[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:42

Mosh schreef:
Ik zeg toch ook precies hetzelfde?! Ik pas mij ook aan aan mijn paard.

Snap niet waarom er steeds zo'n vreselijk sarcastische en denigrerende toon aangeslagen wordt in dit topic, dat is toch nergens voor nodig? Iedereen heeft het beste met zijn paard voor!

:evaw:

Dit gevoel heb ik ook al eventjes. Jammer, want het topic kan ook erg leerzaam zijn. Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier het beste voor zn paard zorgt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:00

Ik kom ook even binnen vallen. Ik zit momenteel in een lastige situatie.

Ik heb een paard staan dat ik wilde verkopen ivm stoppen. Ik heb geen zin meer om te rijden en merk dat het 2x per dag het verzorgen me tegen gaat staan. Ik voel mezelf een slaaf van mijn 'hobby'. Ik kan nergens naar toe en heb geen backup, ja echt in nood wel maar niet zo van oh ik ga een weekendje weg of ben 's avonds pas om 12 uur thuis. Voorheen was deze situatie niet zo, toen kon ik terugvallen op mijn ouders maar zij wonen voortaan in het buitenland. De drang om te rijden is weg dus om dan een paard te laten lopen in de wei waar je 2x per dag naar toe moet, dat schiet niet op. In pension zetten is geen optie, wil ik niet en kan ik niet betalen en het verandert niks aan het feit dat ik geen zin meer heb om te rijden.

Ik had hem te koop gezet en vervolgens na een paar weken geschoren. Mij viel op dat zijn haren behoorlijk snel aangroeide. Ik vond dit een beetje vreemd. Ik heb hem laten testen en hij heeft een waarde van 111. Ik twijfel nu over een hoop dingen. Ik twijfel of ik hem wel de medicijnen moet gaan geven....zijn er veel bijwerkingen.....? Het lijkt mij dat hij nu onverkoopbaar is, ik wil ook niet dat hij voor een schijntje weggaat en dat hij daardoor weer via via bij mensen terechtkomt die niet weten dat hij dit heeft etc.

Normaal zou ik zeggen...het is ongeneeslijk, het wordt alleen maar erger dat is een paardonwaardig bestaan => in laten slapen. Maar hij is nog te goed om in te laten slapen, het is dat ik het weet, een ander zou niks aan hem zien. Dus dat voelt ook niet de juiste keuze....iemand anders ermee opzadelen ook niet....

Maar ja laat ik hem lopen blijft het feit dat ik er 2x per dag naar toe moet, waar ik vanaf wil en geen zin meer heb om te rijden. Dus weg laten kwijnen op de wei vind ik totaal geen optie. Het rijden is ook minder leuk omdat ik merk dat hij minder presteert etc... dus ik doe heel veel voor weinig. (achteraf ivm de ziekte?)

Mijn belangrijkste issue nu is: ga ik hem wel/niet de medicijnen geven....? Ik lees hier en daar wat over karakter veranderingen, daar zit ik ook niet zo op te wachten... Iemand die hierin ook een dilemma heeft gehad?

Iemand die een nuttig advies kan geven..? :+
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 02-11-14 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

felineepino

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:20

@Zonnetje: Ik zou zeker wel overwegen om de medicijnen te gaan geven.. En dan heb je inderdaad het risico dat wanneer je hem verkoopt, de volgende eigenaren hem of weer doorverkopen/de handel in/hem de medicijnen niet geven waar jij mee bent begonnen. Waarom zoek je geen leaser/verzorger met evt mogelijkheid tot koop?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:22

Medicatie geven!

Waarschijnlijk knapt hij daar flink van op, als dat het geval is kan je verder gaan denken w.b verkoop, lease of wat dan ook.

Waarom zet je hem niet ergens neer waar je er niet perse twee keer per dag heen hoeft? Misschien krijg je er ook weer meer plezier in dan. Klinkt nu alsof je er een beetje doorheen zit.

Geef je paard medicatie en rust en wacht af hoe hij eruit komt. En zorg dat je zelf ook even tot rust komt door te regelen dat je geen twee keer per dag meer hoeft. En kijk dan verder wat je dan wilt.

