[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:28

En anders even bellen met je arts want die kent jouw situatie beter. Als mijn pony dat beeld af zou geven zou ik inderdaad over gaan op medicatie.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:01

Haygain failliet voor wie het nog niet wist... Zowel het moederbedrijf in Engeland als dus hier :( Hopelijk komt er snel een oplossing of doorstart zodat de huidige haygains in bedrijf kunnen blijven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:05

Ja dat hoop ik ook..... "blij" dat mijn haygain in oktober al stuk ging, haygain nl heeft mij toen super snel geholpen. En ik weet nu wat beter om zelf een element te kunnen vervangen indien nodig (hopelijk nog jaren niet nodig).

Super zonde dit, want het is een uniek bedrijf met unieke en goede producten...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:29

Tancreda4 schreef:
Ja dat hoop ik ook..... "blij" dat mijn haygain in oktober al stuk ging, haygain nl heeft mij toen super snel geholpen. En ik weet nu wat beter om zelf een element te kunnen vervangen indien nodig (hopelijk nog jaren niet nodig).

Super zonde dit, want het is een uniek bedrijf met unieke en goede producten...

En die speciale ontkalkingszakjes? Of toch gewoon azijn... en als de boiler een keer droog komt een nieuwe zekering... manlief zei nog, leg er eentje op voorraad... te laat nu.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:34

Oh ja, die waren bij haygain t goedkoopst als je per 10 ging ... ik heb er nog 7 dus kan nog even door. Maar iemand hiervoor deed t .met citroenzuur. Daar moet ik even op inlezen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:56

Azijn wordt afgeraden ... maar ik vraag me altijd af of dat niet gewoon een marketing truc is...

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:07

Heel verkeerd antwoord van mij aangezien ik zelf deze zakjes ook verkoop, maar je zou van HG de strijkijzerreiniger kunnen proberen. Azijn raad ik zelf ook af, net als citroenzuur.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:47

Wat is de reden dat je dat af raad? Want haygain is ook gewoon citroen zuur. Op t zakje van de hay gain ontkalker staat "active ingrediënt- citric acid"

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:31

sunny43 schreef:
Haygain failliet voor wie het nog niet wist... Zowel het moederbedrijf in Engeland als dus hier :( Hopelijk komt er snel een oplossing of doorstart zodat de huidige haygains in bedrijf kunnen blijven.

Oh hoe weetje dat? Ik kan het niet vinden. Ik dacht dat er wel veel vraag naar was

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:40

Afbeelding

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:08

Och jeetje! :(

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:38

Goedemiddag. Zou ik hier mee mogen komen praten? En zo eens het e.e.a. vragen? Ik probeer het wel, maar meer dan 300 pagina's is wat veel om door te worstelen.

Mijn situatie: Een 21 jarige Groningse merrie met artrose. Nu begon ze een paar weken geleden met wat te hoesten, 1 dag neusuitvloeing, temperatuur is al die tijd prima. Dacht even dat het al weer weg was want overdag of bij rust hoor ik haar niet meer hoesten, maar kwam toch terug bij beweging, dus de da laten komen. Ze is dus in lichte mate dampig. Komt vaker voor bij oudere paarden vertelde hij. Ze heeft een injectie gehad met prednisolon dacht ik en is daar niet hb van geworden. Ivm de cortico's vertelde hij het risico er wel gelijk even bij. Maar mijn merrie is nog steeds van het type: "liever te dik in de kist, dan een feestje gemist" en nu het hoesten na even te verbeteren weer terug is, maar weer gebeld voor het vervolg middel waar hij het tijdens de afspraak over had.
Dat blijkt dus equisolon te zijn, weer prednisolon met de cortico's. Dus nu begin ik mij toch wel wat zorgen te maken met wat te zwaar en dus weer prednisolon te gaan geven en dus artrose hebben met risico op hb te worden...

Nu heeft de assistente een belafspraak met da voor mij geregeld, dus dat wacht ik even af.
Maar wat vinden jullie wijsheid? Of zijn er andere middelen die goed werken maar niet dit risico met zich meebrengen? Zodat ik wat beter beslagen ten ijs kom?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:40

Het verschilt enorm per dierenarts.
Ik moest er zelf om vragen.. maar ik wilde ook geen prednison oraal geven. Puur omdat ik er geen moment verbetering van gezien heb.

