[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:27

Hier ook iemand met de handen in het haar. Paard heeft een ze deken op ik smeer met derfen en hij krijgt speciale suiker vrije muslie(1 handje) en kruiden speciaal voor paarden met ZE. Vandaag paard weer gewassen met tea three en betadine maar hij blijft jeuk houden! Hij kan in de wei nergens aan schuren dus zijn staart ect ziet er prima uit. Maar zodra ik hem op de poetsplaats zet schuurt hij overal aan. Da heeft er al een keer naar gekeken en het is zeker weten ZE en niet iets anders. Ga hem voor de zekerheid we behandelen met sedektin is. Iemand nog tips?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:34

Met mijn shetlander die vermoedelijk ZE heeft ging het dit jaar goed totdat mijn vader zo achterlijk was om hem ergens neer te zetten waar ie kon schuren aan iets scherps, nu heeft hij een wondje op zijn manenkam en op die plek geen manen meer, weten jullie ook iets wat ik erop kan smeren om het snel te laten helen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:50

Fennadev schreef:
Met mijn shetlander die vermoedelijk ZE heeft ging het dit jaar goed totdat mijn vader zo achterlijk was om hem ergens neer te zetten waar ie kon schuren aan iets scherps, nu heeft hij een wondje op zijn manenkam en op die plek geen manen meer, weten jullie ook iets wat ik erop kan smeren om het snel te laten helen?

Heeft hij wel een deken op dan? Omdat hij zo'n jeuk nog heeft..
Als je vermoedt dat het ZE is, had ik allang een deken gekocht maar goed dat moet iedereen natuurlijk zelf weten..
Deken is wel hetgeen wat normaal eerste prioriteit is en hiermee voorkom je dus dat je pony jeuk krijgt als die op tijd op ligt.
Beetje cru ook om zo van je vader te zeggen dat hij achterlijk is.
Als je toch weet dat hij schuurt, kun je er zelf toch ook voor zorgen dat eventuele scherpe dingen/etc. weg zijn van de plekken waar je pony (eventueel) gezet wordt..
Bij ons op de weien wordt alles regelmatig gecheckt of er niks geks is waar de paarden zich kunnen verwonden of waar mijn eczemer zich eventueel aan zou kunnen schuren.
Ik gebruik zelf calendula zalf, wordt gebruikt voor mensen, voor wondjes.
En nog een optie met betrekking tot schuren op de wei is bv een paal neerzetten met een borstel van een bezemsteel waar hij zich aan kan schuren,
dan maken ze niks kapot aan manen en/of staart.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:14

Normaalgesproken staat hij dus alleen in stukken zonder scherp spul, maar mijn vader had hem tussen het hout gezet waar dus allerlei randen aanzitten, een deken mag niet van mijn ouders en ze zijn niet om te praten op dat gebied, dus, nu ben ik zelf op zoek naar een eczeemdeken en ga die kopen van mijn eigen geld. Alleen zijn maat is zeer lastig te vinden (110 onderlengte). Ik heb in zijn paddock waar hij het grootste deel van de tijd staat een gladde paal staan, daar kan hij aan schuren zonder gewond te raken. Dus calendula zalf kan gewoon? Die hebben wij hier thuis ook wel staan.

En ga nu niet op me zeiken omdat ik een eczemer heb staan zonder deken, maar het mag echt niet van mijn ouders en ik heb dit gezeik al eerder over me heengehad. Ik ga volgend jaar deken uitproberen, want het is nu te laat om er 1 op te smijten.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:35

Fennadev schreef:
Normaalgesproken staat hij dus alleen in stukken zonder scherp spul, maar mijn vader had hem tussen het hout gezet waar dus allerlei randen aanzitten, een deken mag niet van mijn ouders en ze zijn niet om te praten op dat gebied, dus, nu ben ik zelf op zoek naar een eczeemdeken en ga die kopen van mijn eigen geld. Alleen zijn maat is zeer lastig te vinden (110 onderlengte). Ik heb in zijn paddock waar hij het grootste deel van de tijd staat een gladde paal staan, daar kan hij aan schuren zonder gewond te raken. Dus calendula zalf kan gewoon? Die hebben wij hier thuis ook wel staan.

En ga nu niet op me zeiken omdat ik een eczemer heb staan zonder deken, maar het mag echt niet van mijn ouders en ik heb dit gezeik al eerder over me heengehad. Ik ga volgend jaar deken uitproberen, want het is nu te laat om er 1 op te smijten.

mijn EZ hebben nooit een deken op.

