[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:42

Ikenindi: Ik kan diegene die die halsters verkoopt niet vinden.. weet je toevallig hoe die heet?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:48

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:02

Dankjewel!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:10

you`re welcome Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:10

Maar breken alle leren halsters snel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:11

geen idee. sneller dan die dingen van nylon denk ik, maar ik zou die stoffen dingen nemen. ik durf t risico niet te nemen. daar is mijn paard me teveel voor waard Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:21

Die van nickyu zien er wel hoopvol uit.. Ik moet wel een halster om doen ik de wei want anders gaan die oorstukjes er af van de deken.. hij kan ook niet strakker..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:27

Sodeletuut schreef:
Hoe moet ik er dan voor zorgen dat die oorflappen blijven zitten?

kun je niet...een stuk elastiek, wat je ook in kleding ziet,dat elastiek?

nou dan iets maken waardoor je het dan kunt vastmaken onder het hoofd?

een keelriem idee ofzo?

mausie;

je moet echt als de sodemieter die deken op doen. de buik is gevoeligste deel van een eczeempaard en die moet je beschermen.
dus hup deken op. Whoosh!
je bent nu namelijk al haast te laat.

ap krijgt de deken morgen op Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:06

ruyssersco schreef:
kent er iemand de naam van een"jeukstillende zalf"en of shampoo?

shampoo met zwavel erin heeft bij mij veel effect gehad Ja

die weidehalsters zien er apart uit Nagelbijten / Gniffelen maar.. blijven die kappen niet zitten bij jullie als je het halster eronder doet? ik heb eerst het halster, en dan dump ik die kap eroverheen.
blijft tot nu toe heel mooi zitten, ook bij jeukjes ( reguliere jeukjes gelukkig) of rollen.
tot nu toe nog geen spoor van zomereczeem hier.. afkloppen.. elke dag geen jeuk is een dagje rust.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:10

Nee ze schuurt zegmaar die oorflappen er af.. dus dan zit die hele deken nog goed (ook na flinke rol spring gekdoe buiten) alleen die flappen zitten achter haar oren.. ik weet niet hoe ze het doet.. maar ik zag haar gewoon zo toen ik bij haar kwam.. Ik heb nu dus het halster er overheen zodat hij blijft zitten, helpt tot nu toe wel (hoop dat hij er nog op zit, ga vanaaf rijden dus dan zie ik het wel..)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:19

Raudhetta heeft gelukkig geen last van kriebels bij de buik, zit bij haar voral bij de hals / manenkam en staart. Ze is op haar 3e pas begonnen met schuren en tot nu toe heeft ze nog zonder deken kunnen staan. Ze heeft 1 keer twee jaar terug een deken opgehad, alleen was die binnen 15 minuten kapot. Aangezien het i.v.m. 2 jaar terug vorig jaar wel wat meer was geworden (maar nog niet to bloedens toe) willen we dit jaar toch weer een deken proberen. Ze had nog niet geschuurd tot nu toe, maar heel lang kunnen we niet meer wachten met de deken. Eigenaar gaat dus vandaag een pagony bestellen bij divoza en zodra die er is gaat de deken op.

Ze heeft in haar manen 1 stuk waar de haren korter zijn. Niet helemaal duidelijk of dat nu van stoeien is of van het schuren. Maar goed, we willen geen risico nemen, nieuwe deken bestellen dus (oude past niet meer) en zodra die er is gaat de deken op.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:34

@ sodeletuut: aaah ik snap hem nu Ja
ja.. dan zal zo'n halster waarschijnlijk net wat meer steun geven dat die oorgevallen op de plek blijven.

