[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:34

Bij mij viel de RSIH groter uit. Ik heb dus een maat kleiner besteld dan de maat van de gewone dekens.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:56

Ook ik heb de sweetitch van Rambo een maat kleiner genomen, zit prima zo. Wat de vamoose aangaat vind ik het veel geld voor dat beetje extra wat er tzt toch uit gewassen wordt. De normale sweetitch doet het prima.
Bij mijn weten is de vamoose uitvoering verder exact hetzelfde, behalve dan de vamoose uiteraard :D :D :D

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:49

Mijn pony blijkt nu een week later negatief te zijn getest op allegieen. Dus ook op allergie voor knutten. Had al wel een deken aangeschaft die ik vanavond eigenlijk op wilde gaan doen, zouden jullie dat alsnog doen of toch aflaten en andere dingen proberen? Ik ga in ieder geval een consult aanvragen bij een paarden voedingsdeskundige, misschien dat die nog iets kan bedenken. Mijn dierenarts tast namelijk in het duister...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:07

ik ben 2 weken op vakantie geweest en appie heeft de deken er niet af gehad.
wel bij terugkomst de staartflap gescheurd,waarschijnlijk is hij er op gaan staan.
maar appie zelf nog heel, zag er super uit en krijgt lange manen *\o/*
gaat dus héééél goed met zijn eczeem!

voor alle anderen toch ook:
kijk eens goed naar de hoeveelheid zout in het rantsoen van je dier.
ik ben dat dit jaar meer gaan geven en heb het idee dat dat wel wat helpt.

verder staat appie gewoon 24/7 op de weide, die is bijna kaal gegeten,maar overdag staat hij een paar uur op het pad waar wel zat gras staat en hij is wel aan de stevige kant haha :P
maar het gaat dus echt goed *\o/* *\o/* *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:09

hoe weet je hoeveel zout je voert dan?
en hoe voer jij het, gewoon over je brok heen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:23

zout in je brok :)

Nevel krijgt zoveel mogelijk suiker en zoutvrij, er staat alleen een liksteen in de wei.
Een normale, zonder raar smaakje. en die wordt goed gebruikt :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:59

ik heb het toen opgezocht nadat ik een tip uit het buitenland kreeg om eens te kijken naar de zoutbehoefte van appie
kijk,misschien is het wel grote onzin en is het gewoon toeval dat het met appie dit jaar zo goed gaat,maar het enige wat ik dus veranderd heb dit keer is dus dat zoutblok :j

de hoeveelheid zout die een paard nodig heeft varieerd.
ligt aan de warmte buiten, het werk wat ze doen,leeftijd en hoogte. etc...met warm weer en zwaar werk kunnen ze wel 50 gram( of meer) zout uitzweten .
dus dat is best veel!
ik kan je dus geen precies antwoord geven in hoeveel gram zout ze per dag moeten hebben.
dat ligt tussen de 2 en de misschien wel 100 gram per dag :j

Citaat:
Natrium (Na), Kalium (K) en Chloor (Cl) hebben invloed op de prestaties,
vruchtbaarheid en eetlust.
Natrium en Chloor spelen een belangrijke rol bij de regulatie van de osmotische druk
in de cellen. Natrium speelt een rol bij uitwisselingsreacties en
membraantransporten. Chloor is een bouwstof voor zoutzuur HCl, dat van belang is
voor de vertering. De belangrijkste bestanddelen in zweet zijn natrium en kalium.
Natrium, chloor en kalium spelen een grote rol bij het handhaven van het
waterevenwicht in het lichaam.
Kalium wordt meestal in overmaat toegediend omdat het in voldoende hoeveelheden
in voedermiddelen voorkomt. In de meeste planten is het natriumgehalte te laag,
meestal ook in gras.
Door zweten en urineren kunnen paarden veel zout NaCl verliezen. De zoutbehoefte
is sterk afhankelijk van de arbeid en de omgevings-temperatuur.
Een zouttekort geeft: minder eetlust, ruw haarkleed, minder melkproductie,
verminderde vruchtbaarheid, lagere prestaties, ...
Aanvullen van zout in de vorm van likstenen is steeds mogelijk en eenvoudig.
Teveel zout in het rantsoen veroorzaakt een verhoogde urineproductie.

