[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:38

CathyMaegon schreef:
Dank jullie voor de inzichten, maar mijn gevoel zegt dat jullie er nog niet zijn...

En wat zegt jou gevoel dan wel? Wat zouden we moeten doen?

Citaat:
Ik heb sterk het vermoeden dat dit probleem een psychisch randje heeft.

Zit je nu iedereen in dit topic moedwillig te beledigen of heb je gewoon een enorm bord voor je kop :?

Ik heb nog nooit zoveel stompzinnige tekst zitten lezen over een medisch probleem wat een dodelijke afloop kan hebben dan wat jij hier zit uit te kramen. Vind het ronduit schandalig!
Je realiseert je zeker niet hoeveel verdriet deze mensen hebben van het feit dat hun paard IR is?

Ik mag toch hopen dat je met je eigen paard wijzer omgaat dan alleen ' je gevoel' laat spreken.
Ga alsjeblieft ergens anders zitten vervelen of lees het topic door en schrijf wat zinnigs.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:44

Vera schreef:
CathyMaegon schreef:
Dank jullie voor de inzichten, maar mijn gevoel zegt dat jullie er nog niet zijn...

En wat zegt jou gevoel dan wel? Wat zouden we moeten doen?

Citaat:
Ik heb sterk het vermoeden dat dit probleem een psychisch randje heeft.

Zit je nu iedereen in dit topic moedwillig te beledigen of heb je gewoon een enorm bord voor je kop :?

Ik heb nog nooit zoveel stompzinnige tekst zitten lezen over een medisch probleem wat een dodelijke afloop kan hebben dan wat jij hier zit uit te kramen. Vind het ronduit schandalig!
Je realiseert je zeker niet hoeveel verdriet deze mensen hebben van het feit dat hun paard IR is?

Ik mag toch hopen dat je met je eigen paard wijzer omgaat dan alleen ' je gevoel' laat spreken.
Ga alsjeblieft ergens anders zitten vervelen of lees het topic door en schrijf wat zinnigs.

+:)+ ik kan niet anders dan het hier me eens zijn....als er 1 een psychisch probleem heeft over gehouden van IR ben ik het wel....twee x per jaar zonder reden hoefbevangen,niet te dik,geen krachtvoer,geen stress....gewoon liefdevolle verzorging!

En hoe de ellende begonnen is?Een afgestudeerde witte jas die cortico's inspoot....niks psychisch.
Een vette belediging voor al mijn lotgenoten hier!
Ik zou willen dat de oplossing zo simpel was...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:24

CathyMaegon schreef:
Waarom ziet niemand anders dan ik de connectie met mensen en hun ontwikkeling? En het voer wat gegeven wordt? Bij dieren is het niet anders als bij mensen, voorbewerkt voedsel is niet goed...

ik heb mee zitten lezen, en ergens heb je wel gelijk.
tuurlijk is opsluiten niet goed, daarom loopt die van mij ook 24/7 buiten.
,maar wel apart en met maar 1 merrie.
en ja ik weet dat hij veel lekkerder in zijn vel zou zitten als ik hem bij de hengsten in zou gooien waar hij de hele dag naar hartelust kon ravotten en spelen.

en dan zou hij waarschijnlijk ook dunner zijn, en zich veel beter voelen.
maar het kan nou eenmaal niet, hij mag niet op teveel gras en het is niet anders.

vraagje over je opmerking over voorbewerkt voedsel....
hoe bedoel je dat?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:34

