[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:51

Dat is wel interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:23

Hoort dat bij dat neckworm dan?
Appie had het wel op zijn buik, waren we nog grappen over aan het maken dat hij zwangerschapsstriemen had :+

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:42

Weten jullie wat dit soort vlekken zouden kunnen zijn? Hars of pus? Ik heb het echt nog nooit meegemaakt.

Afbeelding

Van dichtbij:
Afbeelding
De plek op de staart jeukt. Links kan je iets zien dat de huid roze is ipv grijs, kan verder geen wonden ontdekken. Het zijn geen mestvlekken, het is plakkerig en hard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:30

Heb je bomen dan waar het van af zou kunnen komen?
Wondvocht kan inderdaad wel behoorlijk plakkerig zijn.
op een witte vacht valt dat natuurlijk wel veel eerder op

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:32

Vind dit heel lastig via een foto, maar ontworm is goed met werkzamestof fenbendazole dit is eigenlijk de enigste die nog werkt tegen aarsmade. Dit zijn wormen die aan het einde vd darm leven even een stukje naar buiten kruipen en rond de aars eitjes leggen in een plakkerige gele smurrie. Deze smurrie veroorzaakt jeuk paard gaat schuren vooral aan voer waterbak. Ennn tja daar worden de eitjes weer opgegeten of gedronken door het paard. Naast goed ontwormen meerdere malen helpt het om de aars en onderkant staartwortel goed te reinigen met van die babydoekjes en dan met sudocreme insmeren zodat de volgende gele smurrie met eitjes er makkelijker is af te halen. En ook voer en waterbakken dagelijks goed reinigen.

Neckworm heb ik me laatst ook in verdiept en ga het zeker in de gaten houden de meeste last schijnen ze te hebben na ontworming met werkzame stof ivermectine omdat ze dan doodgaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:34

Ik ga deze week ontwormen. Dus ik ben heel benieuwd of ik dan meer jeuk zie :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:59

Ja ik vind het echt raar, het zou kunnen dat ze door jeuk op de staart ergens is op gaan zitten ofzo (we hebben indd bomen rondom de wei). Maargoed, dat is wel heel toevallig en ze heeft ook nog een deken op.

Ik wist niet dat aarsmaden zulke oranje/gele smurrie veroorzaken. Het is lastig om te weten of ze jeuk aan de staart heeft van wormen of niet, omdat ze rond deze tijd van het jaar bijna altijd jeuk heeft daar. Als het aarsmaden zijn zou je alleen wel denken dat het rond de anus zit, of niet? Die twee lichte vlekken die je bij de anus ziet zijn roze pigment vlekjes.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:19

ellepel schreef:
Ik ga deze week ontwormen. Dus ik ben heel benieuwd of ik dan meer jeuk zie :j

Die strepen horen inderdaad bij Neckworm.

Krijgen ze meer jeuk na het ontwormen bij zomereczeem?
Die van mij is een maand geleden ontwormt? Dan had ze al wel eerder meer jeuk gehad toch? Ik weet niet hoe snel dat effect heeft.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 05:23

Silver fox, die gele smurrie is daar juist kenmerkend voor. Was nog vergeten te vermelden dat deze wormen(eitjes) niet gevonden worden met mestonderzoek. En de pigment vlekjes kunnen door het schuren komen. Echt ga aub achter een wormspuit met fenbendazole aan mocht de veearts moeilijk doen stuur maar een pb ik heb er nog wel liggen.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:17

Doen jullie waarschijnlijk deze week ook de eczeemdeken af?
Bij mij wordt het namelijk 3 dagen achter elkaar 4 graden overdag en -2 's nachts

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:09

Ja! Ik ga 'm er zometeen afhalen denk ik.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:32

Mmm ff over die aarsmaden, mijn merrie heeft dat gehad maar is meer lichtgeel poederachtig goedje, kleur v stuifmeel. Ziet ertotaal niet uit zoals op de foto vd schimmel. Dat lijkt me iets anders, geen idee wat trouwens. Hier zijn de dekens af nu .....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:58

Kleur van die smurrie is vaak afhankelijk vd vorm(dikte) en kleur van de mest die het paard heeft is mijn ervaring. Mengt vaak wat door het mesten en schuren.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:19

Hier nu ook regendeken op ipv eczeemdeken, nog steeds erg veel jeuk...
Zit nu 3 dagen aan de prednison. Iemand enig idee wanneer de jeuk minder moet worden met dit spul?
Als het niet werkt heeft ze namelijk waarschijnlijk geen zomereczeem...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:05

Zou even je veearts bellen, na 3 dgn zou het toch wel moeten werken vlgs mij

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:20

jobamara schreef:
Zou even je veearts bellen, na 3 dgn zou het toch wel moeten werken vlgs mij

Morgen bel afspraak met de dierenarts om te overleggen. Maar vroeg me af of ik nu echt wel verschil zou moeten zien.
Nog steeds aan het schuren, bijten en met de achterbenen aan het krabben.

