[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:42

Tja als je al zo gaat rijden vind ik het al geen rijden meer maar gewoon beetje lol met je knol. Doe paardlief in ieder geval wel plezier, want die kan zijn grootste hobby doen en dat is stofzuigen.
Afbeelding

Ken mij paard al 14 jaar en weet dat hij even en af en toe dagje vrij nog leuk vind, maar helemaal niks meer doen zou hij niks aan vinden. En kan paard nog steeds zonder halster van track afhalen. Katten hebben personeel ik heb een fjord die personeel heeft. :') _O-

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:48

AARGHHH.... ik had een enorm verhaal geschreven over vandaag, en ineens valt de laptop uit .. en het zit allemaal al niet mee...

Poging 2!

Ik hoor jessix nog zeggen het zijn die kleine dingen waar je juist nog van moet genieten, lifeforhorse, want het kan zo van de 1 op andere dag heel anders zijn..

heb dat een beetje in mijn achterhoofd weg gemoffeld,
maar vandaag, schoot het mij ineens te binnen toen ik bij mijn, lieve topper aan kwam..

ik zag onder zijn deken wat wegkomen ik wist direct dat er iets niet goed was..
ik heb hem direct mee genomen naar het betegelde stuk vanuit de paddock, en de deken afgegooit en hem bekeken..

Zijn geslachtsdeel was wel 3x zo dik.. en hij kon niet meer naar binnen.. ook had hij 4 enorm dikke benen.. (geloof me ik heb er bij staan janken, als een klein kind..) wat een gevoel !! hij kwam ook nog zo op en top vrolijk naar me toe rennen.. ja Rennen ja... en hinniken.. en om snoepjes schooien.. ;(

Direct de dierenarts gebeld en gezegd dat hij met spoed moest komen..
Mijn complimenten want hij was er binnen een kwartier. :) ( wat wel anders is geweest bij hun! toen ik nog een erger geval had, met mijn pony die een slokdarm verstopping had, en liep te stikken.. waren ze er pas binnen 3 kwartier!) precies ja... :j

( ik heb het verhaal enorm ingekort nu, omdat ik een groot verhaal had getypt maar, die dus ineens weg was... GRRR ... :x )

Hij zei dat hij er niet best uitzag.. mede door de ringwormschimmel die nog een graantje erger is geworden, en hij had overal korstjes.. en schilfers van de korstjes.. en als je hem poetst, dan ging alle korsten mee.. ja,, vies ik weet het. maar ik kan er niets aan doen, wil het zo goed mogelijk uitleggen...
Pff.. en dan voel je je er ook nog enigszins wel schuldig over.. terwijl je er niets aan kan doen :(
hij had zijn temperatuur gemeten die was 38... nog wat, (ik was enorm overstuur, en heb alles wel 2x moeten vragen..) gelukkig was mijn vriend erbij en heeft hij goed opgelet..
Van de ringwormschimmel kon het wel eens komen.. dat door zijn verminderde weerstand door de ppid, dat het daardoor niet goed afgevoerd kon worden en het dus als het ware naar beneden zakt.. (ofzo??...) en daar in de koker en benen terecht komt.. ' Anyway! ik wou dat hij direct geholpen werd, en dat kon gelukkig, hij kreeg 2 spuiten in zen hals, ontstekingsremmer en een antibiotica,

Nu heb ik zelf 2 middeltjes gekregen,

Metacam, en een andere kan ik helaas niet goed lezen, maar het zijn gewoon

Ontstekingsremmers met pijnstilling, en een penicilline,

van deze moeten we elke dag 1x daags (van beide) 1 ervan in zijn hals spuiten met een prikje. en de andere toedienen.
we gaan het 4 dagen aanzien zei de dierenarts je moet het ook de tijd gunnen, mocht hij slechter worden.. of na 4 dagen geen verbetering zien, moet ik weer bellen.

maar hij wou het niet dramatisch maken, maar ik moest me met andere woorden op het ergste voorbereiden, mede door de ppid.. :n en dan denk je dat je niet verder door de grond kan zakken, maar geloof me .. dan kan je nog wel 10 meter verder zakken. ;(

zo kun je toch nergens meer de leuke dingen van inzien? als er een paard voor je staat waarvan zijn geest SPRINGLEVEND. en happy en puber is.. en zijn lichaam op is.. dat is toch niet eerlijk? hij zit gewoon vast in een verkeerd lichaam.. ;( ( mede hierdoor maakt het mij zo moeilijk omdat hij zich nog zo goed voelt..) :(

hier mij update die ik niet had gehoopt ooit te hoeven doen...

