[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:00

bij de haflinger werd het in ieder geval erger door een neusnetje, dan wou hij die alleen maar af schudden,
bij de welsh hebben we dat nog niet geprobeerd,
eigenlijk nog niks geprobeerd,
maar nu ik hem een tijdje rij merk ik dat hij gewoon hetzelfde heeft als de haflinger..

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:01

Palmbierlove, er wordt zeker ook gereden met neusriemen? Die kunnen de zenuw extra irriteren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:02

Hmm nee nooit geprobeerd zegt me ook niks. Wel andere luchtweg middelen. Kan je dat bij de paardendrogist bestellen? :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:03

En check ook even of de frontriem niet te strak zit, het bit niet te laag hangt en de gespen niet precies op de zenuwen drukken. Ander bit proberen kan ook helpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:05

Somebitch schreef:
Hmm nee nooit geprobeerd zegt me ook niks. Wel andere luchtweg middelen. Kan je dat bij de paardendrogist bestellen? :)

luchtweg comp wel ja . Maar zoek anders eerst eens hier op Bokt, je zult er veel positieve verhalen over vinden denk ik.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:15

FCSA schreef:
En check ook even of de frontriem niet te strak zit, het bit niet te laag hangt en de gespen niet precies op de zenuwen drukken. Ander bit proberen kan ook helpen.

Ik rij niet met bit. Maar je zal het zo zien, zonder iets om zijn hoofd heeft hij er veel last van. Ga de filmpjes uploaden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:16

Somebitch schreef:
FCSA schreef:

Ik rij niet met bit. Maar je zal het zo zien, zonder iets om zijn hoofd heeft hij er veel last van. Ga de filmpjes uploaden.

Dat was aan palmbierlove :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:17

Ohh :') Sorry. :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:44

Afbeelding
De pluizen

Afbeelding
Zijn oog, volgens mij zijn die oogleden ook echt een stuk dikker als anders.

in draf

en stap / stilstaan

Sorry van de kwaliteit maar is met mn telefoon. :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:48

Somebitch schreef:

kijk even op de bokt markt bij supplementen, er is iemand die supplementen voor een kleine prijs aanbied.
zit onder andere ook dat shake relief bij,van 60 voor 30 euro.
je kunt dat best proberen.

witte neusuitvloeiing heeft appie niet meer sinds hij buiten woont. :D
vroeger wel en volgens mijn veearts is wit toch duidelijk een teken van overproductie van de slijmvliezen ten gevolge van stof of schimmel :j

luchtwegcompositum deed bij appie helemaal niks,zou ik een ander daarom ook niet gaan aanraden.
net als dus de puur pollen,.anderhalf jaar gegeven en het werd alleen maar erger.en dat is na zo'n lange periode niet de bedoeling.

de zwarte kummel olie wertke wel, en die heb ik net afgelopen week weer besteld via reitshop cuxland,daar is het namelijkst het goedkoopste te krijgen in nederland :j
appie vandaag in elk geval stukken beter,temp gelukkig gezakt en geen zere voetjes door het verbranden meer.
wel nog een paar kleine schudjes gezien,hopenlijk knapt het nu weer wat op.

ik kan je filmpjes niet zien,ik ben namelijk op mijn werk.
kijk ze vanavond wel even als ik thuis ben.
die pluisjes zijn toch gewoon paardebloempluisjes?

en dat dikke ,je bedoeld boven het oog he,er onder vind ik namelijk niet erg dik

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:52

Stof weet ik niet of hij daar last van heeft. Hij staat namelijk 24/7 buiten met een inloopstal. :) Krijgt ook al geen gewoon hooi meer maar voordroog.

Shake Relief dat is dan weer voor het schudden of?

Boven het oog bedoel ik inderdaad. Ik kan me niet herinneren dat hij dat eerder ook had...

Die pluisjes komen uit bomen die naast zijn 'soort van paddockje' staan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:25

appie heeft het in elk geval niet boven zijn ogen.
maar ik zag het gisteren wel bij het paard van een stalgenoot van me.
die heeft ook zomereczeem en viel me op dat die duidelijk dik was boven de ogen.
die schud trouwens niet!
weet je heel zeker dat hij dat anders nooit heeft?

ik moet thuis even zoeken,want daar heb ik wel staan waar dat ook nog maar weer van kwam.

voordroog kan natuurlijk wel schimmel bevatten he,mooiste is toch om zoveel mogelijk gewoon gras te laten eten .
maar om een goed weidebeleid te hebben is ook zo moeilijk.
weiland van appie word nu eindelijk wat schraler en dat is voor hem veel beter.
ook voor zijn allergieën :j

shake relief is speciaal tegen schudden,zitten kruiden in,moet je zelf even zoeken via google,vind je wel info.
ik weet dat appie wel reageerd op veel paardenbloempluisjes in de lucht.
maar dat is dan toch een ander soort schud dan normaal.

