Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:28

mazzeltje schreef:
Djiezz, waar gaat het hier nog over.
Alles is van alle kanten al een miljoen keer herhaald, ik krijg er de Rhinoritus van.

Dat klopt! Ik zoek het niet op en sommige wel! Dat is het verschil.

knollentuin

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:44

nee hoor piabink, jij moet lekker thuisblijven met je paarden de komende jaren, nergens meer heengaan, lekker veilig :Y) je hebt je mening nu wel duidelijk genoeg gemaakt en als je niets van een ander aanneemt,reageer er dan ook niet zo fel op. doe lekker je eigen ding, trek je eigen plan :wave:
dit hele topic gaat onderhand op deze manier nergens meer over..terwijl er juist hele goede info te halen valt voor mensen die daar echt naar op zoek zijn

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:10

knollentuin schreef:
nee hoor piabink, jij moet lekker thuisblijven met je paarden de komende jaren, nergens meer heengaan, lekker veilig :Y) je hebt je mening nu wel duidelijk genoeg gemaakt en als je niets van een ander aanneemt,reageer er dan ook niet zo fel op. doe lekker je eigen ding, trek je eigen plan :wave:
dit hele topic gaat onderhand op deze manier nergens meer over..terwijl er juist hele goede info te halen valt voor mensen die daar echt naar op zoek zijn

In deze tijd met de rhino uitbraken, is mijn stal voor iedereen dicht, op slot, gesloten. Als ik NU naar een andere stal MOET, dan omgekleed. Ik ben zuinig op mijn drachtige merrie en mn andere paarden.

Over een paar weken als er geen uitbraken meer zijn, dan is iedereen weer welkom op mijn stal. In het voorjaar en najaar ben IK voorzichtig. Als een ander daar heel nonchalant mee omgaat, mij best! Op mijn stal komen ze niet.

Waarom gaan de wedstrijden door met een lijst aan voorschriften????? Toch om iedereen te waarschuwen, of doen ze dat voor de lol? Niet iedereen houd zich aan de regels!
Nogmaals, wetenschappelijke bewijzen gaan niet altijd op! Weet dat uit ervaring!

De topic gaat nu over wie voorzichtig is en wie er alleen op wetenschappelijk bewijzen??? af gaan. Wetenschappelijke bewijzen zegt mij helemaal niks! Voorzichtigheid en het niet opzoeken zegt mij meer.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:36

Ja en het is prima dat jij hier zo voorzichtig mee bent. Maar ondertussen loop je anderen hier te veroordelen alsof ze criminelen zijn omdat ze paarden zouden toelaten op hun stal die van een rhino stal af zouden komen die eerst gecheckt zijn op Rhino. Als een paard onderzocht is en rhino vrij blijkt te zijn zie ik dat probleem niet zo.
Dat jij dat wel doet prima, jouw keus! Moet je ook gewoon blijven doen, maar om anderen hier af te doen als een soort gekken omdat ze het wel doen slaat nergens op.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:46

Zo iedereen zijn hart gelucht?? :(:)

Nu weer ontopic, zijn er nog belangrijke nieuwe updates ??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:47

Ja stal bij ons aan de overkant nog geen uitslag bekend, hopelijk donderdag. Laten we hopen op goed nieuws voor het weekend, heb die bak nu wel gezien, tijd voor beetje boshupsen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:48

Hopelijk komt de uitslag snel en blijkt het geen rhino te zijn. Ik zou juist graag weer eens in een bak aan het werk willen, maar dat gaat momenteel niet, omdat de stal waar ik naartoe ga nog op slot zit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:58

Whitepanther schreef:
Ja en het is prima dat jij hier zo voorzichtig mee bent. Maar ondertussen loop je anderen hier te veroordelen alsof ze criminelen zijn omdat ze paarden zouden toelaten op hun stal die van een rhino stal af zouden komen die eerst gecheckt zijn op Rhino. Als een paard onderzocht is en rhino vrij blijkt te zijn zie ik dat probleem niet zo.
Dat jij dat wel doet prima, jouw keus! Moet je ook gewoon blijven doen, maar om anderen hier af te doen als een soort gekken omdat ze het wel doen slaat nergens op.

