[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:24

Lastig...als ik je verhaal lees komen er een aantal vragen bij me naar boven:

Hoeveel % zetmeel/suiker/melasse zit er in de SP?
Heb je je hooi laten testen?
Wellicht dat je eens kunt kijken naar een balancer die laag in suikers/zetmeel is?
Laatst bijgewerkt door Vrijbuiter34 op 25-06-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:27

Goh, dat is altijd een moeilijke hé :P

Ik kan hier niks onbeperkt geven. Ook niks met veel zetmeel of suikers erin.
Het enige wat echt geholpen heeft tegen een dikke manenkam was een dieet over jaren.

Geen idee hoe groot je paardje is ?
Eén van mijn merries is 1.60 en staat al 3 jaar op 1 1/2 pil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:21

Ik weet het niet zeker, maar bij een dikke manenkam geven sommige Bokkers toch magnesium bij ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:23

Maris schreef:
Ik weet het niet zeker, maar bij een dikke manenkam geven sommige Bokkers toch magnesium bij ?

Ja, dat las ik ook. Een jaar geprobeerd maar deed 2x niks :+

joyce83

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:40

Senioris geven ze vaker bij cushing paarden begreep ik. Hij is vorig jaar een tijd echt aan de magere kant geweest daarom ben ik het gaan voeren. Maar nu is hij iets teveel bij getrokken dus even wat minderen.

Hij is 27 jaar, 1.47 hoog en welsh/arabier. Ik gok ongeveer 450kg?

Magnesium ben ik sinds gisteren gaan geven.

Afbeelding
Afbeelding

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:06

Hoi allemaal,
Graag zou ik wat advies willen inwinnen.
Ik heb nu 16 jaar mijn haflinger Sep in mijn bezit. Sep is momenteel 22 jaar oud en ik heb vandaag te horen gekregen dat hij cushing/PPID heeft. Zijn waardes vallen mee, 92,4 dus ik ben er gelukkig ruim op tijd bij! Volgende week ga beginnen met de medicatie van een half pilletje per dag.
Nu is het zo dat hij wel enorm dik in zijn vacht zit en met de aankomende warme periodes maak ik me daar toch zorgen om. Van sommige kanten hoor ik, scheren en dun zomerdekentje op (hij staat namelijk in de zomermaanden ook in de avond op het land als het weer het toelaat), en van sommige hoor ik dat ik de vacht moet laten voor wat het is.
Ik vroeg mij af hoe iedereen dat aanpakt met een paard die cushing/PPID heeft. Ook vroeg ik mij af hoe ik het zo optimaal mogelijk voor hem kan maken naast de medicijnen die hij zal krijgen.
Naast de dikke vacht en de zogenaamde ‘hangbuik’ heeft hij echter geen symptomen.
Ik waardeer elk advies!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:20

Paardje Ik zou een jachtmodelletje scheren. Gewoon halve hals, stukje schouders en een streep op de buik en achterhand.
Kan hij de warmte beter kwijt en toch zonder deken staan.
Voor de betere verharing zul je nog een klein jaartje geduld moeten hebben :D

Ik heb vroeger mijn merrie ook wel eens zo geschoren voor de zomer. Nu hoeft dat niet meer want ze heeft het nooit meer te warm en heeft een redelijk nette zomervacht :P

Verder is zijn voeding in de gaten houden toch echt van groot belang. Een slanke lijn kan zoveel goeds doen voor cushies.

Joyce ik zie nu pas de foto. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :))
Daar zitten inderdaad genoeg spekjes aan zo te zien. Ik zou die seniores priores in elk geval weglaten. als hij wat afvalt, gaat die manenkam ook weer soepeler worden na verloop van tijd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:03

Jachtmodel helpt al heel goed voor de warmte en hoeft er geen deken op. En med langzaam opbouwen, niet gelijk een halve geven. Succes!

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:10

In jachtmodel scheren is een optie. Dus rug deel hals eventueel en benen niet.

Begin met een lagere dosis. 1/4 of zelf 1/8 en bouw dit op. Dus niet teveel ineens. Sommige paarden worden hier lusteloos en apathisch van.

Voer ook arm. Maw weinig suikers en zetmeel. Ook oppassen met kort begraasde weide. Beter lang strengeling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:37

Wat al eerder werd gezegd, begin niet gelijk met een halve tablet. Gewoon eerst 1/8 of 1/4 tablet geven en dan na een dag of 4 verhogen als er geen klachten zijn. Zo kan je paard even wennen aan de medicijnen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:43

Voor het maken van 1/8 tabletje:
Pil vermalen in daarvoor bedoeld potje (verkrijgbaar bij drogist)
Poedertje goed fijn stampen/snijden
Verdelen in 8 (ongeveer even grote) hoopjes
Onderste stukje van een rietje half open snijden, zodat je een soort 'gootje' hebt
Met kwastje zo'n 1/8e hoopje in het rietje schuiven
Poeder via rietje in lege capsule (ook los te koop bij diverse webwinkels, ik vond ze via bol.com. Tip: maat 0 is XL en maat 4 is maat S, ik gebruik maat 4)
Capsule dicht en klaar!

