Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nikysa90 schreef:ja heel herkenbaar. Zwiepen met staart, geremd lopen. rug vastzetten. En extra: verkeerde galop aanspringen, als ik maar naar buik wijs dan trappen. Slecht achterwaarts kunnen...Maar is lastig, want dit soort klachten kunnen ook met bijvoorbeeld een vastzittend of ontstoken SI en/of facetgewricht te maken hebben. Dus ik snap je gedachte voor een osteopaat. Je zou kunnen kijken of ze de klachten ook laat zien aan de longe, dus onbelast en dan ook niet bijzetten.
marijkiiii schreef:nikysa90 schreef:ja heel herkenbaar. Zwiepen met staart, geremd lopen. rug vastzetten. En extra: verkeerde galop aanspringen, als ik maar naar buik wijs dan trappen. Slecht achterwaarts kunnen...Maar is lastig, want dit soort klachten kunnen ook met bijvoorbeeld een vastzittend of ontstoken SI en/of facetgewricht te maken hebben. Dus ik snap je gedachte voor een osteopaat. Je zou kunnen kijken of ze de klachten ook laat zien aan de longe, dus onbelast en dan ook niet bijzetten.
Oke, mijn gevoel gaat ook eigenlijk naar de maag uit, maar wil graag andere dingen ook uitsluiten.
Daarom gaan we nu een week ulcergold proberen, juist ook om zsm hopelijk de pijn te kunnen verminderen als het wel de maag is.
@ Leticia: Enige nadeel hiervan is dat je wel de balans in de maag aan het verstoren bent.
Tegelijk geven kan volgens mij altijd.
Tijdelijk ulcergold geven heeft alleen zin als je echt kleine zweren hebt denk ik. Meestal raden ze wel aan om een complete kuur te doen.
marijkiiii schreef:nikysa90 schreef:ja heel herkenbaar. Zwiepen met staart, geremd lopen. rug vastzetten. En extra: verkeerde galop aanspringen, als ik maar naar buik wijs dan trappen. Slecht achterwaarts kunnen...Maar is lastig, want dit soort klachten kunnen ook met bijvoorbeeld een vastzittend of ontstoken SI en/of facetgewricht te maken hebben. Dus ik snap je gedachte voor een osteopaat. Je zou kunnen kijken of ze de klachten ook laat zien aan de longe, dus onbelast en dan ook niet bijzetten.
Oke, mijn gevoel gaat ook eigenlijk naar de maag uit, maar wil graag andere dingen ook uitsluiten.
Daarom gaan we nu een week ulcergold proberen, juist ook om zsm hopelijk de pijn te kunnen verminderen als het wel de maag is.
@ Leticia: Enige nadeel hiervan is dat je wel de balans in de maag aan het verstoren bent.
Tegelijk geven kan volgens mij altijd.
Tijdelijk ulcergold geven heeft alleen zin als je echt kleine zweren hebt denk ik. Meestal raden ze wel aan om een complete kuur te doen.
xLeticia schreef:Ik ben nieuw in dit topic en heb mijn best gedaan, maar ik kan ook in dit topic door alle hoge bomen het bos niet meer zien qua behandelingen.
Misschien kan iemand bij toch adviseren op basis van mijn verhaal:
Ik heb een jaarling, die met 7,5 maand, 2 weken na afspenen op de kliniek kwam met hoge koorts en duidelijk ziektebeeld: loom, tranende ogen, heel erg ingevallen met een bolle buik.
Ze had wormen gehad, maar dat hebben alle jonkies. Daar is ze vlak voordat ze op de kliniek kwam nog voor behandeld.
Op de kliniek zijn enkele maagzweren ontdekt op de scopie, maar deze waren niet heel ernstig.
Ze heeft 4 dagen op de kliniek gestaan ter observatie en medicatie. Snelle duidelijke verandering bij ophalen was: Minder loom, traanogen gelijk weg.
Van de kliniek naar de opfok gebracht welke 2 dagen daarna in lockdown ging: ik mocht niet meer langs komen.
Af en toe foto’s en filmpjes gezien waarop ze wel dikker was geworden, maar nog steeds een erg vale vacht en toch weer lomig, traanogen en neusuitvloeiing.
Toch maar naar ‘huis’ gehaald. Stalhouder heeft haar ivm de syptomen en opfok voor de zekerheid een week aan antibiotica gezet met oog op evt droes.
