[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:45

kwaliteit heeft meestal een prijskaartje helaas.
als je dan ook nog een sloper hebt rondlopen :P

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:30

Jinthe haar Fly Free deken ligt er nog prima op. Ze zijn inderdaad wel erg prijzig maar dit was de enige die ik kon vinden met flap er aan voor de uier en die er een beetje stevig uit zag.
Jinthe sloopt werkelijk alles wat los en vast zit normaal binnen 3 minuten, dit ligt er toch al twee hele dagen op :P.

Nu kan ik hier nog niet heel erg veel over zeggen aangezien ik hem nu nog maar 2 dagen heb :+ maargoed, hij blijft wel echt top liggen.

Wel 1 dingetje... ik had hem aan de voorkant toch te strak zitten en nu is al het haar op haar schouders weg... whoepsie :oo
Enig idee wat ik kan doen om dit zsm terug te laten groeien ? := Ik heb de deken nu wel wat losser gedaan natuurlijk, maargoed het raakt het nog wel aan uiteraard. Dus, wie heeft er tips? ( behalve hem niet meer zo strak doen :+ )

Hier de foto's van de uierflap/buikflap annetje
Afbeelding

De ''bilriemen'' van de uierflap ( hier de deken ff wat uit elkaar gedaan zodat je die riemen goed ziet )
Afbeelding

klitteband en klipje
Afbeelding

Heb er nog wat maar uploaden gaat niet bepaald snel, als je duidelijkere wilt moet je eht maar zeggen :+

Nog even in het geheel:
Afbeelding

Afbeelding

Het omdoen duurt opzich niet lang. Je legt hem op de rug en doet alle klittenband vast en dan alle klipjes. dus best te doen
Het op maat maken was wel even goed kijken en wat lastig (als je een paard heb dat niet rustig blijft stilstaan ;) )

Oja; en dan nog een vraagje, is het zo dat als de eczeemdeken er op ligt bij jullie paarden de jeuk meteen weg is, of moet dit nog even ''uit het systeem'' of iets?
sorry ik ben echt nog een beginneling wat betreft eczeem Y;( )

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:51

sinds zondag ook trotse eigenar van een ZE pony :D .......... ;(

Ik zocht een pony voor bij mijn paardje te staan en kwam deze pony tegen. Op bezoek geweest 1.5 maand geleden super welshje leuk karakter zag er nog goed uit. Was al 20 en haar enige minpuntje was volgens de eigenaar licht schuren in zomer. Enfin ik dacht zal wel meevallen ze hadden nooit wat aan gedaan (ook niet gevaccineerd ofzo).
Afgelopen zondag pony gaan ophalen al plekken open en heel deel manen flink gekortwiekt, typische rimpels dikke schilvers etc ook zo n buikstreep met open wondjes.

Ik had me hier niet opvoorbereid natuurlijk dus ja beestje mee naar huis wondjes met isobetadine rest droge spul ingesmeerd met eczemabalsum dat ik nog ooit eens gekocht had voor mijn paard toen hij in ver verleden in stal stond en zich schuurde (gewoon uit verveling geen ZE) en behandeld tegen insecten bijna dagelijks. Enfin leek beter te gaan intussen me wat verdiept via dit forumonderwerp. Besloten haar woensdag te wassen (manen start buik) om de dode schilfers enzo uit te halen om het te verzachten. daarna ingesmeerd met TKC 97 (had gelezen dat sommige hier geen voorstander van waren mjah was niet veel anders in de winkels hier...). Ik wilde eigenlijk gewoon nieuw flesje eczema balsum maar dat was hier niet meer te verkrigjen dus dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Inmidels zijn de wondjes allemal dicht en waar het korstje al afkomt izt mooie roze huid. De dikke huid tussen de manen is aan het verschilveren maar lijkt wel heel rustig en kan niet 100% controlern natuurlijk maar lijkt toch niet alsof ze nog geschuurd heeft sinds ze bj mij staat *\o/* . ik wil natuurlijk mijn hoop niet te hoog instellen maar hoe groot achten jullie de kans dat ik haar met lotion en insectenwerende middelen goed kan houden?

