[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:49

* komt ook weer even posten

Vandaag is mn merrie eindelijk weer een keertje zonder deken buiten geweest. De dazen zijn nog minimaal aanwezig en het was "lekker koud". Geen jeuk met binnenkomen dus ik heb er een goed gevoel over :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:56

Zeg dat, de dazen zijn idd flink stuk verminderd. Alleen die rottige huisvliegen.... heeft iemand daar misschien dé tip voor?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:06

Vliegenmepper koper Myour... dan weet je zeker dat ze dood zijn }> wij hebben op stal trouwens ook van die "plakplaten" liggen. Is een soort grote vliegenstrip op rol. die kan je neerleggen en dan heb je best een groot oppervlak. Iedere vlieg die erop gaat zitten komt er niet meer af. Je kan hem iedere keer een stuk uitrollen en dan heb je weer een nieuwe landingsbaan :D

*ook handig voor kinderen die overal met hun handen aan willen zitten (denk even aan mijn nieuwschierige zoontje die onlangs vastzat hihi)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:11

Ik denk alleen dat m'n paard niet zo blij is als ik met een vliegenmepper op 'm ga zitten _O-

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:15

Nou daar zeg je wat Myour, vroeger fietste ik altijd langs een weitje waar een oude man op een stoel bij de paarden zat met een vliegenmepper. Hij sloeg de vliegen weg en de paarden stonden allemaal dicht om hem heen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:22

Hahaha ik geloof je meteen :P gelukkig heeft Kas vrij weinig last van de vliegen dankzij zijn super cape!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:17

Myour schreef:
Zeg dat, de dazen zijn idd flink stuk verminderd. Alleen die rottige huisvliegen.... heeft iemand daar misschien dé tip voor?

Niet alleen op stal... pfffff eentje heeft me vannacht aardig uit mn slaap gehouden.... zucht :z

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 00:13

Ik ben trots op onze eczemer(en natuurlijk ook op onze dochter van 10). Vanavond eerste in Diever met 187 punten. Manen kon ik weer vlechten, twee weken geleden moest ik ze nog indraaien.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:20

helpt een vliegendeken ook?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:22

Heb je een plaatje van de deken? Er zijn zoveel verschillende en niet alle helpen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:47

mag ik even binnen komen vallen? Ik wil jullie even mijn trots showen...
Afbeelding

vergeleken met dit:
Afbeelding

wat ik er aan doe: eczeemdeken, maar alleen deken hielp niet. sinds ik voer met minder suiker en zetmeel geef (om andere reden dan ZE!) en vlechten in de manen doe (iedere week nieuwe) is het zoveel beter aan het gaan met mijn dame! Alleen achter haar oren is het nog wat kort, maar dat komt ook wel weer hoop ik!

als je mijn paard herkent, graag geen naam noemen. voor vragen verwijs ik graag naar pb. ik wil graag anoniem blijven

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:39

Wauw lijkt wel een totaal ander paard.. :) gaaf hoor
hoelang heb je hier over gedaan ongeveer ? en wanneer doe je de deken op en wanneer af ? (in de winter periode bedoel ik dan)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:03

ik ben altijd de eerste die hem op doet, en de laatste die hem af doet volgens mij... Ik vind het zonde om een week te vroeg ye zijn en dan alle maanden voor niks te hebben gevochten voor de manen...

In februari gaat de deken er op, en pas als ik echt geen vliegen meer zie gata hij er af...

Vorig jaar waren haar manen max 5 cm lang aan het eind vand e zomer, dus je ziet hoe snel die groeien als ze de kans krijgen...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:04

@Zij welk voer geef jij? En welk merk deken?
Prachtig resultaat!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:14

ik heb een sectolin (van agradi) en een pagony. De sectolin ben ik wat minder over de pasvorm te spreken, maar die is qua kleur (wit) voor dit warme weer wel lekkerder vind ik. Daarbij is mijn pagony stuk, dus moet ik even naaien nog ;)

Ik geef aan voer:
10 uur weide, dus gras
14 uur hooi
600 gram marstall vito
knoflookpoeder (af en toe een kuur)
magnesiumoxidepoeder (af en toe een kuur)
vitamine E, selenium, lysine en zonnebloemolie (ivm EPSM)

