[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vayake

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:00

Hieronder een tekst die je tot nadenken brengt.
Ik heb zelf een paard gehad met PPID en nu terug een van een klant.
In gevallen van synthomen raad ik wel aan medicatie te starten! Deze tekst die volgt is interessant.

Een paard met Cushing kan intern ernstig lijden, niet behandelen staat bij mij gelijk aan dierenmishandeling 

Cushing is progressief, dus de symptomen worden steeds erger. Gezien de conditie van dit paard heeft hij dit al enige tijd. De pillen, prascend, vertragen de progressiviteit waardoor de symptomen stabiliseren of wegtrekken. Hierdoor verbeter je de kwaliteit van leven van het paard. 

Wat wil je liever dat dit paard al lijdend oud wordt of nog aanzienlijk opknapt en zich weer (binnen als buiten) goed voelt

Concluderend kan je stellen dat de pillen de kwaliteit van leven bevorderd. Dus rekken zou ik het niet willen noemen, verbeteren is een correctere benaming

Edit: de buik is opgezwollen en de flanken zijn ingevallen. Ingevallen kan is een teken van spierverlies, bij Cushing teert een paard in op zijn spieren en daarbij zijn de flanken bijna altijd als laatste aan de beurt.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:09

Hier uit kan ik dus opmaken dat jij adviseert om toch te beginnen met de medicatie omdat er sprake is van de 'hangbuik' ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:23

Mijn ene merrie krijgt al jaren prascend en doet het er uitstekend op. Waren die pillen er niet geweest, was zij ook al naar de eeuwige weides denk ik.

De andere merrie heeft iets meer dan een jaar prascend gehad en voor haar deed het niks. Ze werd enkel wat slomer en in zichzelf gekeerd.
Nu alweer 2 jaar zonder pillen en ze doet het nog steeds goed. Zolang ze er happy uitziet, mag ze gewoon haar ouwe dag hier doorbrengen. Een andere maatstaf om het '' interne lijden '' van een paard te beoordelen heb ik namelijk niet :P

Dus mijn advies is probeer het gewoon. Stoppen met die pillen kan altijd. Doorgaan ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:38

Mijn beide pony's hadden er zonder pillen niet meer geweest.
De een was zo tam, kon geen 5 minuten wandelen en was echt zielig terwijl hij er prima uit zag.
De ander werd broodmager en was gewoon zich zelf verder.
Nummer 1 kan zich zelf weer in een lollige bui in de spierpijn werken in de beginnerslesjes (als we balkjes lopen bijvoorbeeld, dan blijft hij maar gaan) en is gewoon weer blij.
Nummer 2 word echt wel oud nu, maar ziet er super uit.
Beide al bijna 7 jaar aan de pilletjes.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:53

@paardje87
Je paard is positief getest en de waarden is ver boven wat verdacht is volgens de labo onderzoeken die dit aangeven op de uitslag.
Hier paard met 96,...
Dus Pracend gestart.
Het is dat of afzien na lange tijd.
Je moet de ACTH waarden naar beneden halen. Dit kan enkel MET medicatie en uiteraard ook goed voer beleid en niet onbelangrijk de huisvesting.
Dus keuze...
Eigenlijk heb je die niet.
Wel de medicatie opbouwen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:46

Ik ben het grotendeels met je eens hoor vayake. Alleen heeft de praktijk mij door de jaren toch ook andere dingen geleerd.
De merrie die al jaren op prascend staat, is begonnen met een acth van 489 of in die buurt. Waar de max dus 47 is.
Na een jaar weer getest en nog steeds acth van 101. Mooie vacht, goed verharen. Uiterlijk geen enkel spoor van ppid meer.
Vorig jaar zat de acth bij in de seniorencheck ( dus dan stond ze al een paar jaar op 1 1/2 pil per dag )
Resultaat : acth 254.

Voerbeleid is hier al jaren meer dan ok. Beperkt gras. Beperkt hooi. Vit en min brok erbij. Voer zonder granen, dus best wel een stuk lager in suikers en zetmeel.

Dus ja, vertel het mij maar dat je met die prascend de acth binnen de normale waarden krijgt :+

Andere merrie jaren terug acth gemeten op 390. Na een jaar geen pillen meer bij de seniorencheck acth van 351.

Het klinische beeld is belangrijker dan de getalletjes. Laatst nog met een internist erover gesproken en ze zijn tot de conclusie gekomen dat het hele ppid gebeuren bij paarden eigenlijk nog 1 grote grijze zone is.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:20

Ik ben het inderdaad volledig eens met Pandora. Mijn pony is vorig jaar in Oktober getest met uitslag 966!! Vervolgens direct gestart met Prascend, deze langzaam opgebouwd naar 1 tablet per dag, daar werd hij echter zo neerslachtig van dat ik op zoek ben gegaan naar de de ideale hoeveelheid. Uiteindelijk zijn we op een halve pil uitgekomen. Pony keek weer vrolijk uit zn oogjes en had er weer zin in. In Januari opnieuw laten testen, waarde was toen 86. Hij is netjes verhaard,echter begint nu wel weer door te groeien qua vacht, dus binnenkort maar weer eens een testje doen hoe de waardes nu zijn. Als de waarde gestegen is wil ik proberen de dosis iets te verhogen maar als hij dan weer neerslachtig wordt laat ik hem op die halve pil per dag staan. Het klinische beeld is voor mij belangrijker dan de getalletjes, al is het wel erg fijn om de getalletjes te zien dalen :+

Wat Vajake zegt klopt ook. Die ACTH waarde moet omlaag, en inderdaad medicatie is het enige wat daarbij helpt. Het is een progressieve ziekte, helaas!

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:53

Ik snap je wel Pandora2.
Maar hier gaat het dat ene paard. Hoe vroeger je iets kan ondernemen lijkt mijn beter dat de waarden alleen maar te laten stijgen.
Ik ken verschillende mensen met pony’s en paarden met PPID.
Ze geven allemaal Pracend met goede resultaten maar naarmate het ouder worden zie je idd Meer bijwerkingen en of toch paarden die niet happy zijn.
De dosis aanpassen is dan de eerst volgende stap maar idd ben ik het eens dat je ook naar het paard klinisch moet kijken en dan zien wat je best doet.

Ik ken iemand waarvan de pony verschillende jaren altijd negatief testte.
Toch had deze alle symptomen. Eigenaars toch begonnen met Pracend en je zag deze pony opfleuren.
Dus idd getallen zeggen niet altijd iets maar in veel gevallen toch wel handig! Niets testen dan weet je helemaal niet of er iets aan de hand is.
Belangrijk is dus goed kijken en medicatie doseren

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:53

paardje87 schreef:
Hoi allemaal.

Ik had al eerder een bericht geplaatst dat mijn haflinger van 22 jaar PPID heeft. Zijn waarde op dit moment is 92,4. Nu hoor ik van de ene kant, begin met 1/8 en dan langzaam verhogen maar van andere hoor ik juist om er uberhaupt niet aan te beginnen ivm de mogelijke heftige bijwerkingen.

Naast dat hij lastiger door zijn wintervacht heen komt heeft hij geen enkele soorten klachten en is hij de altijd vrolijke pony die hij altijd al is geweest.

Wat raden jullie aan? Omdat ik van zoveel kanten zulke verschillende dingen hoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

Probeer dan eerst met monnikspeper dit schijnt niet samen te kunnen met het medicijn.
Hiermee is mijn shet die tegen ppid aan zit dit jaar goed door zijn vacht gekomen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:08

Monnikspeper kan idd , zeker in het begin, best helpen. Zeker mbt haargroei. Maar het verlaagd de ACTH waarde niet.
Erik Laarakker heeft ook een alternatief middel mbt cushing. Maar daar weet ik zelf niet genoeg vanaf.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:36

Wat is jullie mening over het medicijn (lage dosis) in combi met hypobalance?

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:54

paardje87 schreef:
Wat is jullie mening over het medicijn (lage dosis) in combi met hypobalance?

Ik hoor daar goede verhalen over maar nooit zelf geprobeerd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:00

marga1 schreef:
paardje87 schreef:
Hoi allemaal.

Ik had al eerder een bericht geplaatst dat mijn haflinger van 22 jaar PPID heeft. Zijn waarde op dit moment is 92,4. Nu hoor ik van de ene kant, begin met 1/8 en dan langzaam verhogen maar van andere hoor ik juist om er uberhaupt niet aan te beginnen ivm de mogelijke heftige bijwerkingen.

Naast dat hij lastiger door zijn wintervacht heen komt heeft hij geen enkele soorten klachten en is hij de altijd vrolijke pony die hij altijd al is geweest.

