[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:17

Woei, ik heb het idee dat shetlief wat minder is gaan jeuken!! Het helpt dat het een stuk minder warm is, er minder vliegen zijn, en misschien ook vanwege haar burka. Vandaag even gewassen met betadine shampoo en de plekken ingesmeerd met Derfen. Ben wel blij dat het beter lijkt te gaan!! Ze heeft ook paddock arrest en mag niet meer op het gras. Of nou ja, ik ben dan weer zo'n softie dat ze toch even 10 minuutjes wat strookjes langs de kanten mag happen :o Ze is niet zo blij met het in de paddock staan de hele dag in dr up :o En dat vind ik dan ook weer sielug :o

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:29

Ik heb deze besteld, hoeft ie niet een heel masker om zijn gezicht.
Misschien helpt het.

Afbeelding

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:40

Waar heb je die besteld en hoe zit hij bevestigd?
Is ook wel iets voor die van mij want haar masker hangt iedere morgen los.

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:43

Heb hem net besteld dus nog geen idee, bij medhorses.nl.
Zie een bandje onder de kin lopen dus denk dat ie zo vast zit. Kost 8,50 dus daar laat ik het niet voor haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:42

Ze moeten wel een halster om Maik. Hier wil dat iig niet, want dat werkt ie af of hij blijft op zijn manier ergens achter hangen :D
Is het Rambo masker niet iets voor jou??

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:50

Is dat een andere dan die bij de rsih hoort Mindim?

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:37

Hier nog steeds super tevreden!
De combinatie van een vliegenmasker, de vliegendeken héél vroeg op (en op houden!),
staart & manen af en toe wassen met tea-tree shampoo en verder niet teveel smeren
(alleen CM en baby-olie tegen droogheid) is blijkbaar de sleutel om Zorro jeukvrij te houden _/-\o_
In het begin miste hij een pluk manen halverwege door de deken, maar dit groeit al mooi weer aan.
Paard blij, ik blij!

Maar hebben jullie enig idee wanneer de deken weer af mag? Of ben ik nou héél voorbarig? :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:02

Bij mij ga ik van eczeemdeken meestal gelijk over naar regendeken met hals. En dat is bij 10 graden ongeveer. De knutten zijn pas weg als t gaat vriezen.

Mijn paard heeft masker ivm zn ogen voor de gewone vliegen. Wanneer kan die af?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:33

Eczeemdeken / regendeken met hals / lichte winterdeken met hals / zware winterdeken met hals
/ eczeemdeken.

Die van mij staat dus een heel jaar rond eigenlijk met hals op.

Iemand nog een idee voor een regendeken met hals maat 155/160?

Smeren heb ik dit jaar ook nog maar 2/3 x gedaan. Met alleen deken gaat het eigenlijk wel prima.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:17

Er is mij aangeboden een arabiertje over te kopen, heel schappelijk geprijst. 1 nadeel: Zomereczeem..

Nu vroeg ik mij af,, ik kom dagelijks wel bij de paarden (zet mijn paarden altijd rond de middag buiten en in de avond terug op de paddock met schuilstal), zou dit doenbaar zijn? Ik heb hier nog een eczeempaardjes staan die ik verzorg, dus daar ben ik wel wat mee bekend.

Hoe reageren paarden doorgaans alleen op het gebruik van een deken?

Als een paard op 3 jaar zomerexczeem heeft, wil dat dan zeggen dat dit elk jaar alleen maar verergerd?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:01

hallo kelly,
de jaren hiervoor heeft mij Ze geen deken opgehad en hielp preventief smeren bij haar.
dit jaar heeft ze alleen maar de deken op wegens dazen en ander vliegend grut (verhuisd naar een weiland met veel eikenbomen aan 1 kant en niet zo open als haar eerdere weiland) nu smeer ik alleen uierzalf op haar uier en op de maantop als extra.

is de arabier een echte eczemer of heeft hij te rijk voer gehad waardoor hij schuurt?

pony heeft het sinds ze 2 is en heb eigenlijk het idee dat het elk jaar wat minder word, vooral nu ik het voeren allemaal zelf in de hand heb en geen boer heb rondlopen die ze extra kuil gaat voeren.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:39

Om eerlijk te zijn, daar heb ik tot nu toe nog geen zicht op.. Ik heb de indruk dat de verkopers niet goed op de hoogte zijn van zomereczeem en schuren etc.. Dat zal dus af te wachten zijn..

Morgen ga ik kijken en dan zal ik mogelijks meer informatie hieromtrent hebben.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:50

_KaWi_ schreef:
Ik heb ook weer een vraagje , misschien weet iemand iets.
Die van mij heeft sinds 1,5 week wondjes aan zijn oren die steeds groter worden. Ik mag er niet aankomen en halster of hoofdstel omdoen lukt haast niet meer.
Zijn er andere altenatieve als een heel masker om zijn oren te beschermen, bijvoorbeeld zo'n vliegenkapje om de oren, om blijft dat niet zitten?
Ik vind zo'n heel masker niet zo'n fijn idee, als het gaat verschuiven en het komt voor zijn ogen ben ik bang dat ie in paniek raakt, zo'n heel vliegenmasker vind ik ook weer rot omdat ik dat met regen niet op wil laten.

Iemand een idee?

Ik heb zo'n hoofdkap https://www.google.nl/search?q=imperial ... B237%3B325
van Imperial Riding, het gaas voor de ogen heb ik eraf gehaald en ik had nog zonder neusflap. Deze blijft erg goed zitten, heb ook iets vergelijkbaars gehad zoals hierboven maar dat zat na 5 minuten al achter de oren of naast dr hoofd...
En met deze om blijvne de oren van de RSIH ook beter zitten 8-)
Paardlief schuurde ook dr oren open, ik smeerde daar derfen op en dan de kap op. Nu is het gewoon de kap meteen om en nooit meer wondjes of plekjes gehad. Je moet wel af en toe even de kap binnenste buiten keren en de haren en zand eruit halen, blijft een beetje in de puntjes zitten.

Ik heb dit jaar trouwens veel minder gesmeerd met derfen dan voorgaande jaren, jullie ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:15

vliegenfrontjes liggen hier binnen no time af naar mijn ervaring.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:18

Zijn inderdaad irritante dingen. En volgens mij voor de paarden net zo lastig als de vliegen zelf.

Hier voor het eerst sinds jaren dat mijn ZE zonder deken of iets de zomer door komt. Heel af en toe jeukt ie zich en dan gelijk in spuiten en dan weer dagen c.q weken rust.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:21

Mijne loopt al de hele zomer met zo'n vliegenfrontje. heb m een keer moeten zoeken in de wei en verder zit hij keurig aan het halster. Ga het gewoon proberen, gaat me meer om de oren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:33

Hier blijft de jeuk nog steeds heel erg goed onder controlle met SW-ITCH. Met het hele warme weer heb ik hem elke zoveel dagen even de manen gewassen. In het begin sprayde ik 1 of twee keer per dag. Nu ongeveer elke 2~3 dagen. Ben daarnaast begonnen met een PUUR drainage kuur.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:44

ja precies, maar dan heb je wel een halster erbij om. Zonder halster is het een crime om ze om te houden, een keer aan de benen schuren en ze zijn ze kwijt!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:13

Even in mijn eczeem spullen gezocht en nog een kap gevonden waarvan ik dacht dat ie te klein was.
Gaas weg geknipt en voilá;

Afbeelding
Vind het wel een beetje zielig hoor maarja is niet anders :(

Mooie manen heeft ie wel nog voor een eczemer :D
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:00

Wauw mooie manen heeft die haf inderdaad nog zeg, als eczemer! Wauw! De manen van mijn Fries zijn lang niet zolang en mooi meer.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:36

Bij mijn fries gaat het nog steeds erg goed onder de RSIH :j Alleen bij de schoft mist er een klein beetje door het deken zelf, daarom komt ze komende winter niet onder de dekens te staan zodat ze niet het gehele jaar door een deken op heeft.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:13

Hier is het een rampzomer, het wordt elk jaar erger en erger :-(
ze heeft nog 20 haren vooraan hangen, de rest kapot geschuurd, gelukkig houdt het Rambo deken het voorlopig vol...er komen wel kleine scheuren in thv de manenkam.
Ze staat op ruwe spelt met vitaminen en een haast kale wei. Het schuren is wel wat minder maar toch.
@ kellykeuhh, als ik jou was zou ik passen, ik zou nooit een eczemer kopen. Deze wist ik niet vooraf, als ik al dat geld optel word ik draaierig vrees ik...elke paal in de wei staat scheef, onze poort heeft de vorm van een banaan :+ en dan de produkten, dekens, noem maar op...probeersels en tijd. :(

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:24

Nou ik ben weer terug van vakantie. Vanavond naar stal om te zien hoe meneer erbij staat. Mijn bijrijder heeft het goed bijgehouden en volgens haar had hij weinig last, dus ik ga er vanuit dat het wel goed zit. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:17

hier gaat het ook niet denderend.
Is wel de eerste zomer dat hij in deze groep staat, zijn al 2 dekens gesneuveld dus dat helpt ook niet mee want wegens drukte kan ik ze steeds niet binnen korte tijd repareren en staat hij dus vaak even met blote kont (alleen halsdeken) en dus schuurt hij zijn staart.
Aan de andere kant, zijn manen zijn ook niet zo goed als vorig jaar, dus hij heeft waasrschijnlijk sowieso meer jeuk dan toen.

Wassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:23

Hallo, ik ben helaas al jaren een stille meelezer, eerst voor m'n fries met ZE en de laatste twee jaar voor m'n new forest met jeuk. Volgens de da ook ZE, maar hij jeukt in de winter ook, dus dat lijkt me stug?! Ook al vanalles gedaan en heel veel goeie tips uit dit forum gehaald, maar niks helpt echt afdoende. Nu wil ik een nieuwe deken kopen, een RSIH ipv de pagony. Zijn er hier mensen met ervaring met de RSIH Vamoose? Werkt die beter dan de gewone RSIH of maakt het niet veel uit? En heeft deze ook van die oorgaten? Over de maat vd RSIH heb ik al veel gelezen, maar ik ben het weer even kwijt, vielen ze nou een maat kleiner of was dat alleen als je een paard met een brede borst hebt? Anders zoek ik het wel even terug, alvast bedankt iig!