Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:36

Connie76 schreef:
Chantal_1978 schreef:
Ik verdenk de pony van mijn dochter ook van maagzweren.
Staken onder het zadel. Sinds kort ook “happen” richting de buik/singel onder het zadel, zowel links als rechts, staart zwiepen, narrig bij aanraking.
Hebben jullie allemaal gastroscopie laten doen? Ik vind het zelf een naar onderzoek icm het vasten.
Tegelijk wil ik ook niet lukraak beginnen met medicatie.
Zijn er verschillen tussen UlcerGold, GastroGard en Pepticure?

Pepticure ken ik zelf niet. Ulcergold en Gastrogard zijn hetzelfde. Gastrogard is wat duurder en moet met recept. Ulcergold heb ik zelf online besteld. In 2019 heeft hij het voor het eerst gehad en bewust niet voor een scopie gekozen Ivm stress en vasten. De arts had zelf aangeraden met Ulcergold te starten en bij verbetering weet je dat dat het is. Hielp heel erg snel. Die van ons heeft een ingetrokken buik, afvallen, reageert erg als je zijn buik aanraakt en hij is sloom.

Die van ons vindt het echt niet fijn aangeraakt te worden. Eerst werd gedacht aan lastig karakter maar mijn onderbuikgevoel zegt me gewoon wat anders. En al lezende over maagzweren vallen puzzelstukjes op hun plek. En hij is inderdaad flegmatiek

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:50

Die van ons vindt het echt niet fijn aangeraakt te worden. Eerst werd gedacht aan lastig karakter maar mijn onderbuikgevoel zegt me gewoon wat anders. En al lezende over maagzweren vallen puzzelstukjes op hun plek. En hij is inderdaad flegmatiek[/quote]

Hoe je het beschrijft klinkt het wel als een maagzweer

Charmaine

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:04

Pepticure heb ik getracht te vinden, samen met de veearts, maar niet gevonden. Voor zover ik weet zijn ulcergold en de ietse duurdere gastrogard enkel op recept verkrijgbaar in NL.

Ik heb vrij lang behandeld zonder scopie. Ook met A.bler. Omdat ik de scopie en het vasten, de trailer en overnachting erg belastend vond. Uiteindelijk na maanden toch gedaan en me alles meegevallen. Achteraf gezien zou ik toch echt voor de scopie kiezen, omdat het minder belastend was als ik dacht, je dan gerichter kan behandelen bijv ook met sucralfaat en last but not least: zodat je zeker weet dat het maagzweren zijn en niet kilo's zand zoals bij mij het geval was...

c_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:12

Ik ben eerst gestart met behandelen, vanwege dezelfde overwegingen. Paard werd tijdelijk iets beter, maar symptomen bleven. Uiteindelijk toch een scopie gedaan wat veel informatie gaf voor de behandeling. Ik was blij met de duidelijkheid/bevestiging van de scopie.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:02

Ik heb voor morgen een afspraak staan met de dierenarts, hij heeft verdenking van maagzweer aan de hand van hetgeen ik hem verteld heb. Ik ga zelf vandaag thuis de mesttest doen om te kijken of er zand in de mest zit. Dit geeft natuurlijk geen 100% uitsluitsel maar wel een indicatie denk ik.
Wat zijn de kosten van een scopie?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:44

Pepticure heb ik gewoon via de veearts kunnen krijgen, het is het zelfde als gastrogard alleen de helft goedkoper.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:01

valine schreef:
Pepticure heb ik gewoon via de veearts kunnen krijgen, het is het zelfde als gastrogard alleen de helft goedkoper.

Na wat speurwerk op het internet had ik dat inderdaad gevonden. Scheelt echt een hoop. Volgens mij wordt Pepticure meer in België gebruikt en Gastrogard/Ulcergold in Nederland. Althans ik zag dat Pepticure veelal op Belgische sites voorkwam. Gelukkig heb ik een Belgische dierenarts haha. Dus hij had het ook al over Pepticure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:24

Zit er precies hetzelfde in Pepticure als in Gastrogard? Hoeveelheid werkzame stof enzo?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:25

Pepticure, gastrogard, ulcergold en de andere buitenlandse merken als omogard en gastroshield zijn allemaal de zelfde soort omeprazole in spuit. Dit is poeder omeprazol zonder coating met 370mg/g omeprazol. Je hebt ook andere merken zoals Gastrozol (niet in nl te krijgen geloof ik) dit is wel anders en heeft ook een lagere dosering. Wel is pepticure veel goedkoper per spuit en er zit meer in een spuit. Pepticure is alleen niet altijd leverbaar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:46

Dank voor je toelichting!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:31

Tipje: coligone wat super goed bekend staat in Engeland, is tegenwoordig ook te bestellen vanuit een verdeler in Frankrijk. Dit maakt de leveringstijd een stuk beter dan met brexit. Weet niet of er meer zijn hier die dit product wilden hebben, dus ik deel het maar gewoon :)

https://www.kleen-k9.com/shop

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:28

Voor maagklantjes toch wel relevante informatie (alhoewel het niet verbaast)......
Uit het meten van hersengolven blijkt dat paarden buiten daadwerkelijk minder stress ervaren.... en stress is veelal toch de oorzaak of trigger van zweren.
Hopelijk gaan veel mensen hier hun voordeel mee doen.

