[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:17

Ik kom me hier even melden, ik ben Christa en ik heb een jong trekpaard van 2 jaar oud. Ze is altijd wel iets jeukerg geweest in de winter op hals en manenkam. Ik dacht dat dit te wijten was aan de dikke wintervacht en eerder een voerverandering. (geven van muesli) Ze doet er wat langer over dan een volwassen paard om de haren kwijt te raken. En sinds januari/februari heeft ze wat jeuk aan dr staart, ze heeft um nog niet open geschuurt. Alleen nu sinds een week of twee ook jeuk aan de manenkam en die heeft ze nu op een klein plekje open gehaald. Ze is nog steeds gigantisch in de rui dus wie weet komt het daarvan, maar eigenlijk gaan bij mij de alarmbellen rinkelen...

Heeft iemand ervaring hoe eczeem/allergie zich ontwikkeld bij jongere paarden? En wat doen jullie ertegen? Zowel in als uitwendig?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:24

ik heb 3 eczemers gehad en bij die van mij ging het zo;

Darren - van veulen af aan al iedere keer jeuk. Dan weer een huidaandoening dan weer onverklaarbare jeuk die niet op te sporen was door de DA. Op zijn 3e ging dit over en vanaf toen had hij ZE :')
Met hem veel geexperimenteerd, maar er is nu ook veel meer en betere informatie te vinden (o.a door dit topic, erg fijn!). Bij de huidige eigenaar staat hij aan de kust en is eczeem-vrij.

Storm - zijn moeder had ook ZE en dus had ik voor hem al een oude deken van haar bewaard. In de zomer dat hij 3 werd begon hij te schuren en heb ik meteen de deken opgegooid. Verder niets gebruikt. Eczeem werd steeds minder, uiteindelijk kon hij met vliegendekentje staan en af en toe een tijdje zonder, bij de huidige eigenaar staat hij helemaal zonder en dat gaat prima. Bij hem waarschijnlijk dus meer veroorzaakt door andere factoren.

Wisse - door mij gekocht als 3 jarige, hij schuurt vanaf zijn 2e. Heeft toen in de hengstenkudde gestaan en dus is er niet veel aan gedaan omdat de deken steeds gesloopt werd.
Ik heb hem het eerste jaar alleen onder deken gezet en met levertraan gewerkt maar dat werkte niet zo goed. Vorig jaar eerst deken, later Derfen geprobeerd en toen kon hij vanaf augustus blootstaan.
Dit jaar probeer ik het meteen met de Derfen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:26

Hopelijk slaat de Derfen goed aan trouwens, gisteren even wat aan het voorste vlechtje gefrommeld en hij reageerde er niet op. Heb het de dag ervoor enorm goed ingesmeerd met Derfen en blijf dat nu om de dag doen op die plek. Hopelijk werkt het voldoende om de ergste irritatie eraf te houden.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:35

Christa: Als het zomerexceem is, zou ze toch niet jeukerig geweest zijn in de winter volgens mij, dus misschien eens laten nachecken door de veearts of er niet wat anders mis is?
Mijn ruin is ook wel rond zijn 2 jaar zomerexceem beginnen ontwikkelen, als het echt zomerexceem is kan je weinig doen om de ontwikkeling tegen te gaan, behalve ze te beschermen tegen de vliegjes met een deken, creme smeren en letten op de voeding... (waarom krijgt ze meusli trouwens?)

Mijn ruin doet nu ook moeilijk als ik zijn plekjes wil inwrijven, hij vindt het echt geen fijn gevoel die koude vettige creme (ik gebruik Befix)
Wat mij trouwens dit jaar voor het eerst opvalt is dat hij ontzettend bijterig loopt als hij zijn exceemdeken op heeft... Granny was tot een paar maand geleden altijd wel een bijterig paard, maar deze winter leek hij zijn rust gevonden te hebben en was hij er helemaal mee gestopt, nu dat hij zijn deken weer op heeft loopt hij weer veel lastiger :(

Er schreef hier trouwens iemand dat ze het niet snapte dat haar paard een schuurplek op de staart had terwijl er geen schuurmogelijkheden zijn op de weide: op mijn wei kan mijn paard zich ook niet schuren, maar hij doet het dus met zijn tanden aan zijn staart, zijn hoeven achter zijn oren en zeurt bij mijn merrie om een goede krabbeurt aan zijn schoft :Y) Als ze jeuk hebben zijn ze dus echt wel inventief genoeg!