vriendin van mij ging iets halen uit duitsland wat ze altijd gebruikt voor har paard als hij jeukt (heeft geen zomereczeem maar die doet dat tijdens de verharing vrij heftig), dit is voor mensen bedoelt mar wel op natuurlijke basis als ik het binnen heb zal ik het eens voorleggen met ingredienten om te vragen of jullie ervaring mee hebben. Dit spul is naturlijk tich keer goedkoper dan dat van de TKC dus ja leek me handig. en dat TKC spul lijkt te werken maar erg chemisch dus wil dat zeker niet langer dan nodig gebruiken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:14

Tien: duidelijke foto's! Thanks!
Tja die borst, ik had dat met mijn soepjurk ook, puur omdat de rest van de deken eraan trekt. Welk stuk had je te strak zitten? Ik vind het op je laatste foto namelijk lijken of je het gedeelte van de borst dat naar de buikflap gaat erg strak hebt zitten. Misschien dat het daardoor ook strak trekt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:59

die uierflap ziet er wel goed uit zo Tien.

Ik baal :( Wisse is erg gevoelig, ik mag niet meer aan zijn manen zitten.
Aangezien ik iedere 3 weken ongeveer op wedstrijd ga nu, zit ik nu in de stress, want wat moet ik nu met zijn manen doen?!?! Heb er flink Derfen opgesmeerd net en blijf dat om de dag eerst doen achter zijn oren, want daar deed het hem gewoon pijn volgens mij, hij werd echt gek toen ik er een vlecht in wilde leggen ;(

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:16

opisop: voor het vlechten goed wassen en dan met de manen nog nat, snel snel vlechten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:34

ja maar ik mag er nieteens aankomen :7
ik ga het deze week goed behandelen en dan maar hopen dat het wat beter gaat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:04

balen opisop. Karev heeft daar ook erg jeuk nu.. Net dat kleine stukje waar de boett ophoudt.

Ik dacht laatst. Zal je ook juist een schuur hoofd kweken als je de hele pony in een boett verpakt, behalve het hoofd? dan is dat de enige plek nog waar geprikt kan worden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:14

opisop_shop schreef:
die uierflap ziet er wel goed uit zo Tien.

Aangezien ik iedere 3 weken ongeveer op wedstrijd ga nu, zit ik nu in de stress, want wat moet ik nu met zijn manen doen?!?! Heb er flink Derfen opgesmeerd net en blijf dat om de dag eerst doen achter zijn oren, want daar deed het hem gewoon pijn volgens mij, hij werd echt gek toen ik er een vlecht in wilde leggen ;(

Waarschijnlijk prikt de derfen dan toch. Hij associeert waarschijnlijk dat als jij aan zijn manenkam zit dat pijn volgt. Senna heeft die relatie ook een keer gelegd in het verleden (voordat ik haar kende) en het heeft mij heel lang geduurd voordat ik bij haar op een beetje normale manier haar manen met iets in kon spuiten. Als ze mij het land inziet komen met een fles dan peert ze hem en krijg ik haar ook niet meer te pakken.

Bij Sen wil het haar aan de bovenkant van haar staartwortel maar niet groeien. Het begint nu weer kaal te worden terwijl ze nog geeneens schuurt. Iemand nog tips daarvoor?
Zo ziet het er uit:
Afbeelding
Staart helemaal

Met de manen gaat het tot nu toe wel goed. Kreeg ze alleen niet echt goed op de foto door de harde wind.
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/_rs30DvDLHV0/TbsK9bZyQ6I/AAAAAAAAAiI/9rCDxXC7ub4/s720/DSC01475.JPG

Voorpluk is dik terug gegroeid van de winter. Begint nu eindelijk wat lengte te krijgen, want zo'n heel kort dik toefje haar ziet er ook echt niet uit.
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:39

nee het ligt niet aan de Derfen, dat weet ik zeker.
Had nog maar 2x Derfen gesmeerd en was gewoon zijn manen aan het borstelen om te vlechten.
Voorgaande jaren had hij het ook, ook voordat ik Derfen smeerde. Hij heeft het ook alleen op die plek, verder niet. Terwijl hij op andere plekken in zijn manen meer jeuk heeft want daar ziet het er licht geschuurd uit.

Als het kaal wordt op de staat lijkt me dat ze toch schuurt, het haar breekt natuurlijk niet uit zichzelf af ;)
Smeer je het ook in?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:33

opisop_shop schreef:
Als het kaal wordt op de staat lijkt me dat ze toch schuurt, het haar breekt natuurlijk niet uit zichzelf af ;)
Smeer je het ook in?