Reacties zijn welkom.. houd het alsjublieft vriendelijk.. /3
Laatst bijgewerkt door Lifeforhorse op 02-11-14 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:05

lifeforhorse@Klinkt niet goed ;( Dikke kokers ken ik niet...nou ja bij mijn fries.Maar na schoonmaken was hij met een paar dagen weer gewoon.Mijn cushing paard heeft nooit huidproblemen,dikke benen of dikke koker gehad.
Ik hoop voor je dat de medicijnen wat gaan doen.Wacht even af,hij is gewoon vrolijk en eet goed?
Sterkte er maar mee!
Heb je een foto van de koker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:16

Oei dat is schrikken..! :(:) ik hoop dat je paardje snel op knapt!

Ik ken metacam als een orale medicatie, bij mijn merrie ging het er altijd zo in, zo lekker vond ze dat! Knapte ze ook vlug van op, hoop dat dat bij jou ook snel aanslaat.

Vast zitten in het verkeerde lichaam herken ik ook, wel niet bij mn ppid pony, maar bij mn merrie met krom been. Ze wil nog zo graag maar ik houd mn hart vast voor de winter, als het een nare winter wordt kon het wel eens haar laatste zijn..

Ppid en verminderde weerstand, blijft dat ook met medicatie zo?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:19

geerke schreef:
lifeforhorse@Klinkt niet goed ;( Dikke kokers ken ik niet...nou ja bij mijn fries.Maar na schoonmaken was hij met een paar dagen weer gewoon.Mijn cushing paard heeft nooit huidproblemen,dikke benen of dikke koker gehad.
Ik hoop voor je dat de medicijnen wat gaan doen.Wacht even af,hij is gewoon vrolijk en eet goed?
Sterkte er maar mee!
Heb je een foto van de koker?

Deze was zwaar ontstoken helaas.. :(
Zijn huidprobleem, is vermoedelijk in duitsland gekomen, toen wij op vakantie met hem waren afgelopen zomer, hij kreeg steeds wat plekjes.. enzovoort en toen begon hij zwaar af te vallen, en kreeg meer plekken.. en dierenarts had dat bevestigt, ( was nog niet uitgebroken toen die tijd, )

Hoop ik inderdaad ook da die wat gaan doen, en dat ga ik zeker doen! :)
Hij is enorm vrolijk, en (lijkt) er geen last van te hebben, en eet goed, alleen zijn speedibeet wil die nu niet eten, nou .. jammerdan.. maar hij voelt zich vast niet lekker door de koorts. maar bix wou hij natuurlijk wel weer! hooi eet hij ook gewoon. :)
dus ik heb wat bix gemengd met de FF, (voertips zijn in dit geval ook welkom) zodat hij niet nog meer gaat afvallen..

Ps: Nu hebben er 2 paarden bij een vriendin van mij op stal ook ineens 4 dikke benen, dierenarts is daar bij geweest en die melde dat er een virus in het rond gaat. ander paard op stal had het vandaag ook, (inmiddels dus 3) allemaal merrie's dus de koker van mijn ruin kan ik daar niet mee vergelijken, nu heb ik symptomen op google gezocht, en bleek dat ruinen/hengsten hierbij een opgezwollen koker krijgen..

Anyway.. wat het is, het word nu behandeld dus als hij meer dingen heeft, word dat ''erbij'' behandeld, door deze medicijnen.

En nu is het even me de dagen er doorheen slepen, en met een goed gevoel (niet te goed dit keer...) naar hem toe te gaan, hij heeft natuurlijk ook niets aan mij als ik, daar loop te janken :j

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:22

Shanna schreef:
Oei dat is schrikken..! :(:) ik hoop dat je paardje snel op knapt!

Ik ken metacam als een orale medicatie, bij mijn merrie ging het er altijd zo in, zo lekker vond ze dat! Knapte ze ook vlug van op, hoop dat dat bij jou ook snel aanslaat.

Vast zitten in het verkeerde lichaam herken ik ook, wel niet bij mn ppid pony, maar bij mn merrie met krom been. Ze wil nog zo graag maar ik houd mn hart vast voor de winter, als het een nare winter wordt kon het wel eens haar laatste zijn..