Weinig brok dus, en dna ook nog eens brok met weinig suikers...
Verder heb ik ook wel biergisttabletten gegeven nog aan het begin van dit seizoen, maar toen dat op was eigenlijk geen nieuwe meer gekocht, en ze is niet gaan schuren sinds ze het niet meer krijgt...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:55

@ zij
dankjewel voor de tips!
Ik had een Ivanhoe halsstuk (al helemaal gesloopt) en ik geef nu 'Nature's best' van Pavo.
Ze heeft nu wel huidplooien aan de staartaanzet en vind haar manenkam wel hard...ik ga eens bellen om een bloedname te doen.
Ben bang dat ze last heeft van de suikers.
Het is allemaal nieuw voor mij, ze is nu 1 jaar bij ons en heb dit nog nooit meegemaakt...je wordt gek van alles wat je leest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:12

die huidplooien en dikke manenkam krijgen ze ook vaak als ze toch in teveel gras staan.
kijk dus goed naar wat voor gras je in je weide hebt.
beste is om ze toch zo schraal mogelijk te houden en wat ze dan tekort komen goed aan te vullen met vitamines/mineralen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:34

@ ellepel
Ze staat op een weide die we eerst afgereden hebben, ze is de laatste 2 jaar niet meer bemest en de laatste 4 weken is ze zo goed als helemaal afgegraasd...dus 'denk ik' dat het daar niet van kan zijn.
Er stonden veel distels in die we afgereden hebben en het gras zelf stond dunnetjes, het was geen 'volle' wei om het zo uit te drukken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:37

ellepel schreef:
die huidplooien en dikke manenkam krijgen ze ook vaak als ze toch in teveel gras staan.
kijk dus goed naar wat voor gras je in je weide hebt.
beste is om ze toch zo schraal mogelijk te houden en wat ze dan tekort komen goed aan te vullen met vitamines/mineralen

Ja dat merk ik bij Senna ook heel erg. Nu staat ze zo onwijs kaal, dat ze er hooi bij krijgt, maar de manenkam is wel meteen eens tuk minder dik en die plooien zijn eindelijk weg. De laatste 2 weken (staat ze nu op dit schrale land) heeft ze af en toe nog wel wat jeuk gehad, maar niet meer zo hevig als daarvoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:43

van de week poown voor het eerst in haar leven gewassen , was onwijs braaf :j
had nog een fles staan van wat nu befix is geloof ik (naam kwijt)
daarna ingesprayed met bremsen en de helende plekjes met helosan gesmeerd ,
en klaar
ze heeft sinds ze terug is van de hengst geen enkel nieuw plekje en alle aanwezige plekjes zijn gewoon aan het genezen

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:17

Afbeelding

Afbeelding

Zou dit snel teruggroeien?? Het is een kruising fjord x fries.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:42

zij schreef:
ik heb een sectolin (van agradi) en een pagony. De sectolin ben ik wat minder over de pasvorm te spreken, maar die is qua kleur (wit) voor dit warme weer wel lekkerder vind ik. Daarbij is mijn pagony stuk, dus moet ik even naaien nog ;)

Ik geef aan voer:
10 uur weide, dus gras
14 uur hooi
600 gram marstall vito
knoflookpoeder (af en toe een kuur)
magnesiumoxidepoeder (af en toe een kuur)
vitamine E, selenium, lysine en zonnebloemolie (ivm EPSM)

Weinig brok dus, en dna ook nog eens brok met weinig suikers...
Verder heb ik ook wel biergisttabletten gegeven nog aan het begin van dit seizoen, maar toen dat op was eigenlijk geen nieuwe meer gekocht, en ze is niet gaan schuren sinds ze het niet meer krijgt...

maar zoals ik hieruit begrijp gaat jou paard dus op stal ? maar schuurt hij daar dan niet
ik ben tegen stallen dus mijn paarden waarvan 1 eczemer staan altijd buiten ook 's winters.
en ze krijgen wel brok gewoon pavo. en ik voer haar brandnetel. en ze schuurt nu al een hele tijd niet.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:42

Forever_Jana schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Zou dit snel teruggroeien?? Het is een kruising fjord x fries.

heeft hij een deken op ?
zal altijd wel teruggroeien maar moet je er wel iets aan doen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:56

Mijn pony staat snachts ook op stal hoor :j , daar schuurt ze ook wel eens maar dat kan je nou eenmaal niet voorkomen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:06

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt