Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:44

Freyr schreef:
En met die supplementen kun je dan ook zonder problemen weer stoppen als je pot op is?

Ik bouw de mastic langzaam af.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:45

hier ook een langzame afbouwer. Nu ruim een week van de Ulcergold af, streepje voor streepje verdeeld over 4 weken. Ik ga nog een week door met ondersteunen met de gastri comp en de Ekygard en dan die ook rustig afbouwen. Hoelang deden jullie daar over?

nikysa90

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:58

Zou hengstigheid zn weerslag op bestaande maagzweren kunnen hebben?

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:12

Hoi allemaal,
Helaas hier ook een paard met ernstige maagzweren. Ik lees in dit topic dat aangeraden wordt om hooi te gebruiken en geen (droog) voordroog. Ik ben benieuwd waarom dit zo is. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de zachtere structuur van voordroog juist ook positief kan zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:49

We have it here in South Africa - it's called Vermate. It consists of humates and microbes derived from rich, healthy soil. Not sure if anyone overseas makes it, but if you can find it, it's brilliant!

..voor Iris. Ik las over deze klei, welke ze in zuid-africa voeren als maagzweerbehandeling. Moest meteen aan jou denken.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:47

Angelo_J schreef:
Hoi allemaal,
Helaas hier ook een paard met ernstige maagzweren. Ik lees in dit topic dat aangeraden wordt om hooi te gebruiken en geen (droog) voordroog. Ik ben benieuwd waarom dit zo is. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de zachtere structuur van voordroog juist ook positief kan zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen!

Ik vind dit ook nog steeds een interessant iets en probeer er wat onderbouwde dingen van te vinden. Hier wordt namelijk heel duidelijk gezegd dat het ingepakt altijd slecht is, maar in bijvoorbeeld Engeland wordt heel veel ingepakt hooi gevoerd. Het streven daar lijkt vooral dat het hooi géén Engels raaigras bevat, daar gaan ze van over de pis.

Zelf voer ik hooi, dus het is niet eens heel erg nuttig voor mij om te weten, maar toch is het wel interessant, want mogelijk is het dus zo slecht nog niet als hier beweert wordt? Ik probeer nog wat door te zoeken.

Hier staat paard nu overigens een week op coligone. Hij vindt het niet zo lekker, dus gaf wat uitdaging in het begin, maar het wordt nu goed gegeten. Hij heeft totaal geen klachten meer momenteel, dus ik ben benieuwd of ik hem hier stabiel op kan houden!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:33

nikysa90 schreef:
We have it here in South Africa - it's called Vermate. It consists of humates and microbes derived from rich, healthy soil. Not sure if anyone overseas makes it, but if you can find it, it's brilliant!

..voor Iris. Ik las over deze klei, welke ze in zuid-africa voeren als maagzweerbehandeling. Moest meteen aan jou denken.

ze hebben ook een Facebook https://www.facebook.com/Vermate.ThermalMud3/ ben benieuwd naar ervaringen

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:03

Niet hele topic gelezen. Ik ben benieuwd of paarden altijd invallen bij maagzweren. Ik lees het veel bij de symptomen. Paard van vriendin heeft wel wat symptomen, maar eet zich lekker rond.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:40

Volgens mij hoeft dat niet altijd het geval te zijn en kunnen de symptomen per geval ook wisselen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:52

die van mij is ook ruim 50 kilo te zwaar, maar heeft toch duidelijk last van maagzweren.
Wat mij opvalt is dat na de behandeling de zweren zo goed als weg waren, maar de symptomen onder arbeid b.v. aan de longe ( veel met de mond bewegen enz. ) zijn gebleven. Kan dit ook aangeleerd gedrag zijn geworden?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:15

nikia schreef:
die van mij is ook ruim 50 kilo te zwaar, maar heeft toch duidelijk last van maagzweren.
Wat mij opvalt is dat na de behandeling de zweren zo goed als weg waren, maar de symptomen onder arbeid b.v. aan de longe ( veel met de mond bewegen enz. ) zijn gebleven. Kan dit ook aangeleerd gedrag zijn geworden?

Bij ons is dit inderdaad ook het geval. Zijn hele maag is helemaal schoon, hij moest er even doorheen. Nu gaat het al een heel stuk beter, eigenlijk al na een keer even doorpakken. :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:18

@wodant oh fijn dat het nu beter gaat. Ik ben al een hele tijd bezig, helaas niet heel veel beter. En wat is het moeilijk een dikke pony te laten afvallen. Ik ben elke dag met haar bezig. Ze krijgt het hooi in 3 porties over de dag verdeeld i.v.m. haar maag. Twee keer per dag 2 handjes Gatro + met de Ekygard en toch gaat er geen gram vanaf...
Vanaf maandag gaat ze dan ook nog een kuur Mycosorb A+ en nog iets voor 10 dagen omdat haar leverwaarden niet goed zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:29

Wat doe je qua arbeid aan de longe? Voor het afvallen is het belangrijker om het galopperen flink op te bouwen dan om het bijgezet te laten verlopen.

Een ruin van 600kg gebruikt op rust 4.7-5.0 ewpa.
Afbeelding

Houd voor longeertrainingen vooral de draf+galop aan, het stappen is niet de grote verbrander, ik reken in alle gevallen op 10 minuten instappen, 5 minuten tussendoor stappen, 10 minuten uitstappen.
Met 2 minuten galopperen en een half uur draven valt je paard in klasse 1.
Met 12 minuten galopperen en 34 minuten draven valt je paard in klasse 2.
Met 25 minuten galopperen en 23 minuten draven valt je paard in klasse 3.
Afbeelding

Voor longeren zijn officieel geen gegevens beschikbaar, maar met 15% minder energie dan wat er in deze tabel staat zit je hoogstwaarschijnlijk veilig, eerder schat je daarmee de verbranding wat laag in.

Met klasse 1 verbruikt je paard 1.43*0.85 = 1.2 ewpa
Met klasse 2 verbruikt je paard 2.15*0.85 = 1.7 ewpa
Met klasse 3 verbruikt je paard 2.72*0.85 = 2.3 ewpa
Afbeelding

Dit betekent dat je paard afhankelijk van de hoeveelheid galopwerk (de hoeveelheid draf verschilt weinig en loopt bij klasse 3 terug door de hoeveelheid galop) grofweg 25% tot bijna 50% meer energie verbruikt dan op rust.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:52

Mizora bedankt voor je uitgebreide informatie. Aan de longe werk ik eigenlijk niet lang genoeg denk ik. Probeer het wel afwisselt te houden. Ik gebruik echt de hele bak haha, met figuren, balkjes verschillde gangen enzo. Vind dan een half uur aan de longe eigenlijk wel lang genoeg. Rijden ben ik deze week weer begonnen met 3 keer per week, 2 dagen longewerk en 2 dagen grondwerk. Hoop dat er vanaf nu wel langzaam wat af gaat.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:09

Zidore schreef:
nikysa90 schreef:

ze hebben ook een Facebook https://www.facebook.com/Vermate.ThermalMud3/ ben benieuwd naar ervaringen

Ik voer mijn paard elke dag 3 schepjes fir humic clay, hij is daarmee na 3 dagen al een stuk minder gevoelig op zijn buik. Dit beschermt ook de maag en darmen en doet voor mijn paard nu meer als de mastic horse. Ben het eigenlijk gaan voeren als mycotoxine binder maar dit was wel meteen opvallend. Omdat hij na 10 dagen voeren behandeld werd voor een stofallergie er weer even mee gestopt maar daarna snel weer verder gegaan. Hier zitten ook humuszuren in net als in dit product, kost ook bijna niks 16 euro voor 4 kilo.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:24

Mariljo bedankt voor de tip!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:22

nikysa90 schreef:

Oh wat onwijs lief zeg! Ik ga me er morgen gelijk in verdiepen, dank je wel!

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:20

nikysa90 schreef:
hier ook een langzame afbouwer. Nu ruim een week van de Ulcergold af, streepje voor streepje verdeeld over 4 weken. Ik ga nog een week door met ondersteunen met de gastri comp en de Ekygard en dan die ook rustig afbouwen. Hoelang deden jullie daar over?

Het laatste vroeg ik mij ook af. Ik zit er ook aan te denken om Ekygard langdurig te blijven bijvoeren, iemand daar ervaring mee?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:29

Dan nog een vraag/ervaring gezocht. Mijn paard staat nu op onbeperkt hooi, maar eigenlijk is de kwaliteit van het voordroog beter. Utrecht gaf aan dat nu de maagzweren genezen zijn het niet uit maakt of hij voordroog of hooi krijgt. Iemand ervaring om weer terug te gaan op voordroog?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:18

wodant schreef:
Dan nog een vraag/ervaring gezocht. Mijn paard staat nu op onbeperkt hooi, maar eigenlijk is de kwaliteit van het voordroog beter. Utrecht gaf aan dat nu de maagzweren genezen zijn het niet uit maakt of hij voordroog of hooi krijgt. Iemand ervaring om weer terug te gaan op voordroog?

Ik ben zelfs op kuil (afkloppen!!!) Paard staat op grote stal waar ze de hele dag buiten staan in grote paddocks en centraal de kuilbakken gevuld worden. Ze doet het goed!! Mooie mest, mooi op gewicht en nu 3 weken van de Omeprazole af. Had heel rustig afgebouwd. Nu nog aan Gastri comp en Ekygard en dat laat ik nog even een tijdje zo. Durf dat nog niet los te laten. Eerst maar weer wat rust in ons leven terugkrijgen

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:47

nikysa90 schreef:
wodant schreef:

Ik ben zelfs op kuil (afkloppen!!!) Paard staat op grote stal waar ze de hele dag buiten staan in grote paddocks en centraal de kuilbakken gevuld worden. Ze doet het goed!! Mooie mest, mooi op gewicht en nu 3 weken van de Omeprazole af. Had heel rustig afgebouwd. Nu nog aan Gastri comp en Ekygard en dat laat ik nog even een tijdje zo. Durf dat nog niet los te laten. Eerst maar weer wat rust in ons leven terugkrijgen

Wat fijn dat het zo goed gaat!! Ik durf inderdaad ook nog niet af te bouwen met Ekygard. Daarover heb ik ook een dierenarts gesproken en die raad aan om het ook langdurig te geven.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:08

Ik geef ook al een hele tijd 2 x per dag 2 schepjes Ekygard aan mijn pony. Wat bedoelen jullie met langdurig geven? Gewoon altijd?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:09

nikia schreef:
Ik geef ook al een hele tijd 2 x per dag 2 schepjes Ekygard aan mijn pony. Wat bedoelen jullie met langdurig geven? Gewoon altijd?

Ja eigenlijk wel. Ik vraag mij of dat op den duur nadelen kan hebben.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:27

Ik dacht eigenlijk op een gegeven moment de Ekygard af te bouwen en kijken of het lichaam het zelf kan oppakken. Maar ik wacht eerst de afspraak bij Den Hoek af, als ze weer doorgemeten wordt. En vooral goed naar haar blijven kijken. :))

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:12

ik voer nu ook ( ivm megaslechte leverwaarden ) buiten de medicatie op advies van de dierenarts Mycosorb A+. is hier iemand mee bekend? Er staat namelijk wel een dosis op, alleen niet hoe lang je dit dient te geven. Hier was ik wel benieuwd naar.