Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fennadev schreef:Met mijn shetlander die vermoedelijk ZE heeft ging het dit jaar goed totdat mijn vader zo achterlijk was om hem ergens neer te zetten waar ie kon schuren aan iets scherps, nu heeft hij een wondje op zijn manenkam en op die plek geen manen meer, weten jullie ook iets wat ik erop kan smeren om het snel te laten helen?
Fennadev schreef:Normaalgesproken staat hij dus alleen in stukken zonder scherp spul, maar mijn vader had hem tussen het hout gezet waar dus allerlei randen aanzitten, een deken mag niet van mijn ouders en ze zijn niet om te praten op dat gebied, dus, nu ben ik zelf op zoek naar een eczeemdeken en ga die kopen van mijn eigen geld. Alleen zijn maat is zeer lastig te vinden (110 onderlengte). Ik heb in zijn paddock waar hij het grootste deel van de tijd staat een gladde paal staan, daar kan hij aan schuren zonder gewond te raken. Dus calendula zalf kan gewoon? Die hebben wij hier thuis ook wel staan.
En ga nu niet op me zeiken omdat ik een eczemer heb staan zonder deken, maar het mag echt niet van mijn ouders en ik heb dit gezeik al eerder over me heengehad. Ik ga volgend jaar deken uitproberen, want het is nu te laat om er 1 op te smijten.
Mindim schreef:eilleen333, om teleurstelling te voorkomen. Het is niet zo dat wanneer je morgen een deken opgooit, het overmorgen klaar is hoor. Waarschijnlijk heeft je paard al zoveel in het systeem zitten dat het even duurt voor dat je wat gaat merken. Iig wordt ze dan niet opnieuw geprikt en geef je haar de kans te herstellen. Het zal deze zomer dus nog pappen en nathouden zijn. Ik heb dat het eerste jaar ook gehad.
minikatje schreef:eilleen333 schreef:Handen in het haar hier, en handen vol met afgeschuurde manen.
Stel, je zou dit paard nu in handen krijgen, wat zou dan je plan van aanpak zijn? Ik wil er echt iets aan doen, maar ik weet eigenlijk gewoon niet meer wat....
.
Allereerst wassen met betadineshampoo en de wonden verzorgen met dettol oplossing daarna flink insmeren met uierzalf.
Daarna direct een eczeemdeken of vliegendeken op die is behandelt met antivlieg. (in het begin een oud mormel die van ellende in elkaar hangt, ja die hebt ik ooit eens gratis gekregen en die gaat nu heel de achterhoek door als proefdeken)
qua voer, ruwe spelt met appelazijn en scheutje olie en gedroogde brandnetels.
geen brok, geen koek, helemaal niets daarvan.
ze moet hier dan overdag in de wei staan met uitgebloeid gras en s'nachts op de paddock.
Dus mijn aanpak zou zijn, eerst de vacht buitenaf verzorgen, daarna van binnen reinigen en een deken op.
binnen een week zou het dan toch wel redelijk onder controle moeten zijn. (over het algemeen)
word ze ook gereden of staat ze voor de kar?
edit: zo zou ik het aanpakken als ze nu een eczemer bij mij zouden parkeren.
_KaWi_ schreef:Maar een vliegendeken kun je helemaal niet vergelijken met een eczeemdeken. Knutten kunnen gewoon door een vliegendeken heen prikken, door een eczeemdeken niet. Het is jou keuze om het aan te kijken met vliegendeken, maar als dat niet werkt wil dat dus niet zeggen dat een eczeemdeken ook niet werkt.
opisop_shop schreef:veel vliegendekens hebben ook wel een linnen voering op de hals en staartflap.
Als je een milde eczemer hebt, wil dat nog weleens genoeg zijn want de knutjes zijn natuurlijk maar klein dus erg diep zullen ze vast niet steken.
_KaWi_ schreef:Dat is dan misschien een uitzondering op de meeste vliegendekens? Want voor zover ik weet zijn de mazen van de meeste vliegendekens gewoon te groot en kunnen de knutten daar doorheen prikken.
Of ik heb het heel erg mis dat kan ook:D
eilleen333 schreef:opisop_shop schreef:veel vliegendekens hebben ook wel een linnen voering op de hals en staartflap.
Als je een milde eczemer hebt, wil dat nog weleens genoeg zijn want de knutjes zijn natuurlijk maar klein dus erg diep zullen ze vast niet steken.
Ik gebruik nu nog een Amigo deken, die inderdaad linnen voering heeft op de hals en de staart. Helaas is die deken niet van mij, en moet ik er sowieso eentje aanschaffen met hals (haar eigen deken heeft geen hals). Dus dan kan ik net zo goed voor de eczeemdeken gaan, weet ik zeker dat het geschikt is tegen de knutten.