[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:52

nee daarom...

de kwikbeet kan ik altijd vers maken, vind ik wel een voordeel. met heet water is het binnen een paar minuten klaar, met koud water duurt het een minuut of tien.

zo'n tinctuur, is dat qua proces te vergelijken met van die druppels die 50.000 keer verdund zijn en dan geschud worden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:18

merrieveulen schreef:
zo'n tinctuur, is dat qua proces te vergelijken met van die druppels die 50.000 keer verdund zijn en dan geschud worden?
Wat jij bedoeld is een (klassiek) homeopathisch middel dat is niet hetzelfde als een tinctuur. De tinctuur is een concentratie van de werkzame stof (is dus veel van aanwezig) een homeopathisch middel is juist een sterke verdunning van de werkzame stof (daar zit dus heel weinig tot niks van de werkzame stof in). Een tinctuur kan wel worden gebruikt als basis van een homeopathische verdunning.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:05

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:37

irmaz schreef:
merrieveulen schreef:
Wat jij bedoeld is een (klassiek) homeopathisch middel dat is niet hetzelfde als een tinctuur. De tinctuur is een concentratie van de werkzame stof (is dus veel van aanwezig) een homeopathisch middel is juist een sterke verdunning van de werkzame stof (daar zit dus heel weinig tot niks van de werkzame stof in). Een tinctuur kan wel worden gebruikt als basis van een homeopathische verdunning.

ahaaa OK... kijk dat wilde ik graag weten. ik heb maar weinig ervaring met homeopathie (wel ooit een drainage compositum gegeven maar het is niet (meer) te checken of dat ook werkelijk heeft geholpen, dat bestaat bijna geheel uit alcohol, als ik me niet vergis), en hoor er heel veel verschillende meningen over. ook onderzoekspublicaties waaruit blijkt dat de homeopatische middelen hetzelfde resultaat hadden als placebo's... zodoende probeer ik niet zomaar zonder meer iets uit.

ik ga eens lekker verder neuzen, zie nog een hoop interessante hitjes langskomen haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:38

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:41

merrieveulen schreef:
[ahaaa OK... kijk dat wilde ik graag weten. ik heb maar weinig ervaring met homeopathie (wel ooit een drainage compositum gegeven maar het is niet (meer) te checken of dat ook werkelijk heeft geholpen, dat bestaat bijna geheel uit alcohol, als ik me niet vergis), en hoor er heel veel verschillende meningen over. ook onderzoekspublicaties waaruit blijkt dat de homeopatische middelen hetzelfde resultaat hadden als placebo's... zodoende probeer ik niet zomaar zonder meer iets uit.

ik ga eens lekker verder neuzen, zie nog een hoop interessante hitjes langskomen haha!

Grappig.... dan is Niek dus geholpen met alleen maar placebo's :P

En de placebo's die ik nu heb voor de Streptococ helpen ook prima. Gisteren was het briesen al voor 99% verminderd. Je ziet meestal resultaat vanaf de 3e dag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:56

hmmmjaaa als je die onderzoeken zo moet geloven wel ja. toch zijn er ook diverse verhalen op Bokt (en elders) te vinden waarbij het toch anders lijkt te zijn. een hoop bokkers hebben, na alles in het reguliere circuit te hebben geprobeerd, verbluffende resultaten behaald via de alternatieve weg, althans, het is natuurlijk niet te controleren of het paard niet ook genezen zou zijn zónder behandeling, maar goed dat geldt eigenlijk voor bijna elke behandeling. zo heb ik Faram ooit acht dagen in de kliniek gehad met zandkoliek, achteraf had ik hem ook thuis kunnen houden want hij heeft het zelf opgelost, maar wel een prettig idee dat hij daar op de IC constant in de gaten werd gehouden door mensen die weten wat ze doen.