Zeker schrikken :( Dankjewel!
Ja mijn excuses, dat is het dus ook oraal,
ik heb het even te snel getypt, ik had al een enorm verhaal getypt alles veel uitgebreider toen viel de laptop uit... grrr :+

Oei .. dat klinkt ook zeker niet best.. En ik snap je totaal, doet me zo pijn dat te zien, ;(

Lifeforhorse

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:23

Shanna

ps: verminderde weerstand blijft ook met medicatie, wisselvallig.. (nu ben ik geen dierenarts,) maar zo is het mij verteld.. kan je denk ik voor bevestiging hier even de antwoorden afwachten..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:26

Jemig dat is schrikken zeg! Sterkte, hopelijk knapt hij snel op! Gelukkig eet hij nog wel wat, anders wat SP geven? Daarmee houdt ik de mijne goed op gewicht.

En dat vast zitten in een verkeerd (stuk) lichaam ken ik ook.... Bij mijn andere paard. Alle benen stuk, maar toch willen blijven gaan.. Geen idee hoe lang dat nog goed gaat en wanneer ik er een eind aan moet maken. Loodzwaar is dat soms.

Shanna schreef:

Daar ben ik ook benieuwd naar.

*lees net bovenstaande reactie :) wacht nog even meer reacties af

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:29

Ah oke, mijn shetje (met ppid) heeft voor het eerst van zn leven mok, wat amper op de behandeling reageert. Hoopte stiekem dat het met de pracend beter te behandelen zou zijn haha :+
Vandaar mijn vraag..

Hij staat ook gigantisch te zweten uit het niets (ik haalde hem vanmorgen nat van het zweet uit zn stal), zou dat door zn dikke berenvacht i.c.m de huidige temperaturen komen? Of toch ook van de ppid?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:30

Reiziger
Dankjewel, en daar hoop ik ook op, ga al men moed bijelkaar rapen om het goede er nog in te vinden..
ik denk dat ik dat SP ook maar weer ga doen, maar... dat wou ik hier even weer vragen, heb al het voedingsadvies van jessix gekregen, en ik houd het liever bij 1 persoon, voordat ik straks van alle kanten informatie krijg. (had namenlijk een heeeel rantsoen bijelkaar eindelijk.. en dan dit.. helaas ) :(
ag jeetje... verschrikkelijk, en precies zoals je zegt de juiste woorden ervoor die ik niet zo snel kon vinden *loodzwaar* :(:)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:31

Shanna schreef:
Ah oke, mijn shetje (met ppid) heeft voor het eerst van zn leven mok, wat amper op de behandeling reageert. Hoopte stiekem dat het met de pracend beter te behandelen zou zijn haha :+
Vandaar mijn vraag..

Hij staat ook gigantisch te zweten uit het niets (ik haalde hem vanmorgen nat van het zweet uit zn stal), zou dat door zn dikke berenvacht i.c.m de huidige temperaturen komen? Of toch ook van de ppid?

is een verschijnsel van ppid inderdaad.. google staan trouwens ook verschijnselen allemaal opgenoemd..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:35

Lifeforhorses, dat is schrikken zeg! Is het echt een ontsteking aan het geslachtsdeel of een dikke koker? Dikke koker hoeft namelijk niet op ontsteking te wijzen, maar kan ook gewoon een plek zijn waar het vocht naar toe zakt, zoals ook met dikke (stal)benen het geval is. Weliswaar is dat dan wel na aanleiding van een reactie van iets in het lichaam, zoals bijvoorbeeld het opstarten van de Prascend.

Mijn paard kreeg ook dikke benen en meerdere hier in het topic. Ook kreeg hij na een paar weken kale plekken en wat schilfertjes. Ik heb dat een beetje gezien als het ontgiften van een lichaam. Een dikke koker had hij toen niet, maar dat heeft hij wel eens gehad, jaren geleden. Volgens mijn dierenarts was dat ook een reactie aan iets van een virusje waar hij wat van mee had gekregen. Het was met een paar dagen weg. Paard was niet ziek en werd dus ook verder niet behandeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:39

Shanna schreef:

Het paard van Lifeforhorses is net begonnen met de medicatie, dus dat doet zijn werk nog niet.

