Silver_Fox schreef:Wat denken jullie van kale weides en zandkoliek? Mijn paardje heeft dus zomereczeem en haar weidegenootje is heel snel hoefbevangen. Ze zijn de hele zomer dus niet op een vollere weide gegaan, hebben mooi grofstengelig hooi en het gaat goed. Ik weet dat kale weides ook veel fructaan bevatten, maar ik weet zeker dat als ik ze zou gaan verweiden (zelfs als ik het rustig aan doe met een uurtje per dag) dat het dan weer raak is qua hoefbevangenheid en jeuk (in elk geval totdat het eczeem seizoen over is). Maar ik krijg wel opmerkingen van de dierenarts, van dat het toch wel hoge kans geeft op zandkoliek. Is het echt zo gevaarlijk? Ik heb niet het idee dat ik veel keuze heb, maar ik maak me er zorgen over.
Ik voer hier sinds een week elke ochtend en avond gekookt lijnzaad door het krachtvoer. In de rijbak, paddock maar ook in de wei ligt veel herfstblad van o.a diverse wilgen. Die blaadjes zoeken ze allemaal tussen het zand op en krijgen daardoor absoluut onnodig zand binnen.
Wat hoefbevangenheid betreft. Onlangs schreef ik daar een stukje over van een groep paarden uit Engeland die chronisch hoefbevangen waren. Deze paarden werden jaarlijks gevaccineerd. Bij wijze van proef zijn deze ongeveer 20 paarden in een groot weidegebied gezet en niet meer gevaccineerd. Na een paar jaar waren ze allemaal genezen ondanks dat ze dag en nacht het jaar rond in de wei stonden.
Na 5 jaar werden de paarden weer gevaccineerd en ik meen op 1 na werden ze allemaal weer hoefbevangen.
Nu was ik vorige week bij een vriendin in Drenthe die 2 paarden heeft. Eén van haarzelf en eentje van iemand anders er bij in.
Beide paarden zijn in het verleden hoefbevangen geweest en werden toendertijd nog gevaccineerd.
Zij is ook jaren terug met vaccineren gestopt. Beide paarden zijn de laatste jaren eigenlijk altijd veel te dik geweest omdat ze het jaar rond dag en nacht in het gras staan. Een van de paarden, een Haflingerruin zag echt tonnetje rond.
Toch is nooit de hoefbevangenheid terug gekomen bij beide paarden.
Dat vond ik toch wel typisch omdat het overeenkomt met het onderzoek uit Engeland.