maar goed, ik ben er nogal voorzichtig mee en zal niet zomaar van alles in mijn paarden kieperen, net als ik weleens een spuit van de DA voor Faram geweigerd heb, en een uitgebreid debat heb gevoerd over het voorschrijven van prednison toen Zneddie een allergische reactie had. persoonlijk heb ik wel een veilig gevoel bij middelen waarvan de werking (en bijwerkingen!) bekend zijn en getest zijn, aan de andere kant is er ook nooit bewezen dat de alternatieve middelen NIETS doen (nogmaals, placebo effect is ook een effect). en ik vind het moeilijk te geloven dat een middel waarvan een 1 op 50.000 verdunning aan werkzame stof in zit nog kan helpen, zeker als je dan nagaat dat je 30 druppeltjes ervan geeft aan een paard van 600 kilo...
hoe dan ook, dat de werking van iets niet bewezen is bewijst niet dat het niet werkt, zo ben ik dan ook wel weer. heb er dus zelf alleen te weinig ervaring mee om er meer over te zeggen dan de algemeen beschikbare informatie. en die houdt je wel kritisch, is namelijk 50/50.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:16

Het jammere alleen is van die mensen/paarden die uitgedokterd zijn in het reguliere cirquit en als laatste strohalm grijpen naar bijv. homeopatie, gaan roepen dat homeopatie niet werkt op het moment dat er blijkt dat er toch niets meer aan te doen is. Of als ze geen resultaat zien na een maand behandelen. Ze vergeten dan even wat ze er voor allemaal aan hebben gedaan in het reguliere wat dus ook niet heeft gewerkt en verwachten dan van de homeopatie dat het wonderen verricht.

o.a. Homeopatie zet het lichaam aan tot zelfgenezing.
Reguliere medicijnen zijn alleen symptoombestrijding.

Soms heb je zo'n symptoombestrijder nodig in acute gevallen maar voor 99% niet. .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:24

precies, en dat stoort mij dus ook, de symptoombeschrijding in de reguliere sector. als je paard jeuk heeft geef je 'm iets tegen jeuk, punt. een hoop DA's kijken dan ook niet verder naar waar de jeuk vandaan komt.

nu moet ik zeggen dat daar wel verandering in is gekomen sinds ik paarden heb. onze huidige DA's kijken altijd wel verder, willen ook de oorzaak weten als het even kan.
verder denk ik wel dat soms symptomen bestrijden in zoverre een weldaad is, dat het paard even geen last heeft en in alle rust kan herstellen. er zijn ook DA's die daar rekening mee houden, tussen het één en het ander is een groot grijs gebied.

overigens heb ik vwb de laatste strohalm vooral verhalen gelezen van mensen die dit deden, waarbij het alternatieve juist wél de oplossing bleek/ leek te zijn. wat dat betreft hoor je van degenen die homeopathie gebruiken maar weinig over eventuele problemen of wat dan ook ermee. de anti-verhalen komen voornamelijk van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

ik hang in het midden, ik heb de klok horen luiden, heb bij God geen idee waar de klepel hangt maar veroordeel het dus ook niet. ik ben alleen wel kritisch, en wil dan ook altijd het naadje van de kous weten. van de week nog mijn hoefsmid de hemd van het lijf gevraagd omdat ik eea aan info had gevonden waarvan ik dan weer alles wil weten...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:30

Eigenlijk moet je het ervaren hoe het kan werken. Ik kan nog weet ik veel wat voor enthousiaste verhalen vertellen over wat homeopatie voor mijn dieren heeft gedaan, daar waar het reguliere niets kon doen, maar mensen willen graag eerst 'zien' en dan pas geloven.
Ik vind zelfdokteren met homeopatie niet goed. Ik zie wel bij Niek bijv. dat het heel belangrijk is dat hij het juiste middel in de juiste potentie krijgt. En daarbij geldt ook nog dat als je twee paarden met dezelfde kwaal hebt ze niet hetzelfde middel hoeven te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:38

irmaz,wel heel veel herkenbare dingen gelezen in je verhaal,alleen zweet appie gelukkig nooit om zijn ogen.
als het warm is wél rond zijn oren :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:58

singasong schreef:
Die moederkruidtinctuur werkt niet op de zenuwen, werkt wel op de 'vaten' in het hoofd.
Hier nog meer info. over allerlei tincturen: http://www.eleoflora.nl/kruidenehboHN.html

Wie heeft dan gezegd dat moederkruid zou werken op zenuwen? :?
Mijn theorie was dat de warmte uit het hoofd niet voldoende afgevoerd wordt, dit zou te verklaren kunnen zijn doordat de bloedvaten te nauw zijn. Een theorie dat de trigenimus geirriteerd raakt kan dan zijn: Wanneer de bloedtoevoer van en naar het hoofd niet optimaal verloopt kunnen de afvalstoffen ook niet voldoende afgevoerd worden, mogelijk dat deze op de trigenimus drukken. Een andere theorie kan zijn dat de temperatuur plaatselijk (o.a ter plaatse van de trigenimus) zo hoog oploopt waardoor er andere processen een rol spelen die de kortsluitingen van de trigenimus (schokken) veroorzaken.

Dat ieder paard net andere symptomen heeft komt omdat de trigenimus 3 takken heeft die samen het hele hoofd beslaan, niet iedere tak hoeft (in dezelfde mate) aangetast zijn. Mijn paard heeft weinig last van zijn neus maar juist meer van zijn ogen (worden dik en hij begint te knipperen met de ogen) en tong (de bijt en gaap acties wijzen hierop). Hieronder een plaatje zoals het bij mensen is, bij paarden is het vergelijkbaar.
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:08

irmaz

wat jij neergezet hebt heeft mijn paard
hij heeft vernauwde bloedvaten in het hoofd bij het oor, en hij zweet altijd erg rond de neus en ogen, straaltjes lopen over zijn hoofd
daarom rij ik met erg warm weer niet en heeft hij een uv werend masker op

met rijden zweet hij nergens [ alleen onder zadel en singel] maar zijn hoofd is altijd nat

toen ik hem net had was het erger en hij heeft toen erge hoofdpijn gehad waardoor hij dat rare gedrag vertoonde
bij hem heeft homeopathie erg goed geholpen
schudden is helemaal weg, met benauwd weer en veel pollen briest hij wel en wil hij op stal met hooi eten soms nog beetje schudden
maar met rijden en op de wei is hij schudvrij

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:17

irmaz schreef:
singasong schreef:
Die moederkruidtinctuur werkt niet op de zenuwen, werkt wel op de 'vaten' in het hoofd.
Hier nog meer info. over allerlei tincturen: http://www.eleoflora.nl/kruidenehboHN.html

Wie heeft dan gezegd dat moederkruid zou werken op zenuwen? :?
Mijn theorie was dat de warmte uit het hoofd niet voldoende afgevoerd wordt, dit zou te verklaren kunnen zijn doordat de bloedvaten te nauw zijn. Een theorie dat de trigenimus geirriteerd raakt kan dan zijn: Wanneer de bloedtoevoer van en naar het hoofd niet optimaal verloopt kunnen de afvalstoffen ook niet voldoende afgevoerd worden, mogelijk dat deze op de trigenimus drukken. Een andere theorie kan zijn dat de temperatuur plaatselijk (o.a ter plaatse van de trigenimus) zo hoog oploopt waardoor er andere processen een rol spelen die de kortsluitingen van de trigenimus (schokken) veroorzaken.

Dat ieder paard net andere symptomen heeft komt omdat de trigenimus 3 takken heeft die samen het hele hoofd beslaan, niet iedere tak hoeft (in dezelfde mate) aangetast zijn. Mijn paard heeft weinig last van zijn neus maar juist meer van zijn ogen (worden dik en hij begint te knipperen met de ogen) en tong (de bijt en gaap acties wijzen hierop). Hieronder een plaatje zoals het bij mensen is, bij paarden is het vergelijkbaar.
[ Afbeelding ]

Ik heb dat geschreven omdat de meeste HS schudden op het moment dat de Trig.zenuw is aangetast/geirriteerd. De oorzaak hiervoor kan bij ieder paard weer anders zijn.