CathyMaegon schreef:
wat ik begrijp worden er veel paarden nog vele uren opgesloten in een stal ,wat ik in feite al een lichte vorm van mishandeling vind (nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen), hoewel ik best kan begrijpen dat mensen soms niet anders kunnen om toch een paard te houden. Dat alleen al brengt psychische stress. Het went er vaak aan, maar das wat anders als 'zie je wel, het kan best'. Dan mag ie eindelijk eruit, komt er zo'n fijne eigenaar op zijn rug zitten die 'm zegt wat ie moet doen, is ie dus nog niet vrij in wat ie zelf echt wil, of mag ie fijn een rondje lopen in zo'n loslaatpiste met andere gefrusteerde paarden. Als ik nu, ook in Nederland, rondkijk wat op maneges, rijscholen en paardehouderijen uitgehaald wordt springen me echt, serieus, de tranen in de ogen, net als Hempfling.
En vele mensen die daar rondlopen denken echt dat ze goed bezig zijn...
Maar goed, ik dwaal af...
Waarom ziet niemand anders dan ik de connectie met mensen en hun ontwikkeling? En het voer wat gegeven wordt? Bij dieren is het niet anders als bij mensen, voorbewerkt voedsel is niet goed...

Zo, ik zal mijn helm vast opzitten voor de reacties... ;(

Ik heb hier even heel erg smakelijk gelachen.... namelijk, mijn paard is vanuit de fokker naar mij gekomen, dus niks heel veel eigenaren of mishandeling. Goed, bij de fokker had ze een klein weilandje en is daar zand beginnen te eten, waar ik de vruchten van heb mogen plukken. Bij mij is ze 24/7 naar buiten gegaan, tot het moment dat er 8 emmers zand uit haar buik gehaald moesten worden operatief, daarna mocht ze onder geen beding nog 24/7 buiten, tenzij ik haar heel erg graag snel dood wil hebben. Dus je 24/7 buiten is domweg niet haalbaar voor sommige paarden, en is ook geen walhalla. Sterker nog, sinds mijn paard in de nacht binnenkomt is ze rustiger, evenwichtiger en dit is ook vastgesteld. Daarnaast heeft ze nu (en ga maar vast zitten, want dit zal je waarschijnlijk niet willen horen) een stal met gemetselde muren aan beide kanten! En ook nog eens vaste tralies voor haar! En weetje? Ze is nog nooooooit zo lief en rustig geweest, puur enkel en alleen omdat ze nu rust heeft, privacy en ze heeft haar voernijd ook laten varen. Mensen die mijn paard een half jaar geleden kende en haar nu zien vragen zich af wat er met haar is gebeurd, ze is namelijk relaxed, valtnietmeer aan, bijt niet meer, etc.

Bij ons op stal dus geen gefrustreerde paarden, sorry. En als ik haar 24/7 buiten laat, zal ze in no time hoefbevangen zijn, tonnetje rond, vol met zand, haar IR zal nog meer opspelen dus in mijn geval is juist 24/7 buiten mishandeling. Dus misschien heeeeeeel misschien eerst even íets beter doordenken?

Voer ben ik met je eens, er is geen zuiver voer en hetgeen dat er is is amper te verkrijgen. Maar ook hier: alle grond waarop wordt bebouwd is in meerdere of in mindere mate vervuild, dus hoe wil je daar zuiver voedsel op laten groeien? Voorbewerkt, helemaal mee eens. Maar zolang fabrikanten verdienen aan voorbewerkt voedsel zal het moeilijk worden eraan te komen.

Ik heb wél de moeite genomen alle blz door te lezen en neeee het is láng niet altijd "hoi hoe gaat het met je paardje?" en zowel, dan is het oprechte interesse van de mensen hier voor het welzijn van elkaars paard. Ik ben nog een groentje op IR gebied, mijn paard heeft een lichte IR sinds heel kort en ik ben er nog Lang niet. Maar door dit topic een heel stuk wijzer geworden, en gezien dat dit een fijn topic is, een warm topic.

Dus met zo'n kort door de bocht, niet ingelezen reactie scoor je niet echt imho.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:20

CathyMeagan heeft natuurlijk helemaal gelijk als ze zegt dat we er nog niet zijn. Dat is dan ook waarom dit topic zo belangrijk is. Ervaringen uitwisselen, elkaar helpen, elkaar een hart onder de riem steken.
We zijn er nog niet, maar we doen in ieder geval ons stinkende best. Het is wel grappig om te lezen dat zij er dus blijkbaar ook nog niet uit is en zelfs de veterinairen niet.
Verder zal ze het vast wel goed bedoelen, maar de toon is niet geweldig.