haha,ik moet er soms wel om lachen hoor,wat een kwalendier heb ik :+
is het niet dit dan is het wel weer wat anders.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:39

Nee ik weet het niet heel zeker.. Misschien leek het zo.. Geen idee :P

Weiland staan ze hier ook op (overdag) alleen daar staat niet veel. :P Ze kregen 1x in de zoveel tijd een stukje erbij. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:44

@ somebitch, ik vind de ogen inderdaad dik (op de foto idd alleen het bovenste ooglid), iig niet wakker en open. het laatste stukje van je filmpje laat een paard zien dat zich niet prettig voelt. hij lijkt ook erg afwezig en 'zoekerig', Zneddie had dat gedrag ook op HS dagen, en als er dan bijv. vliegjes of inderdaad pluisjes oid in de buurt van zijn hoofd rondvlogen kreeg hij enorme last.

wat ik ook érg opvallend vind in je filmpje is de reactie van je paard op de aanrakingen van zijn hoofd. dit is een paard dat héél duidelijk aangeeft dat je in zijn face zit. eerst draait hij zijn hoofd al weg, en als hij terugkomt is daar direct weer een hand die onmiddelijk wordt afgewezen. ook dit zorgt voor spanning, een paard kent net als een mens gezichtsmimiek. denk bijv. aan het gevoel dat je zelf hebt in je hoofd/ gezicht als je na dagen van bewolking ineens een zwaar zonnige dag hebt en je hebt geen zonnebril. die spierspanning irriteert alleen al.

bij een paard komt daar nog eens bij dat het instinct onmiddelijk reageert als er in het gezicht gezeten wordt, dat is nl roofdierengedrag wat de mens laat zien. ergens weet het paard misschien dat het OK is, maar het instinct kan hij simpelweg niet negeren. op zo'n moment maakt het paard ook adrenaline aan, wat ook niet bevorderlijk is voor de ontspanning.

je zou kunnen kijken of je dit kunt verlichten door minder aan het hoofd te zitten, en niet in je paard zijn gezicht te staren. paarden kijken elkaar zelden of nooit aan. fixeren op het gezicht is roofdierengedrag, immers.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:54

Somebitch, dit zijn pluizen van Populieren denk ik.
Duidelijk (herkenbaar) geval van HS op de filmpjes. Je paard heeft pijn en zodra hij je hand ziet aankomen wil hij dus niet dat je aan zijn hoofd komt, gewoon omdat deze pijn doet!
Het feit dat die ogen gezwollen zijn (binnenkant slijmvliezen v.d. ogen) zou kunnen betekenen dat de slijmvliezen aan de binnenkant in het hoofd ook allemaal zijn opgezwollen. Zenuwen raken hierdoor beknelt en geirriteerd.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:19

op zowel de haflinger als de welsh wordt er gereden met enkel een hoge neusriem, de sperriemen zitten er niet meer aan,
ik zal eens kijken naar de frontriemen en het bit..

bij de welsh zat er eerst een naambadge aan het hoofdstel, die ging af en toe tikken, en toen merkte ik dat het erger was, dus die na de eerste keer eraf gehaald en dat scheelde binnen al enorm, maar buiten is het nog heel erg, denk door een combinatie van verschillende dingen..

en volgens mij is het zonder iets om het hoofd bij deze 2 veel minder, maar zal daar ook weer even op gaan letten
Laatst bijgewerkt door Palmbierlove op 01-06-12 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:20

Juist die hoge neusriem zit op de plek van de zenuw!

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:23

ok wist ik niet, op de manege dan waarschijnlijk ook niet..
als ik morgen ga, zal ik eens kijken wat hij doet als ik de neusriem eraf haal (als het mag..)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:29

Heel herkenbaar filmpje somebitch!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:35

merrieveulen schreef:
je zou kunnen kijken of je dit kunt verlichten door minder aan het hoofd te zitten, en niet in je paard zijn gezicht te staren. paarden kijken elkaar zelden of nooit aan. fixeren op het gezicht is roofdierengedrag, immers.

ja maar wij zijn geen paard en dat weet een paard ook wel ;)

somebitch;
ik heb de filmpjes net gezien en jouw paard heeft ook zoiets van blijf van mijn hoofd af!
dat doet appie dus ook zo he,precies hetzelfde :j

MAAR!
appie schudde gister en eergister dus niet en toen kon ik gewoon aan zijn hoofd zitten.
dus dan is het ook maar alleen als het dier last heeft van het schudden.
gewoon zijn teken om aan te geven dat het niet goed zit daar dus blijf maar van af.
nou ja prima toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:46

klopt wat je zegt hoor ellepel, maar het is ook zo dat een paard niet anders kan dan 'paards' denken. er zijn natuurlijk wel paarden die zich aanpassen, anders zou het ook onmogelijk zijn om een paard iets te leren dat tegen zijn natuur in gaat. wij als mens kunnen ons in gedrag aanpassen aan het paard, andersom zal een paard niet zomaar onze lichaamstaal aanleren.