Die bijwerkingen zijn vooral aan het begin, daar zal je even doorheen moeten. Je paard zo laten staan zonder medicatie vind ik geen optie.

Ik begin morgen met de medicatie bij mijn paard, heb sinds donderdag de diagnose. En ja ik vind het ook spannend of ze last krijgt van bijwerkingen. Maar ik wil mijn paard een kans geven, een goed leven. En als ik onzeker wordt, bel ik mijn dierenarts wel voor overleg/ geruststelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:55

Dan gooi ik wederom de knuppel in het hoenderhok: maar je kunt het toch niet op je geweten hebben om een paard met PPID nog te verkopen...
Zal wel weer heel hard klinken, maar als je het zelf niet meer wilt, de zorgen en de lasten, of geen medicatie wilt geven, wees dan barmhartig en laat het dier inslapen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:01

zonnetje@Ik kan je geen advies geven...om de doodeenvoudige reden dat mijn paarden mijn alles zijn.In voor en in tegenspoed.De dag dat ik ze aanschafte ging ik de verantwoordelijkheid aan om voor ze te zorgen tot hun leven niet meer paardwaardig is.
Ik begrijp dat niet iedereen zo denkt en doet,vandaar geen advies van mijn kant ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:22

@zonnetje
wat je ook beslist, ik vind dat je in ieder geval met de Prascend moet beginnen. Mijn ervaring is dat je paard er zo snel van op knapt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:57

geerke schreef:
zonnetje@Ik kan je geen advies geven...om de doodeenvoudige reden dat mijn paarden mijn alles zijn.In voor en in tegenspoed.De dag dat ik ze aanschafte ging ik de verantwoordelijkheid aan om voor ze te zorgen tot hun leven niet meer paardwaardig is.
Ik begrijp dat niet iedereen zo denkt en doet,vandaar geen advies van mijn kant ;)

Hier hetzelfde. Ik kan me er niets bij voorstellen mijn paarden ooit weg te doen omdat ik niet meer voor ze wil zorgen, dus ik kan je er geen advies in geven. Ik hoop alleen dat je je verantwoordelijkheid neemt en goed voor je paard zorgt zolang je hem/haar hebt. I.m.o. hoort het geven van de medische behandeling daar nu wel bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:04

Mosh schreef:
Ik zeg toch ook precies hetzelfde?! Ik pas mij ook aan aan mijn paard.

Snap niet waarom er steeds zo'n vreselijk sarcastische en denigrerende toon aangeslagen wordt in dit topic, dat is toch nergens voor nodig? Iedereen heeft het beste met zijn paard voor!

:evaw:

Waarom voel jij je nu zo aangesproken? :? Ik kan even niet teruglezen welke sarcastische opmerking op denigrerende toon aan jou gericht is....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:09

Zonnetje81 schreef:
Ik kom ook even binnen vallen. Ik zit momenteel in een lastige situatie.

Ik heb een paard staan dat ik wilde verkopen ivm stoppen. Ik heb geen zin meer om te rijden en merk dat het 2x per dag het verzorgen me tegen gaat staan. Ik voel mezelf een slaaf van mijn 'hobby'. Ik kan nergens naar toe en heb geen backup, ja echt in nood wel maar niet zo van oh ik ga een weekendje weg of ben 's avonds pas om 12 uur thuis. Voorheen was deze situatie niet zo, toen kon ik terugvallen op mijn ouders maar zij wonen voortaan in het buitenland. De drang om te rijden is weg dus om dan een paard te laten lopen in de wei waar je 2x per dag naar toe moet, dat schiet niet op. In pension zetten is geen optie, wil ik niet en kan ik niet betalen en het verandert niks aan het feit dat ik geen zin meer heb om te rijden.

Ik had hem te koop gezet en vervolgens na een paar weken geschoren. Mij viel op dat zijn haren behoorlijk snel aangroeide. Ik vond dit een beetje vreemd. Ik heb hem laten testen en hij heeft een waarde van 111. Ik twijfel nu over een hoop dingen. Ik twijfel of ik hem wel de medicijnen moet gaan geven....zijn er veel bijwerkingen.....? Het lijkt mij dat hij nu onverkoopbaar is, ik wil ook niet dat hij voor een schijntje weggaat en dat hij daardoor weer via via bij mensen terechtkomt die niet weten dat hij dit heeft etc.