Wat raden jullie aan? Omdat ik van zoveel kanten zulke verschillende dingen hoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

Probeer dan eerst met monnikspeper dit schijnt niet samen te kunnen met het medicijn.
Hiermee is mijn shet die tegen ppid aan zit dit jaar goed door zijn vacht gekomen.

Hoe kom je daarbij dat het niet samen kan?
Ik heb dit namelijk nagevraagd hier en bij anderen en het kan weldegelijk. Ik heb het ook gevoerd icm prascend en zeker geen nadelige gevolgen hiervan meegemaakt.

Ik raad prascend ook zeker aan! Wel goed opbouwen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:39

Ik heb ook nooit Hypobalance gegeven, dus kan ik je ook niet mee helpen.

Heb wel een jaar CushCare X van Dodson&Horrell gegeven voor ik aan de pillen begon. Dat is ook met monnikspeper en hielp idd goed voor de vacht. Was wel van korte duur.

Mariadistel en prascend kun je beter niet samengeven, maar over monnikspeper had ik dat nog niet gehoord.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:07

Ik geef ook monnikspeper en prascend samen, lage dosering. In de OP staat wel iets over het beter niet samen geven. Ik geef de monnikspeper wel steeds als kuur, 3 weken en dan 3 weken stoppen. De reden dat ik het geef is haar slechte humeur en ik heb de indruk dat het helpt. Ik koop het bij de drogist. Start met een klein beetje want lekker vind ze het niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:50

Pandora2 schreef:
Ik heb ook nooit Hypobalance gegeven, dus kan ik je ook niet mee helpen.

Heb wel een jaar CushCare X van Dodson&Horrell gegeven voor ik aan de pillen begon. Dat is ook met monnikspeper en hielp idd goed voor de vacht. Was wel van korte duur.

Mariadistel en prascend kun je beter niet samengeven, maar over monnikspeper had ik dat nog niet gehoord.

Hoe zit dat als ze die plant dan zo eten? Bij ons groeit er mariadistel op de wei en dat vind ze best lekker.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:47

Hier ook en die vreten ze ook af. :D Maar dat is toch meestal veel minder als dat je dagelijks uit een potje bijgeeft over langere tijd.

Mariadistel versnelt de stofwisseling waarbij medicatie dus mogelijks te snel weer uit het lichaam verdwijnt en dus niet zijn volle werking heeft.
Dat zou de reden zijn waarom het niet goed samengaat met pillen zoals prascend.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:37

Ik heb besloten mijn haflinger te scheren nu ik net weet dat hij cushing heeft en nog een enorme wintervacht heeft.
Wie heeft dit nog meer gedaan? En adviseren jullie een dunne zomer deken op te doen omdat hij ook in de nachten buiten staat of een vliegen deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:40

Ik heb Sed dit jaar ook al een paar keer geschoren, ik heb hem de eerste nachten als het regende wel een regendeken op gedaan, vanaf dat het droog bleef niet meer. Hij kan bij ons wel ook droog en uit de wind gaan staan als hij wil. :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:59

paardje87 ik heb mijn arabier een jachtmodel laten scheren, bevalt heel erg goed, ze is veel fitter en hoeft geen deken op zo.
foto staat bij mijn post van 21-6

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:23

Aangezien het zo'n groot topic is vraag ik het toch maar even.
Is het mogelijk om nu te testen op ppid of beter wachten tot het najaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:25

Testen is het hele jaar mogelijk, in het najaar (augustus tot met oktober) is er vaak wel een kortingsactie waardoor mensen het vaak uitstellen tot de kortingsperiode, maar of die korting er dit jaar ook is zou de dierenarts je moeten vertellen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:21

Bovendien is het onverstandig om in het najaar te testen, dan zijn er vaak valspositieve uitslagen. Beter dan nu testen.

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:14

Vanmorgen was de dierenarts er dus heb hem gelijk laten testen.
Maandag of dinsdag komt de uitslag

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:01

tine10 schreef:
Bovendien is het onverstandig om in het najaar te testen, dan zijn er vaak valspositieve uitslagen. Beter dan nu testen.

Nee, juist niet. Nú krijg je eerder valspositieve uitslagen. Advies van dierenartsen is juist om wel in najaar te testen ;-) aangezien paarden met PPID dan een relatief veel hogere bloedspiegel aan ACTH hebben dan paarden zonder ppid.