Ik inhaleer dus flixotide per een baby puffer dagelijks. Dat is ook een corticosteroid maar lokaal. Heeft geen bijwerkingen zoals Hb.

Op langer termijn hooguit ppid.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:52

Ik heb zelf astma en idd mijn eigen ervaring met prednisolon is dat als de eerste kuur niet werkt, de volgende dat ook niet meer doet. Ik vind het stiekem wel wereld spul door de energieboost die ik er van krijg (omdat je dan na dagen zo benauwd zijn en niet eens meer kunnen slapen of liggen dat wel kan gebruiken).

Oh serieus? Ik lees nu dat ze humane inhalators gebruiken , salbutamol heb ik zelf op voorraad.

Maar is dat dan niet meer voor het vervolg zeg maar? Als het hoesten over is? Want ik heb begrepen dat het nu een actieve ontsteking is? Heb ik dat goed begrepen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:58

neetoch schreef:
Ik heb zelf astma en idd mijn eigen ervaring met prednisolon is dat als de eerste kuur niet werkt, de volgende dat ook niet meer doet. Ik vind het stiekem wel wereld spul door de energieboost die ik er van krijg (omdat je dan na dagen zo benauwd zijn en niet eens meer kunnen slapen of liggen dat wel kan gebruiken).

Oh serieus? Ik lees nu dat ze humane inhalators gebruiken , salbutamol heb ik zelf op voorraad.

Maar is dat dan niet meer voor het vervolg zeg maar? Als het hoesten over is? Want ik heb begrepen dat het nu een actieve ontsteking is? Heb ik dat goed begrepen?

Maar je paard is al in lichte mate dampig. Dan is er al een voorgeschiedenis van astma/copd vermoed ik?

Dan kan het nu inderdaad als gevolg van een verminderde weerstand of koutje in de groep een actieve ontsteking zijn.

Maar zodra de ontsteking weg is zal je paard als nog een overgevoeligheid hebben.

Ik denk dat het dan zaak is om uit te zoeken waarom hij is begonnen te hoesten; stoffig hooi, zieke paarden, pollen? Idk

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:11

Ja nou zeg het maar idd. Ik heb haar nu 2 jaar en mij was dat dus niet opgevallen iig. Geloof een keer een hoestje in de zomer die met hooi natmaken ook zo weer weg was.

De da gaf aan dat het waarschijnlijk een virusje of iets was? Omdat het mij niet eerder was opgevallen en ze dus hele dagen buiten in de wei loopt jaarrond en het open stallen zijn. Dat het meer met haar leeftijd te maken zou hebben dat het astma is geworden.

Het gaat er nu idd om om de actieve ontsteking eerst weg te krijgen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:22

Ik zou toch een scopie laten maken, zodat je zeker weet waar je nou precies mee te maken hebt en daar het beste op kunt behandelen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:45

In mijn zoektocht naar een goed management voor mijn astma patient, had ik gekozen voor voordroog met een hele mooie analyse, zodat dit onbeperkt gegeven kan worden. Eerst de kleine baaltjes geprobeerd en nu een grote gekocht. Nu herinner ik me waarom ik ooit gestopt was met dat voordroog, altijd schimmel! Kleine plekjes schimmel in deze baal. Hoe is jullie ervaring mbt schimmel en verpakt hooi? Tips omg West Brabant voor goed voordroog? Ik overweeg toch maar te gaan stomen....

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:36

tantesam schreef:
In mijn zoektocht naar een goed management voor mijn astma patient, had ik gekozen voor voordroog met een hele mooie analyse, zodat dit onbeperkt gegeven kan worden. Eerst de kleine baaltjes geprobeerd en nu een grote gekocht. Nu herinner ik me waarom ik ooit gestopt was met dat voordroog, altijd schimmel! Kleine plekjes schimmel in deze baal. Hoe is jullie ervaring mbt schimmel en verpakt hooi? Tips omg West Brabant voor goed voordroog? Ik overweeg toch maar te gaan stomen....