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat PPID niet te genezen is... Door de medicijnen zijn de symptomen te bestrijden, maar het neemt de ziekte niet weg. Even hard gezegd, je zal dus nooit meer een gezond paard hebben. Het kan heel lang goed gaan, je kan steeds last hebben van allerlei kleine kwaaltjes die komen en gaan en de dag komt dat het niet meer goed gaat...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:40

@ Marcella wat een knappe fjord!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:43

Jessix schreef:

Helaas weet hij dat ook. :')

Favo hobby op een zondag door winkelstraat en bij iedere groot raam gaan stilstaan om erin te kijken. _O-

En goed opgedroogd kan ik wel zeggen. :j

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:47

Jessix schreef:
Lifeforhorses, dat is schrikken zeg! Is het echt een ontsteking aan het geslachtsdeel of een dikke koker? Dikke koker hoeft namelijk niet op ontsteking te wijzen, maar kan ook gewoon een plek zijn waar het vocht naar toe zakt, zoals ook met dikke (stal)benen het geval is. Weliswaar is dat dan wel na aanleiding van een reactie van iets in het lichaam, zoals bijvoorbeeld het opstarten van de Prascend.

Mijn paard kreeg ook dikke benen en meerdere hier in het topic. Ook kreeg hij na een paar weken kale plekken en wat schilfertjes. Ik heb dat een beetje gezien als het ontgiften van een lichaam. Een dikke koker had hij toen niet, maar dat heeft hij wel eens gehad, jaren geleden. Volgens mijn dierenarts was dat ook een reactie aan iets van een virusje waar hij wat van mee had gekregen. Het was met een paar dagen weg. Paard was niet ziek en werd dus ook verder niet behandeld.

De ontsteking is echt aan zijn geslachtsdeel,
Kale plekken met wat schilfertjes als bijwerking heeft hij niet, dit is echt van de ringwormschimmel, :( hiervan kan hij ook goed ziek zijn zei de dierenarts..
Hij had het over de 2 spuiten voor ringwormschimmel, maar, daar kunnen ze heel ziek van worden, en aangezien dat hij nu (meer dan) niet op zijn best is.. wil ik dat risico niet nemen, en blijf ik gewoon de imavarol proberen, wat nu niet mag totdat de 4 dagen om zijn trouwens...

Heb je meschien een tip voor, wat ik nu kan doen inverband met dat hij de speedibeet niet eet? en hoe ik dit dan moet doen met het oog op niet direct overstappen enzovoort..?

Ps: was zeker even schrikken... maar ja net zoals je zei.. ze worden nooit meer gezond, het is en blijft een paard wat ziek is helaas.. keiharde waarheid! ;( (maar daarom mag het zeker nog wel heeeel veel pijn doen) houd ik mezelf voor..
We gaan afwachten en ik houd jullie op de hoogte.. ga morgen direct kijken..

Wat ik wel heel erg vind trouwens,, is dat er niets is opgevallen bij diegene die hem voeren altijd 's ochtends.. :( het hong namenlijkver onder zijn deken vandaan... en de benen vielen niet te missen..
(hierdoor merkte ik het pas om 1 uur/ half 2 op..

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:48

Marcella schreef:
Jessix schreef:

Favo hobby op een zondag door winkelstraat en bij iedere groot raam gaan stilstaan om erin te kijken. _O-

hahaha geweldig!
hier herken ik mijn haffie zo in, alleen zei hinnikt ook nog naar zichzelf :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:23

Natuurlijk mag dat heel veel pijn doen en mag je daar heel veel verdriet van hebben. Dat went ook nooit. Ik heb mijn vriendje op zijn 30ste moeten laten gaan en het was nog veel te vroeg. We weten hier allemaal maar al te goed hoe is om te leven met de zorg voor een ziek dier. Mijn reactie was ook puur een antwoord op de vraag over de lage weerstand, die Shanna stelde. Zeker niet om je zorgen weg te wimpelen. :(:)

Maar het is dus duidelijk een ontsteking en ringworm... Goed dat je dat je de dierenarts er direct bij heb gehad en je een behandelplan heb met de nodige medicatie. Hopelijk knapt hij snel op.

Wat betreft het voer, maak je daar maar even niet zo druk om. Alles wat je paard nodig heeft zit in de FF, hij eet zijn ruwvoer goed, dus als hij enkel de speedibeet laat staan is het geen probleem. (Hij komt dan niets te kort) Omdat je hem graag wat dikker wil hebben kun je weer over gaan op SP. Je kunt ook je speedibeet mengen met zemelen, dan krijg je een beetje hetzelfde als SP. Mengen met slobber kan ook en zou hij vast wel heel lekker vinden. Je voert dan wel weer meer suiker, maar je moet zelf maar bepalen of je dat wel of niet wil.

Veel beterschap voor je paardje en sterkte voor jou.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:24

Marcella schreef:
Jessix schreef:

_O- Super, een fjord met een attitude! =:)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:05

Jessix schreef:
Natuurlijk mag dat heel veel pijn doen en mag je daar heel veel verdriet van hebben. Dat went ook nooit. Ik heb mijn vriendje op zijn 30ste moeten laten gaan en het was nog veel te vroeg. We weten hier allemaal maar al te goed hoe is om te leven met de zorg voor een ziek dier. Mijn reactie was ook puur een antwoord op de vraag over de lage weerstand, die Shanna stelde. Zeker niet om je zorgen weg te wimpelen. :(:)

Maar het is dus duidelijk een ontsteking en ringworm... Goed dat je dat je de dierenarts er direct bij heb gehad en je een behandelplan heb met de nodige medicatie. Hopelijk knapt hij snel op.

Wat betreft het voer, maak je daar maar even niet zo druk om. Alles wat je paard nodig heeft zit in de FF, hij eet zijn ruwvoer goed, dus als hij enkel de speedibeet laat staan is het geen probleem. (Hij komt dan niets te kort) Omdat je hem graag wat dikker wil hebben kun je weer over gaan op SP. Je kunt ook je speedibeet mengen met zemelen, dan krijg je een beetje hetzelfde als SP. Mengen met slobber kan ook en zou hij vast wel heel lekker vinden. Je voert dan wel weer meer suiker, maar je moet zelf maar bepalen of je dat wel of niet wil.

Veel beterschap voor je paardje en sterkte voor jou.

Bedoelde dat meer om mezelf wat gerust te stellen hihi sorry :o
Ik hoop het ook, ! we gaan van het beste uit,,
En vreselijk van je paardje.. :(:)
Door de zemelen word het wat lekkerder voor hem?

En dankjewel voor de beterschap en sterkte. zullen we nodig hebben !! :)
Hij is sterk dat voel ik.. maar ik heb zoiets.. mocht hij niet opknappen, en de dierenarts zegt ook :n dan vind ik het ook genoeg.. genoeg is genoeg, en dan is het meschien maar beter zo..
ik ga van het ergste uit dan kan het alleen maar beter worden..

#update jullie later weer. dankjewel voor al jullie tips en meeleven, je kan er inderdaad het beste over praten met mensen die het zelf hebben meegemaakt of het doormaken.. hier heb ik heel veel aan! :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:23

@ Jessix, was geen reactie op jou hoor ;)

Tijdens het opbouwen heb ik wel degelijk een stap terug gedaan. En we zijn er nog niet, dus ik train ook nog niet zoals voor de Pascend. Als dat niet meer komt dan is het oké. Ik heb nog 2 andere paarden te rijden en Chico hoeft zich niet meer te bewijzen. Als hij niet wil dan zal ik de laatste zijn die hem dwingt. Ben namelijk nogal een softie qua rijden. Zal eerder te voorzichtig zijn dan doorjekkeren..

Maargoed, ben gisteren met hem naar het Amsterdamse Bos geweest en dat vond hij helemaal geweldig. In de bloei van zijn leven...Hij ging nog dribbelend naar de trailer. Moet ik hem dat dan ook maar afnemen? ;)

@ lifeforce, jeetje wat een extreem verhaal zeg! Ik hoop dat je maatje opknapt! Hoe oud is hij? Heftig dat er dan plotseling zoiets opspeelt dat de situatie helemaal anders maakt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:53

Mosh gewoon genieten van de dingen in het leven en voor de rest gewoon goed naar je paard kijken. :j

Geloof dat de mijne in ieder geval vandaag vrije dag gaat krijgen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:55

Nog een vraag wat betreft het zweten, komt dat met de medicatie ook weer op orde? Ik ben nu 1,5 week bezig en mn pony is al gigantisch verbeterd.
Is scheren eventueel een optie/ oplossing tegen het zweten bij een shetlander die verder niks doet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:58

Shanna eventueel zou alleen strookje scheren bij hals al wat kunnen schelen hoef je ook niet met dekens te werken.