nou ja dat laatste slaat dan echt op hééél veel zout.
maar er ligt bij de paarden het hele jaar al een zoutblok van KNZ..
deze
http://www.knz.nl/productassortiment/melkvee/standard/
dat is er dan wel eentje voor koeien, ( heb ik gedaan vanwege de magnesium etc die er ook in zitten)
ze zijn vrij hard dus en soms bijten de paarden er hele stukken uit.( ze lopen met 5 samen)
een koeientong kan er makkelijker zout af halen dan zij haha :P
dat ze die stukken er af bijten is niet erg hoor!

maar zout is nodig om de boel in het lichaam ook in balans te houden, in gras en hooi zit weinig zout en onze paarden kunnen niet aan de wandel gaan om extra te halen.
ik gaf eerst zeezout door het voer,maar dat vond ik toch wel riskant.
immers wie weet gaf ik teveel,dus heb toch maar een blok gehaald.

begin dit jaar ging het heel snel met het zout.maar op het moment maken ze er erg weinig gebruik van.
denk omdat het nu ietsje koeler is,ze minder zout verliezen door de warmte en minder nodig hebben?

ik heb op zich wel wat linkjes met info voor je?
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... n-zoutblok
engels
http://www.horse-canada.com/archives/do ... -i-choose/

en zelf ff gaan zoeken op internet.

ik had voor appie wel eerder mineralen blokken,maar hij kwam daar echt nooit bij.
meende ik altijd dat hij blijkbaar niet van zout hield?
maar met deze blokken gaat het goed.ik zie hem er regelmatig bij en nu gaat zijn eczeem ook ineens goed..dus wie weet?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:04

Hier heeft paardlief alleen last van eczeem op haar hoofd.
Volgens jaar ook maar een kap opdoen ofzo?
of een sleezy? Die heb ik nog liggen, misschien dat ik hem nog kan vermaken ofzo.

Wat hebben andere als hoofdbescherming? Op het moment alleen een vliegenfrontriempje..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:29

Ik kom ook maar weer eens binnenvallen...

Dit jaar gaat het qua eczeem beter dan ooit. Zijn voeding is, denk ik, meer in balans.... Hij heeft nog wel een tikkeltje jeuk, maar dat uit zich vooral als ik hem even borstel/ kriebel/ naloop/ insmeer...
Ik geef hem vanaf het vroege voorjaar al Glucobalance. Sowieso krijgt hij geen krachtvoer, granen en andere ongein.
Qua supplement krijgt hij nu zo'n 5 maanden Metazoa.
Als hij extra energie nodig heeft maak ik bietenpulp, en vul eventueel aan met olie....
Ik heb het idee dat zijn lijf hierdoor 'schoner' is.
Wilde het toch maar doorgeven.... wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.
Meest frappante is namelijk dat ik verhuisd ben naar een gebied waar de eczeemdruk ENORM is. Er zijn ook veel paarden daar die enorm veel last hebben..... voeding doet dus echt VEEL.

Ik heb nog een vraag: hij loopt afwisselend in een RSIH of een vliegendeken van Rambo.
Nu ga ik 3 weken op vakantie in september, en wil voor die periode een andere deken ritselen. Iets met een lekker soepel pyjama-stofje ;-)
Als ik zou moeten kiezen tussen de 'Premiere' of de 'Vantaggio', welke zou ik dan beter kunnen nemen?
Het betreft een korte IJslander met een brede boeg.
Als jullie nog andere tips hebben hoor ik het ook graag natuurlijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:00

Nivada schreef:
of een sleezy? Die heb ik nog liggen, misschien dat ik hem nog kan vermaken ofzo.

Wat hebben andere als hoofdbescherming? Op het moment alleen een vliegenfrontriempje..

vliegenfrontriem gebruik ik ook en bevalt me prima.
zie van hoofdkappen toch vaak dat ze scheef zitten,paarden wat in paniek zijn daardoor en vind dat voor mezelf geen veilig idee

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:05

Nivada schreef:

mijn paard heeft ook een vliegenmasker op maar schuurt nu toch zijn oren stuk. Dat deed hij vorig jaar ook aan het einde van het seizoen.

zijn manen en staart gaan super dit jaar maar over zijn hele lijf zitten diverse kale plekken van toch het kriebelen tegen muren, deuren etc.

lang niet zo erg als hij deed maar nu het einde van het seizoen nadert begint het toch echt te kriebelen bij hem.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:17

simongek schreef:
Nivada schreef:

mijn paard heeft ook een vliegenmasker op maar schuurt nu toch zijn oren stuk. Dat deed hij vorig jaar ook aan het einde van het seizoen.

zijn manen en staart gaan super dit jaar maar over zijn hele lijf zitten diverse kale plekken van toch het kriebelen tegen muren, deuren etc.

lang niet zo erg als hij deed maar nu het einde van het seizoen nadert begint het toch echt te kriebelen bij hem.