Een week verder: wat alerter, minder heftige traanogen en neusuitvloeing, maar wel nog steeds aanwezig.
Ik vind overigens ook dat ze een soort rare ‘plakaat’ onder haar buik lijkt te hebben. Of dat het gespannen spieren zijn? Zou ook kunnen.
Mijn onderbuikgevoel zegt maagzweer. Maar ik vind het wel wat voor zo’n jonkie om nu wéér (naar de kliniek) te reizen, daar te laten vasten, een scopie doen en weer terug te reizen. Die stress lijkt me ook zeker niet bevordelijk voor maagzweren.
Ik twijfel om ulcergold/astrogard te geven.
Maar wat kan de kanttekening zijn stel dat ze geen maagzweer heeft?
Anders zat ik te denken aan Phytonics Gastri comb. Op basis van onderstaand artikel:
https://www.phytonicsmed.com/blog/maagz ... -laarakker
Of heel even ulcergold/gastricomp geven en vrij snel overstappen?
Of tegelijkertijd geven?
Wat zouden jullie doen?
Ninx schreef:xLeticia schreef:Ik ben nieuw in dit topic en heb mijn best gedaan, maar ik kan ook in dit topic door alle hoge bomen het bos niet meer zien qua behandelingen.
Misschien kan iemand bij toch adviseren op basis van mijn verhaal:
Ik heb een jaarling, die met 7,5 maand, 2 weken na afspenen op de kliniek kwam met hoge koorts en duidelijk ziektebeeld: loom, tranende ogen, heel erg ingevallen met een bolle buik.
Ze had wormen gehad, maar dat hebben alle jonkies. Daar is ze vlak voordat ze op de kliniek kwam nog voor behandeld.
Op de kliniek zijn enkele maagzweren ontdekt op de scopie, maar deze waren niet heel ernstig.
Ze heeft 4 dagen op de kliniek gestaan ter observatie en medicatie. Snelle duidelijke verandering bij ophalen was: Minder loom, traanogen gelijk weg.
Van de kliniek naar de opfok gebracht welke 2 dagen daarna in lockdown ging: ik mocht niet meer langs komen.
Af en toe foto’s en filmpjes gezien waarop ze wel dikker was geworden, maar nog steeds een erg vale vacht en toch weer lomig, traanogen en neusuitvloeiing.
Toch maar naar ‘huis’ gehaald. Stalhouder heeft haar ivm de syptomen en opfok voor de zekerheid een week aan antibiotica gezet met oog op evt droes.
Een week verder: wat alerter, minder heftige traanogen en neusuitvloeing, maar wel nog steeds aanwezig.
Ik vind overigens ook dat ze een soort rare ‘plakaat’ onder haar buik lijkt te hebben. Of dat het gespannen spieren zijn? Zou ook kunnen.
Mijn onderbuikgevoel zegt maagzweer. Maar ik vind het wel wat voor zo’n jonkie om nu wéér (naar de kliniek) te reizen, daar te laten vasten, een scopie doen en weer terug te reizen. Die stress lijkt me ook zeker niet bevordelijk voor maagzweren.
Ik twijfel om ulcergold/astrogard te geven.
Maar wat kan de kanttekening zijn stel dat ze geen maagzweer heeft?
Anders zat ik te denken aan Phytonics Gastri comb. Op basis van onderstaand artikel:
https://www.phytonicsmed.com/blog/maagz ... -laarakker
Of heel even ulcergold/gastricomp geven en vrij snel overstappen?
Of tegelijkertijd geven?
Wat zouden jullie doen?
Even mbt de mogelijke oorzaak: hoe is het afspenen aangepakt?
Charmaine schreef:Ik had bij mijn merrie dezelfde symptomen. Behandeld voor maagzweer, maar bleek zand in de dikke darm te zijn. Dus als je weet dag je paard zand likt oid zou ik dat ook zeker even in het achterhoofd houden.
Amy223 schreef:Afgelopen woensdag naar Laarakker geweest en blijkbaar toch maagzweren...
Hoeveelheid schimmels in de dikke darm is verbeterd.
Heb nu gastri comp gekregen.
Pony staat inmiddels wel weer op gras, hij was gisteren zo aan het ijsberen in z'n paddock dat ik hem toch maar weer bij de anderen in gedaan heb. Want die stress lijkt me nu ook niet goed.