Ik weet dat ze niet zelf schuurt, omdat ze nergens kan schuren in het land. Ik denk dat het komt door schuren van het deken (bedacht ik me gisteravond ineens). Sen draagt haar staart vaak wat omhoog en ze staat er ook veel mee te zwiepen. Doordat het haar zo broos is, kan het denk ik niet tegen het geschuur van de deken. Ik ga maar een gladde stof aan de binnenkant maken. Met haar winterdeken gaat het goed, omdat dat deken glad aan de binnenkant is. Ik smeer er levertraanzalf op om de huid soepel te houden, maar dat doe ik niet zo vaak. Af en toe wat Cowboy Magic in de staart.
Laatst bijgewerkt door Meert op 30-04-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:55

Flosje446 schreef:
Doordat het haar zo broos is, kan het denk ik niet tegen het geschuur van de deken. Ik ga er maar een gladde stof aan de binnenkant maken. Met haar winterdeken gaat het goed, omdat dat deken glad aan de binnenkant is.

Dat is inderdaad een goed idee - ik heb ooit in een zomerdeken van een van de paarden de staartflap ook bekleed met gladde voeringsstof. En wat ook prima werkte was een lap geknipt uit een oude regen-fietsbroek ( beetje plastic-achtige kunststof). In beide gevallen krijgen de haren geen 'grip' op de stof en kunnen dan ook niet afbreken of uitgetrokken worden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:15

Flosje446 schreef:
opisop_shop schreef:
Af en toe wat Cowboy Magic in de staart.

Je kunt ook het Hegron haarserum van de Action gebruiken, kost 2,99 en werkt hier super. Bobo had gisteren een flinke pleeborstel maar ik kon de haren zo weer plat kammen en er brak nauwelijks iets af.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:25

yvonnedv schreef:
Je kunt ook het Hegron haarserum van de Action gebruiken, kost 2,99 en werkt hier super. Bobo had gisteren een flinke pleeborstel maar ik kon de haren zo weer plat kammen en er brak nauwelijks iets af.

Dat heb ik al weleens eerder gehoord dat dat fijn spul is. Zit hier alleen geen Action in de buurt dus dat schiet ook niet echt op.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:37

Annetje schreef:
Tien: duidelijke foto's! Thanks!
Tja die borst, ik had dat met mijn soepjurk ook, puur omdat de rest van de deken eraan trekt. Welk stuk had je te strak zitten? Ik vind het op je laatste foto namelijk lijken of je het gedeelte van de borst dat naar de buikflap gaat erg strak hebt zitten. Misschien dat het daardoor ook strak trekt?

Ik had hem daar inderdaad te strak zitten...
Heb trouwens om de beenriemen fleece gemaakt ben bang dat het door het vele lopen daar miss uiteindelijk ook wat gaat schuren door de wrijving :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:22

Flosje446 schreef:
[Ik weet dat ze niet zelf schuurt, omdat ze nergens kan schuren in het land. Ik denk dat het komt door schuren van het deken (.

weet je hoe een paard dat doet in het land?
ze gaan rollen,blijven na het rollen zitten en gaan dan rondjes draaien en zo schuren ze hun staart.
en dat hoef je vaak niet eens te zien.

wat ik heel goed vind werken op de staartwortel is de eczema balm.
dat hoef je ook niet eens elke dag te smeren, is lekker vet en houdt veel jeuk tegen :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:53

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:
[Ik weet dat ze niet zelf schuurt, omdat ze nergens kan schuren in het land. Ik denk dat het komt door schuren van het deken (.

weet je hoe een paard dat doet in het land?
ze gaan rollen,blijven na het rollen zitten en gaan dan rondjes draaien en zo schuren ze hun staart.
en dat hoef je vaak niet eens te zien.

wat ik heel goed vind werken op de staartwortel is de eczema balm.
dat hoef je ook niet eens elke dag te smeren, is lekker vet en houdt veel jeuk tegen :j

