[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:03

Zo zagen Senna's manen er aan het begin van het seizoen uit:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W4LXIF87.jpg

En nu is het zo:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8ZIAODDZ.jpg
Het korte stukje lijkt op de foto korter dan in de werkelijkheid. De manen zijn daar gekruld en staan door de vettigheid overeind en precies in de richting van waaruit ik de foto heb genomen. De manen zijn daar iets van 5/6 cm. Het haar is daar voornamelijk kort door schuren van het deken en een beetje schuren door de jeuk.
Op deze foto kun je een beetje zien, dat haar staart al weer mooi begint te groeien na het scheren. Ik kon de foto helaas niet anders maken, want ik had steeds last van tegen licht en mijn mobiel maakt ook niet echt denderende foto's.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AFBVRDBQ.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:55

Jakkes, Flint heeft ook weer jeuk gehad. Het ging 2 weken helemaal top, behalve wat plekjes op het hoofd. Maar toen het donderdag zo heet was, heeft hij erg veel last gehad. Op zijn kont rondjes draaien en hij heeft het landhek er weer uitgeschuurd en de oude ruin een uur lang achterna gezeten, omdat meneer vond dat de ruin hem maar even moest krabben. Sinds vrijdag is hij weer rustig, zou het door de hitte geweest zijn??
Hij staat heel schraal en ik gebruik horsol en deken.
Wat kan ik nog meer doen? Ik lees ook over supplementen voor vitaminen en mineralen. Hij werkt nog niet, dus krijgt geen brok.

Gebruikt iemand Cavalesse?

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:47

Ik gebruik Cavalesse! Het voedingssupplement hé?
Mijn paard krijgt het nu vier weken lang elke dag en daarbij smeer ik een jeukverzachtend zalfje (ook van Cavalesse) op het advies van de dierenarts.
Volgens haar zou het helpen voor 70% van de eczeempaarden.
Mijn paard heeft echter nog steeds hier en daar jeuk, maar de plekjes zijn over het algemeen alweer een stuk zachter.
Of Cavalesse voor een ander paard werkt kan ik niet zeggen, maar voor Jón werkt voornamelijk het zalfje (en niet het voedingssupplement dus)..

Het is overigens heel makkelijk te voeren, twee milliliter in het spuitje en dan over een broodje heen, komt geen brok of wat dan ook aan te pas op die manier ;)

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:32

ik ben wel tevreden over de Cojosol zalf die ik donderdag heb gehaald! als je het op de plekken smeert dan voel je meteen dat ze heel zacht worden, bij de Helosan bleef het eigenlijk hard, dit spul trekt er meteen in, en stinkt ook dus ik hoop dat de knutten het niet lekker vinden ruiken :=
verder zien zijn manen er mooi uit, die sleezy helpt dus wel er zijn stukken bij die zijn echt mooi lang geworden.

@ Ave, jammer dat [naam] zo zinnig is, en dus geen brood lust.. misschien zou het op een stukje pavokoek kunnen, maar brood krijg ik er niet in bij hem..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:03

mm, ik heb bij de helo geen last van niet zacht worden
merk wel dat er wel plaatsen zijn waar de huid snel uitdroogt, zoals het gezicht , dat ik daar wel meer moet smeren

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:21

MSophie schreef:
zij schreef:
ik heb een sectolin (van agradi) en een pagony. De sectolin ben ik wat minder over de pasvorm te spreken, maar die is qua kleur (wit) voor dit warme weer wel lekkerder vind ik. Daarbij is mijn pagony stuk, dus moet ik even naaien nog ;)

Ik geef aan voer:
10 uur weide, dus gras
14 uur hooi
600 gram marstall vito
knoflookpoeder (af en toe een kuur)
magnesiumoxidepoeder (af en toe een kuur)
vitamine E, selenium, lysine en zonnebloemolie (ivm EPSM)

Weinig brok dus, en dna ook nog eens brok met weinig suikers...
Verder heb ik ook wel biergisttabletten gegeven nog aan het begin van dit seizoen, maar toen dat op was eigenlijk geen nieuwe meer gekocht, en ze is niet gaan schuren sinds ze het niet meer krijgt...

maar zoals ik hieruit begrijp gaat jou paard dus op stal ? maar schuurt hij daar dan niet
ik ben tegen stallen dus mijn paarden waarvan 1 eczemer staan altijd buiten ook 's winters.
en ze krijgen wel brok gewoon pavo. en ik voer haar brandnetel. en ze schuurt nu al een hele tijd niet.

ze staat inderdaad snachts op stal. ze stond tot een jaar geleden ook 24/7 buiten, maar helaas kan dat niet waar ik nu sta, en kan ik nergens een ander plekje vinden waar dat wel zou kunnen...
maar om je andere vraag te beantwoorden: ze schuurt inderdaad ook op stal niet. Een ander paard bij ons op stal wel, maar die krijgt wel veel brok met veel suiker, en heeft geen deken om.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:27

Forever_Jana schreef:
Zou dit snel teruggroeien?? Het is een kruising fjord x fries.[/u][/b]

de manen van mijn paard zijn heel snel gegroeid. zolang je paard niet schuurt groeit het behoorlijk snel aan. MAar je moet dus wel zorgen dat de jeuk vermindert/stopt...

ALs ik terug reken dnek ik dat de manen van mijn paard ongeveer 30 a 40 cm in het jaar groeien!!! zal vast een keer stoppen, maar ze heeft het nu heel lang waar het vorig jaar nog kaal was...

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:14

Manen groeien indd best snel! maar door de deken blijven ze wel dun. Ik schrok net toch wel een beetje toen ik zag hoe mooi Æsa haar manen waren toen ze nog maar net aan het verharen was:
http://pic90.picturetrail.com/VOL2264/1 ... 168005.jpg
Dit heeft ze nu nog ;( : http://pic80.picturetrail.com/VOL2111/1 ... 548208.jpg
ze verloor altijd wel vrij veel manen in de zomer voordat ze echt zoveel jeuk had als dit jaar... Maar heb het nog nooit met elkaar vergeleken.. schrok er wel van! ze heeft helemaal geen wondjes in haar manen gehad dit jaar (alleen op hoofd zelf) maar door het schuren valt er toch wel erg veel uit...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:29

Heel ff invallen met een vraagje... Mijn shet heeft dus ook zomereczeem, maar hij is daarnaast te dik. (zoek momenteel een goede oplossing. Meer beweging werpt op dit moment geen vruchten af...)
Er schijnt volgens bepaalde onderzoeken verband te bestaan tussen overgewicht en jeukende vacht/zomereczeem. Wat is jullie ervaring hierbij?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:58

minder weerstand?

@bleikja: ik vlecht ook losse vlechtjes in de manen. HEt wordt wel dun, maar dat vind ik beter dan kaal ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:01

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:31

Dat ziet er weer netjes uit hoor!
Bram, mijn verzorgfries, heeft nu ook die lengte en dikte :j
Ook gewoon de deken op gehouden.

Alleen heeft hij aan de kant van de schoft een kaal gedeelte, omdat de paarden dat wegknabbelen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:40

Nou, ik ben terug van mijn weekendje weg.
Heb geen puf meer om bij m'n meid te kijken.
Morgen kan ik dus een update geven hoe het nu gaat zonder drainage, ben heel erg benieuwd!

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:35

liljebo schreef:
Heel ff invallen met een vraagje... Mijn shet heeft dus ook zomereczeem, maar hij is daarnaast te dik. (zoek momenteel een goede oplossing. Meer beweging werpt op dit moment geen vruchten af...)
Er schijnt volgens bepaalde onderzoeken verband te bestaan tussen overgewicht en jeukende vacht/zomereczeem. Wat is jullie ervaring hierbij?

hoi liljebo,
bij een paard met zomereczeem is het inderdaad van belang dat hij niet te dik wordt en dat je hem in beweging houdt. vooral het in beweging houden van je paard houdt de stofwisseling goed op gang waardoor gifstoffen ook sneller worden afgevoerd. als alleen bewegen niet werkt tegen het overgewicht, kan je op paardendrogist.nl een easygraze kopen. dit is een soort muilkorf waardoor je paard veel minder kan eten. klinkt zielig, maar de nadelen van overgewicht zijn absoluut het overwegen waard. je krijgt overbelasting van gewrichten en pezen met artrose als gevolg (in de ergste gevallen), ze kunnen er hoefbevangen van worden, bij inspanning zou hij een hartaanval kunnen krijgen, je zadel ligt niet goed meer, ze krijgen meer last van jeuk etc.. verdiep je er maar eens in. niet meteen schrikken natuurlijk, zo erg zal jouw pony het vast niet hebben. een stalgenootje van me heeft ook zo'n muilkorf voor haar pony en die heeft er praktisch geen last van en is er geleidelijk van afgevallen. uiteindelijk geldt voor paarden en mensen hetzelfde: veel bewegen en gezonde fatsoenlijke porties eten.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:52

Wat doet drainage compositum precies? Wat zijn de effecten daarvan?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:54

Ik heb me ook laten informeren over die drainage compositum en het schijnt het lichaam van zijn afvalstoffen te ontdoen.
Je reinigt dus als het ware het hele lichaam :j
Ga het binnekort ook aanschaffen voor Vales. Kan denk ik geen kwaad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:57