Normaal zou ik zeggen...het is ongeneeslijk, het wordt alleen maar erger dat is een paardonwaardig bestaan => in laten slapen. Maar hij is nog te goed om in te laten slapen, het is dat ik het weet, een ander zou niks aan hem zien. Dus dat voelt ook niet de juiste keuze....iemand anders ermee opzadelen ook niet....

Maar ja laat ik hem lopen blijft het feit dat ik er 2x per dag naar toe moet, waar ik vanaf wil en geen zin meer heb om te rijden. Dus weg laten kwijnen op de wei vind ik totaal geen optie. Het rijden is ook minder leuk omdat ik merk dat hij minder presteert etc... dus ik doe heel veel voor weinig. (achteraf ivm de ziekte?)

Mijn belangrijkste issue nu is: ga ik hem wel/niet de medicijnen geven....? Ik lees hier en daar wat over karakter veranderingen, daar zit ik ook niet zo op te wachten... Iemand die hierin ook een dilemma heeft gehad?

Iemand die een nuttig advies kan geven..? :+

Ik vind het goed dat je eerlijk bent! Een paard is te duur om zomaar even te houden als je geen plezier meer hebt in je hobby. Wel vind ik dat je hem de medicatie moet geven als wanneer hij dit nodig heeft, en dat heeft hij met cushing.

Is het zoeken van een bijrijder oid geen optie? Want een cushing paard verkopen is ook nogal wat...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:11

maar stel je voor....in het slechtste geval.... een bijrijder die denkt dat het een cross moter is,is ook niet alles....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:15

Inderdaad, een paard met Cushing vraagt nou eenmaal wel speciale zorg, daar moet je ook maar net een bijrijder voor kunnen vinden. En dan maar hopen dat er genoeg te rijden is.....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:20

Lijkt me dat je dat van te voren uitlegt en kijkt of je een passend persoon kan vinden. Er zijn minder beren op de weg dan je denkt hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:23

Jelleee schreef:
Lijkt me dat je dat van te voren uitlegt en kijkt of je een passend persoon kan vinden. Er zijn minder beren op de weg dan je denkt hoor.

Ik was er ook wel van uitgegaan dat het uitgelegd zou worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:32

Dat begreep ik dus ook al niet hoor Jessix, maar ik ging er voor het gemak maar even van uit dat ik dat dan wel zal zijn geweest in deze en ik kan er echt niet meer mee zitten gewoon.
We zitten hier tenslotte allemaal met ons eigen doodzieke paard en sommigen (jij zelf bv) nemen zelfs nog de moeite om hier te reageren, terwijl hun geliefde dier al niet meer leeft.
Alsof we wat hebben aan dat ge oohh en aww en het hand boven het hoofd houden en elk woord op een gouden weegschaal te moeten gaan leggen, om over het eeuwige geherhaal nog maar te zwijgen...

Nogmaals;
Niemand hier weet alles en werkelijk waar elk paard heeft andere symptomen, ziektebeeld en/of reacties op de medicijnen, de enige zekerheid die we allemaal hebben, is dat je geliefde dier nooit meer beter word.

Want als ik dan naar mijn eigen nog veel te jonge cushing patiƫnte kijk, word ook ik heel verdrietig;
Het is steeds maar weer vallen en opstaan en maar weer hopen dat het na een terugval voor haar nog paardwaardig blijft. En zo lief en braaf en werkwillig dat ze ook nog is, ik doe het haar en een eventueel ruitertje niet meer aan om nog op haar te gaan rijden, ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk voor het ruitertje en simpelweg wreed voor mijn pukkie, want het is nu alleen nog het waus zijn en het slepen, wat voor mij zichtbaar is, maar wat speelt zich dan van binnen allemaal wel niet af in dat lijfje...