Ik gooi ze zo tussen de brokjes en poedertjes; gaat zonder moeite naar binnen

Afbeelding

Afbeelding

De poown ziet er momenteel toppie uit <3

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 10-07-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:47

Ik hou het gewoon bij mijn spuitje met wat water, dan weet ik zeker dat het binnenkomt. Maar het is een goed idee!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:49

Is waar idd :j
Maar het schijnt best vies te zijn en als je een zeikerd hebt qua eten... :')
En jij geeft dan een halve of een kwart (lees:iets eenvoudiger te snijden)?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:59

Die ga ik zeker onthouden. Die van mij doet met ontwormen altijd zijn mond open en schud dan flink dus op een spuitje zou ik ook niet durven vertrouwen haha. Ik zou dan denk ik zo'n capsule in een stukje appel of uitgeholde wortel verstoppen.
Maar vooralsnog doet hij het nog heel goed zonder medicatie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:28

MamaMiesje schreef:
Is waar idd :j
Maar het schijnt best vies te zijn en als je een zeikerd hebt qua eten... :')
En jij geeft dan een halve of een kwart (lees:iets eenvoudiger te snijden)?

Is die vraag voor mij? Nu geef ik een halve, maar heb heel lang 3/8 gegeven, dus dat was ook gepriegel met snijden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:42

Knap die kleine capsules maken!
Ik doe het met een schaar, gaat best goed en dan in een stukje ontbijtkoek kneden, of stukje brood, en dat bij een handje dieetmix, dat gaat heel goed. Ze krijgt nu 3/8. Als we straks weer wortels in de tuin hebben doe ik het in een stukje wortel.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:06

vraagje: mijn cushie krijgt nu al bijna een jaar medicatie die ik uiteindelijk op een half per dag heb bepaald. Van meer werd hij agressief en uiteindelijk depressief. Nu begint zn zomervacht behoorlijk door te groeien, is dit een teken dat hij te weinig krijgt? Hij weegt nu 400kg en is netjes op gewicht.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:41

Vrijbuiter, merk je verder geen veranderingen?

Mijn ppid-er krijgt ook een halve (is 200 kg, maar heeft al jaren ppid). Hij krijgt ook al weer een flinke vacht. Die vacht is hier nooit meer "normaal"geworden, ondanks de medicijnen. Hij zit wel goed is zijn vel, eindelijk mooi op gewicht (was erg mager).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:55

MamaMiesje schreef:
Voor het maken van 1/8 tabletje:
Pil vermalen in daarvoor bedoeld potje (verkrijgbaar bij drogist)
Poedertje goed fijn stampen/snijden
Verdelen in 8 (ongeveer even grote) hoopjes
Onderste stukje van een rietje half open snijden, zodat je een soort 'gootje' hebt
Met kwastje zo'n 1/8e hoopje in het rietje schuiven
Poeder via rietje in lege capsule (ook los te koop bij diverse webwinkels, ik vond ze via bol.com. Tip: maat 0 is XL en maat 4 is maat S, ik gebruik maat 4)
Capsule dicht en klaar!

Ik gooi ze zo tussen de brokjes en poedertjes; gaat zonder moeite naar binnen

[ [url=m/isru6C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0FbZBF.jpg]Afbeelding[/url] ]

De poown ziet er momenteel toppie uit <3

[ [url=m/IgndPE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qit7sn.jpg]Afbeelding[/url] ]

+:)+ Echte apothekerskunsten ! :D

Ik geef het ook opgelost in een spuit in de mond.
Al een jaar of 3 krijgt ze 1 1/2 tablet. Daarvoor een paar jaar op 1 tablet gestaan. En ik denk dat het binnenkort 2 pillen wordt....
Ik zie het bij haar aan haar vacht. Als de zomervacht weer wat langer blijft en de wintervacht wat van die mammoetharen krijgt, is het tijd voor meer. Helaas voor mijn portemonnee :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:34

Jezus al die middeltjes om die pilletjes erin te krijgen :') die van mij eet t gewoon zo uit m'n hand :')

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:15

Mijne vindt het ook vies in een appel. Ik vermoed dat de smaak er in trekt. Maar door de muesli geen probleem. Ze krijgt een halve pil, die ik ook weer in twee helftjes door het voer doe. Denk niet dat ze z’n halve pil echt zou opeten. Wat een handige oplossing met die capsules! Echt knap gevonden!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:35

In een appel ging bij ons 3 dagen goed. Sindsdien pak ik een uiteinde van brood, daar haal ik een stuk van het zachte brood uit en daar vouw ik het in. Pakt het nog altijd netjes aan.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:46

Luca03 schreef:
Jezus al die middeltjes om die pilletjes erin te krijgen :') die van mij eet t gewoon zo uit m'n hand :')

Ik gooi t door t voer en wacht tot ze t op heeft. Soms laat ze een laatste hapje in de emmer, meestal dan met pilletje uiteraard. Dan idd ff in de hand en hop zo naar binnen

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:13

tine10 schreef:
Vrijbuiter, merk je verder geen veranderingen?

Nee, ik merk verder niks! Hij is sinds jaren goed op gewicht en kijkt vrolijk uit zn oogjes!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:31

Hoi allemaal.

Ik had al eerder een bericht geplaatst dat mijn haflinger van 22 jaar PPID heeft. Zijn waarde op dit moment is 92,4. Nu hoor ik van de ene kant, begin met 1/8 en dan langzaam verhogen maar van andere hoor ik juist om er uberhaupt niet aan te beginnen ivm de mogelijke heftige bijwerkingen.

Naast dat hij lastiger door zijn wintervacht heen komt heeft hij geen enkele soorten klachten en is hij de altijd vrolijke pony die hij altijd al is geweest.

Wat raden jullie aan? Omdat ik van zoveel kanten zulke verschillende dingen hoor zie ik door de bomen het bos niet meer.