Dat zou ik stijve hark weleens willen zien doen dan, want dat krijgt ze volgens mij echt nooit voor elkaar. Ik zie Sen heel vaak rollen, maar het is altijd meteen opstaan. Daarnaast zit de kale plek heel hoog op haar staart, dan zou ze echt helemaal recht op moeten gaan zitten wil ze dat stuk kunnen schuren. Ik ga is naar eczema balm kijken. Ik kan bij Sen alleen niet iets op olie-basis er opsmeren, want daar kan haar huid niet goed tegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:40

dan moet je die niet hebben want volgens mij zit er wel olie in
heb het even opgezocht voor je:

Citaat:
Het bevat onder andere
oranjebloesemolie, smeerwortel, olijfolie, boorzuur, lanoline, zinkoxide en thymol (5). De eerste
twee hebben volgens de kruidengeneeskunde een positief effect bij huidaandoeningen

ik kom net deze site tegen:
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... nitief.pdf

staat van alles in over onderzoek naar zomereczeem en gebryikte middelen.
wat ik zelf wel interessant vond was Fenonolf
daar staat namelijk dit bij:

Citaat:
Fenonolf® is een product van Excellent Horse (eigen merk van Hofman Lieve’s, Wierden) met als
belangrijkste werkzame stof salicylzuur (aspirine). Daarnaast bevat het volgens de fabrikant
“sterk ontsmettende en verzorgende onderdelen welke ervoor zorgen dat het herstel zo snel
mogelijk op gang komt” (7). Salicylzuur is een NSAID en heeft een ontstekingsremmende en
pijnstillende werking.

er zijn veel mensen die klitwortel met succes gebruiken en daar zit ook salicylzuur in.
dat zit dus ook in de fenonolf en daarom denk ik dat het best een goed middel is.

ik bedacht me net nog flosje.
ik heb afgelopen week een drachtige merrie bij ons gewassen en die heeft op precies dezelfde plek dus dat de haren wat aflaten.
ik heb er bij haar toen zinkzalf op gesmeerd en dat hielp heel goed tegen de droge huid :j

ohw haha,ik zie net dat er zinkoxide in zit en dat zit ook in de eczemal balm.
dat helpt echt wel goed, ik gebruik de balsem ook wel bij andere vreemde plekken bij paarden :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:10

Fenonolf werkte bij Senna niet echt. Het is ook niet echt goedkoop.
Wat voor zinkzalf heb je gebruikt? Misschien is sudocreme dan ook wel wat. Levertraanzalf werkt trouwens ook goed, alleen het wordt zo'n vieze plakzooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:20

had je fenonolf al geprobeerd dan?
ik heb geen idee wat dat kost ,weet je dat zo?

ik heb zo'n geel potje van zwitsal.
ik heb het afgelopen winter ook gebruikt bij een aantal dieren met mok en viel me op dat de huid er heel soepel en zacht van werd. :j

levertraanzalf heb ik wel goede berichten over gehoord,maar waar kun je dat kopen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:58

Fenonolf is rond de €40. Dat is al wel weer bijna 4 jaar geleden dat ik dat gebruikt heb bij Senna. Ik kon haar op een gegeven moment bijna niet meer inspuiten, want ze werd dan helemaal panisch. Ook werkte het niet echt denderend.

Van de winter heb ik bij Dioos sudocreme voor haar mok gebruikt en dat werkte ook heel goed.
Levertraanzalf kan je iig kopen bij de welkoop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:02

de welkoop zit vlakbij stal,dus ga ik daar es snuffelen :j
sudocreme is inderdaad ook goed spul
.
jammer dat dat fenonolf dan weer zo duur is he?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:15

Omdat het zo duur is ga je het ook niet zo snel uitproberen. Het flesje is ook niet zo groot. Van de week toevallig nog een oude fles weggegooid waar nog een klein beetje in zat.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:28

opisop_shop schreef:

Die van mij is ook extreem op de manen gevoelig dit jaar |(. Zit er niet een wondje verstopt ergens? Vlak achter de oren (waar de deken wat terugzakt) had mn pony gisteren 2 open wondjes zitten helemaal tussen de manen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:31

Veer is op dit moment ook erg gevoelig op dr manenkam. Als ze maar denkt dat ik er aan ga zitten vouwt ze dr nek haast dubbel omdat ik moet kriebelen....en bekken trekken dr bij....
Ik doe 3x per week de hele handel met CBM onder handen nemen zodat dr manen en staart een beetje mooi blijven onder dr soepjurk.....