens twee buitenbakken en springwei die vaak genoeg gesproeid worden en dan nog gewoon het op buitenrit gaan. gelukkig op dat gebied mogelijkheden te over. nee over de mogelijkheden bij de stalling heb ik niks te klagen. en ook niet over de staleigenaren. zij denken ook met je mee (al kunnen ze natuurlijk niet op elk willekeurig iets doen), hebben zoveel ervaring al jaren. vandaar dat ik er ook niet zomaar weg zou gaan. mijn paardje is er ontzettend gelukkig en ik ook. ze doen er ook veel aan om de paarden zoveel mogelijk in hun natuurlijk element te laten. bv. met groepen naar buiten (ivm dat het kuddedieren zijn).

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:45

Mag ik me hier ook even aanmelden?
Ik heb een 18 jarige hengst die momenteel met dit weer heel benauwd ademt en onder de ventipulmin staat.
Helaas heeft het ditmaal geen enkel effect op hem en we hebben met de DA overlegd (vooral aangedrongen) dat ik ditmaal een aerosol wou inschakelen om hem te verlichten maar we gaan een puffer uitproberen.
Ik hoop dan ook dat het zal helpen want ik zie verder niet echt nog oplossingen hiervoor ;(