[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:21

Nou weet je, normaal gesproken word veel zand ook weer afgevoerd met het gras of hooi wat ze binnen krijgen.
Ze staan bij ons ook op kaal land met ruwvoer .
Kijk als ze bewust zand eten is er iets mis.
Maar normaal gesproken gebeurd er dus niet zo snel iets
mits ze dus genoeg ruwvoer krijgen wat het zand in de darmen weer mee naar buiten neemt :j

Ik geef wel eens een week lang gekookt lijnzaad door het voer en anders krijgen ze dagelijks lijnzaadbrokken
En dat is deze
http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... tel?c=1451

Ik bestel daar wel vaker wat, is erg laag in de prijs en snel verzenden.
Je moet alleen wel Duits kunnen !

Silver_Fox

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:12

@ellepel hoeveel ruwvoer geef je dan? Ik heb twee slowfeeders, maar heel veel hooi durf ik er niet bij te voeren want het shetje vreet zich dan al snel vol en is bevangen, ze is al eerder bevangen geraakt van alleen te rijk hooi. Ze krijgen dus gewoon wat ze nodig hebben en ook wat stro tegen verveling en dat ze toch kunnen knabbelen. Opzich hebben ze vaak zo gestaan zonder problemen, maar als zo'n da een opmerking maakt ga ik me toch weer zorgen maken :\ want het liefst geef ik onbeperkt hooi maar dat gaat met deze pony's gewoon niet, dus ze worden maar 2 a 3 keer per dag gevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:08

Ja ze krijgen bij ons bijna onbeperkt.
Maar appie is 24 he, zijn hele groep is 20 en ouder,dus die mogen wel meer eten :j
Moeilijk he dat voeren.
Maar haal gewoon iets tegen het zand.dan is het ook in orde toch

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:21

Ja hier lig tegenwoordig hooi op zand, ze hebben slopen uit gevonden zodat je makkelijk kan eten haha drama :-)

Hier hebben ze ombeperkt en gewoon 24/7 op land Exzeem deken heb k nog steeds onder haha
durf niet af te doen hahah

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:27

ik geef ze een vier keer per jaar een kuurtje met vlozaad, tegen zand in de darmen, ter voorkoming, gaat goed zo,ze staan ook elke dag een paar uur op zand (rijbak) en er zit meestal wel zand in de mest, ook aangeraden door DA, beter voorkomen dan....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:34

Silver_Fox schreef:
Wat denken jullie van kale weides en zandkoliek? Mijn paardje heeft dus zomereczeem en haar weidegenootje is heel snel hoefbevangen. Ze zijn de hele zomer dus niet op een vollere weide gegaan, hebben mooi grofstengelig hooi en het gaat goed. Ik weet dat kale weides ook veel fructaan bevatten, maar ik weet zeker dat als ik ze zou gaan verweiden (zelfs als ik het rustig aan doe met een uurtje per dag) dat het dan weer raak is qua hoefbevangenheid en jeuk (in elk geval totdat het eczeem seizoen over is). Maar ik krijg wel opmerkingen van de dierenarts, van dat het toch wel hoge kans geeft op zandkoliek. Is het echt zo gevaarlijk? Ik heb niet het idee dat ik veel keuze heb, maar ik maak me er zorgen over.

Ik voer hier sinds een week elke ochtend en avond gekookt lijnzaad door het krachtvoer. In de rijbak, paddock maar ook in de wei ligt veel herfstblad van o.a diverse wilgen. Die blaadjes zoeken ze allemaal tussen het zand op en krijgen daardoor absoluut onnodig zand binnen.

Wat hoefbevangenheid betreft. Onlangs schreef ik daar een stukje over van een groep paarden uit Engeland die chronisch hoefbevangen waren. Deze paarden werden jaarlijks gevaccineerd. Bij wijze van proef zijn deze ongeveer 20 paarden in een groot weidegebied gezet en niet meer gevaccineerd. Na een paar jaar waren ze allemaal genezen ondanks dat ze dag en nacht het jaar rond in de wei stonden.
Na 5 jaar werden de paarden weer gevaccineerd en ik meen op 1 na werden ze allemaal weer hoefbevangen.

Nu was ik vorige week bij een vriendin in Drenthe die 2 paarden heeft. Eén van haarzelf en eentje van iemand anders er bij in.
Beide paarden zijn in het verleden hoefbevangen geweest en werden toendertijd nog gevaccineerd.
Zij is ook jaren terug met vaccineren gestopt. Beide paarden zijn de laatste jaren eigenlijk altijd veel te dik geweest omdat ze het jaar rond dag en nacht in het gras staan. Een van de paarden, een Haflingerruin zag echt tonnetje rond.
Toch is nooit de hoefbevangenheid terug gekomen bij beide paarden.