@ Risje: hopen dat deze deken wel heel blijft dan Clown

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:34

Sodeletuut schreef:
Nee ze schuurt zegmaar die oorflappen er af.. dus dan zit die hele deken nog goed (ook na flinke rol spring gekdoe buiten) alleen die flappen zitten achter haar oren.. ik weet niet hoe ze het doet.. maar ik zag haar gewoon zo toen ik bij haar kwam.. Ik heb nu dus het halster er overheen zodat hij blijft zitten, helpt tot nu toe wel (hoop dat hij er nog op zit, ga vanaaf rijden dus dan zie ik het wel..)

Niet van wakker liggen, de deken blijft ook zonder de "oorflapjes" super op zijn plaats. Mijn haflinger heeft soms ook 1 of 2 oren eruit, maar deken blijft liggen. Bij een andere haflinger schuren de oren open rond de openingen en die heeft de oorflapjes dus standaard naar achter geklapt zitten, deken ligt super.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:36

@lowara:
idd, heb het vermoeden dat hij toen ook gewoon te laat is geweest met de deken. Nouja, duimen dus maar!

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:25

Hoi allemaal,

vandaag voor het eerst dit jaar weer een halsdeken op, eind van de week vrees ik weer de volledige deken...
Wat ik in al die jaren het lastigste vind is dat ze zo'n ontzettende last heeft van plekjes bij de uiers. Daar zit natuurlijk geen deken..... Ik smeer het in met van alles, maar ze heeft er echt een hekel aan (ook in de winter als ze er geen jeuk heeft vindt ze het erg onprettig. Heeft iemand tips hoe de uiers te beschermen? Ik heb al gedacht om aan de buikflap een stuk stof te naaien en dan achter de benen langs, maar kom er niet uit.

Graag jullie reacties!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:17

Oe, van die uiers is lastig als je er niet aan mag komen. Gek trouwens dat dat ook niet mag als ze er erge jeuk aan heeft. Helaas kan ik je niet helpen, want die van mij heeft gelukkig niet zo'n erge last van jeuk op die plaats. Anders zou ik trouwens ook een probleem hebben, want ik mag ook niet aan d'r uiers komen.

Zelf heb ik ook weer 2 vragen:

1) gericht aan Henny: ik ben net bij de Welkoop/Boerenbond geweest voor de magnesium-oxide, maar ze hadden geen flauw idee waar ik het over had, en konden het dus ook niet bestellen. Zou jij mij de precieze productnaam en info kunnen geven? En heb je enig idee waar dit spul nog meer te krijgen zou zijn?

2) het weidegenootje van mijn pony had weer haar pyama kapot getrokken; heeft iemand nog suggesties hoe ik dit kan voorkomen zonder ze uit elkaar te hoeven halen? Nu heb ik er hertshoorn olie op gespoten, maar de ruin had alleen maar meer aandacht voor de deken, zucht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:20

mariska's:

goede vliegenspray helpt al een hoop als je die op het uier smeert.
of een menthol zalf?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:28

carina schreef:
Sodeletuut schreef:

Niet van wakker liggen, de deken blijft ook zonder de "oorflapjes" super op zijn plaats. Mijn haflinger heeft soms ook 1 of 2 oren eruit, maar deken blijft liggen. Bij een andere haflinger schuren de oren open rond de openingen en die heeft de oorflapjes dus standaard naar achter geklapt zitten, deken ligt super.

Ik heb dezelfde ervaring als Carina Pling Je kunt er wel eventueel een vliegenmasker overheen doen, dan blijft ie wel om de oren zitten Cool Bij mijn paarden staan de oren iets meer naar buiten dan de gaten zelf dus hoeven ze er van mijn ook niet in te zitten.....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:32