Ai dat is vervelend! Oren lijken me ook erg vervelend.

Die van mij heeft dan gelukkig niks aan de oren wel om de ogen en bij de kolletje en begin van dr voorpluk.
Ik zag ook op dr onderlip een schuurplek zitten. Flink smeren met derfen creme en dit is al bijna helemaal weg.

Verder ook de staart(billen) en manen gaan prima. Geen problemen dit jaar.

Alleen dat hoofd :(
Moet ook wel zeggen dat er ook ineens veel steekvliegen waren! En dat zorgt ook voor de nodige jeuk. Zelfs bij mij. -O-

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

Ik ben nog steeds een fanatieke meelezer.
Dit jaar gaat het bij mij fjord erg goed.
Hij heeft wel wat jeukjes aan zijn staart, en zijn manen het deel net achter zijn oren.
Had eerst zo'n pagony achtige pyama eczeem deken, maar die zakte bij zijn hals af, waardoor dat deel van de manen blood kwam te liggen, en dus berijkbaar was voor de vliegjes.
Nu heeft hij van eppeljeck de iemietatie van de rambo sweet itsh.
En dit lijkt beter te gaan.
Veder was ik hem 1 keer per maand met teershampo, en als hij jeukjes heeft op die plekken doe ik dan dodezee zout smeren,
Het gaat echt supper, en hij krijgt al mooie lange manen, ben echt blij.
Veder is hij van cavalor sportbrok overgegaan op sublie pony brok, en weet nie of dit er ook bij helpt.
Veder krijgt hij dagelijks, 2 schepjes knoflook poeder, 1 schepje zeewier,
En een scheut lijnzaatolie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:35

Een tijd geleden heb ik hier wat vraagjes gestelt over mijn jeukende knollie en ik wil alleen even melden dat hij inmiddels jeukvrij is! Geen eczeem dus :-) ik kreeg hier de tip om hem van het gras te halen maar als alternatief heb ik eerst zijn muesli eruit gegooid, vervangen voor een vitaminekorrel en het gras iets beperkt. Resultaat is jeukvrij en inmiddels staat hij alweer meer op het gras, zonder toename van jeuk. Ik denk dat het aan het voer heeft gelegen. Wilde hier alleen even iedereen bedanken voor het meedenken en de tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:22

fijn dat het goed gaat :D
gras kan inderdaad best wat doen met jeuk voor een paard hoor.
wij hebben op stal ook wel wat paarden die jeuk krijgen als ze toch net wat teveel gras eten.

gelukkig gaat het bij jouw dier nu goed.
scheelt je heel wat zorgen :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:37

Heeft de epplejeck deken dezelfde voorsluiting als de rsih?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:46

Je doelt op de V-sluiting? Voor zover ik weet zijn alleen de Rambo dekens uitgevoerd met de V-sluiting.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:50

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:04

Ok dat is fijn, want ik vind die v sluiting van rsih helemaal niks.....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:42

Hoi, ik zit me nu af te vragen of de deken van deze site goed zou zijn voor mijn ZE shetlander :
http://www.goedkopepaardendekens.nl/pro ... bella.html

Aangezien het merendeel van jullie veel meer ervaring heeft dan mij op het gebied van eczeemdekens, vraag ik eerst hier even voordat ik bestel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:53

Is de hals niet wat kort? Ik had deze, persoonlijk, liever tot aan de oren gezien.
Nu bekeek ik de foto op mijn mobiel. Kan zijn dat deze een vertekend beeld geeft :-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:56

Icrack schreef:
Is de hals niet wat kort? Ik had deze, persoonlijk, liever tot aan de oren gezien.
Nu bekeek ik de foto op mijn mobiel. Kan zijn dat deze een vertekend beeld geeft :-)

Hij komt inderdaad niet tot aan de oren aan toe, maar ik heb geen zware eczemer staan, heeft nooit jeuk gehad op z'n hoofd.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:08

Zijn hoofd mss niet, maar hoe zit het met dat stuk achter de oren tot aan waar de hals begint dan? :-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:16

Ik ben eigenlijk allang blij dat ik een deken in zijn maat heb gevonden, want die zijn er amper/niet te vinden. Hij heeft dekenmaat 110...
Hij schuurt ook vooral lager in de hals, ik heb hem nog niet daar zien schuren.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:01

Dat kun je zelf natuurlijk beter inschatten dan als een ander dat kan :-).