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:47

Oke, gaat ie weer :D

Sorry als het bij sommigen als beledigend overkomt wat ik schrijf. Maar even tussen de regels doorlezen zou ik wel prettig vinden, kan ik mn helm weer afzetten ;) .
Ja, tuurlijk kan een paard er baat bij hebben als het toch snachts binnen staat. Dan staat het misschien in een drukke omgeving of is er iets anders met de wei waardoor ze dus s'nachts geen rust krijgt. Beetje vergelijkbaar met inbakeren wat bij babies vaak werkt. Een psychologisch aspect dus in dit geval, en prachtig dat je dat ontdekt hebt.
Het gaat erom dat veel paarden niet zichzelf kunnen zijn, door allerlei omstandigheden (ja ook als ze lief konden dartelen bij een fokker als veulen). Daaruit kunnen allerlei ziektes voortkomen, dit nog buiten het voerverhaal.
Ik geloof zeker dat op dit forum veel mensen zitten die oprecht een oplossing proberen te vinden voor wat ze tegenkomen bij hun paard.
Ik zeg alleen, in mijn ogen het uitproberen van allerlei 'poeders en pillen' in sommige gevallen best kan werken (net zoals Prozac bij sommige mensen best even helpt bij een depressie), maar dat ik denk dat met standaard medicijnen en voermengsels werken lang niet altijd tot de kern van het probleem gaat leiden. Goed observeren en oprecht proberen 'invoelen' lijkt mij hier de sleutel. En idd, bij mijn pony heb ik nog niet helemaal die sleutel gevonden, dus nee, ik voel mezelf niet heilig.

Ik heb zelf een uitgebreide interesse in alternatief en spiritueel. Dus ga ik logischerwijs ook oplossingen zoeken in die hoek, ook vanuit de ervaring dat 'standaard' oplossingen gewoon vaak niet werken. Als anderen het wel daarmee oplossen, prima. Ook goed.

De wereld wordt steeds drukker, en veranderingen komen van alle kanten. Dagelijks staat iedereen, dus ook paarden, aan van alles en nog wat bloot. En dat heeft invloed, hoe je het ook went of keert...

Als je kijkt naar maar 1 aspect van waar jouw paard mee te maken heeft (bv voeding) dan hoeft dat dus niet logischerwijs te leiden naar de 'definitieve' oplossing, en dat is eigenlijk alles wat ik bedoel. Ik raak hier 2 andere aspecten aan, psychologisch en spiritueel, en laat aan iedereen zelf over wat je daarmee doet...

Als dit allang voorgekomen is in dit forum, dan is dat prachtig; en hoeft er ook verder niet meer inhoudelijk op ingegaan te worden lijkt me. Het simpelweg terugverwijzen naar de desbetreffende pagina was voldoende geweest (dat klinkt weer lui, maar zo bedoel ik het niet).

Waar een zonnebloempit al niet naar kan leiden...

Namaste

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:57

prima wat je allemaal schrijft ...maar in het geheel niet van toepassing op mijn paarden..

Die hebben geen stress,krijgen natuurlijk voer(is over nagedacht)
lopen overdag buiten ,s'nachts op stal omdat de 1 opgegeten wordt door de muggen en de ander zo stijf is al een plank als hij onder het afdak moet slapen.

Ja,die ene krijgt inderdaad medicijnen,niet voor mijn plezier,want ik weet wel wat anders te doen met die 900 euro per jaar die er in gaat aan pillen....maar voor zijn eigen kwaliteit van leven.
Als hij geen pillen krijgt is hij ondanks zijn strenge dieet binnen tien dagen ernstig hoefbevangen.En is het inslapen geblazen.