Dit hebben we een jaar geprobeer zonder succes. Eind van seizoen was de deken aan gort en hadde de paarden meer wondjes dan ooit te voren.
Sinds dien hebben ze geen deken meer op en beginnen we vroeg in seizoen met smeren.
1 heeft er nu nog zeer minimaal last van de andere heeft er het ene jaar meer last van en het andere jaar minder en de oudste die is stabiel gebleven ze schuurt wel ma niet tot bloed aan toe. Zij heeft dan ook haar eigen bezem in de wei staan

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:11

Bij Ooteman is nu online sale, de RSIH kost 85 euro!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:26

Mindim schreef:
eilleen333, om teleurstelling te voorkomen. Het is niet zo dat wanneer je morgen een deken opgooit, het overmorgen klaar is hoor. Waarschijnlijk heeft je paard al zoveel in het systeem zitten dat het even duurt voor dat je wat gaat merken. Iig wordt ze dan niet opnieuw geprikt en geef je haar de kans te herstellen. Het zal deze zomer dus nog pappen en nathouden zijn. Ik heb dat het eerste jaar ook gehad.

Die illusie heb ik ook niet. Ik was er vandaag weer, en ik heb de indruk dat de jeuk wel wat rustiger was. Ze schuurde wel tijdens het poetsen, maar wel minder dan eerder. En eigenlijk pas nadat ik aan haar manen had gezeten om de cojasol creme in te smeren. Hetzelde geldt voor de staart. Tijdens inspectie van de huid en het uitkammen van de klitten reageerde ze niet, maar pas tijdens het inmasseren van de creme kwam er reactie. De huid van haar staart zag er ook een stuk beter uit.

In overleg met mijn zus, die het paard goed kent heb ik besloten dat ik de vliegendeken (met hals) nog even probeer icm de cojasol. Ook ga ik even goed nakijken wat ik kan verbeteren qua voeding. Denk dat de voeding voor haar wel echt een grote rol speelt. Dat vliegen oid er ook van op invloed zijn kan ik me goed voorstellen en ontken ik zeker niet. Als ik de indruk heb dat de deken wel (positieve) invloed heeft zal ik inderdaad een eczeemdeken aanschaffen omdat die toch nog beter bedekken.

minikatje schreef:
eilleen333 schreef:
Handen in het haar hier, en handen vol met afgeschuurde manen.

Stel, je zou dit paard nu in handen krijgen, wat zou dan je plan van aanpak zijn? Ik wil er echt iets aan doen, maar ik weet eigenlijk gewoon niet meer wat....
.

Allereerst wassen met betadineshampoo en de wonden verzorgen met dettol oplossing daarna flink insmeren met uierzalf.
Daarna direct een eczeemdeken of vliegendeken op die is behandelt met antivlieg. (in het begin een oud mormel die van ellende in elkaar hangt, ja die hebt ik ooit eens gratis gekregen en die gaat nu heel de achterhoek door als proefdeken ;) )
qua voer, ruwe spelt met appelazijn en scheutje olie en gedroogde brandnetels.
geen brok, geen koek, helemaal niets daarvan.
ze moet hier dan overdag in de wei staan met uitgebloeid gras en s'nachts op de paddock.

Dus mijn aanpak zou zijn, eerst de vacht buitenaf verzorgen, daarna van binnen reinigen en een deken op.
binnen een week zou het dan toch wel redelijk onder controle moeten zijn. (over het algemeen)

word ze ook gereden of staat ze voor de kar?

edit: zo zou ik het aanpakken als ze nu een eczemer bij mij zouden parkeren.

Bedankt voor je advies! Mone heeft gelukkig geen open wonden. De staart was gister nog vol kortjes en schilfers, maar vandaag was de huid schoon en een stuk minder rood/roze. Het zag er zoveel rustiger uit. De cojasol had ik pas twee keer gebruikt, en ik wil dit zeker nog wat langer proberen. Niet als oplossing, maar als verlichting voor de beschadigde en geirriteerde huid.

Mone wordt onder het zadel gereden. Recreatief, de laatste tijd door studie en werk helaas niet zo vaak als ik zou willen. Morgen mijn laatste toets, en dan wil ik echt weer dressuurmatig gaan trainen (nog steeds wel recreatief). Maar ik heb vaak meer zin in een relax buitenritje, haha!

Op dit moment krijgt ze nog een handje biks als voer (naast ruwvoer natuurlijk). Dat gaat sowieso vervangen worden. Of door de marstall force die eerder genoemd was, of door Safe&Sound wat ik eerder voerde, en waarvan ik eigenlijk niet weet waarom ik ermee gestopt ben. Ik weet niet exact meer wanneer ik daarmee gestopt ben, en wanneer de jeuk begon, maar volgens mijn zus en mij was dat wel in hetzelfde jaar. Wellicht is dat iets voor Mone.

Een paddock en op hooi zou misschien wel ideaal zijn. Echter houdt dat hier in de buurt in dat ze dan alleen zou staan. Ik heb niet de indruk dat Mone op dit moment echt lijdt onder de jeuk. Ja, ze heeft er wel last van, maar ik zie niet dat het haar bui of gemoedstoestand negatief beinvloed. Ze is gewoon vrolijk etc. In de winter is ze niet anders. De vetzucht is nu onder controle, dus wat dat betreft hoeft ze niet op de paddock. Sociaal isolement op de paddock is echt een laatste optie, en dan als experiment. Stel dat dat het enige is dat werkt tegen de jeuk, dan moet ze gewoon ergens anders naar toe. Helaas zou dat misschien ook wel inhouden dat ik haar niet meer kan bieden wat ze nodig heeft. Dus stiekem hoop ik dat het op een andere manier te tackelen is. Ik vind dat de jeuk gewoon opgelost moet worden, ookal lijdt ze er niet zichtbaar onder.

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips en het meedenken! Ik was vandaag weer een stuk optimistischer toen ik naar stal ging. Het doet me al deugd om te horen dat er paarden zijn met baat bij de dekens. Ik ken een pony met erge jeuk (die laat ook echt depressief gedrag zien) maar daar werkt een deken dus niet voor. Als Mone zo wordt als die pony.... Dan zou ik haar echt in laten slapen. Dat is echt zielig. Gelukkig zie ik dat bij Mone niet. Maar feit is wel dat de jeuk de afgelopen 5 jaar steeds erger is geworden, en ik was niet van plan af te wachten tot het echt uit de hand loopt.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:34

Maar een vliegendeken kun je helemaal niet vergelijken met een eczeemdeken. Knutten kunnen gewoon door een vliegendeken heen prikken, door een eczeemdeken niet. Het is jou keuze om het aan te kijken met vliegendeken, maar als dat niet werkt wil dat dus niet zeggen dat een eczeemdeken ook niet werkt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:05

Mijn paard staat nu zonder eczeemdeken! Zo blij mee.. Ze lijkt het heerlijk te vinden.. En ik ook! Was eigenlijk alleen even omdat ze van die eczeemdeken enorme schuurplekken kreeg op haar borst, het lag helemaal open. Dus ik dacht, misschien lukt het ook wel even zonder eczeemdeken.. En ze staat nu al dik een week zonder eczeemdeken en lijkt niet meer last te hebben.. Ze heeft haar manen en staart nog. Op de poetsplaats staat ze rustig. Heerlijk :D
Alleen als je aan haar manen of staart gaat 'jeuken' dan merk je wel dat ze het heel lekker vind. Maar ja, vliegjes en mugjes blijven..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:12

@Sammyoo

Thnx voor de tip!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:31

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:14

Bedankt voor de link. Ik ga de deken bestellen. Dacht dat een vliegendeken ook wel zou helpen tegen knutten, maar verkeerd gedacht;) bedankt voor de info!
Scheelt dat ik sowieso een nieuwe deken moest, de vliegendeken met hals leen ik van mijn zus... Ga de deken zo direct bestellen. Heb in hem van de week nog in huis:)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:06

Weet iemand hier een smeerseltje of spray die helpt bij nieuwe haaraangroei. Mijn pony zijn wondjes zijn op zijn manenkam allemaal aan het genezen, nu zijn er haren op aan het komen en dat jeukt natuurlijk. En schuurt hij opnieuw een beetje. Hoe kan ik dit tegen gaan, iets wat de haargroei stimuleert en verzorgt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:22

_KaWi_ schreef:
Maar een vliegendeken kun je helemaal niet vergelijken met een eczeemdeken. Knutten kunnen gewoon door een vliegendeken heen prikken, door een eczeemdeken niet. Het is jou keuze om het aan te kijken met vliegendeken, maar als dat niet werkt wil dat dus niet zeggen dat een eczeemdeken ook niet werkt.

ligt er heel erg aan welke je hebt, mijn vliegendeken is erg stevig en daar prikken ze niet doorheen.
dat is nu dat oude lapje wat uitgeleend word om te kijken of het echt eczeem is of iets anders.
(en geloof me, het is echt een sterke deken die helpt tegen ZE.) sommige paarden vinden een deken over het hoofd heen gewoon doodeng in het begin, dan is het fijn om zoiets te hebben om op terug te vallen.

