Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:15

Wauw Inepeet, jouw paard is nog erg jong. Mijn paard wordt dit jaar 23 dus kan er niet over meepraten. Maar lijkt mij dat je puur op je eigen gevoel wel zou moeten kunnen inschatten wat je jouw paard nog wel en niet meer kunt laten doen qua werk.

Dookia heeft Shamrock lekker even buiten laten spelen dus. Staat hij verder dan op stal ofzo?

Imago was vandaag weer in goede doen. Heb een half uur met hem gewandeld in binnenbak. Hij was wakker maar braaf, precies goed eigenlijk. Dan wel weer jammer dat ik niet gezadeld had, maar dat is altijd achteraf. Morgen nog een keer wandelen en dan hoop ik vrijdag even de binnenbak voor mezelf te hebben om te kunnen longeren. Dat vind ik nu toch wat fijner. Morgen nog halve medicatie en vanaf vrijdag ga ik dan weer opbouwen, als hij morgen en vrijdag nog stabiel is als laatste 3 dagen.
Hij had weer lekker in de paddock gestaan vanmiddag, lekker in het zonnetje!
Enige moeite dat ik nu heb is om te bedenken of hij het koud heeft, of hij dikkere dekens op moet. Voelen zegt men, maar ik voel het niet hoor. En tsja, overdag is het lang niet zo koud als het 's nachts kan worden. Staldeuren, alles wel dicht hoor, dus had toch besloten om hem onder dezelfde dekens te houden. Stom gepuzzel altijd met die dekens. Vooral nu kán en mag hij het niet koud krijgen...maar te warm is ook niet goed!

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:21

Ja momenteel is weide verboden bij ons. Enkel de loopweide maar daar wilt iedereen wel eens in, dus is het ieder op zijn beurt en moet je beetje geluk hebben. Ik kan meestal over de middag tijdens mijn middagpauze en meestal dus geluk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:26

Ahww balen Dookia, dan kan ik me voorstellen dat Shamrock het lekker vond vandaag!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:47

Goh weet je na 30 min op de loopwei staat hij al weer aan de uitgang van ik wil terug in mijn stal. Als je de wei dan open zet stapt hij dan ook braafjes gewoon alleen naartoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:05

oohh sorry, ik kom er nog even 1 keer weer tussendoor

http://i47.tinypic.com/15rej3q.jpg

http://i50.tinypic.com/250ou3t.jpg

Kijk !! *\o/*
Het tuig vond hij totaal niet spannend, toen de slee er achter en dat vond hij juist leuk, toen op de slee gaan zitten en hij trok hem zo weg. Hij is hiervoor geboren, hoeft niet eens beleerd te worden :D
Hij vond het zo gaaf, hij wilde alweer niet terug naar de wei. Meneer liep op een gegeven moment gewoon los lekker rondjes te draven en was super enthousiast.
En dan te bedenken dat er vorig jaar regelmatig tegen mij gezegd werd dat ik hem beter een spuitje kon laten geven omdat dat beter voor hem was.

Ik hoop dat jullie paardjes ook zo'n geweldig resultaat hebben op hun medicatie +:)+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:28

Wat leuk Repel! Wat een plezier hebben jullie van elkaar! Mooi!

Ik ben ook tot wandelen beperkt nu. We hebben bij ons geen binnenbak, gelukkig heeft hij geen ijzers, dus kan me wel verplaatsten maar waar het plat gereden wordt (en helaas gebeurt dat op ons erf en krijg ik het daar ook niet meer weg met de sneeuwschuif) durf ik niet te lopen met hem, daar is het zelfs voor mij glad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:08

inepeet schreef:
Ik heb nog maar eens een vraagje : ik weet dat het bij jullie paardjes met cushing vaak over oudere paarden gaat, maar die van mij is nog maar 13. Hij is in een vroeg stadium van de ziekte en staat op prascend, zijn er dingen die ik moet vermijden? Zijn er nog mensen hier die ook redelijk intensief rijden ?

Je moet je paard juist blijven berijden als dat kan. Dus zo intensief als hij aan kan, ga jij het opzoeken zodat de conditie en spieren zo optimaal mogelijk zijn. Wij hebben onze vorig jaar ingeslapen oude man nog wekelijks bereden, 2 a 3 x half uurtje. Kan je paard meer, doe dat dan vooral!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:30

:D Pablo in de sneeuw
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:26

Blijerd! :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:28

Wat een leuke foto's en video @ Repelsteel, dookia en geerke (mijn telefoon wil er steeds Gertje van maken :') ). Heerlijk die paardjes in de sneeuw!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:31

Pablo ! <3

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:36

Super nieuws repel

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:40

iemand nog interesse om mijn prascend over te kopen?
Heb nog 54 tabletten! voor 65 euro inclusief verzekerd verzenden!
Heb er zelf 103,40 voor betaald.
Stuur me gerust een PB.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:14

Hoe is het met je palominotje?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:05

Heeey Palominotje, hoe is het met je? Gaat het een beetje? Went het al een klein beetje voor je allemaal?

Wat een leuke foto's van Repelsteel en Geerke zeg, Heerlijk om te zien hoor!

Ik had mazzel toen ik vanuit werk op stal arriveerde: binnenbak vrij *\o/* Dus huppa, snel zijn: hoofdstel in, peeskapjes om, pyjama bij Imago aan en naar de binnenbak. Even lekker laten draven in zijn naakie. Hij deed 1x een wilde move, nog 1x toen er wel een paard de bak binnenkwam (stalgenootje vond het prima als ik nog wat doorging met longeren want haar paard moest toch nog opwarmen) en de rest was hij kipmak. Normaal sleurt hij me wel minimaal een keertje een paar meter mee maar vandaag niet. Moest hem echt weer aan de gang houden, anders viel hij in stap. Heb hem toch wel 20 minuten wat stap-/drafwerk laten doen. En nog gewandeld. Lekker eruit geweest dus. Pil gaat er makkelijk in: die leg ik bovenop een wortel die ik zo zijn mond in duw. Werkt als een tierelier!
Vacht glimt nu wel weer keurig, hij is wat buikig, rug lijkt iets beter erin te komen maar ribben zijn nog te tellen en hij heeft geen tot weinig fut. Gelukkig wel elke dag in de paddock, weer eens wat anders dan die tralies van stal en toch frisse neus!
Zijn gangwerk is niet om over naar huis te schrijven, voor zijn doen wat kort en omdat hij niet echt voorwaarts is, ziet het eruit als een écht oud paard...maar goed, het is nou ook niet het beste weer om een ziek paard te zijn die op leeftijd is, dus dat werkt ook niet echt mee.
Geduld hebben, 'baasje zorgt goed voor je hoor vent, daar kun je op rekenen'-strategie blijven aanhouden en afwachten wat de tijd zal brengen....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:30

Herkenbaar imago!
Dinsdag weer bloedprikken. Kijken waar we staan. Ben benieuwd, vind hem in tegenstelling tot voor een paar maanden terug een echt cushingpaardje om te zien maar dan zonder bulten boven zijn ogen en met ietsjes meer energie!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:43

Was jouw paard ook in het begin van het ontdekken en starten medicatie zo rustig/sufjes?

Die van mij is echt heel ziek geweest nog vóórdat de Cushing geconstateerd werd. Heeft zo nu en dan een actieve dag tussendoor maar is in het algemeen echt behoorlijk rustig. Ik vind het stiekem niet erg, vooral niet met dit "linke" weer, maar het is niet zoals hij normaal is of was...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:48

Ja, apatisch bijna. Nu heeft hij die terugval een beetje waar ik veel van hoorde. Zit vandaag op de 4 weken pergolide!

Voor de cushing gediagnosticeerd was is hij bevangen geweest en bij de start van de pergolide had hij een hoefzweer. Hij stond toen dus alleen op stal, denk dat dat hem ook niet vrolijker maakte.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:52

Spannend hoor IMJ. Dus jij laat de bloedtest op de 4 weken precies doen?
Ikzelf heb precies 5 weken geteld: DA zei tussen 4 en 6 weken.

Ik denk dat die van mij inderdaad ook wel als apathisch te omschrijven is. Hoewel hij in persoonlijke omgang nog steeds zijn lieve zelf is, met nu soms wel een klein beetje sjacho en in zichzelf gekeerd. Niet zo extravert als voorheen. Ik weet nu zeker dat ik dat echt aan de cushing kan toeschrijven en niet meer van het ziek zijn vóór de Cushing....