Ik heb voor mij en mijn paard een balans gevonden die het beste werkt....ik kan niet oordelen over andere paarden.

Normaal gesproken werkt bij IR een dieet en beperkte weidegang het best,en beweging indien mogelijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:03

Waarom jij tegen onze schenen schopt is omdat je er vanuit gaat dat we denken da een simpel poedertje het halleluja is en wij veroorzakers zijn van deze aandoening. Dus houd je helm nog maar even op.

Alternatief (wat overigens GlucoBalance is) en spiritueel is prachtig maar geneest geen kanker, geen gebroken been, geen CF, geen diabetische aandoening, geen.... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daar kunnen we lang en kort over praten maar dat zijn de feiten.
Ik geloof dat je alternatief/spiritueel/regulier naast elkaar moet leggen en voor elke aandoening het beste moet pakken.
En ik weet zeker dat 99% in dit topic er zo over denkt waarbij ' alternatief' nog wel voor ' regulier' komt.

Want als jij kunt verklaren hoe mijn paard psychisch IR heeft gekregen dan vind ik dat heel knap. Ik zal je even haar situatie schetsen;
Bambi in de wei, onbewerkt voer (ben ik zeer bewust in), biologisch hooi de hele dag toegankelijk, zonder druk gereden (voor zover je hiervan kunt spreken als je op een paardenrug kruipt), samen met een vriendinnetje, totaal happy te zijn en dan ziek worden.....waarvan? Van weidegang; omdat het fructaangehalte dit voorjaar 87%!! hoger was dan normaal.
Wie heeft het geconstateerd? Een alternatieve arts en dit heb ik laten bevestigen (je weet tenslotte nooit en 2 weten meer dan 1) door een reguliere arts.

Dus ga bij mij niet wauwelen over alternatief en psychische aandoening want dat doet echt zeer als iemand die er alles aan doet om haar paardje een geweldig leven te bezorgen waarbij natuur en welzijn heel heel hoog in het vaandel staan.... ;(
Laatst bijgewerkt door Vera op 23-07-10 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:34

:\ Enigzins verbaasd door de toon in dit topic....
Goed weerwoord is al gegeven, dus ga ik er verder maar niet op in..

Fiek had zeker lol met het zwemmen :D

[***] gaat erg goed op het moment! Hij is niet meer echt te dik, zijn hals wordt steeds iets soepeler en de 'bult' die 10 cm achter zn oren begon gaat ook weg. Ik was er, denk ik, gewoon erg op tijd bij.
Hij krijgt elke dag een stuk gras (2 eigenlijk). Het 'pad' van mn PP wordt zo mooi kaal gegeten (gewoon het gras, niet de wortels etc). Als ze hier klaar mee zijn komt de buur-boer nog eens langs om alles te frezen, en dan is het qua ondergrond ook echt af. Daarbij krijgen ze graszaadhooi, onbeperkt en in fijnmazige hooinetten. Werkt heel fijn :j
En ze krijgen er een stel vriendjes bij *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:06

Sorry Vera, maar je hebt me nog steeds niet helemaal begrepen. Nogmaals; er kunnen meerdere aspecten een rol spelen.
Spiritueel kan wel degelijk dingen oplossen. Praat maar met al die mensen die zichzelf genezen hebben van bv kanker. En vertel die maar niet dat ze wauwelen (hoewel, doen ze waarschijnlijk toch niks op uit).
Wat jouw bambi betreft; het lijkt, let wel lijkt, er dus sterk op dat het dus nu bij haar aan de fructaan ligt. Das tamelijk vervelend als je geen andere wei tot je beschikking hebt, of geen mogelijkheid tot inzaaien van ander gras. Dan zal het idd opgelost moeten worden met een of ander supplement of medicijn. Maar zie je nu wel dat het dus niet ideaal is...
Ik denk dat we allemaal roeien met de riemen die we hebben, maar af en toe een andere blik erop kan verhelderend werken, toch?