[VN] Hoe voelt jouw paard zich?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:15

[***] schreef:

Geen probleem! Mochten er meer vragen zijn over de soorten omeprazol en soorten toediening laat maar weten! Toevallig net een thesis over mogen schrijven voor mijn studie. :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:01

eempje41 schreef:
[***] schreef:

Geen probleem! Mochten er meer vragen zijn over de soorten omeprazol en soorten toediening laat maar weten! Toevallig net een thesis over mogen schrijven voor mijn studie. :)

Wat interessant! Dankje!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:03

eempje41 schreef:
[***] schreef:

Wat vindt jij van de goede resultaten die men boekt met 80 mg nexium (esomeprazole) per dag?

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:04

Ninx schreef:
Voor maagklantjes toch wel relevante informatie (alhoewel het niet verbaast)......
Uit het meten van hersengolven blijkt dat paarden buiten daadwerkelijk minder stress ervaren.... en stress is veelal toch de oorzaak of trigger van zweren.
Hopelijk gaan veel mensen hier hun voordeel mee doen.

[VN] Hoe voelt jouw paard zich?

Stress is bij onze pony 100% zeker een factor. Dat is ook mede de reden dat ik op zoek ben naar andere stalling. Alleen ligt hetgeen ik zoek niet voor het oprapen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:12

Welke omgeving?

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:22

Femke_Tweety schreef:
Welke omgeving?

Limburg (omgeving Sittard)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:25

Ok, dan kan ik je niet helpen helaas.
In mijn omgeving had ik mogelijk een goede optie voor je gehad.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:27

Femke_Tweety schreef:
Ok, dan kan ik je niet helpen helaas.
In mijn omgeving had ik mogelijk een goede optie voor je gehad.

Bedankt voor het meedenken.
Gisteren contact gehad met een stal maar die hebben een wachtlijst.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:28

Mag ik me hier ook melden?
Bij mijn paard is een maagzweer geconstateerd in de pylorus (uitgang van de maag).
Hij staat nu op Gastrogard.
Ik zit wel een beetje met wat ik hem wil voeren.
Hij is wat aan de dunne kant.
Wat ik nu voer is 1 kilo (droog gewogen) fibrebeet. En een schep Marstall Gastro muesli.
De muesli vindt hij niet zooo heel lekker.
Eerder voerde ik ook fibra (luzerne) bij, maar heb gelezen dat dit te prikkelend is voor paarden met een maagzweer.
Zat ook te kijken naar Wiesencobs (of chips) van Marstall.
Iemand tips?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:06

@Kunamosity; Evt wat lijnzaad olie (of olijfolie dat is ook prima voor paarden). Krijgt hij onbeperkt hooi?

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:19

Coentjuh schreef:
@Kunamosity; Evt wat lijnzaad olie (of olijfolie dat is ook prima voor paarden). Krijgt hij onbeperkt hooi?

Nee, hij krijg niet onbeperkt hooi. Hij staat op een pensionstal. We zijn bezig met slowfeeders te regelen zodat het wat langzamer gegeten wordt.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:27

kunamosity schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Bij mijn paard is een maagzweer geconstateerd in de pylorus (uitgang van de maag).
Hij staat nu op Gastrogard.
Ik zit wel een beetje met wat ik hem wil voeren.
Hij is wat aan de dunne kant.
Wat ik nu voer is 1 kilo (droog gewogen) fibrebeet. En een schep Marstall Gastro muesli.
De muesli vindt hij niet zooo heel lekker.
Eerder voerde ik ook fibra (luzerne) bij, maar heb gelezen dat dit te prikkelend is voor paarden met een maagzweer.
Zat ook te kijken naar Wiesencobs (of chips) van Marstall.
Iemand tips?

Hier ook piloric zweren. Die van mij eet de Marstall Gastro graag. Ik heb het in het begin nat gemaakt. Meestal met warm water, toen vloog het erin! Dat kan juist zo mooi met deze muesli en bovendien handig om al je supplementpoeders door te roeren. (Pre-probiotica, Gastri Comp e.d.) Lucerne vind ik ook te stekelig. Die bestaat wel weer in brok, maar ik wil juist dat lekker kauwen op die vezels hebben. Die van mij krijgt 2 scheppen Hartog grasmix erbij, dat is zachtere structuur.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:33

Hannanas schreef:
Wat vindt jij van de goede resultaten die men boekt met 80 mg nexium (esomeprazole) per dag?

Wetenschappelijk onderzoek met de dosering van 80 mg esmoprazole kan ik niet vinden. Wel zijn er studies waarbij 0.5 mg/kg (dus voor een paard van 600 kg = 300 mg) orale esmoprazole beter word gevonden om de pH van de maag hoog te houden dan met gecoaten omeprazol op een dosering van 1 mg/kg.
Er is een studie geweest waarbij met esmoprazol op een dosering van 0.5 mg/kg de pH vanaf dag 5 voor 70% van de dag boven de 4 zat (Bij een pH boven de 4 is de kans op het krijgen van zweren het klein en heeft de wand tijd om te helen). Bij een dosering van 2 mg/kg van de esmoprazole was de pH voor ongeveer 90% boven de 4.

Esmoprazole is dus duidelijker wel beter werkzaam in paarden mits de goede dosering. Ook belangrijk om te weten is dat tabletten die gegeven worden nooit verpulverd of kapot gekauwd mogen worden omdat ze een laag hebben welke beschermt tegen het maag zuur. Als die laag er niet meer is dan is de werkzame stof zo goed als kwijt.

Verder raad ik het wel altijd aan om met een DA te overleggen als je een paard enige vorm van medicatie wilt geven.