[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:10

vorig jaar was het om deze tijd ook al 25 graden...nu vriest het nog.
lag vanmorgen alweer een laagje ijs op de auto Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:11

ellepel schreef:
vorig jaar was het om deze tijd ook al 25 graden...nu vriest het nog.
lag vanmorgen alweer een laagje ijs op de auto Haha!

ja ? hier schijnt de zon al weer Haha! en this hier hellemaal niet koud Cool

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:39

Mijn pony is geschoren geweest dus moet wel wachten tot het weer rond de 15-20 graden is dagelijks om de deken af te doen.
Bovendien heb ik hier nog niet echt de indruk dat de mugjes er zijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:06

kom gisteravond op de wei...Edda een kale plek op haar hals aanzet Verdrietig
heeft ze lekker op het hek gehangen en staan schuren ...niet tof

heb het ontsmet en haar daarna weer uitgebreid haar manen en staart en haar flanken en haar achterhand ingesmeerd met de liberate
vandaag weer de endure er achteraan en maar hopen dat het aan wil slaan

voer gata ook over de kop
magnesium komt vandaag binnen
voerdame doet haar best om supplement zo snel mogelijk binnen te krijgen en dan gaat het krachtvoer eraf
gaat ze hoog in de vit/min en puur op het ruwvoer ....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:43

Hier gaat alles nog steeds goed.

Ze krijgt nou wel weer een halve kilo pony brok per dag.
Wel met paardenbloem kruiden en met lijnzaadbrokjes. En verder hooi.

Subli zonder was op afgelopen vrijdag bij de Boerenbond. En aangezien ik maar 1x in de week erheen kan rijden. Als het gras dadelijk weer wat voller is krijgt ze alleen nog maar een handje brok per dag.

Ze staat nou vanaf zaterdag zonder deken, zodat ze nog even lekker bloot kan rond huppelen. Ik heb de rambo sweet itch hoody besteld in het buiteland. Ik hoop dat die snel binnen is Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:51

sonja, heb jij geen deken op nu dan nog?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:05

Indi, ze gaat eind van de week pas onder dek
er moeten eerst nog een paar dingetjes gebeuren aan de omheining anders ben ik bang dat de eken binnen een dag in tien stukken ligt...
dus tot die tijd ben ik me suf aan het smeren, sprayen en laat ik ook het hek naar de paddock met inloopstal open zodat ze kan gaan schuilen voor de muggen
tis heel even verre van ideaal ...maar ja, zit weinig anders op

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:31

Moderatoropmerking:
Let er even op dat dit géén HK topic is, maar een centraal informatie-topic. Berichten over vroeg op je werk zijn, etc, zijn hier dus offtopic en om die reden verwijderd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:05

Sonja_vR schreef:
Indi, ze gaat eind van de week pas onder dek
er moeten eerst nog een paar dingetjes gebeuren aan de omheining anders ben ik bang dat de eken binnen een dag in tien stukken ligt...
dus tot die tijd ben ik me suf aan het smeren, sprayen en laat ik ook het hek naar de paddock met inloopstal open zodat ze kan gaan schuilen voor de muggen
tis heel even verre van ideaal ...maar ja, zit weinig anders op

tsja, praat mij niet van omheining die de deken stuk maakt. hier is in de wei ook prikkeldraad :s deken heeft al allemaal haken. kun je nagaan als ze straks echt jeuk heeft. ik hoop maar dat ze dan in de andere wei staat al...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:28

Marije_jiplover schreef:
Let er even op dat dit géén HK topic is, maar een centraal informatie-topic. Berichten over vroeg op je werk zijn, etc, zijn hier dus offtopic en om die reden verwijderd

had er iemand zitten klagen dan? Clown Knipoog Duivel

on topic:
sonja, ap had ook een plek op zijn kaak hoor, maar of die er toevallig zit of van het schuren komt?

geen idee

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:40

die bij Ed was echt van het schuren., toen natas op de wei kwam stond ze nog met haar nek op het hek te hangen en te schuren dus helaas geen twijfels over de plek
in haar manen komen nu ook aardig wat schilfers, maar ik denk dat die van vorig jaar zijn
heb haar nog niet kunnen wassen ivm weer etc , tis en blijft een buitenpaard, dus daar moet het nog heel wat beter weer voor worden...of ik moet ergens een regendeken vandaan zien te halen zodat ze een weekje bij kan vetten kwa huid na het wassne ...mmm
idee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:13

volgens mij staan er op marktplaats wel wat vliegendekens in de aanbieding en heb je al hier via de zoekfunctie geprobeerd te zoekn op wat je wilt?

welke maat zoek je trouwens

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:42

kwa regendeken gok ik een 175 of een 185
kwa eczeem...de fly free die ze heeft is een Sje
ruglengte is ...pfff... tussen de 115 en de 120
echt ene spannend korte rug , heb ook echt drie keer nagemeten of ik wel goed keek Clown
zal idd mp en EA even opduiken op zoek naar een goede regendeken en een tweede eczeemdeken ...
eingelijk wil ik een boett of een tweede fly free...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:53

ik heb wel vast een buikflap voor je Tong uitsteken
die heb ik over,die was van de pagony,maat 175 maar is ap echt veeel te groot.
de buikflap die ana de boett zit past gelukkig veel beter,maar denk zowiezo nog dat ik daar een stukje van dubbelvouw,heb zo'n idee dat als hij dan plassen moet hij met zijn piem in die flap gaat hangen Clown

tipje voor goede regendekens, de QHP zijn niet zo duur,maar vallen wel wat groot vind ik.
harry's horse daarentegen zijn wel heel goed ,maar vallen weer klein,daar moet ap een 175 van hebben terwijl hij normala 165 heeft.
en van de QHp mag hij wel een 155 hebben..
die merken zijn niet zo vreselijk duur

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:10

thanks voor de deken tip Ja

stuur je even een pm ver die flap :d

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:27

wat doen de mensen wiens paard met nog andere paarden op de wei staan? Smeren jullie of doen jullie toch een deken op?