Zitten jullie paarden trouwens altijd in de vlechten onder de deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:40

ik heb appie nooit in de vlechten,vind hij ook niet leuk geloof ik :P

christa:
zeker als je paard in de winter ook jeukt zou er misschien iets anders aan de hand zijn dan zomereczeem.
geef je verder wel vitamines?
tekorten kunnen ook voor jeuk zorgen namelijk :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:43

Die van mij heeft geen vlechten onder zijn deken. Haar is ook nog niet lang genoeg daarvoor op dit
moment. Nu met de wind lijkt hij ook minder jeukerig.

Ferro is trouwens op zn 6e pas gan schuren. Hij heeft een deken op en ik smeer derfen. Heb ook
drainage besteld dat is de 1e keer dat ik dat ga gebruiken.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:56

hoi iedereen,

jammer genoeg ga ik me hier ook aanmelden,
liever was ik helemaal niet in aanraking gekomen met zomerexceem :(

ik heb een 7 jarige P.R.E gekocht als 5 jarige in Spanje,
2 jaar lang in NL had hij nergens last van tot begin maart, erg vroeg naar mijn idee..
maar hij verloor steeds meer LANGEE manen door het schuren, een excema van pagony erop gelegd
(trouwens te koop maat 215) maar die lag niet goed op hem.
nu met derfen is het wel redelijk onder controle te krijgen.. ik haal er haast geen nieuwe plukken meer uit
maar zeker 1 x in de week schuurt hij weer een oud wondje open..

ik wil nu voor het boett hals stuk gaan.. ben heel benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeft?
vind hem best prijzig om hem zo even uit te proberen zeg maar :+

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:03

Ik heb wel vlechten onder de deken, anders zitten de manen zo in de knoop!

Wbt. het smeren van derfen, ik heb ook wel het idee dat het werkt, alleen maar voor 1 dag.. En omdat het niet elke dag gesmeerd mag worden schuurt ze de dag daarna toch weer meer..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:13

helpt het bij jou niet als je om de dag smeert?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:16

Jawel maar omdat het niet elke dag ben ik bang dat om de dag ook 'slecht' is voor langere periode..

Smeren jullie het ook op het hoofd trouwens? Rond de ogen, wangen, oren, onder de kaak heeft mn pony alweer plekjes..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:19

nee maar dat is bij Wisse tot nu toe gelukkig ook niet nodig geweest. Heb je al een hoofdkap opgedaan?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:21

Voorgaande jaren wel maar die gooit ze steeds af, vind ze vervelend, schuurt evengoed.. dus dit jaar nog niet! De plekjes op dr hoofd zijn nog licht en pas sinds donderdag maarja we hebben de hele zomer nog te gaan..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:58

hoe doe jij dat dan met de vlechtjes? Elke dag opnieuw en soms eens los laten om te verluchten? En doe je ze strak of erg losjes?
Bij mijn ruin zitten zijn manen dus ook erg in de war onder de deken, ze worden er ook dunner van, terwijl hij anders een gigantische bos manen heeft, dus ik zat ook te denken aan vlechtjes...

Granny schuurt ook veel aan zijn gezicht, momenteel heeft hij een gewone vliegenmasker op, maar ik zou hem graag een echte exceemkap aandoen. Ik smeer dus ook op de plekjes in zijn gezicht, maar ik gebruik wel Befix (en aan de ervaringen te horen denk ik dat Befix veel minder straf is dan Derfen, want ik smeer wel elke dag)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:04

4 of 5 brede vlechten. Bovenaan losjes, zodat ze er geen 'last' van heeft als ze dr hoofd naar beneden doet.. Met een dag of 5/6 opnieuw vlechten met andere plukjes :).

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:10

Oké bedankt! Zal het straks eens uitproberen, ben benieuwd hoe hij er dan uitziet, hij is in zijn leven letterlijk nog nooit ingevlochten :o

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:22

Haha die van mij is een merrie, dat is toch anders he :P.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:23

Ik moet wel vlechten met dat lange haar, anders is het geen doen met de deken.

Ik maak wat dikkere vlechten, maar vlecht ze niet tot het eind, ongeveer halverwege de hals, de rest laat ik los hangen.
De vlechten haal ik eens in de zoveel tijd eruit, alle dode haren ertussenuit kammen.
De vlechten zitten bij mij soms zo een maand erin, gaat prima.

Bij de schoft het eerste deel vlecht ik vrij los (vanwege graashouding), de andere wat strakker, maar niet TE strak.