Doe jij nog wat werk met jouw paard IMJ? Of bekijk je het echt per dag?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:56

Ja, op 4,5 week, kwam zo uit hoor.

In principe reed ik recreatief, soms ook wat in de bak maar daar leek hij geen plezier meer in te hebben. Beetje futloos, buiten doet hij het prima. Maar ik wil dat wel weer oppakken. Helaas is de bak nu te hard... Verder longeer ik, wandel en fiets ik met hem
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-01-13 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:57

Ik laat maandag terug bloed prikken We zitten dan iets meer dan 7 weken maar ik moest dan geen verplaatsing betalen van de dierenarts want ze moest dan toch komen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:58

Helemaal gelijk dookia!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:00

Imago01 schreef:
Was jouw paard ook in het begin van het ontdekken en starten medicatie zo rustig/sufjes?

Die van mij is echt heel ziek geweest nog vóórdat de Cushing geconstateerd werd. Heeft zo nu en dan een actieve dag tussendoor maar is in het algemeen echt behoorlijk rustig. Ik vind het stiekem niet erg, vooral niet met dit "linke" weer, maar het is niet zoals hij normaal is of was...

Je bent natuurlijk ook direct met de halve pil gestart, dat is best hoog en dan wordt er dus vanalles actief in gang gezet - hormonen worden bijgesteld en bijgestuurd en processen worden in gang gezet dan wel omgekeerd. Ze kunnen daar dus best wel wat van merken. Logisch er wordt van alles aangepakt. Maar hij klinkt verder niet verkeerd, hoe lang geef je nu een halve pil? Wanneer ga je een kwart omhoog?
Blijft hij verder goed eten e.d. ? Onze paarden waren vandaag trouwens ook redelijk rustig, komt ook wel door de aanhoudende kou, op een gegeven moment zijn ze het dollen een beetje zat. En inderdaad gewoon geduldig volhouden, gaat vanzelf beter worden!

IMJ, week 4 is een aparte week, hierna gaat het ineens nog beter, dat zul je zien, nog even volhouden dus.

Voor allebei: ik vind het weggegooid geld om na 4 weken te testen. Dat is niet de termijn die wordt aanbevolen, pas na 8 weken kun je iets zinnigs zeggen over de inwerking van de pergolide. Eerder is eigenlijk weggegooid geld EN bovendien geeft het waarschijnlijk nog niet het goede beeld en zou dus een foutieve constatering en advies voor verder behandelen qua dosis betekenen..
ik vind het ook slecht dat een DA dit adviseert...
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-01-13 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:01

Ja vind ik ook Dookia!
Ik moet in de week van 12 februari laten prikken en kan bij onze DA praktijk alleen op maandag, dinsdag of woensdag.
Wil dan van tevoren ook op stal rondvragen of iemand nog een DA voor paard moet laten komen. Gedeelde reiskosten, scheelt weer.
Deze tijd met alle bloedonderzoeken is alweer duur zat.
Hoewel het eigenlijke bloedonderzoek, dat toch per koerier naar Duitsland gaat, mij dan wel weer meeviel qua kosten. Het is de rest eromheen dat de rekening meteen naar 100 euro opdrijft.

IMJ: wel fijn dat je al die andere dingen wel gewoon nog lekker met je paard kunt blijven doen inderdaad!
Zijn jullie paarden (met deze kou??) ook wat strammer?
Toen ik van de week op die van mij zat, leek het wel alsof hij zijn schokbrekers kwijt was... :+ :D Normaal zit die van mij al niet lekker, maar nu voelde het echt wel erger!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:10

Misschien mijn opmerking over het testen van het bloed nog even lezen???

Uit een rapport van Utrecht dat ik hier wel eens vaker heb gepost - waaruit ook de vuistregel komt
http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf
Pergolide mesylaat kan worden toegediend in een aanvangsdosis van 0,002 mg/kg LG p.o. 1 dd. Indien na 4-8 weken geen verbetering wordt gezien, kan de dosis maandelijks worden verhoogd met 0,002 mg/kg LG tot een maximum dosis is bereikt van 0,01 mg/kg LG.

Het is dus slimmer om de 8 weken af te wachten, dan weet je namelijk echt wat de dosis van dat moment doet, het heeft de tijd gehad om werk te verrichten. Dan is het van belang om te kijken of het ook genoeg doet...