Bij het paard van Mirgino kwam het bijv. doordat schimmels de bloedvaten in het hoofd vernauwden.
Bij Niek is het omdat door een bact., schimmel o.i.d. de luchtwegen verdikken/opzetten en de zenuw in de knel komt a.h.w. en daardoor geirriteerd raakt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:31

Ik ben net voor het eerst in vijf jaar afgestapt canwegen het schudden. Hij had echt veel last. Je ziet de pollen ook gewoon vliegen zoveel.

Heb net een filmpje gemaakt hoe hij er nu los bij liep in de bak. Die zal ik vanavond of morgen plaatsen.

Hij ging onder het rijden ook echt hard snuiven :(:)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:32

Lastig joh! Er zweven inderdaad een hoop pluisjes rond. Ben benieuwd naar het filmpje..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:38

Ondertussen heb ik 2 filmpjes en 1 foto van de pluizen die de loods in zijn gewaaid. Abnormaal veel. Maar zit nu op m'n telefoon ben nog op stal dus kan het nog niet plaatsen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:46

Hebben die van jullie ook last van witte neus uitvloeiing?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:47

Nope, de mijne niet..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:50

Somebitch schreef:
Hebben die van jullie ook last van witte neus uitvloeiing?

Ja, die van mij had dat toen hij van de week zo moest briessen maar dat is nu inmiddels weer weg.
Misschien ook een verkoudheid opgelopen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:52

Nou die van mij heeft het al een tijdje ook een opstart kuchje met aandraven. Maar net brieste hij best hard en zat heel zijn neus weer onder. Dierenarts is toen geweest. Zem heeft twee keer een prednison kuur gehad maar dat hielp niet. Longen geluisterd en daar was niks mis mee...

Dus nu zag ik dat net en dacht ik dat het misschien wel verband kon hebben met hs....

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:54

heb hier al eens gereageerd, omdat we bij ons op de manege een haflinger (waar ik vaak op reed) hebben staan die last heeft van headshaking,
nu rijd ik tijdelijk op een welsh pony van de manege en hij vertoont dezelfde symptomen als die haflinger, ook veel snuiven, schudden en aan zijn neus willen jeuken
nu ben ik het wel gewend van die haflinger, en kan het wel hebben, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er weer kinderen op moeten die dat niet aankunnen, en dan moet hij helaas weg..
in de binnenbak is het nu al een stuk minder, maar de laatste 2 keren reed ik buiten en dan is het echt heel erg, onder andere door het stof in de bak en de vliegjes en de zon..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:55

Al eens respi comp of luchtweg compositum geprobeerd ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:56

Palmbierlove schreef:
heb hier al eens gereageerd, omdat we bij ons op de manege een haflinger (waar ik vaak op reed) hebben staan die last heeft van headshaking,
nu rijd ik tijdelijk op een welsh pony van de manege en hij vertoont dezelfde symptomen als die haflinger, ook veel snuiven, schudden en aan zijn neus willen jeuken
nu ben ik het wel gewend van die haflinger, en kan het wel hebben, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er weer kinderen op moeten die dat niet aankunnen, en dan moet hij helaas weg..
in de binnenbak is het nu al een stuk minder, maar de laatste 2 keren reed ik buiten en dan is het echt heel erg, onder andere door het stof in de bak en de vliegjes en de zon..

Het gaat er niet zozeer om of de ruiter het kan hebben, maar meer om hoeveel last de pony er zelf van heeft. Helpt het om de welsh met een neusnetje te rijden?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:59

Somebitch schreef:
Nou die van mij heeft het al een tijdje ook een opstart kuchje met aandraven. Maar net brieste hij best hard en zat heel zijn neus weer onder. Dierenarts is toen geweest. Zem heeft twee keer een prednison kuur gehad maar dat hielp niet. Longen geluisterd en daar was niks mis mee...

Dus nu zag ik dat net en dacht ik dat het misschien wel verband kon hebben met hs....

Als de luchtwegen ontstoken zijn, zwelt de boel op en kan het de zenuw irriteren. Dus het kan zeker wel verband hebben.

Ik zou die tip van Maris hieronder maar eens proberen! Is super spul, wel flesje helemaal opmaken!