een hoop paarden hebben problemen rond het hoofd, en spanningsproblemen. deels zijn die te herleiden naar de natuur van het paard. dat is dan ook wat ik aangeef, 'je zou dit of dat eens kunnen proberen', dat soort dingen, ik zeg niet dat je door niet op het hoofd te fixeren het probleem helemaal oplost, of wat dan ook. wederom herhaal ik, dat het wel eens een stukje van de puzzel zou kúnnen zijn.én het is een typisch geval van 'baat het niet dan schaadt het niet'.

wel fijn dat Appie geen problemen heeft met de aanraking van zijn hoofd als hij niet schudt, wellicht is dat dan niet een erg grote factor. ik moet zeggen, mijn paarden hebben allemaal geen problemen met aanrakingen van het hoofd, mits ik daarin aan hun voorwaarden voldoe en de ontspanning blijf regelen. geen omhoog schietende, wegdraaiende hoofden bij mijn paarden...
ik kan me goed voorstellen idd dat het shaken op zich een reden is om niet aan het hoofd aangeraakt te willen worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:58

ja ook logisch,het hoofd is op dat moment overgevoelig dus het paard wil niet nog meer prikkels hebben.
een paard is eigenlijk heel erg stoer,soms kunnen ze de meest erge blessures hebben en dan laten ze niet zoveel merken.
maar het hoofd is supergevoelig en dat laten ze wél merken :j

appie was ook verbrand op zijn neus?
ik hoefde er maar naar te wijzen en hij was al weg.
nu is dat genezen en kon er gisteren gewoon aan zitten.

wat ik me nog afvroeg he...paarden hebben die tastharen rondom de neus zitten
ik was heel even benieuwd wat er zou gebeuren als je die weg zou halen om te kijken wat dat eventueel voor invloed zou hebben op het schudden.
sommige mensen knippen ze altijd weg,maar ik niet,laat ze mooi zitten.
maar toch vroeg ik me af of het verschil zou maken

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:59

Ligt eraan wat de trigger is.. Kan me zo voorstellen dat vliegen/pluisjes/regen dan wel minder invloed zouden kunnen hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:05

Als je zijn tasharen wegknipt stoot hij zijn neus overal tegenaan, de tastharen gebruiken ze om de afstand tot voorwerpen (voerbak, drinkbak, stenen,...) te bepalen. Volgens het KNHS wedstrijdreglement is het, dacht ik tenminste, sinds vorig jaar verboden om de tastharen helemaal weg te knippen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:44

klopt inderdaad. de tastharen (uiteinden ervan in de huid) zijn supergevoelig, logisch ook, daar zijn ze voor. ik denk wel dat voor sommige HS paarden de aanraking van de haren alleen al, of een bepaald gevoel (bijv. het gevoel van een spinnenweb, wie kent het niet?) eraan, de HS kan triggeren.

overigens neem je met het wegscheren van de tastharen die gevoeligheid niet weg, je beperkt het alleen wel tot directe aanraking.

@ Ellepel, klopt ook wat je zegt, het zit in de natuur van het paard om 'dingen' niet zo snel te laten zien, dat maakt ze immers aantrekkelijk voor roofdieren. toch kunnen wij mensen dit wel beïnvloeden. mijn beesten bijvoorbeeld laten ALLES, maar dan ook écht ALLES zien, tot verbazing (en irritatie soms) van de DA aan toe. mijn dieren weten wel dat wanneer ze iets laten zien ik onmiddelijk reageer, daarom laten ze al snel iets merken. trekje op de rug? dan wordt er niet opgezadeld, dat soort dingen. ik ben nu dus ook aan het leren de veel kleinere dingetjes te zien, die niet zozeer op fysieke of medische problemen duiden maar op onze relatie in beginsel (en daarmee, verstrekkend als zoiets werkt, ook op de gezondheid.)

ik zie trouwens in mijn omgeving heel veel paarden die daarop zijn afgestompt, baasjes reageren toch niet of niet goed. een paard dat bijv. bijt met aansingelen heeft daar een reden voor. het juiste antwoord van de mens daarop is eigenlijk nooit het paard ervoor te straffen. die mens zou zich moeten afvragen waarom het paard bijt. 9 van de 10 keer gaan er al kleine signaaltjes aan vooraf die de mens al gemist heeft.

een paard dat zijn hoofd niet wil laten aanraken heeft daar op dat moment ook een reden voor. zaak om er iets mee te gaan doen dus, in mijn optiek. Frame of body is Frame of mind....