[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:17

Gecondoleerd meiden, niet leuk.. :(:)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:23

En als reactie op MaricoGraphy:

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van mijn pony, en heb er wat foto's uit ge-screenshot. Ik verbaas me enorm.. Van de zomer zag hij er zo goed uit, glans, appeltjes.. En nu kakt hij kwa uiterlijk binnen een maand totaal in.. Ik moet zeggen, ik heb hem nog niet gepoetst na een aantal rolbeurten, dus dat maakt alles nog wel een tikkeltje erger. Maar je ziet zo enorm duidelijk zijn vacht...

Let niet op die tak haha, zat mijn hond te plagen.. :o
Afbeelding

Zijn hals
Afbeelding

Oog.. Het is pas sinds de laatste 2 maanden dat ik echt mijn borstel met de punt moet draaien om in het kuiltje te komen.. Dit had ik vorig jaar totaal niet.. Vorig jaar winter kwam de vacht ook pas echt teddy toen het op z'n koudst was, niet nu al.. Tsja, dan lijkt het ineens allemaal zo hard te gaan hé. -O-
Afbeelding

Als ik de foto's zo bekijk, zeg ik 100% cushing. Maar als ik dan zijn zomer shoot erbij haal, het is een hele andere pony.. Meerdere mensen ervaring hiermee? Hij kwam overigens dit jaar ook gewoon goed en redelijk snel uit zijn vacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:22

IMJ schreef:
Wat ben in dankbaar dat ze in mijn leven geweest zijn!

Dat is de allermooiste gedachte - dankbaar zijn en hun leven vieren.

En gefeliciteerd - je mag nu zelf een nieuw leven in de wereld brengen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:45

Hier ook vd zomer een plaatje! En nu als ik niet zou scheren harig!!

Mijne heeft geen kuiltjes boven de ogen maar een beetje de vetbultjes.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:26

Dankjewel IMJ, lees nog een beetje mee hier..

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:02

Mijn paard heeft ook een duidelijk verschil tussen zomer en winter, ook nu nog met de prascend hoor. In de zomer ziet ze er daadwerkelijk uit als een Volbloed Arabier, in de winter komt de shet in haar naar boven. De vacht ziet er wel 'rustiger' uit sinds de prascend, echter blijft deze wel teddybeer-dik. Ze staat buiten dus zolang het niet te warm wordt voor haar scheer ik haar niet, pas in het voorjaar. Ze heeft het ook sneller koud omdat de thermostaat kapot is door de PPID.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:52

SuperRoos schreef:
Dankjewel IMJ, lees nog een beetje mee hier..

SuperRoos je hebt mijn merrie 6 jaar geleden "gelezen" middels een foto. Dat was Super. ZE was toen 20 jaar oud.

Sterkte met je verlies. Het is en blijft naar. Maar goede herinneringen zijn toch fijn.
Hopelijk helpt het je.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:26

IMJ schreef:
Lifehorse, ze hebben ook naar zijn hart geluisterd ga ik vanuit?

Mijne had in zijn cushingtijd ook is 4 dikke benen gehad en een dikke koker maar nooit tegelijk.
Die van mij leek er geen last van te hebben overigens, voor zover je dat beoordelen kan hè?
Ik kon het meestal aardig wegstappen en afspuiten.
Bij de koker bleef het vocht langer aanwezig.

Ze zijn wel echt veel vatbaarder, de cushingpaardjes.

Hoe gaat het hier verder? Ik lees Nog altijd mee!

Helaas heb ik na mijn pony mijn hond ook in moeten laten slapen.
Wat een vreselijk gemis. Wat een stilte in huis... ;(
Hij bleek een uitgezaaide milttumor te hebben... Zo zo jammer. Gelukkig heeft hij altijd een topconditie gehad en werd hij plots ziek. Hij heeft dus, net als mijn pony, niet lang hoeven lijden.

Ik heb gelukkig wel wat afleiding want ben inmiddels 33 weken zwanger.
Maar wat had ik ons baby'tje graag kennis laten maken met mijn eerste grote liefdes!

Nee dat heeft hij niet gedaan, -O-
Ik ben ook niet bekend met alles, want ik heb eigenlijks nog nooit een dierenarts verder moeten laten komen bij hem, ja om kleine dingetjes, (puur omdat ik bang was dat die wat had) :o
En bleek dan dus niets te zijn of wat kleins..
Hij heeft me ook niet gezegd dat ik moest gaan stappen of zijn geslachtsdeel moest afspuiten..
Hij heeft de antibiotica enzovoort, gegeven en dat moest ik afwachten.. :(

En nu??....