De ene is voorzichtig en de ander gaat er laconiek mee om, totdat..... Door de laconieke personen kan het weer fout gaan. Maar ja, die hou je altijd en het is jammer voor degene die wel voorzichtig is. De goede moeten altijd onder de kwade lijden.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:06

Anya schreef:
ach het hangt er wel vanaf waar die paarden heen gaaan. Als er geen sprake is van contact en die paarden komen op een weitje buiten te staan zonder andere paarden, dan is er niet aan de hand. Dus ik zou willen weten waar ze heen gaan.. Als die paarden gedurende een periode in quarantaine gaan en daarna een noseswab wordt gedaan is er ook niet aan de hand. Kortom: eerst zien, dan oordelen.

het is een sportstal / fokkerij - dus denk niet dat die paarden op een weitje ergens komen of naar de slacht zijn gegaan, maar gewoon op de wedstrijden.
Maar het belangrijkste punt; de eigenaar heeft de KNHS eerlijk over ingelicht, maar deze zet nu overal in het persbericht neer dat de stal 3 weken gesloten is geweest :S Welke infobron is dan nog wel betrouwbaar!

Overgens had "mijn" staleigenaar de betreffende staleigenaar gebeld gisteren, maar gelukkig zijn er geen verdere zieken paarden meer. Fijn voor hun & de paarden dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:31

Fleur dat snap ik wel, en als die paarden zo maar naar een andere stal gaan vind ik dat zeker niet verantwoord. Maar mijn punt was dat als je niet weet waar die paarden heen gaan, dat je dan niet direct mag oordelen. Een gezond ogend paard dat weggehaald wordt en op een weitje wordt gezet, is daarmee geen onverantwoorde besmettingsbron voor andere paarden. Omdat het virus niet door de lucht vliegt. Dus ik zou eerst willen weten waar die paarden heen gaan, voor ik zo hard zou oordelen.

Hoe erg is het bijvoorbeeld als ik stallen aan huis heb, maar voor de winter mijn paard op een stal met een binnenbak zet. In die stal is actieve rhino geconstateerd. Ik haal mijn paard twee maanden eerder weg dan gepland en zet mijn paard in mijn eigen stal bij huis (die stal is leeg). Er is dan geen besmettingsgevaar. Dus ook geen reden om zo hard te veroordelen als sommige mensen doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:46

Interessant die tegenstelling die hier wordt aangevoerd. Als je geen artsen, geen bloedtesten, helemaal niets gelooft, dan kun je alleen nog het hele jaar je stal op slot doen. Want zoals gezegd: rhino is niet weg als je het niet actief kunt constateren. Heel veel paarden zijn dragers. Dus ook in de periode dat mensen niet voorzichtig zijn is de kans groot dat je een drager je stal binnenhaalt.

Bovendien vind ik het zo langzamerhand heel interessant te zien dat iedereen de pijlen op rhino richt, terwijl pakweg WNV toch akelig dichtbij aan het komen is (en vogels zijn al helemaal niet in de hand te houden in een land dat aan de vogeltrekroute ligt). Er zijn maar erg weinig mensen die op hun pensionstal regelmatig het hooi controleren (op schimmels bijvoorbeeld). Een heel groot deel van de koliekgevallen met dodelijke afloop komt door wormen, en hoeveel mensen halen stelselmatig hun jacobskruiskruid weg? Hoeveel mensen checken met regelmaat of de esdoorns langs hun wei schimmel hebben? Allemaal van die zaken waardoor paarden een behoorlijk risico hebben om ernstig ziek te worden of het niet te overleven. Terwijl de kansen om ernstig ziek te worden a.g.v. rhino vele malen kleiner zijn. Maar oeps statistische informatie en wetenschappelijke achtergronden. Die tellen niet zo heb ik inmiddels begrepen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:05

Helemaal waar Anya.. Koliek is in mijn ogen een veel groter risico (ben er zelf een paard aan verloren) dan rhino. Er komen dagelijks paarden met ernstige koliek binnen op utrecht.

