[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:07

Life horse wat een schrik, hopelijk slaan de meds snel aan.

scheren bij de hals en zijstrook van de buik en lies is meestal al voldoende als ze heel erg zweten, en geen dekens gerommel. (die van mij gaan altijd helemaal bloot)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:49

Ja het zweten gaat minder worden.
Maar hebben ze een dikke wintervacht en is het bv 15 graden dan staan ook gezonde paarden te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:42

Mijn merrie gaat erg goed nu na een maand. Ze zweet niet maar wel hangbuik en had last van haar voeten. Ook was ze down en vond niks meer interessant en een slag in haar vacht. Nu staat ze te roepen als ze iemand hoort en is weer helderder in haar oogjes. Ze krijgt nog steeds een kwart omdat ze ook slecht begon te eten. Het is elke dag bekijken wat ik met haar kan doen. De ene dag is beter dan de andere. Ook lijkt het dat haar hoeven minder snel groeien. Iemand die daar iets over weet?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 02:08

Mosh schreef:
@ Jessix, was geen reactie op jou hoor ;)

Tijdens het opbouwen heb ik wel degelijk een stap terug gedaan. En we zijn er nog niet, dus ik train ook nog niet zoals voor de Pascend. Als dat niet meer komt dan is het oké. Ik heb nog 2 andere paarden te rijden en Chico hoeft zich niet meer te bewijzen. Als hij niet wil dan zal ik de laatste zijn die hem dwingt. Ben namelijk nogal een softie qua rijden. Zal eerder te voorzichtig zijn dan doorjekkeren..

Maargoed, ben gisteren met hem naar het Amsterdamse Bos geweest en dat vond hij helemaal geweldig. In de bloei van zijn leven...Hij ging nog dribbelend naar de trailer. Moet ik hem dat dan ook maar afnemen? ;)

@ lifeforce, jeetje wat een extreem verhaal zeg! Ik hoop dat je maatje opknapt! Hoe oud is hij? Heftig dat er dan plotseling zoiets opspeelt dat de situatie helemaal anders maakt..

20.. is hij.. ik hoop ook dat het goedkomt ! :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 02:17

Update dag 1 medicatie,

Hij at wat slomer oogde ook sloomer, maar gelukkig at en dronk hij.. :) hij kon koorts krijgen van de antibiotica en zich niet lekker voelen, (snap ik!!)
Heb inmiddels voor mezelf alles op een rij gezet en als het na 4 dagen nog niet goed is te overleggen wat met verdere medicatie de kans is dat hij er goed uitkomt.. als hij veel pijn heeft dan laat ik hem hoe moeilijk het ook is gaan...
En ik weet ook dat als ik morgen er (bij wijze van spreken kom) dat als het ineens erger is .. het morgen al gebeurt kan zijn..

Heeft iemand tips om hier mee om te gaan?
Om je eigenlijks voor te bereiden op het ergste?
Ik weet dat het dom klinkt maar ik heb zon raar voorgevoel... :( vanacht amper geslapen..

Voor diegene die denkt oei.. beetje dramatisch dit, ik spreek vanuit gevoel.. alleen is dat allemaal een beetje over de top door de hormonen omdat ik pas geleden bevallen ben..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:52

Mijn paard blijkt toch geen Cushing te hebben maar IR, dus ben gestopt met de medicatie.
Ik heb nog 4strips prascend en 3 strips pergolide over, deze zijn over te nemen voor 60 euro ex verz kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:20

Fijn dat je paard toch geen cushing blijkt te hebben Darwin!
Toch nog een vraagje, hoe komt het dan dat hij zo goed op de medicijnen reageerde? En hoe ben je er achter gekomen dat hij toch geen cushing maar wel IR heeft?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:29

Ze hebben hem getest omdat hij hartstikke hoefbevangen was en daar kwam IR uit.
Heb hem werom ook op Cushing laten testen en daar zat hij net als vorig jaar onder de waarden.
De medicijnen zijn onder voorbehoud verkocht.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:22

Lifehorse, ze hebben ook naar zijn hart geluisterd ga ik vanuit?

Mijne had in zijn cushingtijd ook is 4 dikke benen gehad en een dikke koker maar nooit tegelijk.
Die van mij leek er geen last van te hebben overigens, voor zover je dat beoordelen kan hè?
Ik kon het meestal aardig wegstappen en afspuiten.
Bij de koker bleef het vocht langer aanwezig.

Ze zijn wel echt veel vatbaarder, de cushingpaardjes.