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:28

IMJ schreef:
Dank OJJ.

Ja zo dubbel! Zei eerst al, ik wil nooit met dieren! Ik ben niet geschikt, kan het verdriet zo moeilijk loslaten!
Maar uiteindelijk ben ik zo enorm gek op ze! Dus er zal vast wel weer is wat komen.
Eerst maar kindje krijgen ;-)

Gecondoleerd, heel veel sterkte! :(:)

& van harte !! :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:36

Update.

Meneer was enorm sloom, en best afwezig gister,
zijn geslachtsdeel is nogsteeds het zelfde en de benen ook nogsteeds.. -O-
(we wachten tot donderdag met bellen) tenzij het erger word!

en nu,
hij eet zijn FF niet meer.. -O-
hooi ook amper.. dus in eerste instantie dachten we dat hij last van zijn mond had,
maar we gaven hem een kg bix van de buurvrouw en jahoor.. de emmer werd aan de kant ''gesmeten'' en hij wist niet hoe snel die er bij moest komen.. :')
ja ik weet het niet goed, kwa suikers etc. maar vind het op dit moment belangrijker dat hij eet..
En ik heb SP voor vandaag, en doe wat bix erbij van de buurvrouw, zodat die tenminste wat binnenkrijgt..

Het spuiten gaat goed! hij geeft geen kik.

#hou jullie op de hoogte, wou net naar hem toegaan, hopen op geen overwachte verassingen..

:wave:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:13

Citaat:
verassingen..

ben je bang dat iemand je paard in de fik heeft gestoken? :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:39

@ IMJ gecondoleerd en veel sterkte met het verlies
En van harte :)

Mijn paard krijgt nu een halve pil maar zijn stal blijft wel erg nat, medicatie vanaf 6-10
Zijn gedrag is wel erg verbeterd, hij was erg sloom en lusteloos maar dat is zo goed als over.
Hij eet goed, ziet er goed uit alleen een natte stal.
Zouden jullie afwachten of de dosis gaan verhogen? Hij krijgt nu (pas) 4 weken medicatie.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:56

Syrianda schreef:
Sterkte met je verlies. Het is en blijft naar. Maar goede herinneringen zijn toch fijn.
Hopelijk helpt het je.

Drankje. Toen ik Fiek had laten inslapen was de rust er eigenlijk direct bij mij die avond..
Eindelijk weten dat hij geen pijn meer had, geen strijd meer elke dag..
Hoe verschrikkelijk het is geweest, al die jaren, om hem zo te zien struggelen met de ziektes die hij had..
Het was gewoon direct goed.. Gelukkig maar ook...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:05

elinebakker schreef:
Vandaag de uitslag ontvangen van mijn pony, zijn ACTH is 18 pmol/L. Volgens de dierenarts een verhoogde waarde en heeft hij dus PPID.
Ik begrijp zelf het referentiekader niet goed, kan iemand mij dat uitleggen?

Pony is altijd al een ziekekindje geweest maar afgelopen maanden ging het hartstikke goed, daarom komt het toch een beetje als een verassing. Hij heeft 's winters veel diarree, altijd een hangbuik en dun bovenop, veel jeuk 's zomers en slecht uit zijn vacht komen. De dierenarts voelde ook vetbultjes boven z'n ogen. De laatste tijd is hij wel erg fit, rent regelmatig door de wei, terwijl hij voorheen erg duf was. Niet heel gek met diarree.

Hoop dus dat het met medicatie nog wat verbetert. Lees dat er verschillende soorten zijn, gebruiken jullie hier allemaal dezelfde? Zit er nog veel prijsverschil in tussen verschillende dierenartsen?

Nogmaals, kan iemand mij het referentiekader uitleggen? :o

Ik lees net de bijsluiter, wel heftige bijwerkingen zeg..
Citaat:
Potentiële bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust, voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstelsel (zoals milde depressie en milde ataxie), diarree en koliek.

Ik lees in het topic wel veel van deze bijwerkingen. Komt dit dan door een te hoge dosis? Of is dit met name in de opstartfase?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:11

wat begrijp je er niet aan dan?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:12

SuperRoos schreef:
Syrianda schreef:
Hopelijk helpt het je.

Drankje. Toen ik Fiek had laten inslapen was de rust er eigenlijk direct bij mij die avond..
Eindelijk weten dat hij geen lol pijn meer had, geen strijd meer elke dag..
Hoe verschrikkelijk het is geweest, al die jaren, om hem zo te zien struggelen met de ziektes die hij had..
Het was gewoon direct goed.. Gelukkig maar ook...