Kijk anders eens bij Corsten Fourage. Die hebben ook ontstoft hooi en kleine pakjes. Misschien kunnen zij wat voor je betekenen. En anders kun je bij mij terecht voor een hooistomer :D

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:09

Ik voerde ook ontstoft hooi van Venhorst, dat stoomde ik ook nog.
Ervaringen met voordroog/kuil zijn niet zo best. Die van mij heeft er ook een fikse darminfectie van gekregen, dus dat krijgt ze niet meer :=

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:21

Goedemorgen,

Heeft iemand dit ooit ervaren? Mijn pony, 10 of 12 jaar…paspoort en verleden spreken elkaar tegen..
We hebben hem nu 8 maanden en een week of 3 geleden zag ik een kleine verandering aan zijn buik.
Stond niet te pompen of knijpen, maar zag wel minimale verandering op deze plek. Tijdens het werken met bv longeren gaf hij al een week of 2 af en toe laten we zeggen om de dag een kuch of 2,3.
De hele stal met 1000 jaar aan ervaring verklaarde mij voor gek. Ik ben een leek, kom niet uit de paarden wereld. Eerste pony en zeiden letterlijk doe niet zo overdreven, maar door deze 2 dingen heb ik de dierenarts laten komen. Bij het luisteren gaf ze aan dat hij in astma aanval zal. Hij liet dus echt voor ervaren mensen en ook de dierenarts 0 symptonen zien.
Een spuit gekregen, slijmoplossers en een drankje. Verplaatst van sta, op vlas, hooinet weg, geen buren op stro, gewassen hooi enz.
2 dagen later…. Dierenarts gebeld, voor een spoed bezoek. Hij zwierpte wat met zijn staart…
Weer het bekende verhaal….doe niet zo mal, er zal wel een vlieg zitten of iets.
Koliek, rechts verstopt, gas…van het vlas.
Vlas er weer uit. Na een ander halve week kwamen ze op stal,voor tanden ronden en gevraagd of ik mee kon in de ronde voor een nacontrole hoe zijn longen klonken.
Nou dat klonk best goed, nog niet helemaal weg, maar veel beter.

Advies preventief zo’n 10 daagse puf, maar kan ook prima gewoon afwachten.
Hij staat er goed bij. Ik heb doorgevraagd of er ook onderzoeken zijn om echt te kijken is t astma, is het een allergie enz. Toen benoemde ze de endoscopie en bal spoeling. Ik heb aangegeven dat ik dit wilde om de oorzaak te achterhalen. Reactie hoef ik denk ik niet te benoemen, na 1,5 week werd deze uitgevoerd.
Uitslag zou een weekje duren. Er was wat slijm te zien tijdens het onderzoek enz.
Woensdag uitgevoerd, gisteren vrijdag belde de dierenarts na sluit. Ze had de uitslag binnen en was met stomheid geslagen. Zijn neutrofielen waren 65% vanaf 25% is ernstige astma.
Mijn draak vertoont echt 0,0 lichamelijke ,klachten’. Hij heeft de hele week beweging, grondwerk, stampmolen, longeren enz, hij doet alles. Wat ik zeg af en toe 2 a 3 kuchjes en dat ook maar 1 keer tijdens het werken.
Iemand dit ooit ervaren…..??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:41

Ik heb geen BAL laten doen dus de hoeveelheid neutrofielen weet ik niet. Maar mijn paard had als enige klacht een beetje harder te ademen als ze met 20-30 graden uit het land kwam en de zon scheen. Ook merkte ik bij warmte dat ze sneller moe was in de training.
Bij mij verklaarden m’n stalgenoten me ook voor gek. “Normaal gedrag bij warmte”. Hoest niet, hoestte zelfs niet op het inbrengen van de scope.

Scopie wees toch echt astma uit. Met hele lage onderhoudsdosis budesonide en in de zomer bij warm weer af en toe wat atrovent is dat heel goed te managen. (Ik hield haar al zo astma proof als mogelijk qua stalmanagement).

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:45

Dankjewel voor je reactie, ook fijn dat je aangeeft wat jij als behandeling hebt. Ook hier moet ik mij nu in gaan verdiepen. Ben mijn op verzoek van dierenarts aan het inlezen voor elk geval toedienden met een flexineb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:17

Toch is af en toe hoesten bij werken juist een symptoom. Dat hoort niet. Dat is ook het enige dat mijn paard doet als die weer last van zijn astma heeft. Met aanvragen een kuch.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:20

Dank Spenk voor het reageren.
Als ik zo op stal kijk dan krijg ik het op m’n zenuwen. Hoeveel paarden er hoesten en hoe normaal het gevonden wordt, snik. En dan bedoel ik geen kuchje.