Dat vond ik toch wel typisch omdat het overeenkomt met het onderzoek uit Engeland.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:48

Dan zou ik toch wel graag een verklaring zien van de shetten hier in nl.
Nooit gevaccineerd.
Toch elk jaar hoefbevangen?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:10

Ik geef elke maand psyllium tegen zand, een kuur van 5 of 6 dagen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:29

Iemand hier geïnteresseerd in een snuggy deken met hals en hoody .
Maat paard 6.9

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:18

maralyn schreef:
Dan zou ik toch wel graag een verklaring zien van de shetten hier in nl.
Nooit gevaccineerd.
Toch elk jaar hoefbevangen?

Moet ik uit jouw reactie lezen dat de shetten in Nederland over het algemeen of allemaal hoefbevangen zijn ???

Ik geef alleen aan in mijn vorig bericht dat overdadig gras en supergoed hooi het hele jaar rond niet dé oorzaak van hoefbevangenheid hoeft te zijn. De Haflinger waar ik het over had is zelfs al jaren moddervet en staat volledig op rust vanwege zijn leeftijd maar heeft prachtige probleemloze hoeven.
Hij wordt de laatste 12 jaar niet meer gevaccineerd.

ALS vaccinaties een onderliggende oorzaak kunnen spelen bij hoefbevangenheid dan is het misschien een tip voor de meelezers in dit topic. Mensen die niet perse hoeven te vaccineren vanwege wedstrijden om 's te kijken of niet meer vaccineren wellicht mee zou kunnen helpen dat de hoefbevangenheid niet weer de kop op steekt.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:22

@henny_w ze wordt niet gevaccineerd, maar het gaat mij even om het zand en niet hoefbevangenheid, ik zorg namelijk niet voor haar want het is niet mijn pony dus dat heb ik niet helemaal in de hand. Wil natuurlijk wel helpen voorkomen dat ze weer bevangen raakt wat betreft de weide.

@assebassie en @nadine_yvana bedankt voor de tip, is vlozaad hetzelfde als Psyllium?

Weet iemand hoeveel lijnzaad er in VitalBix Complete zit en of ik misschien extra bij kan voeren? Het lijkt me dat er al redelijk veel lijnzaad in zit, maar ik voer niet zoveel: http://www.vitalbix.com/vitalbix-produc ... te-analyse

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:16

Silver_Fox schreef:
@henny_w ze wordt niet gevaccineerd, maar het gaat mij even om het zand en niet hoefbevangenheid, ik zorg namelijk niet voor haar want het is niet mijn pony dus dat heb ik niet helemaal in de hand. Wil natuurlijk wel helpen voorkomen dat ze weer bevangen raakt wat betreft de weide.

@assebassie en @nadine_yvana bedankt voor de tip, is vlozaad hetzelfde als Psyllium?

Weet iemand hoeveel lijnzaad er in VitalBix Complete zit en of ik misschien extra bij kan voeren? Het lijkt me dat er al redelijk veel lijnzaad in zit, maar ik voer niet zoveel: http://www.vitalbix.com/vitalbix-produc ... te-analyse

Ik heb een aantal maandjes geleden vooradvies gekregen van Vitalbix en die raadde mij aan om naast de Complete (1,5 bekertje) en halve schep luzerne nog 2 pompjes lijnzaadolie toe te voeren ivm de eczeem. Dus denk dat je makkelijk wat toe kan voegen zonder dat het te veel wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:44

Nee hoor. Henny
Lang niet alle shets.
Maar ken wel tientallen.
Daarom dus mijn vraag.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:20

Mijn fjord staat 24/7 buiten met schuilstal en wei/ zandpaddock. door alle regen in combi met eczeem twijfelde ik erg om het deken af te doen. Maar toen toch besloten hem af te doen. Hij staat nu sinds woensdag zonder deken heb hem daarna lekker ingesmeerd met uiercrème (manen en staart) ziet er niet mooi uit maar ik dacht dan beschermt het iig tegen de mugjes en vat gij ook geen kou in de regen omdat zijn dikke vacht dan weer zijn werk kan doen. NU heeft hij eigenlijk bijna niet gejeukt en het is leuk om te zien dat de uiercrème er ingetrokken is zijn huid voelt nu super zacht en de schilfers verdwijnen ook langzaam. Super blij dus! zo kunnen we iig vooruit tot het echt gaat vriezen.

WAT betreft voer, ik had het probleem dat mijn fjord meer voer nodig heeft en de shets minder/ weinig maar bij mij regelt de natuur dat zichzelf: ze beginnen alle 3 hooi te eten, dan jaagt de grote shet de kleine weg en de fjord jaagt de grote shet weg. daardoor krijgt de kleine ook het minste eten en de fjord het meest. Ideaal dus. ik vond het eerst een zielig gezicht maar nu ben ik er erg blij om omdat ik inzien dat die kleine ook anders veel te dik worden..