vriendin van mij heeft een vliegendeken verstevigd met een extra gaas aan de binnenkant. Ook om de kijken of dat hielp.
Daarna heeft ze pas een dure eczeemdeken gekocht, toen de vliegendeken echt uit elkaar viel van oudheid.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:25

Dat is dan misschien een uitzondering op de meeste vliegendekens? Want voor zover ik weet zijn de mazen van de meeste vliegendekens gewoon te groot en kunnen de knutten daar doorheen prikken.
Of ik heb het heel erg mis dat kan ook:D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:32

Ik heb zo langzamerhand heel wat dekens in handen gehad en idd... de grootte van de mazen kan nogal verschillen. Zelf heb ik een sweetitch en een protector waar ik een lossen hals onder wil gaan doen. Volgens mij moet dit makkelijk kunnen. Zo pak ik het beste van beide... de luchtigheid van de vliegendeken en de bescherming van een eczeemdeken... lijkt mij tenminste :-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:38

veel vliegendekens hebben ook wel een linnen voering op de hals en staartflap.
Als je een milde eczemer hebt, wil dat nog weleens genoeg zijn want de knutjes zijn natuurlijk maar klein dus erg diep zullen ze vast niet steken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:42

Mijn gedachte dus ook Opisop, ik heb dan ook een milde eczemer :-)
En anders een losse halsbeschermer eronder feur de zekerheid.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:07

opisop_shop schreef:
Als je een milde eczemer hebt, wil dat nog weleens genoeg zijn want de knutjes zijn natuurlijk maar klein dus erg diep zullen ze vast niet steken.

Ik gebruik nu nog een Amigo deken, die inderdaad linnen voering heeft op de hals en de staart. Helaas is die deken niet van mij, en moet ik er sowieso eentje aanschaffen met hals (haar eigen deken heeft geen hals). Dus dan kan ik net zo goed voor de eczeemdeken gaan, weet ik zeker dat het geschikt is tegen de knutten :) .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:11

_KaWi_ schreef:
Dat is dan misschien een uitzondering op de meeste vliegendekens? Want voor zover ik weet zijn de mazen van de meeste vliegendekens gewoon te groot en kunnen de knutten daar doorheen prikken.
Of ik heb het heel erg mis dat kan ook:D

je bedoelt zo'n vliegengordijntje, ik noem dat een haremjurkje voor paarden.
maar tussen dit
Afbeelding
en dit
Afbeelding

zit nog een heleboel :)

maar een normale vliegendeken met grote mazen zou ik ook niet aanraden voor ZEpaarden, daar zijn we het allebei over eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:11

eilleen333 schreef:
opisop_shop schreef:

Ik gebruik nu nog een Amigo deken, die inderdaad linnen voering heeft op de hals en de staart. Helaas is die deken niet van mij, en moet ik er sowieso eentje aanschaffen met hals (haar eigen deken heeft geen hals). Dus dan kan ik net zo goed voor de eczeemdeken gaan, weet ik zeker dat het geschikt is tegen de knutten :) .

Heb je de amigo mio? Die heb ik ook namelijk en niet geschikt als permanente deken voor een eczemer.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:54

Kan het ook zo zijn dat de allergie voor de knut haaruitval aan staart en manen veroorzaakt bij het paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:26

Ik heb geen idee welke amigo... Een lichte met rode nylon afwerking. Met hals. Volgens mij heeft amigo daar maar 1 model van. Maar ik ga idd een eczeemdeken aanschaffen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:58

Ik heb ook weer een vraagje , misschien weet iemand iets.
Die van mij heeft sinds 1,5 week wondjes aan zijn oren die steeds groter worden. Ik mag er niet aankomen en halster of hoofdstel omdoen lukt haast niet meer.
Zijn er andere altenatieve als een heel masker om zijn oren te beschermen, bijvoorbeeld zo'n vliegenkapje om de oren, om blijft dat niet zitten?
Ik vind zo'n heel masker niet zo'n fijn idee, als het gaat verschuiven en het komt voor zijn ogen ben ik bang dat ie in paniek raakt, zo'n heel vliegenmasker vind ik ook weer rot omdat ik dat met regen niet op wil laten.

Iemand een idee?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:09

smeren helpt niet, of althans dat lukt dus niet?
Dan toch tijdelijk een masker op en zodra de ergste pijn over is evt. masker weer af en blijven smeren?