Is het bij de meeste zomereczemers al zo goed als over?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:59

@jobamara ik snap dat dat kenmerkend is, ik dacht alleen dat die kleur meer wittig geel is ipv oranje geel en meer rond de anus zit. Pigment vlekjes heeft ze al jaren, ik bedoel juist te zeggen dat die er niets mee te maken hebben.

Maar ik ga er zeker achteraan en heel erg bedankt voor het aanbieden van je wormenspuit, maar hoop niet dat mijn va moeilijk zal doen als het indd aarsmaden zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:37

Kayleigh327 dat houdt inderdaad wel vreemd heftig en lang aan voor zomereczeem.

Niet alle paarden zijn er al helemaal vrij van maar we gaan nu naar temperaturen onder de 10 graden en we hebben hier tenminste al nachtvorst gehad.

Heb sinds het weekend de deken er af gehaald, staat nog wel onder een regendeken omdat het van dat baggerweer is. Maar zodra het droog wordt lekker bloot.
Houdt haar nauwlettend in de gaten maar afkloppen, hier gaat het goed!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:59

Kayleigh327 schreef:
Zit nu 3 dagen aan de prednison. Iemand enig idee wanneer de jeuk minder moet worden met dit spul?

Geef je alleen de poeder of heeft je paard ook een spuit in het bloed gehad? Prednison werkt normaal vrij snel.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:39

MoniekV schreef:
Kayleigh327 schreef:

Geef je alleen de poeder of heeft je paard ook een spuit in het bloed gehad? Prednison werkt normaal vrij snel.

Nee ze heeft alleen de poeder, geen spuit gehad! Hier heeft het ook al een aantal keer gevroren snachts en is overdag ver onder de 10 graden. Dacht dat het nu echt wel over zou zijn.
En ze heeft nog steeds dikke bulten op haar schouders.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:49

Kayleigh327 schreef:
MoniekV schreef:

Nee ze heeft alleen de poeder, geen spuit gehad! Hier heeft het ook al een aantal keer gevroren snachts en is overdag ver onder de 10 graden. Dacht dat het nu echt wel over zou zijn.
En ze heeft nog steeds dikke bulten op haar schouders.

Wat heb je verder allemaal al geprobeerd?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:43

MoniekV schreef:

En ze heeft nog steeds dikke bulten op haar schouders.[/quote]

MoniekV schreef:
Wat heb je verder allemaal al geprobeerd?

Ze staat al sinds juni onder eczeemdeken. Heb verschillende cremes gebruikt in combinatie met de deken, sectolin sweet itch, derfen, leovet manenliquid en fibra anti itch. Met deken op en gebruik van cremes heb ik geen mindering in jeuk gezien. Met of zonder gebruik van creme, jeuk bleef..
Ook heeft ze een aantal maanden geleden een spuit gekregen tegen de jeuk, die heeft helemaal geen effect gehad.
En ze is behandeld geweest tegen schimmel die ze op vorige stal had opgelopen.
Oh en ze krijgt Vitalbix te eten +Luzerne en verder niks (ja hooi natuurlijk).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:44

Ik had voor appie ook lucerne,maar heb het idee dat hij daar op reageerd, dus ik voer het op aan de tinker,die lust het ook wel.
Vandaag halsje er af gehaald, hier ook flink koud,dus hopelijk haat het goed.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:52

Ik zou idd maar eens stoppen met de lucerne.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:54

Eens over de luzerne, reageert mijn eczemer ook op.

Nadat hij vorig weekend weer helemaal open lag, heb ik derfen en zinkzalf gesmeerd en de hals weer op gedaan. Was een week met vakantie, maar het is gelukkig weer rustig en aan t helen.
Ben toch wel erg blij dat derfen voor ons zo'n uitkomst is. En de tip van ellen voor zinkzalf werkt ook fantastisch voor de onbeschermde voorpluk :D