Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:41

Maar tussen iets horen en t daadwerkelijk zijn zit wel verschil.
Ik heb namelijk ook al uit verschillende hoeken gehoord dat er bij ons op stal Rhino zou heersen.
Absoluut niet waar, maar t geeft wel aan dat er ook veel geroddeld wordt.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:07

Vierde geval neurologische variant Rhinovirus in Ede

Op een vierde paardenbedrijf is de neurologische variant van Rhinopneumonie bevestigd. Het gaat om een bedrijf in Ede. Het betreffende bedrijf werd twee jaar geleden ook al eens getroffen door het virus en heeft na de recente uitbraken van eind februari direct voorzorgsmaatregelen genomen, waaronder het sluiten van het bedrijf.

De Sectorraad Paarden vindt het verantwoord om het advies van vorige week in stand te houden. Het advies aan paardenhouders is om extra hygiëne maatregelen te nemen, wanneer ze op wedstrijd gaan of vreemde stallen bezoeken.

Vanuit hengstenhouders komen vragen binnen over het al dan niet doorgaan van hengstenshows. Het advies is om de paarden, zowel op het eigen bedrijf als afkomstig van andere bedrijven goed op gezondheid te controleren. Tevens wordt geadviseerd om paarden afkomstig van andere bedrijven niet toe te laten in de stallen maar direct vanaf de vrachtwagen/trailer in de baan te laten zien en daarna direct weer op te laden. Daarbij zoveel mogelijk direct contact tussen paarden vermijden. Bij twijfel wordt geadviseerd om de eigen dierenarts te raadplegen.

bron: Sectorraad Paarden, 19/03/12

Copyright ©2012 AgriHolland B.V.

Sorry weet niet hoe ik op mijn iPad de link moest plaatsen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:10

Beetje oud nieuws.
Was vrijdag al bekend.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:36

ik heb zondag wedstrijd, gaat wel gewoon door.
Is dit na het nieuwe geval in Ede schadelijk, wedstrijd is namelijk ook in gelderland. meer naar de achterhoek...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:45

Ligt er maar net aan hoe je er zelf mee omgaat. Is ook persoonlijk wat mensen besluiten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:31

zou zelf gewoon lekker mn stal op slot houden en niet op wedstrijd. om het allemaal te voorkomen.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:02

wij krijgen zaterdag er een nieuw paard er bij is het verandwoord om hem te laten vervoeren en bij de andere paarden in te zetten
wat vinden jullie??

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:09

franka75 schreef:
zou zelf gewoon lekker mn stal op slot houden en niet op wedstrijd. om het allemaal te voorkomen.

Mijn idee!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:10

En dan voortaan elk jaar de stal dicht gooien als er ergens rhino heerst???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:11

Vervoeren is geen enkel probleem. Hoe bedoel je in zetten? In lessen laten lopen?

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:17

ik bedoel bij de andere paarden in de wei zetten :) vanaf waneer mochten de paarden weer vervoert worden dan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:18

Altijd al, er is geen verbod geweest. Aleen een advies om niet te vervoeren.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:20

geld dit nog steeds?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:21

Nee. Al bijna een week niet meer...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:30

xxieslady schreef:
wij krijgen zaterdag er een nieuw paard er bij is het verandwoord om hem te laten vervoeren en bij de andere paarden in te zetten
wat vinden jullie??

Dat lijkt me niet zo handig; je kan hem beter even apart houden en pas na twee weken bij de groep gooien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:06

En dat is iets wat je eigenlijk altijd zou moeten doen met nieuwe paarden, je weet nooit wat ze meenemen aan ziektes of wat ze op jouw stal oppikken waar de paarden die er al een tijd staan al resistent tegen zijn. 2 tot 3 weken apart, geen contact met de andere paarden en dan voorkom je al een hoop ellende en zeker neit alleen rhino.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:45

Ik vraag mij af hoe het eigenlijk met de getroffen stallen gaat? Is daar al een klein lichtpuntje?
Sterkte.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:53

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:12

_Natasja_ schreef:
Maar tussen iets horen en t daadwerkelijk zijn zit wel verschil.
Ik heb namelijk ook al uit verschillende hoeken gehoord dat er bij ons op stal Rhino zou heersen.
Absoluut niet waar, maar t geeft wel aan dat er ook veel geroddeld wordt.

maar dit
Citaat:
wat ik begrepen heb van het laatste bedrijf is dat deze helemaal niet 3 weken op slot zit; de eigenaar heeft zelfs tegen de KNHS gezegt dat er afgelopen weken paarden van zijn bedrijf zijn gegaan.
waarom zegt de KNHS anders? waarom zijn de maatregelen zo vaag? als er geen reden is voor paniek, wat ik hier als info lees, waarom wordt dat niet gecommuniceerd?
raar....

is echt absoluut geen roddel! onze staleigenaar kent de betreffende staleigenaar goed. en de getroffen staleigenaar heeft netje gehandeld, alleen eigenaren van de paarden hebben de paarden weggehaald. Dus geen gelul of wat dan ook.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:17

Maar paarden weghalen is toch niet erg (zolang ze niet terug komen) nieuwe paarden erbij is het risico.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:23

Evelijn schreef:
Maar paarden weghalen is toch niet erg (zolang ze niet terug komen) nieuwe paarden erbij is het risico.

Dat ligt er dan maar weer aan waar je die paarden heen brengt natuurlijk...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:46

Ja.. maar dat is risico voor die paarden en de nieuwe stal... niet voor de stal waar ze vandaan komen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:19

zou zelf gewoon lekker mijn stal op slot houden en niet op wedstrijd gaan.wat ik nu dus ook doe. ik wacht liever een week te lang dan te kort.
en ja als dat elk jaar moet, dan maar elk jaar.want do voorzorgsmaatregel nemen ze nog steeds in acht.
maar dat is persoonlijk.wat ik eerder zei....

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:26

Evelijn schreef:

jawel want die verspreiden de ziekte dus, aangezien het toen al op het bedrijf aanwezig was.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:35

Mensen die hun paarden weghalen op een stal waar Rhino heerst, ben je liever kwijt dan rijk! Wat een stel idioten en een mentaliteit. Nu maar hopen dat ze niks mee hebben genomen naar een andere stal. En dan....waarom haalt een stal paarden binnen die op een Rhino besmet bedrijf heeft gestaan?? Lekker snugger!?!