Overigens kun je je paard helemaal "steriel" houden, altijd op je eigen erf blijven, geen enkel ander paard toelaten, geen wedstrijden rijden, veulen niet naar de opfok doen, jezelf omkleden/wassen ontsmetten noem maar op uit angst voor rhino of een rhino drager.. maar ik geloof ook niet dat het zo gezond is als je paard nooit eens aan een virusje wordt blootgesteld, een beetje weerstand opbouwen is ook belangrijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:32

Ik denk ook dat een groot deel te maken heeft met bijna een vorm van massa-hysterie en geaccepteerd risico.

Er zijn bepaalde ziektes en aandoeningen die geaccepteerd zijn binnen de paardenhouderij. Natuurlijk is het heftig als je paard het krijgt, maar er wordt op een bepaalde manier rekening mee gehouden.
Wanneer er dan een ziekte/virus de kop op steekt die zich onderscheid van dit aanvaarde risico, dan is er paniek. En laten wij mensen nou toch stiekem kuddedieren blijven en elkaar lekker opjutten, waardoor er zo'n paniek ontstaat zoals nu. Of wanneer er weer grote droesuitbraken zijn.

En ik ben eerlijk, ook ik maak mij niet snel zorgen over deze aanvaarde risico's. Ja, ik weet, mijn paard kan koliek krijgen, ja ik weet, mijn paard kan ... oplopen, maar dit risico accepteer ik en geniet niet minder van mijn paard.
Maar wanneer het WNV dichterbij komt, of de buren droes op stal hebben, dan ben ook ik plots een stuk waakzamer....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:49

fleurbartels schreef:
Anya schreef:
ach het hangt er wel vanaf waar die paarden heen gaaan. Als er geen sprake is van contact en die paarden komen op een weitje buiten te staan zonder andere paarden, dan is er niet aan de hand. Dus ik zou willen weten waar ze heen gaan.. Als die paarden gedurende een periode in quarantaine gaan en daarna een noseswab wordt gedaan is er ook niet aan de hand. Kortom: eerst zien, dan oordelen.

Maar het belangrijkste punt; de eigenaar heeft de KNHS eerlijk over ingelicht, maar deze zet nu overal in het persbericht neer dat de stal 3 weken gesloten is geweest :S Welke infobron is dan nog wel betrouwbaar!

Dat bedoel ik. Wetenschappelijke bewijzen? KHNS die alles open gooit binnen de 14 dagen???? Bronnen zijn dus onbetrouwbaar.

Mijn paarden komen gewoon van het terrein af, maar nu even niet!. Veulens gaan de opfok in.

Weiland inspectie wordt hier gedaan. Onkruid wordt dood gespoten voordat de paarden erop gaan. Het land wordt geinjecteerd. Op tijd ontwormen met eventueel een mestonderzoek. Dit is in mij ogen allemaal heel normaal.
Koliek gevallen heb ik in de 16 jaar dat ik een stal heb niet gehad. Hoogstens een gaskoliekje.

Het WNV, Droes, Schimmel, Rhino, voor alles kan je je paard tegenwoordig voor enten. Dat is commercieel heel leuk! Die springen er direct boven op. Bekende ruiters laten hun paarden enten en hup een gros doet het ook. De bekende hoeven niks te betalen en de rest betaald zich blauw. De bekende ruiters komen overal in de wereld en die lopen meer risico dan een paard op een pensionstal/eigenstal in Nederland of Belgie.

Dat er Rhino gevallen verzwegen worden is denk ik wel bekend. Daarom geen risico nemen, want je weet niet meer wie eerlijk is en wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:58

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar wat je zegt klopt van geen kanten.

Dat rhino gevallen worden verzwegen is publiek geheim, dus zolang dit gebeurd blijft jou stal op slot. Verder zeg je dat jou paarden gewoon van het terrein af komen, maar nu even niet. Waarom nu even niet? Over 2 weken is er nog steeds rhino, over 2 maanden ook nog steeds, 2 jaar nog, en over 20 jaar ook nog. 20 jaar geleden trouwens ook. Ga je gedurende deze 40 jaar jaar je stal dicht houden? Er is al meerdere keren in dit topic uitgelegd dat enten tegen rhino geen zin heeft, ook niet als je een bekende ruiter bent. Verder bronnen zijn onbetrouwbaar? Waarom hou je dan je stal dicht? Alle paniekzaaiers met 'er is daar rhino' 'ik heb gehoord dat er hier eentje is' ect. zijn immers dan ook onbetrouwbaar. Op deze manier is het geen praten, alles wat zegt 'er is niks aan de hand' is onbetrouwbaar, wat zegt 'dit bestaat al jaren' is nonchalant, wat blijft er dan nog over? Moet ik een aluminium hoedje gaan vouwen?