Geerke, jammer dat het bij jouw paarden tot zo'n dure oplossing heeft geleidt. En ook mijn ene paardje heeft zwaar last van muggen, de midgets (knuts) wel te verstaan. Hopelijk kan je ooit nog een goedkopere oplossing vinden.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:07

Als een al geruime tijd meelezende leek even mag inbreken met een misschien wel heel vreemde vraag. :+
Ik heb zitten brainstormen, omdat mijn knollie al jaren in zekere mate IR is. In ons geval blijkt magnesiumoxyde goed te helpen.

Zie hier mijn gedachte-gang:

* Als een behoorlijk aantal paarden met IR een magnesiumtekort heeft...
* En magnesiumtekort veroorzaakt kan worden door een gebrekkige opname cq versnelde uitscheiding van magnesium door een (te) hoog calciumgehalte...
=> Wat voor invloed heeft dan de hardheid van je drinkwater? :? En is het dan eventueel een idee om een waterontharder aan te schaffen?

Off topic; Ik ben nogal van het "think outside the box"-type, dus ook bv de zonnebloempitten van hierboven veeg ik niet zonder meer van tafel. Brainstormen en verder denken dan je neus lang is brengt vaak de beste oplossingen. En in dat opzicht moet ik ook zeggen dat ik veel aan dit topic heb (gehad), vooral de voertips zijn top!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:10

CathyMaegon schreef:
Sorry Vera, maar je hebt me nog steeds niet helemaal begrepen. Nogmaals; er kunnen meerdere aspecten een rol spelen.
Spiritueel kan wel degelijk dingen oplossen. Praat maar met al die mensen die zichzelf genezen hebben van bv kanker. En vertel die maar niet dat ze wauwelen (hoewel, doen ze waarschijnlijk toch niks op uit).
Wat jouw bambi betreft; het lijkt, let wel lijkt, er dus sterk op dat het dus nu bij haar aan de fructaan ligt. Das tamelijk vervelend als je geen andere wei tot je beschikking hebt, of geen mogelijkheid tot inzaaien van ander gras. Dan zal het idd opgelost moeten worden met een of ander supplement of medicijn. Maar zie je nu wel dat het dus niet ideaal is...
Ik denk dat we allemaal roeien met de riemen die we hebben, maar af en toe een andere blik erop kan verhelderend werken, toch?

Geerke, jammer dat het bij jouw paarden tot zo'n dure oplossing heeft geleidt. En ook mijn ene paardje heeft zwaar last van muggen, de midgets (knuts) wel te verstaan. Hopelijk kan je ooit nog een goedkopere oplossing vinden.

Ik ben het me je eens dat bijv. Reiki (healing of hoe je het ook wilt noemen) ondersteunend kan werken. Ik heb dit meerdere keren gezien bij mijn Haflinger toen hij veel last had van zijn spieren en gewrichten (reuma). Hij had ook energetische blokkades. Na zo'n behandeling knapte hij meteen op, dat was zichtbaar in zijn beweging. Reiki kan ook inwerken op organen maar naar mijn mening niet genezen. Het werkt ondersteunend. Dus als je paard wordt behandeld met medicijnen, alternatieve of reguliere, dan zou ik zeker aanraden om dit bijv. met Reiki te ondersteunen.
Mijn paard had ook IR, hij is daar nu van 'genezen'. Hij is met een alternatieve geneeswijze geholpen en heeft 2 potten Glucobalance gehad en homeopatische korrels. Verder wordt hij nauwlettend in de gaten gehouden en vaak gecontroleerd dmv de Lecherantenne.
Ik weet dat IR is te genezen, heb hier zelf het bewijs lopen en een ieder moet voor zich uitvinden wat de beste manier is. We kunnen hier alleen maar ervaringen uitwisselen.

Wat heb jij zelf tot nog toe er aan gedaan om de IR te behandelen bij je paard?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:53

AnneMarie: dat is een interessante denkwijze. Zou heel goed mee kunnen spelen.
Zelf woon ik in Drenthe en voor zover mij bekend zit hier niet veel kalk in het water, maar ik ben benieuwd naar de reacties van de andere lezers.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:57

AM, wat ik terug kan vinden is het toch de magnesiumchelaat die je eigenlijk moet hebben, omdat de oxyde niet/slechter opgenomen kan worden? (Moet je eigenlijk aan de andere AM vragen, iets met opname door de darmen enzo, grootte van de cellen, te moeilijk voor mij in elk geval)

Ik ondersteun mijn paard ook met Reiki Cathy, en ik heb 2 jaar spirituele opleiding achter de rug, dus wat het zoeken naar achtergronden betreft kan ik behoorlijk spitten. Máár! Het één vult het ander aan, en ook al ken je je paard nog zo goed, het is en blijft puzzelen waarom iets bij de één goed aanslaat en bij de ander amper.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:35

Ik ben even een weekje op vakantie geweest en ondertussen is het resultaat binnen gekomen van het bloedonderzoek. Zoals belooft hierbij de uitslag:
Hemolyse index
Analyzer−UV/VIS 0,07, ref. waarde: 0,00 − 0,10 mmol/L
Glucose
Analyzer−UV/VIS 4,9, ref. waarde 4,0 − 5,5 mmol/L
GSH−Px
Analyzer−UV/VIS 142, ref. waarde 120 − 500 U/g Hb
Insuline
Chemoluminisentie < 2,0, ref. waarde < 10,0 mU/L
Magnesium
ICP−AES 0.73, ref. waarde 0,75 − 1,25 mmol/L
Vitamine E
HPLC−DAD 5,0, ref. waarde > 4,0 μmol/L

Ik ga maandag de DA even bellen om het te bespreken, maar als ik het zo lees is er geen verhoogde insuline of glucose. Daar ben ik wel blij mee natuurlijk, maar hiermee is het probleem nog niet opgelost.
Ik vind de waarde van Magnesium, vitamine E en GSH-Px (selenium) wel aan de lage kant. De referentiewaarden geven een gemiddelde volgens mij en dat kan voor mijn merrie net te weinig zijn.

Wat ik op moet lossen is: harde manenkam die soms komt en gaat en ook erg jeuk geeft als het hard is waarbij tot de huid kapot word gekrabt (voorbode is een gelige huid), elk jaar in juni / juli begint haar hoofd wondjes te krijgen, waar ze dan weer aan gaat jeuken, soms bobbelige staartwortel en daarmee ook jeuk en ook enige afname van zin in het werk en sinds dit jaar wat stijvig bij het werk. En ik vind de dikte van haar kont aan de zijkanten van haar staart net iets te. Niet alarmerend maar wel een teken.

Kreeg een mail van mijn DA waarin hij zegt dat ik me, gezien de resultaten, niet ongerust meer hoef te maken om mijn paard en door moet gaan met hetzelfde voedingspatroon. Tja, wat moet ik daar nou mee, ik maak me niet ongerust, ik wil gewoon weten waar de problemen vandaan komen.
Ik ga maar op zoek naar een goede homeopatisch therapeut die met me mee denkt. De zoektocht gaat dus verder...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:53

Pien, super bedankt! Ik weet nu meteen waar ik op moeten laten prikken als ik een bloedje ga laten trekken bij Bregh.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:56

CathyMaegon schreef:

mijn ene IR paard krijgt een schildklierhormoon,zijn schildklier werkt te traag....ik heb vier jaar geleden de dosis vermindert,dat ging met een week mis.
Nu is hij al vijf jaar stabiel en weer te rijden,niet kreupel en vrolijk!
Die andere heeft zomereczeem....krijgt al 10 jaar geen krachtvoer meer.
Mijn beiden paarden worden natuurlijk gevoerd...met vezels en vetten dieet.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:01

Frodo ziet er echt STUKKER beter uit zeg!! Wat een opgeknapt paardje al.