Zammie schreef:
Ja, dat klopt ellepel. Vroeger zag je veel meer (on)kruiden als tegenwoordig en wij hebben wel een bodemonderzoek laten doen toen we hier kwamen wonen, maar sindsdien ook niet meer. Wel kun je zelf ook veel zien aan welke soorten planten er groeien en daar kun je dan je bemesting op aan passen. Magnesium weet ik eigenlijk niet of dat er vroeger meer inzat als nu. Dan zou dat dus moeten komen van kunstmest ipv mest van de mestbult en de andere grassoorten. Wij hebben dus wel een mengsel van o.a. grassoorten destijds speciaal voor de paardeweide gebruikt, maar de eerste jaren zat er gewoonweg teveel klaver in. Dit zat in het mengsel en dit is dus in grote hoeveelheden niet goed voor een paard en ik heb dit dus wel behandeld. Wel staan er verschillende soorten grassen in en het gras is meer van dat harde stengelige soort. Weet de namen er zo niet van. Op den duur krijg je wel dat 1 soort de overhand neemt en dan zul je dus weer moeten omploegen en opnieuw zaaien. Op dat moment doen we dus weer een bodemonderzoek. (Nadat er voor de winter eerst een beste lading oude mest overheen is gereden en door de grond is verwerkt). Bodemonderzoek is trouwens ook maar een momentopname. Tijdens het seizoen zal de bodem toch wel veranderen lijkt mij...

Kunstmest wordt inderdaad als een grote boosdoener gezien voor de afname van div. mineralen in de bodem. Idem wat betreft het probleem van overbegrazing van weilanden
Niet alleen voor onze weilanden maar ook voor de groente en fruitteelt is de druk van het bodemgebruik veel hoger dan jaren terug. Oftewel de bodem raakt uitgeput van belangrijke stoffen.

Hieronder even een link naar een site waar oa. schema's staan van enkele produkten en hoe de waardes in ons voedsel teruglopen.

http://www.fonteine.com/afname_voedingswaardes.html

Om de bodem weer te verbeteren is oude organische mest veel beter.
Het bodemleven (micro organismen) kunnen dan veel beter hun werk doen.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 14-04-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:36

VeerenAshley schreef:
1) gericht aan Henny: ik ben net bij de Welkoop/Boerenbond geweest voor de magnesium-oxide, maar ze hadden geen flauw idee waar ik het over had, en konden het dus ook niet bestellen. Zou jij mij de precieze productnaam en info kunnen geven? En heb je enig idee waar dit spul nog meer te krijgen zou zijn?

Ik heb geen idee waar je het elders kunt halen.
Div. mensen halen het gewoon bij de Welkoop of Boerenbond.
Het heet Magnesiumoxide 85 % en op mijn zakken staat geen merknaam.
Als je in de buurt woont mag je hier ook wel een aantal kilo's ophalen, of dat ik je het toestuur?
Pb me anders maar even.

ruyssersco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:02

niet aan te raken uier:bij horcon in bornem kan je een niet te duur deken kopen met uierbescherming.magnesiumoxide:kijk een bij paardnatuurlijk.nl

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 00:30

Zucht,

Heb net ook het eerste schuurtje weer gezien bij de manen Verdrietig

@sodeletuut: trek je niks aan van die oorgaten van de rambo, die deken blijft hoe dan ook perfect liggen (bij de mijne toch).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:10

wat eventueel een optie is als ze het nou echt niet hebben is het supplement feelgood 30 te kopen.
en dan het kalmerend supplement.daar zit extra magnesium in,misschien helpt dat?

info:
http://www.feelgood30.nl/

en dat hebben ze dus bij de welkoop/boerenbond

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:57

Bij deze een link waar ook een en ander op staat over Magnesium en Selenium.

Maar als je iets naar beneden scrollt staat daar een schema van de afname van belangrijke nutrienten in ons groente en fruit.

Best interessant Knipoog

http://www.fonteine.com/afname_voedingswaardes.html

Aangezien het met bodemtekorten te maken heeft, zal het voor het paardenvoedsel niet veel anders zijn vergeleken met de grassen en kruiden die ze eerder aten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:00

ik neem elke dag een paar tabletjes chlorella bij mijn eten Haha!
juist omdat ik ook al het idee heb dat je toch niet alles binnenkrijgt met je eten,ik voel me er in elk geval heel fit en goed bij Knipoog