Voorzichtigheid is altijd goed, overdrijven is echter ook een vak.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:01

hier in de buurt is een nieuwe uitbraak; de neurovorm is vastgesteld.
ik zal verder geen plaastnamen noemen en de stalnaam weet ik niet omdat de DA dat niet wilde vertellen.
het is aan een mod doorgegeven maar omdat de stal niet bekent is kunnen zij er ook weinig mee.
onze stal blijft dus voorlopig dicht voor vreemden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:06

PhiaBink schreef:
Mijn paarden komen gewoon van het terrein af, maar nu even niet!. Veulens gaan de opfok in.

En je gaat ook naar keuringen zie ik in je profiel. Kan dus prima dat jij ook gewoon een rhino drager hebt staan, jammer dat je de posts en links van Anya niet even goed door wilt lezen, ze zijn heel leerzaam.

Ik heb overigens ook 12 jaar niet met koliek te maken gehad, en toen ineens wel, fataal. Oorzaak een vetlipoom, gevolg van insulineresistentie, gevolg van overgewicht.. ook zoiets waar niemand zich druk om lijkt te maken, maar wat wel levensbedreigend kan worden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:11

Hallo zeg, wie overdrijft er??? Ikke niet. Met gewoon voorzichtig doen is niks mis mee! Zeggen dat je gewoon alles kan doen, dat is zeker nu normaal? Rhino is er ja, maar de uitbraken zijn er NU en elk voorjaar weer ergens anders. Dus als je voorzichtig bent en je wilt geen risico nemen en je houd je paarden NU thuis, is dat onzin?

Mijn paarden kunnen drager zijn, dus laat ik ze nu thuis. Niks mis mee toch? Met voorzichtig zijn is toch niks mis mee?
Alleen bij de Andalusier vereniging in Belgie ben je verplicht te enten tegen Rhino, anders mag je niet mee doen. Veel Nederlanders gaan niet naar Belgie omdat je verplicht bent om te enten. Dus 1 merrie is vorig jaar ge ent en heeft nu geen herhaling gehad. Mijn andere paarden zijn ook niet ge ent. 1 wel bij de vorige eigenaar en in Spanje jaren lang.

Dit jaar ga ik dus niet naar de keuring, omdat mijn merrie nu drachtig moet zijn of een veulen aan de voet moet hebben. Regels van de ANCCE. Aangezien ik haar voorlopig niet wil laten dekken, ent ik haar niet. Over een jaar of 4 gaan we misschien weer naar de keuringen. Keuringen ga ik liever heen zonder paard. De keuring vorig jaar was in het kader van de opvoeding van een jong paard met goede resultaten :D .
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 21-03-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:15

Maar de uitbraken zijn toch nu en/of in het najaar omdat er dan een verlaagde weerstand is waardoor de dragers actief worden?
En de dragers kunnen toch vrijwel altijd het virus doorgeven (al is het enkel de EHV4, verkoudheid), zomer, winter, herfst, lente?

Dus om nu een directe besmetting te voorkomen is het wijs om alles af te sluiten, maar wil je nooit het virus krijgen (al is het maar een drager), dan moet je altijd contact deze zware maatregelen nemen. En vooral niet naar wedstrijden oid gaan..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:22

RianneH schreef:
Maar de uitbraken zijn toch nu en/of in het najaar omdat er dan een verlaagde weerstand is waardoor de dragers actief worden?
En de dragers kunnen toch vrijwel altijd het virus doorgeven (al is het enkel de EHV4, verkoudheid), zomer, winter, herfst, lente?