Shadow vind het vlechten vreselijk, vandaar dat ik alleen het 1ste deel vlecht en de rest los laat hangen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:24

Ik vlecht inderdaad ook maar tot halverwege :j.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:30

oke, fijn om te horen dat het dus echt wel zever is dat vlechten inhouden het haar kapot maakt :), en dat ik ze niet elke dag hoef te hermaken!
Hihi ik vrees dat Granny er ook een hekel aan zal hebben, zeker nu hij ambetant loopt, maar soit, hij heeft niet te klagen over zijn luilekkerleventje!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:31

ja, de vlechten blijven dan ook beter zitten vind ik.
Dan wanneer je ze helemaal tot het eind vlecht.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:33

hou de manen tot nu toe gewoon beetje kort, ze hangen toch al half naar voren omdat mevrouw altijd met de kop aan de grond staat.
vind ik met de zomer en het smeren/deken wat fijner dan vlechten.
ben dan heel bang dat ze die toch kapot schuurt tijdens het spelen of onderling krauwelen. :)

maar jullie paarden staan op stal?
*gewoon vraagje, geen aanval*
aangezien nevel in een kleine kudde staat, dan pak je dingen toch weer anders aan denk ik :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:45

Die van mij staat nu samen met mn merrie dag en nacht op een wei-momenteel zonder stal.
Ik heb ze ook twee jaar op een pensionstal gehad waar ze in het weideseizoen in kudde mochten staan, het eerste jaar waren de ruinen en merries gescheiden, en wou mn ruin liever op stal blijven dan met de bullebakken op de wei, toen was een beetje smeren genoeg om hem jeukvrij te houden :) het jaar erop mochten merries en ruinen samen in de kudde en bleef mijn ruin eindelijk braaf in zn wei staan, maar kreeg hij dus ook last van zijn exceem, ik kocht hem een deken, maar na één dag was die zwaar gesloopt... Daarom (+ het feit dat ik ze liever meer op de wei had omdat ik weinig tijd had om te rijden) heb ik ze weer verhuisd naar de weide.
Hangt dus af van de paarden in de kudde of je deken heel blijft of niet, en anders kan je proberen veel smeren...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:47

hier is het standaard dat de paarden die weer terug de wei in komen begroet worden met een krauweltje.
maar bij nevel doen ze een veegje over de kont, derfen zal wel niet smakelijk zijn :D

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:34

ireika schreef:
Christa: Als het zomerexceem is, zou ze toch niet jeukerig geweest zijn in de winter volgens mij, dus misschien eens laten nachecken door de veearts of er niet wat anders mis is?
Mijn ruin is ook wel rond zijn 2 jaar zomerexceem beginnen ontwikkelen, als het echt zomerexceem is kan je weinig doen om de ontwikkeling tegen te gaan, behalve ze te beschermen tegen de vliegjes met een deken, creme smeren en letten op de voeding... (waarom krijgt ze meusli trouwens?)
?

Vorige winter vond ik ze wat timide en tam, verder wel alert hoor en kwa gezondheid niets aan de hand. Er werd mij geadviseerd door een kwpn fokster om muesli en ander soort brok te gaan geven. Haar veulens deden al jaren lang super op die combinatie. Fout om daar naar te luisteren natuurlijk! Zeker met een koudbloed, maarja eerste veulen gekocht. Binnen 3weken had ze meer energie maar begon ook de jeuk! Dus ik was snel over gestapt op de podogrow waar ze eerst op stond. Vorige zomer heeft ze niets extra's gehad en van de winter alleen podo supply. Ik wilde ze de winter alleen op hooi, we hadden besteld,bleek slechte lading uit frankrijk te zijn dus dat hebben ze helaas omgewisseld voor voordroogkuil. Heb het weten te combineren met hooi en nu staan ze 3-4 uur op gras e krijgen ze verder alleen wat hooi. Door strookbegrazing hoop ik ze wat meer op gewicht te houden. Als veulen gaf de fokker elkedag een suikerklontje.
Nu ze op het gras staat schuurt ze haar huid ook kapot, dus ben bang dat suikers en eiwitten een rol spelen. Hoe spelen jullie in op de voeding? En heeft er iemand ervaring met glucobalance oid?

Dierenarts komt deze maand voor een enting dus ik zal hem vragen te kijken. ZE is alleen klinisch vast te stellen toch? Of ook met bloedtesten? De lokatie van jeuk en schuren is nl anders in vergelijking met in de winter.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:35