Ps. ik had uiercrème gebruikt en geen zalf. crème is wat minder dik en trekt makkelijker in (is wit ipv geel). Smeert ook super makkelijk trouwens.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:53

Mijn pony heeft op haar hals allemaal kale plekken en nu komen er ook open wondjes bij. En het wordt alleen maar erger! Dit had ze voorheen helemaal niet. Ook heeft ze over haar rug allemaal kleine bultjes met korstjes zitten.
Heb even foto's gemaakt, misschien komt het jullie bekend voor? Ik ben nog niet zo bekend met zomereczeem, ik en dierenarts twijfelen ook of ze dat wel heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt momenteel behandeld tegen allergieën. Ik spreek dinsdag de dierenarts weer, als jullie ideeën hebben dan wil ik die graag dan navragen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:56

Wat fijn!!
Ik heb ook uiercreme. Gebruik dat wel op de plekjes bij de voorpluk.
Werkt erg goed :j

Kayleigh.
Lijkt op een bacteriele infectie. Of lichte regenschurft.
bij appie hielp het goed om de plekken in te sponzen met hibiscrub.
op zijn hals heeft hij ook wat kale plekken, maar dat komt wel van het schuren door zijn eczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:02

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:18

ellepel schreef:
http://thehorsesback.com/neck-threadworms

Engels. Maar wel interessant om te lezen :j

Inderdaad interessant! Herken wel wat dingen. Ook interessant dat het meestal tussen het 5e en 6e levensjaar problemen op gaat leveren. Mijn paard is nu 5,5 jaar.

Ik begin ook steeds meer aan iets bacterieels of parasitisch te denken. Als de medicijnen die ze nu heeft niet aan slaan is het in ieder geval geen allergie volgens de dierenarts (dus ook geen zomereczeem?).

Het is echt frustrerend.. Pony voelt zich zo ellendig en is zo enorm chagrijnig :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:26

Op die bovenste foto van jou he, dat heeft appie nu ook zo :j
Ik heb het dus net gisteren met hibiscrub behandeld omdat ik twijfelde.
En ik moet ook nodig ontwormen, maandag maar even regelen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:00

Silver_Fox schreef:

Vlozaad is inderdaad hetzelfde als Psyllium,
ik geef sinds een paar weken weer lijnzaadvlokken, ook goed voor de huid enz. en is minder geklieder dan olie, voert makkelijk en ze vinden het lekker, schepje gewoon door de dieetmix

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:52

Sinds gisteren staat Femme eindelijk weer zonder eczeemdeken. Tot vanmiddag is het iig goed gegaan :) Kan ze nu lekker wintervacht kweken.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:26

@ lissie_zigor hmm ja is hier ook zo, alleen komt de shetlander helemaal niet in de buurt van de slowfeeder. Ik voer ook los zodat ze wel kan eten, iets extra's doe ik dan in de slowfeeder. Maar vind het toch sneu dat ze dan niets krijgt en steeds weggestuurd wordt, is denk ook toch wel een stress dan, ook al heeft ze het voer niet nodig en is het beter dat ze het niet krijgt.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:26

Rachel_x schreef:
Sinds gisteren staat Femme eindelijk weer zonder eczeemdeken. Tot vanmiddag is het iig goed gegaan :) Kan ze nu lekker wintervacht kweken.

Ik durfde het vandaag ook aan om de deken af te doen, het was koud en winderig en er waren geen mugjes te zien. Gewoon gek om je paard weer in zijn 'blootje' in de wei te zien staan :P

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:50

ellepel schreef:
Wat fijn!!
Ik heb ook uiercreme. Gebruik dat wel op de plekjes bij de voorpluk.
Werkt erg goed :j

Kayleigh.
Lijkt op een bacteriele infectie. Of lichte regenschurft.
bij appie hielp het goed om de plekken in te sponzen met hibiscrub.
op zijn hals heeft hij ook wat kale plekken, maar dat komt wel van het schuren door zijn eczeem

Ik denk idd ook dat het wat bacterieel is... of misschien een schimmel ofzo. het lijkt iig niet op zomereczeem

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:59

ellepel schreef:
Op die bovenste foto van jou he, dat heeft appie nu ook zo :j
Ik heb het dus net gisteren met hibiscrub behandeld omdat ik twijfelde.
En ik moet ook nodig ontwormen, maandag maar even regelen.

Ik zat nog meer te lezen over deze Neck-threadworm en toen kwam ik onderstaande foto tegen van iemand wiens paard dit had.

https://myalbum.com/photo/0LWLIeoOFa5M/med.jpg

Had appie deze strepen ook?
En komen deze strepen ook bij zomereczemers voor?

Die van mij had deze strepen namelijk ook een tijdje terug.