Dus om nu een directe besmetting te voorkomen is het wijs om alles af te sluiten, maar wil je nooit het virus krijgen (al is het maar een drager), dan moet je altijd contact deze zware maatregelen nemen. En vooral niet naar wedstrijden oid gaan..

Eigenlijk wel! Door verplaatsing van dieren wordt het doorgegeven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:30

Dat heb ik al eens eerder gezegd, wie denk je dat de grootste 'veroorzakers' van verspreiding van zulke virussen zijn. Dat zijn niet de recreatieruiters die eens in de week een bosritje maken en nooit in contact komen met andere paarden buiten de stal.
Het zijn de paarden die veel in contact komen met andere paarden, al dan niet direct (denk maar eens aan het opeengepakte groepje mensen bij een prijsuitreiking), bij wedstrijden, keuringen, shows, enz.

Maar daarom vind ik jouw reactie wel een beetje dubbel, ik snap wel wat je bedoeld, alleen komt het niet zo over. Het komt heel 'steriel' over terwijl je jezelf regelmatig tegen spreekt. Ik ben het er mee eens dat de KNHS niet geheel te vertrouwen is op de communicatie van het probleem, want ik geloof echt dat zij besluiten evenementen door te laten gaan wanneer er enkel een aanvaardbaar risico is (en geen massahysterie). Maar wat betreft wetenschappelijke bewijzen, helaas, als wetenschapper to-be, is dat gewoon onzin..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:36

uhm, alleen een ziek paard kan het virus doorgeven toch? dus als het alleen maar drager is maar neit ziek dan niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:43

Dat had ik ook begrepen, maar bij een verkouden paard weet je niet of hij drager is van EHV4 of gewoon verkouden, tenzij je een onderzoek laat doen. EVH4 kan zich volgens mij ontwikkelen tot EHV1 binnen de drager. Plus dat er een incubatietijd is van 2 weken (of iets korter) waarin het paard niet direct symptomen laat zien, maar wel het virus wel actief kan zijn. En het virus komt voornamelijk voor in het voorjaar en najaar, wat niet betekend dat het nooit voorkomt op andere momenten.
Te veel variabelen dus om er zeker van te zijn dat je stal op slot in het voorjaar en najaar 100% bescherming bied. Dat bedoelde ik meer te zeggen (of maak ik hier een cruciale redeneringsfout?)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:46

barbar schreef:
hier in de buurt is een nieuwe uitbraak; de neurovorm is vastgesteld.
ik zal verder geen plaastnamen noemen en de stalnaam weet ik niet omdat de DA dat niet wilde vertellen.
het is aan een mod doorgegeven maar omdat de stal niet bekent is kunnen zij er ook weinig mee.
onze stal blijft dus voorlopig dicht voor vreemden.

Kun je daar niet achter komen? Lijkt wel belangrijk om te weten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:55

Hierop stal ook 2 paarden waarvan we zeker weten dat ze drager zijn van rhino. Eigenaresse houd zich van de domme en doet net alsof ze gek is. Maar heeft een paar jaar terug rhino op stal gehad (had toen een eigen stalling).
Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie niet blij mee was toen ik dat hoorde (maak me er nu veel minder druk om, omdat ik weet dat er veel meer paarden drager zijn). Ze stond tenslotte een paar dagen bij ons op stal toen je overal rhino hoorde (en daarna de adviezen van de KHNS). Na 5 dagen begon één van die paarden ook nog eens onwijs te hoesten en snot uit z'n neus....
En we wisten dat ze ook op andere stalling kwam en bleef komen ondanks alle adviezen....
Onze stal hadden ze ondertussen ook op slot gegooit.

Maar na diverse dingen te hebben ingelezen maakte ik me er minder zorgen om. Gewoon je gezonde verstand gebruiken!
En vanaf deze week mag iedereen gewoon weer op les, smid etc. mag weer komen.

Ik denk wel dat iedereen goed de schrik heeft gekregen door de adviezen van de KHNS en de media die er zo opdook.
Maar aan de andere kant vind ik de KHNS ook niet super betrouwbaar met hun informatie en adviezen. Want de kampioenschappen moesten te vroeg doorgaan
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 21-03-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt