Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:ach het hangt er wel vanaf waar die paarden heen gaaan. Als er geen sprake is van contact en die paarden komen op een weitje buiten te staan zonder andere paarden, dan is er niet aan de hand. Dus ik zou willen weten waar ze heen gaan.. Als die paarden gedurende een periode in quarantaine gaan en daarna een noseswab wordt gedaan is er ook niet aan de hand. Kortom: eerst zien, dan oordelen.
fleurbartels schreef:Evelijn schreef:Maar paarden weghalen is toch niet erg (zolang ze niet terug komen) nieuwe paarden erbij is het risico.
jawel want die verspreiden de ziekte dus, aangezien het toen al op het bedrijf aanwezig was.
PhiaBink schreef:Mensen die hun paarden weghalen op een stal waar Rhino heerst, ben je liever kwijt dan rijk! Wat een stel idioten en een mentaliteit. Nu maar hopen dat ze niks mee hebben genomen naar een andere stal. En dan....waarom haalt een stal paarden binnen die op een Rhino besmet bedrijf heeft gestaan?? Lekker snugger!?!
PhiaBink schreef:Anya schreef:ach het hangt er wel vanaf waar die paarden heen gaaan. Als er geen sprake is van contact en die paarden komen op een weitje buiten te staan zonder andere paarden, dan is er niet aan de hand. Dus ik zou willen weten waar ze heen gaan.. Als die paarden gedurende een periode in quarantaine gaan en daarna een noseswab wordt gedaan is er ook niet aan de hand. Kortom: eerst zien, dan oordelen.
Dus jij zou paarden binnen halen die van een Rhino besmetbedrijf komt??????
Liever jij dan ik!
slokkie schreef:Waar ik geen antwoord (heb gegoegeld) op kan vinden is of alleen zieke paarden het virus overbrengen of ook dragers.
Iemand?
khalid schreef:deze week weer dood veulen geboren ( waarscheinlijk door dit rhino virus ) in brabant.
De merrie is namelijk van 'n vriend van mij, en hij belde mij op dat het veulen dood geboren is.
Het is dus nog niet voorbij.
Lovely schreef:slokkie schreef:Waar ik geen antwoord (heb gegoegeld) op kan vinden is of alleen zieke paarden het virus overbrengen of ook dragers.
Iemand?
Het wordt niet door iedereen geloofd, maar dragers brengen het virus ook over. Vaak doordat het virus aan kracht heeft gewonnen, maar het dragende paard nog niet ziek is geworden. De crux zit dan vooral bij de verlaagde weerstand bij het paard dat het oppikt. Zo kun je dus een ziek paard krijgen terwijl nooit iemand een snottebel heeft gezien in de weken ervoor.
Martina67 schreef:Speciaal voor degene die geen linkjes willen klikken hier de informatie van dierenkliniek lemmer:
(...)
Samenvattend kunnen we zeggen dat:
1. Rhinopneumonie vaak dragerschap geeft. Dit heeft tot gevolg dat het doormaken van de infectie vaak een opflikkering is van een oude infectie. Nieuwe infecties, van paarden die geen of weinig weerstand hebben, worden veroorzaakt doordat ze besmet worden door stalgenoten die drager zijn.
2. Het virus is niet erg besmettelijk; in die zin dat er een vrij nauw contact moet zijn met het paard dat het virus bij zich draagt.
3. Ook een paard dat afweerstoffen heeft kan de ziekte door maken als de infectiedruk hoger is dan de weestand die hij/zij heeft.
Het klassieke verhaal van een stal met Rhinopeumonie is dan ook: Bij de introductie op een stal van meerdere dieren die geen weerstand hebben (vaak jaarlingen) worden deze besmet met het virus door dragers. Op het ogenblik dat deze dieren de ziekte doormaken stijgt de infectiedruk op stal. Doordat er erg veel virus op stal is gaan ook die paarden die wel afweerstoffen hebben, toch weer de ziekte doormaken, waardoor er nog meer virus in de omgeving komt. Deze nog hogere infectiedruk kan ook dieren met een vrij hoge weerstand besmetten. In tegenstelling tot wat vaak gevreesd wordt raast een infectie niet door een streek, maar door een stal. Uit bovenstaande mag ook duidelijk zijn dat dieren die erg veel schade van een infectie kunnen oplopen (drachtige merries) apart gehuisvest worden in kleine groepen en zeker niet samen met jonge dieren, die bij het doormaken van de ziekte de infectiedruk enorm kunnen opvoeren.
Twee typen EHV-virus
Er zijn twee typen virus: het EHV-1 en het EHV-4. Er is een heleboel discussie of de verschillende typen verschillende ziektebeelden geven. Uitbraken op een bedrijf zijn tot nu toe vrijwel volledig veroorzaakt door EHV1. Meestal verloopt de infectie als volgt:
1. Na een incubatie tijd van 5-12 dagen, zijn de paarden ziek, hebben loopogen, neusuitvloeiing en afhankelijk van de heftigheid van de infectie van een beetje verhoging tot stevige koorts. Vaker is een infectie zo mild dat hij nauwelijks opvalt. Naarmate de infectie heftiger plaatsvindt, is de kans op zo'n complicatie groter.
2. De infectie van de baarmoeder, die optreedt gedurende het doormaken van de ziekte, zorgt ervoor dat meestal na enige maanden een abortus optreedt.
3. Niet vaak voorkomend, maar zeer gevreesd, is de neurologische vorm. Door aantasting van het ruggenmerg kunnen paarden verlamd raken (ataxie). De aantasting kan van een klein beetje, tot zeer heftig zijn (door achterbenen zaken, en niet meer kunnen mesten).
4. Een enkele keer, maar door ons toch al enige malen gezien, is de oog vorm. Doordat de infectie in de oogbol gaat zitten ontstaan er witte vlekken op de oogbol (in het hoornvlies). Als deze aandoening niet goed behandeld wordt, kan er een blijvende beschadiging van het oog ontstaan.
5. Keelvorm, deze aandoening zouden we hebben kunnen noemen onder A, maar hij geeft toch een wat apart beeld. De infectie handhaaft zich hierbij in de keel. Er ontstaat niet zozeer neusuitvloeiing, maar vooral hoesten en soms een wat snurkend geluid bij inspanning. Het buigen van het hoofd geeft bij deze paarden veel problemen.
(..)
khalid schreef:deze week weer dood veulen geboren ( waarscheinlijk door dit rhino virus ) in brabant.
De merrie is namelijk van 'n vriend van mij, en hij belde mij op dat het veulen dood geboren is.
besita schreef:khalid schreef:deze week weer dood veulen geboren ( waarscheinlijk door dit rhino virus ) in brabant.
nou er worden genoeg dode veulens geboren waarvan de oorzaak GEEN rhino is ..dit hoort helaas bij fokken![]()
voor je zoiets ga schreeuwen of eerst laten onderzoeken of Zwijgen
Anya schreef:PhiaBink schreef:
Dus jij zou paarden binnen halen die van een Rhino besmetbedrijf komt??????
Liever jij dan ik!
Sterker nog ik weet zeker dat jij ze binnen laat en zonder het te weten dragers binnen laat. Want ca 30% van de paarden is drager van één van beide strings. En als er geen actieve rhino-besmetting is, nemen pensionstallen weer paarden aan en het gros van de paarden kan maar zo besmet zijn. Maar dat zie je dan niet aan de buitenkant. Zoals je ook niet aan de buitenkant ziet dat statistisch gezien 30% van de paarden die jij NU op stal hebt staan drager is en dus een potentieel risico levert op ziek worden
Pia: het zou zo ontzettend handig zijn als je eens ging lezen hoe dit virus echt werkt i.p.v. dat je iedere keer maar weer wat roept.
Anya schreef:Je leest nog steeds niet Pia.![]()
![]()
![]()
Maar ik vermoed dat je dat ook nooit gaat doen.
Even kijken.. je hebt twee paarden en tenminste af en toe 1 veulen. Grote kans dat 1 van jouw paarden drager is