[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:51

merrieveulen schreef:
ik heb 'm gezien hoor! de begeleider lijkt totaal niet op mij, de pony wel op Zneddie. eerste wat opvalt is de staart, Zneddies staart is een stuk lichter. voor de rest zou hij het maar zo kunnen zijn, hihi!

Ik dacht mss een verzorgster o.i.d. :D

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:04

hihi griezelig, ik zou wel willen dat wij lekker veel van die mooie paden hadden die op die foto te zien zijn. we hebben hier wel wát maar niet zoveel.

ik denk dat het met dit weer aardig goed zal gaan met de meeste shakers? bij ons iig nog steeds geen tekenen van shaking te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:07

tja en dan word het straks weer een jaar lang afwachten tot volgend jaar of ze dan weer gaan schudden en begint het geklets in dit topic van voren af aan :P

in elk geval komt mijn zwarte kummelolie morgen aan,daar begin ik mee
en toch ook een kuurtje biergist,maar dat is meer vanwege de eczeem :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:30

Ik begin pas met dat shake relief op het moment dat hij weer gaat schudden, anders merk ik niet of het werkt. :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:33

De mijne schudt al 5 dagen niet meer, sinds ik ben overgestapt op een ander bit. Maar de ultieme test - rijden in de buitenbak - is nog niet uitgevoerd, dus ik durf nog niet te juichen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:38

FCSA schreef:
De mijne schudt al 5 dagen niet meer, sinds ik ben overgestapt op een ander bit. Maar de ultieme test - rijden in de buitenbak - is nog niet uitgevoerd, dus ik durf nog niet te juichen.

Dat zou helemaal geweldig zijn als het nu over zou zijn. Maar ik ken je gevoel.. Dan lijkt het goed te gaan en dan begint het weer. :(:)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:42

FCSA schreef:

Ik duim voor je dat dat zo blijft *\o/*

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:44

Zal jullie op de hoogte houden!

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:56

FCSA schreef:

ja precies, gister met de welsh in de binnenbak was er ook niks aan de hand

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:51

FCSA schreef:

wauw wat goed zeg! natuurlijk is het nog even spannend of het niet terugkomt, maar goed, er lijkt toch iets te gebeuren nu. ik hoop écht dat het hiermee klaar gaat zijn! +:)+

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:14

FCSA schreef:

Wat voor bit heb je aangeschaft?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:16

Niets aangeschaft, had nog een dubbelgebroken koperen KK watertrens liggen :) Ik reed hem altijd met een Myler level 1. Met bitringen, daar zou het ook nog mee te maken kunnen hebben.. Zijn alle paarden gestopt met shaken of zijn er ook nog HS'ers die nu last hebben?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:09

Mijn lieve Frits vertoond de symptomen van Head Shaking sinds 3 dagen...
Ik heb een filmpje gemaakt en gestuurd naar zijn DA, maar ik wilde hem hier ook nog even laten zien.
Hij schud zijn hoofd enkel in de galop, maar tijdens het wandelen probeert hij vaak zijn neus tegen mij te schuren. Dus ik ga er van uit dat hij er continu last van heeft..

Is dit Head Shaking? Of is hij gewoon verkouden ofzo? Hij heeft dit namelijk nog nooit gedaan sinds ik hem ken. Dit is de 1e keer dat ik hem het zie doen.

Sorry dat ik zo binnen kom vallen trouwens.. Maak me gewoon erg zorgen :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:04

NiKip, ik vind dit niet echt HS. Wat doet hij met zijn mond onder het galloperen?
Ik vind hem erg stijf in de achterhand. Heb je hem wel eens laten behandelen door een osteopaat?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:39

Hij trekt tijdens het galopperen zijn neus op en likt aan zijn tandvlees en neusgaten.
Hij loopt normaal wel anders in de galop. Omdat hij zo bezig is met zijn neus vergeet hij zijn achterkant een beetje. Een beetje stijf is hij wel ja, maar dat is hij al een stuk minder sinds hij lekker veel buiten staat. Dus dat kijk ik nog even aan voordat ik er iemand voor bij ga halen.

Ik heb net een neusnetje gehaald bij de ruitershop. Even kijken of dat iets uithaalt :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:14

je zal mij geen osteo horen aanraden,dus ik zeg dat je beter een goede fysiotheapeut kunt laten kijken die hem losmasseert.
hij loopt inderdaad nogal kort :j ( ik zie ook een insnoering voor de schoft,weet niet of de fysio daar ook wat aan kan doen)
komt mij meer over alsof hij een flinke irritatie in de voorste luchtwegen heeft zitten,dus misschien de veearts laten kijken of er iets zit wat irriteerd.
hij klinkt wel snotterig,dus zou zeker nog goed laten kijken.

dat neus schuren tegen jou kan ook wat dominant gedrag zijn he,paarden vinden het wel lekekr om even tegen je aan te schuren.
maar dat mag natuurlijk niet.

