Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Natrium (Na), Kalium (K) en Chloor (Cl) hebben invloed op de prestaties,
vruchtbaarheid en eetlust.
Natrium en Chloor spelen een belangrijke rol bij de regulatie van de osmotische druk
in de cellen. Natrium speelt een rol bij uitwisselingsreacties en
membraantransporten. Chloor is een bouwstof voor zoutzuur HCl, dat van belang is
voor de vertering. De belangrijkste bestanddelen in zweet zijn natrium en kalium.
Natrium, chloor en kalium spelen een grote rol bij het handhaven van het
waterevenwicht in het lichaam.
Kalium wordt meestal in overmaat toegediend omdat het in voldoende hoeveelheden
in voedermiddelen voorkomt. In de meeste planten is het natriumgehalte te laag,
meestal ook in gras.
Door zweten en urineren kunnen paarden veel zout NaCl verliezen. De zoutbehoefte
is sterk afhankelijk van de arbeid en de omgevings-temperatuur.
Een zouttekort geeft: minder eetlust, ruw haarkleed, minder melkproductie,
verminderde vruchtbaarheid, lagere prestaties, ...
Aanvullen van zout in de vorm van likstenen is steeds mogelijk en eenvoudig.
Teveel zout in het rantsoen veroorzaakt een verhoogde urineproductie.
Nivada schreef:Hier heeft paardlief alleen last van eczeem op haar hoofd.
Volgens jaar ook maar een kap opdoen ofzo?
of een sleezy? Die heb ik nog liggen, misschien dat ik hem nog kan vermaken ofzo.
Wat hebben andere als hoofdbescherming? Op het moment alleen een vliegenfrontriempje..
Nivada schreef:Hier heeft paardlief alleen last van eczeem op haar hoofd.
of een sleezy? Die heb ik nog liggen, misschien dat ik hem nog kan vermaken ofzo.
Wat hebben andere als hoofdbescherming? Op het moment alleen een vliegenfrontriempje..
simongek schreef:Nivada schreef:Hier heeft paardlief alleen last van eczeem op haar hoofd.
mijn paard heeft ook een vliegenmasker op maar schuurt nu toch zijn oren stuk. Dat deed hij vorig jaar ook aan het einde van het seizoen.
zijn manen en staart gaan super dit jaar maar over zijn hele lijf zitten diverse kale plekken van toch het kriebelen tegen muren, deuren etc.
lang niet zo erg als hij deed maar nu het einde van het seizoen nadert begint het toch echt te kriebelen bij hem.
Icrack schreef:Is de hals niet wat kort? Ik had deze, persoonlijk, liever tot aan de oren gezien.
Nu bekeek ik de foto op mijn mobiel. Kan zijn dat deze een vertekend beeld geeft