:(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:29

Wat is nu eigenlijk de ACTH waarde Elinebakker?
18 pmol of 18 pg ?

Bijsluiters moet je per definitie niet lezen - je gaat alleen maar spoken zien.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:31

Dit is wat in de uitslag stond, ACTH van 18 pmol/L.

Ik heb inmiddels via pb een fijne uitleg gehad wat betreft het referentiekader!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:27

Hoi, sorry dat ik hier kom binnenvallen maar ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons..

Mijn merrie van 26 was 3 weken geleden flink hoefbevangen en de da is geweest en heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat ze cushing heeft. We zijn begonnen met het behandelen vd hoefbevangenheid en met prascend, 1 pilletje per dag. Na een paar dagen was mijn paard ongelooflijk opgeknapt, boven verwachting.

Nu 3 weken later is ze weer stokkreupel... Morgenochtend komt de smid om te kijken of ze misschien een zoolzweer heeft ( in overleg met de dierenarts) maar ik maak me grote zorgen dat de hoefbevangenheid weer terug is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zijn er ook mensen die homeopathie hebben geprobeerd ?

Alvast bedankt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:50

elinebakker schreef:
Dit is wat in de uitslag stond, ACTH van 18 pmol/L.

Ik heb inmiddels via pb een fijne uitleg gehad wat betreft het referentiekader!

waarom zou je dan prascend gaan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:52

avensis schreef:
Hoi, sorry dat ik hier kom binnenvallen maar ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons..

Mijn merrie van 26 was 3 weken geleden flink hoefbevangen en de da is geweest en heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat ze cushing heeft. We zijn begonnen met het behandelen vd hoefbevangenheid en met prascend, 1 pilletje per dag. Na een paar dagen was mijn paard ongelooflijk opgeknapt, boven verwachting.

Nu 3 weken later is ze weer stokkreupel... Morgenochtend komt de smid om te kijken of ze misschien een zoolzweer heeft ( in overleg met de dierenarts) maar ik maak me grote zorgen dat de hoefbevangenheid weer terug is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zijn er ook mensen die homeopathie hebben geprobeerd ?

Alvast bedankt!

Niet precies zo als jij hier nu omschrijft, maar die van mij heeft nu net weer een aanval van hb achter de rug tijdens de SR , dus het kan zomaar...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:25

Misschien kunnen jullie wat meer rekening houden met de nieuwe mensen hier, de meesten (waaronder ik ook) hebben nog maar weinig kennis en ervaring met Cushing en weten daarom niet alles direct tot in detail. Beetje grimmige sfeer hier..

Jannepauli, zoals het mij is uitgelegd, moet je 18 pmol delen door 0,22, daar komt dan een ACTH waarde van 81 pg uit. Tevens bevestigd mijn dierenarts dat mijn pony qua waarde op het gemiddelde zit van de PPID patiënten.

Tenzij je mij een duidelijker uitleg kan geven (vandaar mijn vraag over het referentiekader), is dit het enige wat ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:36

elinebakker schreef:
Misschien kunnen jullie wat meer rekening houden met de nieuwe mensen hier, de meesten (waaronder ik ook) hebben nog maar weinig kennis en ervaring met Cushing en weten daarom niet alles direct tot in detail. Beetje grimmige sfeer hier..

Jannepauli, zoals het mij is uitgelegd, moet je 18 pmol delen door 0,22, daar komt dan een ACTH waarde van 81 pg uit. Tevens bevestigd mijn dierenarts dat mijn pony qua waarde op het gemiddelde zit van de PPID patiënten.

Tenzij je mij een duidelijker uitleg kan geven (vandaar mijn vraag over het referentiekader), is dit het enige wat ik weet.

Zo pardon? Je zegt toch net zelf al dat het je via pb is uitgelegd? En aangezien wij niet weten waarom je in eerste instantie op cushing hebt laten testen, vraagt jp zich terecht af waarom jij met zo een minimale verhoging al direct met prascend zou starten? Wat is er dan mis met die vraagstelling volgens jou eigenlijk?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:44

Ik breek even in, wil eigenlijk hier niet meer reageren wegens de sfeer. Echter ben ik degene die de pb heeft gestuurd

En er is geen minimale verhoging aangezien je 18 moet delen door 0,220 om de pg/l waarde te krijgen. En dan krijg je een waarde van 81 pg en dus duidelijk Cushing

En nu ben in weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:52

Hihi, die link hadden we ook al lang gelegd hoor douraque. Maar dat is nog altijd geen antwoord op de vraag die jp stelde...