De discussie ga ik me verder niet in mengen omdat ik niet heel veel heb toe te voegen. Maar discussie is prima.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:41

@Kukkie thanks!

@Pien: die waardes zitten inderdaad aan de onderkant, dus wat bijvoeren kan prima. Als ik jou was zou ik daar gewoon mee beginnen en dan kijken of het probleem verholpen is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:11

Het valt hier nu toch niet helemaal stil he :-)

Hoe gaat het bij jullie. Fiek is weer aardig wat cm's kwijt!
Van de week met grondwerk liep hij enorm soepel en relaxed door zijn lijf, heerlijk om dat weer eens te zien!!!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:35

Ja het werd mij ook al zo stil! Steeds als ik even niet kijk typen jullie er weer een pagina bij! Fijn dat het goed gaat met Fiek!!

Hier gaat het ook super! Ik ben super trots op het resultaat mag ik wel zeggen. :D

Ik heb helaas geen goede standfoto om het hele plaatje te laten zien.
Mooie foto qua moment, maar het gaat even om het paard :P
Afbeelding

en haar nek(je). Je kan de verdikking in de nek nog zien zitten. Een lekkere ontspannen foto tijdens een uurtje lol met je paard van mijn bijrijdstertje.
Afbeelding

even ter vergelijking (einde winter seizoen begin 2010)
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... GP0533.jpg

Van het winter was ze niet eens echt verschrikkelijk dik, maar ze was over haar hele lijf 'vettig' om het zo maar te noemen. Dat is nu toch echt aan het verdwijnen.

Om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat ze er zo goed op zou reageren. Haar hals wordt flink dunner (ik denk dat het echt al wel 5 cm in 'hoogte' scheelt) en je kunt echt een overgang voelen van zacht naar hard op zo'n 15cm van haar oren. Vroeger liep de 'kam' zo'n beetje tot aan haar oren. Vanaf de schoft en vanaf de oren wordt het zachter. Ze is ook enorm veel vet kwijt op het haar ribben, ze heeft weer een ruggengraat. De ribben zijn te voelen,... iets volkomen nieuws na 9 jaar! ;) Ook haar bilpartij begint wat meer vorm te krijgen.
We moeten wel oppassen dat het niet te hard gaat, maar we doen het rustig aan en pakken ook de beweging er weer lekker bij. Ze staat nog altijd op hooi/marstall vito (2x 250 gr ongeveer) een handje granen en strookbegrazing elke dag.
Ze is nog altijd vrolijk en wil graag werken.

Ik ben blij *\o/*

Groetjes!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:55

Ondanks dat ze nooit echt vet is geweest zoals je zelf zegt zie je duidelijk het verschil in IR symptomen van toen en nu, super resultaat!
(Zoveel verhalen en paarden hier, waar stond zij op waar ze het zo goed op doet ook alweer :-))

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:31

Deze winter was ze niet echt vet, wel dik en overgewicht maar niet een extreme hangbuik ofzo. We kampen al 9 jaar met een te zwaar paard. Maar blijkbaar hebben we voor haar het dieet gevonden dat werkt in combinatie met de juiste beweging.

Het enige dat ze krijgt is dus marstall vito, goed hooi elke dag een stukje gras en een handje granen voor de energie. En daarnaast lekker bewegen.

Dit was vorig jaar augustus..
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... G_1336.jpg
Volgens mij voelde ze zich ook zoals ze erbij loopt :\

Als ik de foto van haar hals van nu naast deze foto van vorig jaar zet,.. tjee wat een verschil!!! :=
Je ziet het niet eens zo als je ze elke dag in handen hebt.

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:14

Jeejtje Mait, wat een verschil zeg!! Ze ziet er nu echt super uit, klasse!!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:37

Jullie zijn er mooi op tijd bij geweest!
Die foto's zijn eigenlijk een prachtig voorbeeld voor in de opening ook
Hopelijk blijft het allemaal zo goed met haar gaan!