Moet ik dan ook maar eens doen. Flint had vandaag geen nieuwe schuurplekken op zijn hoofd *\o/* Helemaal blij, rijd ik weg, zit ie weer op zijn kont -O- gelukkig niet zo lang. Ik hoop maar dat het volgend jaar, wanneer we vanaf het begin van het jaar met behandelen starten, het toch iets beter gaat. Ach het gaat best goed, ik mag niet klagen.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:58

gebruiken er sommige een eczeemdeken?? zoja
wat zijn jullie meningen en wanneer leggen jullie het dan op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:20

volgens mij gebruikt iedereen hier een eczeemdeken :P

zo snel mogelijk opleggen en alleen afhalen als je gaat rijden,of met je paard bezig gaat.
en pas helemaal er af afhalen als het buiten zo fris word dat die vliegjes niet meer vliegen...
als je dier allergisch is voor de prik van die vliegjes,dan is zo'n deken echt heel handig

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:38

idd, precies wat ellepel zegt. ik heb eczeemdeken, en dat ding ligt er bij mij in februari al op.. beter te vroeg dan te laat...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:17

uccello--- bedankt voor de info. Vermoedde zelf ook al dat er een samenhang was. Grasmasker werkt helaas niet zo voor mijn mini's. Niets past behoorlijk en dan gaat het snel schuren.
Ik zal dus moeten kijken of we zelf een stuk kunnen afzetten, zodat ze zeer schraal, met arm hooi, komen te staan of ze bij een verzorger zetten (wordt hier in zweden veel gedaan en vaak zijn mensen met paarden met hoefbevangenheid op zoek naar gezeldschap voor hun paard wat ook schraal moet staan)
Daar zal ik dus over moeten nadenken.

Veel bewegen doe ik al met hun. Rijden is geen optie, want het zijn pony's van 80 cm, maar wandelen, NH en 'leeg' mennen doe ik wel. Maar dat is blijkbaar niet genoeg.....vooral bij een van hen zijn de huidproblemen hopeloos. Hij schuurt naast de manen en staart ook zijn hele rug...

Zal dus met deze info overwegen wat ik ermee moet doen....

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:43

bij mijn shettie ging het tot voordat ik op vakantie ging redelijk goed, hij had nog wel wat jeuk maar geen wondjes en zn manen had hij nog. maar toen ik terug kwam, was zn staatwortel weer zichtbaar ;( en krijgt hij nu opeens ook wonden op zn lichaam terwijl hij dit normaail nooit heeft gehad :oo lijkt wel of die gaat vervellen ofzo? :oo
trouwens laten jullie de exceem deken ook op als t gaat regenen?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:45

[quote="willemlover"]bij mijn shettie ging het tot voordat ik op vakantie ging redelijk goed, hij had nog wel wat jeuk maar geen wondjes en zn manen had hij nog. maar toen ik terug kwam, was zn staatwortel weer zichtbaar ;( en krijgt hij nu opeens ook wonden op zn lichaam terwijl hij dit normaail nooit heeft gehad :oo lijkt wel of die gaat vervellen ofzo? :oo
trouwens laten jullie de exceem deken ook op als t gaat regenen?[/quote]

Ja je moet de eczeem deken echt oplaten, ze hebben namelijk altijd jeuk en met de deken ga je dat tegen, en als je hem afdoet gaat je pony schuren in de regen.. Wat je zou kunnen doen (dat doe ik) een regendeken kopen en die opdoen als het gaat regenen

die van mij krijgt het heel koud als ze met de deken op in de regen staat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:12

Nou, gisteren voor het eerst sinds twee weken weer bij Wisse wezen kijken op de africhtingsstal.
En al zijn plekjes op zijn hoofd en hals zijn dicht!!!
De grote plek op zijn staart is ook dicht, hij heeft wel een nieuwe grote plek iets meer naar de zijkant.
Ik heb hem gewassen met teershampoo en daarna ingesprayd met de Defendog.
Ik heb besloten de hals van zijn vliegendeken af te laten om te kijken hoe hij op de Defendog reageert. Aangezien hij nu nog jeuk had aan zijn staart heb ik de deken wel omgelaten. Als er weer haar komt op die plek (is wel dicht gelukkig, geen open plekken) laat ik de deken helemaal af.

Met Storm gaat het nog steeds goed. Heb ook zijn manen en staart gisteren even gewassen (heb het idee dat mega vette manen/staart ook niet echt lekker is?) en daarna weer ingesprayd. Storm staat al een week zonder deken en ik zie tot nu toe geen verschil in jeuk.

Ben benieuwd of ik dus wat aan de Defendog heb, dan probeer ik het zonder dekens :D

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:24

't is maar goed dat ik dit topic weer een keer doorlees want kom zo toch wel heel veel meer te weten als dat ik telkens advies vraag in ruitershop's :)
nu heb ik dus geleerd, dat hoe schraler mijn pony staat, wat hij al redelijk staat dus huoe minder de manenkam opzwelt als t goed is. dus dat word afrasteren! en welk voer ipv. gewone biks raden jullie mij aan?