Ik vind hem nu weer iets minder goed.
Is er ook iets wat je kunt geven op het moment dat ze last hebben?
Eapy schreef:Amy223 schreef:Afgelopen woensdag naar Laarakker geweest en blijkbaar toch maagzweren...
Hoeveelheid schimmels in de dikke darm is verbeterd.
Heb nu gastri comp gekregen.
Pony staat inmiddels wel weer op gras, hij was gisteren zo aan het ijsberen in z'n paddock dat ik hem toch maar weer bij de anderen in gedaan heb. Want die stress lijkt me nu ook niet goed.
Ik vind hem nu weer iets minder goed.
Is er ook iets wat je kunt geven op het moment dat ze last hebben?
Heb je omeprazol/sucralfaat gekregen?
Angelo_J schreef:Mijn paard heeft forse maagzweren gehad en we zijn nu in de afbouwfase. Ik heb hierover een aantal vragen:
- Naast een lage dosering omeprazole krijgt hij ook Ekygard. In dit topic kom ik ook vaker Gastri Comp tegen. Zouden jullie aanraden om dit ook nog te geven?
- Hebben jullie nog tips voor het longeren/rijden, zoals tijdens het poetsen bijvoorbeeld eten geven (hooi krijgt hij al onbeperkt en eet hij soms niet tijdens het poetsen)?
- Ik merk dat de symptomen nog niet weg zijn (zoals gevoelig op de buik), terwijl de maagzweren wel weg zijn (vastgesteld met scopie). Is dit iets wat jullie herkennen?
nikysa90 schreef:Angelo_J schreef:Mijn paard heeft forse maagzweren gehad en we zijn nu in de afbouwfase. Ik heb hierover een aantal vragen:
- Naast een lage dosering omeprazole krijgt hij ook Ekygard. In dit topic kom ik ook vaker Gastri Comp tegen. Zouden jullie aanraden om dit ook nog te geven?
- Hebben jullie nog tips voor het longeren/rijden, zoals tijdens het poetsen bijvoorbeeld eten geven (hooi krijgt hij al onbeperkt en eet hij soms niet tijdens het poetsen)?
- Ik merk dat de symptomen nog niet weg zijn (zoals gevoelig op de buik), terwijl de maagzweren wel weg zijn (vastgesteld met scopie). Is dit iets wat jullie herkennen?
Ekygard en gastri comp komen enigszins overeen. Alletwee hele goede producten. Volgens mij heb je aan Ekygard genoeg.
Tips voor het longeren/rijden is absoluut ruwvoer geven vooraf! Om opspattend maagzuur te bufferen. Ik geef die van mij een paar handen grasmix tijdens het poetsen. Als je het nat maakt, kun je er meteen je Ekygard doorheen roeren, dat slobbert die van mij zo op.
En ik herken zeker dat je symptomen misschien nog niet helemaal weg lijken. Paard heeft de associatie nog van pijn. Duurt even voor het vertrouwen van pijnvrij bewegen er weer is.
Bouw de Omeprazole echt heel langzaam af! Anders trigger je juist weer nieuwe maagzweren. Veel succes!
beline1 schreef:Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Fibra anti itch, Oerbalans en bietenpulp en lijnzaadolie, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.
Connie76 schreef:Hallo allemaal,
Onze pony heeft in 2019 een maagzweer gehad en met Ulcergold behandeld. Nu heeft hij het waarschijnlijk weer, zelfde symptomen. Ik weet waardoor het komt en de oorzaak daarvan is opgelost. Nu wees iemand mij op de website van Abler waar de omeprazol een stuk goedkoper is.
Heeft iemand nog toevallig thuis nog iets liggen die het niet meer gebruikt?
Chantal_1978 schreef:Ik verdenk de pony van mijn dochter ook van maagzweren.
Staken onder het zadel. Sinds kort ook “happen” richting de buik/singel onder het zadel, zowel links als rechts, staart zwiepen, narrig bij aanraking.
Hebben jullie allemaal gastroscopie laten doen? Ik vind het zelf een naar onderzoek icm het vasten.
Tegelijk wil ik ook niet lukraak beginnen met medicatie.
Zijn er verschillen tussen UlcerGold, GastroGard en Pepticure?