FCSA:
kan best zijn dat appie vanmiddag weer schud hoor,valt toch niks van te zeggen bij hem!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:28

De DA komt 1 juli zijn gebit nakijken, dus dan zal ik gelijk even aan haar vragen wat zij aanraadt qua fysio of osteo. :j
De DA heeft dus ook al het filmpje toegestuurd gekregen. Ben benieuwd wat zij zegt. Misschien dat we de afspraak voor zijn tanden dan wat vervroegen, dat ze gelijk even hiernaar komt kijken.
Schuren doet hij anders nooit. Hij weet donders goed dat dat niet mag bij mij :P Maar hij is een beetje wanhopig nu :(:) Dus hij probeert het toch. Hoe zielig hij ook is, schuren aan mij mag niet en dat blijf ik hem ook duidelijk vertellen :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

Ik vind het ook niet typisch HS, maar dat er iets aan de hand is, is duidelijk.. Benieuwd wat je DA zegt!

Ik heb vandaag in de buitenbak gereden. Na ongeveer een halfuur begon hij weer te schudden, later met wandelen aan de hand deed hij het ook. Hij was ook erg gespannen moet ik zeggen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:35

he FCSA wat jammer... in de binnenbak ging het wel goed toch? merk je ook verschillen in zijn concentratie tussen binnen- of buitenbak?

@ Nikip, dat er iets aan de hand is is duidelijk. ik vind het geen typische HS bewegingen. wat Ellepel zegt, die enorme bijlslag (deuk voor de schoft), heeft hij die altijd gehad? hoe is de bespiering en vetmassa in de bovenlijn verder? zo'n bijlslag zie je meestal bij heel magere paarden of paarden die bijv. een ongeluk hebben gehad (trauma).
de beweging is inderdaad miniem, stijf en kort, eigenlijk is er gewoon heel weinig beweging over het geheel. het middenstuk is niet los en hij loopt erg voorover. dat kan natuurlijk te maken hebben met het geschud met het hoofd, dat komt sowieso ergens vandaan.

ik zou inderdaad met je DA overleggen, deze ook live laten kijken en dan eventueel door naar een fysio/ osteo. er zijn ook wel paardenfysio's die ook osteopathie doen.
maar dus eerst de DA, goede kans dat ie gewoon flink verkouden is en last heeft daarvan, en bijvoorbeeld hoofdpijn. het schuren met het hoofd kan heel veel redenen hebben, kan zelfs betekenen dat hij aan jou wil vertellen dat hij daar 'iets' heeft.
hij doet het echt alleen met galop? anders helemaal niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:46

ik zie ook dat hij pas verhuisd is, dat kan natuurlijk ook van alles teweegbrengen. op zich niet raar dat zijn weerstand daarvan een optater krijgt, helemaal omdat hij ook 22 jaar is natuurlijk...

als ik naar je foto's kijk denk ik dat de bijlslag een combi is van weinig vet en bespiering in de bovenlijn in combinatie met een hoge schoft. die bovenlijn verdient wel serieus aandacht vind ik, is wel een fysiootje waard (even simpel gezegd vanaf de foto's he, ik heb 'm natuurlijk ook niet live gezien).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:48

Het paard van NiKip is volgens mij al 22 jr. ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:04

merrieveulen schreef:
he FCSA wat jammer... in de binnenbak ging het wel goed toch? merk je ook verschillen in zijn concentratie tussen binnen- of buitenbak?

Absoluut. Hij is veel meer afgeleid buiten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:07

heet dat een bijlslag?

haha,wat een woorden verzinnen ze soms ook voor bepaalde kenmerken he?
je ziet ze wel vaker bij bijvoorbeeld arabieren enzo,maar ik heb geen idee of het nadelig kan zijn ergens voor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:54

@ singasong, ja die is 22 jaar. staat ook in mijn post ;)

@ FCSA, zou dat ermee te maken kunnen hebben denk je? dat hij meer (al dan niet duidelijk zichtbare) spanning opbouwt in de buitenbak omdat hij steeds naast het rijden ook bezig is met andere dingen, wat de HS zou kunnen triggeren? wellicht in combinatie met meer stof/ pollen/ licht/ wind in de buitenbak misschien...

ik kan me zomaar voorstellen dat er in de binnenbak een bepaalde rust is door het gebrek aan afleiding, wat niet alleen fijn is voor de concentratie maar ook voor de ontspanning. zomaar een hersenspinseltje hoor...

@ Ellepel, ja tenminste, ik ken het als een 'bijlslag'. Zneddie had het ook een beetje toen hij nog een erge garnaal was. bij hem kwam het doordat hij niks te dik was en ook niet bepaald fors bespierd. de laatste twee jaar is hij wat meer mans geworden (is ook zes natuurlijk) en is de bijlslag ook weg.

in hoeverre een bijlslag voor problemen kan/ zal zorgen weet ik ook niet. weet wel dat het dus kan ontstaan door problemen, zoals dus een onderontwikkelde bovenlijn. in wezen is dat gewoon wat Zneddie had, maar geeft niet, daar was de leeftijd ook naar, en dan komt het vanzelf wel goed. bij een ouder paard lijkt me dat moeilijker, tenzij het paard echt graatmager is bijvoorbeeld.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:26

Ok ik ga me even door al het advies proberen te worstelen. Sorry als ik iets vergeet :')

@merrieveulen: Frits heeft bij zijn bovenlijn altijd al weinig vet gehad. Naast zijn schoft ook weinig spier.
Toen Frits nog jonger was liep hij helemaal niet stijf :n Is echt pas met de laatste jaren gekomen. Het wordt een oudje hè :(:)

Ik zal ook eens aan mijn DA vragen wat zij denkt over een fysio laten komen. Dan zal ik hem ook gelijk eens laten lopen wanneer zij er is. :j