Hoe gaat het hier verder? Ik lees Nog altijd mee!

Helaas heb ik na mijn pony mijn hond ook in moeten laten slapen.
Wat een vreselijk gemis. Wat een stilte in huis... ;(
Hij bleek een uitgezaaide milttumor te hebben... Zo zo jammer. Gelukkig heeft hij altijd een topconditie gehad en werd hij plots ziek. Hij heeft dus, net als mijn pony, niet lang hoeven lijden.

Ik heb gelukkig wel wat afleiding want ben inmiddels 33 weken zwanger.
Maar wat had ik ons baby'tje graag kennis laten maken met mijn eerste grote liefdes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:30

Aww ten eerst gecondoleerd met alweer zon groot verlies

En; *\%/* Gefeliciteerd!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:38

Dank OJJ.

Ja zo dubbel! Zei eerst al, ik wil nooit met dieren! Ik ben niet geschikt, kan het verdriet zo moeilijk loslaten!
Maar uiteindelijk ben ik zo enorm gek op ze! Dus er zal vast wel weer is wat komen.
Eerst maar kindje krijgen ;-)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:35

Imj gefeliciteerd! Wat leuk. Ik kan me voorstellen dat je je baby graag je dieren had laten zien.

Gecondoleerd met je verlies. Ik herken je verhaal. Ik heb daar ook ontzettende moeite mee. Vreselijk.

Mijn merrie gaat op en neer. Eet ontzettend slecht haar hooi. Haar oude muesli eet ze wel. De balancer eet ze niet.
Om gek van te worden.
Regelmatig contact met de dierenarts. en vanochtend nog de tanden laten nakijken. De goede man was in de buurt. Zo'n fijne man. Je meld je en hij komt.
Nu luzerne gehaald. Die mix ik met haar muesli.
Speedibite eet ze ook amper.
Vanavond nog ff heen om pil te geven en te kijken hoe het gaat. Gelukkig staat ze op vijf minuten fietsen van huis.

ZE bezorgt me momenteel grijze haren. Vreselijk.
Maar goed pluk de dag en we zien morgen wel weer hoe het gaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:28

Wie is er bekend met uiterlijke symptomen?
Wil graag weten of deze 2 cushing hebben.

Astra, Haflinger 20 jaar (geboren mei 1994)
uiterlijk:
Afbeelding
oogje:
Afbeelding

Mylord, fjord +35 Jaar oud (meer foto's omdat hij echt oud is)
Ondanks dat ik zijn manen in een mooie boog wil, lukt dat niet omdat ze steeds naar links gaan hangen zodra ze een handbreedte lang zijn.
Hij heeft ook een meer ingevallen gezichtje en een doorgezakte rug (niet heel fel, maar je ziet het wel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:28

Ohja 2 maanden terug is bloed getrokken geweest bij de haflinger, enige wat de DA vond was bloedarmoede.
Had hij in 2012 en 2007 ook last van. In de uitslag van 2013 stonden er sterretjes maar waren de waarde nog niet laag genoeg om van bloedarmoede te spreken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:05

Even bloed laten nemen van beide en de acth waarde laten bepalen...dan weet je 't zeker. Ik persoonlijk vind ze er niet '' cushie '' uitzien en jeeminee, wat ziet die van 35+ er nog schitterend uit ! _/-\o_ Zo ééntje wil ik ook in mijn stal, sterke bink ! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:09

nuja zolang de vacht niet krult zit het wel goed denk ik? Wordt elk jaar bloed afgenomen 2x per jaar en bij Astra dus al 3x omdat ik dat aanraadde omdat hij wat futloos was. (bloedarmoede dus)
Vind alleen de huid boven de ogen wat dik. (bij beide paarden)

Fjord zit idd nog energie in. Mag niet vmet astra weg of hij rent al roepend door de wei.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:14

MaricoGraphy schreef:
nuja zolang de vacht niet krult zit het wel goed denk ik? Wordt elk jaar bloed afgenomen 2x per jaar en bij Astra dus al 3x omdat ik dat aanraadde omdat hij wat futloos was. (bloedarmoede dus)
Vind alleen de huid boven de ogen wat dik. (bij beide paarden)

Fjord zit idd nog energie in. Mag niet vmet astra weg of hij rent al roepend door de wei.

De acth wordt niet bepaald bij een standaard bloedonderzoek ;) Dat moet je speciaal vragen aan de DA, zijn ook speciale buisjes. Ze zitten allebei ook goed ( beetje te goed :D ) in hun vel, vandaar kunnen die vetophopingen boven de ogen ook komen.
Moet altijd weer die foto's van die fjord kijken...die knaap wordt zeker 50 jaar als ie zo verder gaat :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:16

IMJ schreef:
Ik heb gelukkig wel wat afleiding want ben inmiddels 33 weken zwanger.
Maar wat had ik ons baby'tje graag kennis laten maken met mijn eerste grote liefdes!

Gefeliciteerd IMJ ! *\o/*

Veel sterkte ook met het verlies van je hond nu...ze zijn altijd te jong om af te geven |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:38

@ IMJ, leuk om weer eens wat van je te lezen hier! Van harte met je zwangerschap. Fijn dat je leven weer een positieve wending krijgt, want zo'n groot verlies hakt er behoorlijk in.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:17

Dank meiden!
Elke dag passeren alle emoties de revue wel een keer.
Zo idioot, het ene moment zijn we zo gelukkig met de komst van onze dochter straks, en aan de andere kant is de stilte zonder onze grote vriendjes vreselijk overheersend.
Maar zo is het leven hè?

Wat ben in dankbaar dat ze in mijn leven geweest zijn!

Gelukkig ben ik de laatste tijd geen nare berichten van jullie tegengekomen!

Edit: Ik zocht naar berichten van superroos..Want die had ik al even niet gezien.
Gecondoleerd meis.. Soms is het gewoon echt genoeg geweest...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:26

MaricoGraphy schreef:
Ohja 2 maanden terug is bloed getrokken geweest bij de haflinger, enige wat de DA vond was bloedarmoede.
Had hij in 2012 en 2007 ook last van. In de uitslag van 2013 stonden er sterretjes maar waren de waarde nog niet laag genoeg om van bloedarmoede te spreken.

haf zou IR kunnen zijn...rare bulten op de kont.De hals kan ik niet goed zien.Fjord is prachtig voor zijn leeftijd!
Ik zie bij beiden niet echt cushing.

Sterkte IMJ!Hoe verdriet en geluk elkaar zo kunnen kruisen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:31

:(:)
MiniMe is er nog, maar lekker gaat het niet met haar. Blijft ontsteking na ontsteking krijgen, of het nou hb is, oedeem, wondjes met helder wondvocht, etc. etc. het blijft aankloten met haar. Ik heb voor mijzelf wel besloten, dat als ze echt niet meer op de wei zou kunnen en gedoemd zou zijn om de rest van haar leven op een zandpaddockje te moeten doorbrengen, dat ik dan de stekker eruit trek. Aan het werk gaan zit er gewoon niet meer in, met haar slepen (best erg, halve hoef ligt er na 1 flinke wandeling zowat af) en als ze dus ook niet meer mag genieten van gezelschapspony te zijn voor mijn grote en dus niet meer op het gras zou kunnen, dat doe ik haar echt niet aan, wat heeft ze dan nog eigenlijk? Hoe jong ze ook nog is... ;(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:42

Dank Geerke. Zeker!

Oh dat snap ik ohjajoh!
Dat is mijn overweging ook altijd geweest!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:44

IMJ schreef:
Dank meiden!
Elke dag passeren alle emoties de revue wel een keer.
Zo idioot, het ene moment zijn we zo gelukkig met de komst van onze dochter straks, en aan de andere kant is de stilte zonder onze grote vriendjes vreselijk overheersend.
Maar zo is het leven hè?

Wat ben in dankbaar dat ze in mijn leven geweest zijn!

Gelukkig ben ik de laatste tijd geen nare berichten van jullie tegengekomen!

Edit: Ik zocht naar berichten van superroos..Want die had ik al even niet gezien.
Gecondoleerd meis.. Soms is het gewoon echt genoeg geweest...

Nou helaas heb ik in september afscheid moeten nemen van mijn grote liefde na meer dan 20 jaar... Dus ook hier groot verdriet. Twee paarden verliezen in nog geen jaar tijd hakt er wel in, dus ik weet wel hoe je je voelt.

Ik troost me met de gedachte dat hij een heerlijk leven heeft gehad, 30 jaar is geworden en een rustige overgang heeft gekregen naar de eeuwige groene weide, zo met zijn hoofdje op mijn schoot. Maar het is maar een schrale troost en het gemis is enorm.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:50

Och jij ook gecondoleerd!
Wat een gemis hè?
Sterke! Het hakt er zeker in!