Heb zo'n schrik dat de andere paarden Zyta haar deken volledig stuk gaan bijten... Het is niet goedkoop e.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:45

Otello heeft helaas ook snel gaten in zijn deken door de andere paarden. We hebben er afgelopen zomer niks aan gedaan, maar willen deze zomer wel wat proberen op te spuiten. Iets van hertshoornolie?? Weet het niet meer zeker of het zo heet, volgens mij wel.
Dat stinkt zo ontzettend dat, als het goed is, de anderen eraf blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:52

ze staan hier nu met vier, twee daarvan hebben dalijk deken om , de andere twee niet
voordeel is hier dat het vier merries zijn , die zijn kwa omgang met elkaar heel wat minder lichamelijk dan ruintjes
er komt naar alle waarschijnlijkheid mettertijd wel een ruintje bij, dan is het weer even afwachten zo rond de hengstigheid

vorig jaar stond die van mij nog in een gemengde opfokgroep (merries en ruinen, waarvan er ruinen net hengst af waren , ) toen kon ik geen deken op doen

maar meestal gaat het zolang er geen hengstige ruinen bij staan wel goed

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:53

chipieke schreef:
wat doen de mensen wiens paard met nog andere paarden op de wei staan? Smeren jullie of doen jullie toch een deken op?

Heb zo'n schrik dat de andere paarden Zyta haar deken volledig stuk gaan bijten... Het is niet goedkoop e.

bonita staat altijd gewoon bij 2 anderen pony's, en dit gaat eigenlijk goed.
hij is wel 2 keer gerepareert maar dit waren maar kleine haatjes en dat zul je toch houden omdat hij hem 24/7 en dat een paar maanden lang op heeft, dus de deken slijt ook Knipoog

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:00

Ik heb April nu al bijna een maand de ecxeemdeken van Pagony op. Heb haar winterdeken er overheen omdat ze geschoren is en het nog steeds best koud is....
Vanaf afgelopen weekend heb ik haar ook al de hoofdkap van Pagony opgedaan. Er waren hier al best veel vliegjes en ik betrapte mevrouw erop dat ze aan haar hoofd schuurde!!!
Ik vind het ook al erg vroeg in het jaar, maar dat komt denk ik vooral omdat het nu nog zo koud is. Vorig jaar was het om deze tijd al veel warmer en stond ze ook al een tijdje onder de deken. Naar mijn menig kun je er niet vroeg genoeg mee zijn. Beter er voor aan dan te laat!!!!
Ik spray April haar staart en manen om de 2 dagen in met Defendog. Hier ben ik vorig jaar op aanraden van de DA mee begonnen. Dit is een middel voor vlooien en teken bij honden. Bij April werkte dit vorig jaar erg goed in combinatie met de ecxeemdeken. Ze heeft toen bijna niet geschuurt!!! Ik hoop dat dat dit jaar ook zo is.... we zullen zien.

nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:02

Hallo daar. Ik kom ff aanwaaien. heb absoluut geen verstand van zomereczeem. afgelopen najaar een paardje gekocht waar bij verteld werd dat ze zomereczeem zou hebben. Ze had toen idd wat groeven in manenkam en wat kortere manen.
Tot nu toe schuurt ze absoluut niet terwijl ze onder bomen staat. Kan het misschien ook schimmel oid zijn? Of juich ik te vroeg wb zomereczeem?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:36

Je zult misschien nog even moeten afwachten nassau. Kan best ZE zijn, maar kan ook wel eens minder worden in een andere omgeving. Je merkt het snel genoeg hoor...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:22

chipieke schreef:

juist om die reden staat ap deze zomer niet bij de ruinen in en het jonge spul.
heel sneu voor hem,maar ik wil de deken graag heel houden.
hij mag bij de vrouwen staan. ik zet hem dan af en toe wel even bij de jonge paarden in zonder deken zodat ie ravotten kan Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:42

chipieke schreef:

Dat is een probleem; de deken van mijn pony is dit jaar al 2 keer kaoptgebeten (in 2 dagen); nu spuit ik er hertshoornolie op, en dat werkt wel redelijk (stinkt ook zoooo ontzettend; je ruikt mijn pony nu van kilometers afstand, arm dier!). Het anti-bijtmiddel dat ik eerst probeerde, had totaal geen zin.
Overigens zijn het tot nu toe alleen maar (jonge) ruinen geweest die in haar pyama hebben gebeten.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:38

chipieke schreef:

Die van mij staat al jaren met een merrie die zeer ernstig eczeem heeft, en nu sinds vorig jaar met nog een eczemer erbij. Ze staan met deken en nooit van die van elkaar gemold Lachen hoogstens slijt hij wat sneller bij schoft door kriebelen, maar koop toch elk jaar een nieuwe deken...