En dan toch ook nog maar een aanvulling op mijn reactie op zonnetje;
Ook voor mij zijn allebei mijn paarden mijn alles, in echt alle opzichten en ook ik heb ze de plechtige belofte gedaan, die geerke al zei. Sterker nog, als ik een optel sommetje zou gaan maken, hebben ze mij vaker het leven gered als andersom. Ik zal dus alles doen wat in mijn macht ligt om het paardwaardig te houden voor mijn meiden, ik ben zon mongool die zelf onder de brug gaat liggen, als mijn meiden het maar goed hebben...

Maar het feit dat je eigenlijk zoals je zelf zegt al van je paard af wilde en er nu dus zelfs over twijfelt of je hem wel zijn broodnodige medicatie moet gaan geven, je zelf heel goed weet dat je nu niet meer kunt gaan leuren met je zieke dier en je dus eigenlijk ook wel weet dat de verantwoording zelf blijven nemen je gaat opbreken, dan ben ik inderdaad serieus van mening dat de dood barmhartiger voor hem zal zijn...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:12

Sommige hier insinueren dat ik van mijn paard af wil omdat hij ziek is. Dit is niet het geval. Ik wilde al stoppen met mijn hobby en omdat ik het gevoel had dat hij niet helemaal top was heb ik hem volledig laten onderzoeken en alle bloedtesten erop los gelaten. Dus als ik hem had willen lozen had ik dat wel zonder medische hulp inschakelen gedaan. Immers zit ik nu met een onverkoop dier.

Paardrijden is voor sommige een hobby en voor sommige een levenswijze. Voor mij een levenswijze waar ik mee wil stoppen. Het lijkt mij dat welke hobby je ook beoefent zelf mag beslissen om hiermee te stoppen. Als ik zou tennissen zou niemand raar opkijken dat ik mijn racket zou verkopen. maar omdat het over een dier gaat wordt hierover geoordeeld. Lijkt me overbodig in deze situatie.

Ik ben ook van mening dat mijn paard blij moet zijn dat ik kan beslissen over zijn leven en hem een hoop ellende kan besparen. Sommige delen deze mening misschien niet, maar hem houden tot het einde naar een dieronwaardig leven vind ik persoonlijk egoistisch.

Mijn reden om geen medicatie te geven: Besparen van een dieronwaardig leven door bijv de bijwerkingen en genezen zal hij niet. Zoals ik eerder schreef zou ik voor de optie inslapen gaan maar acht ik hem nu 'te goed'. Dan komen we bij de optie 'weggeven' maar dan begint mijn geweten te knagen: gaan anderen die medicijnen wel geven? Wordt hij niet ingezet als manegepaard en moet hij over zijn kunnen heen gaan etc.

Hem laten lopen en medicijnen is eigenlijk geen optie. Want hem laten lopen toen ik dacht dat hij nog gezond was, was ook geen optie. Dus aub schilder mij hier niet af als iemand die mijn paard wil lozen omdat hij ziek is, dat ik niet om hem geef etc. Mijn leven staat momenteel de zorg van een paard in de weg wat ten kosten gaat van mijn welzijn. Beter voor hem een goed huisje vinden dan hem laten wegkwijnen op de wei....alleen.....nu is de situatie even 180 graden omgeturnt... De weg naar de beslissing om hem te verkopen was al lang en niet zonder twijfel....nu dit weer....

Nu kiezen uit een aantal kwaden.

En ik denk misschien inderdaad wat ohjajoh zegt, dat hem de weg naar een onwaardig leven + onkundige mensen om hem heen te besparen de beste is. Alleen voelt dat nu zo voorbarig. Dus ik dacht ik win wat advies in, geen veroordelingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:20

Wie veroordeelt je dan? Ik niet hoor. Ik deel alleen je mening niet en dat is ook hetgeen wat ik schrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:27

Niemand veroordeelt hier, meningen zijn er nu eenmaal om verdeelt te zijn...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:47

Zonnetje, je moet nu kiezen uit allemaal kwaden. Maar in mijn omgeving heb ik al meer mensen de keuze zien maken om niet aan de pillen te beginnen en het paard te laten schieten. Tenslotte heeft het paard geen weet van morgen en heeft hij een goed leven bij jou gehad. Nu wegdoen betekent een onzekere toekomst en beginnen aan pillen betekent een verplichting en geld.
Alleen voor de bijwerkingen hoef je het pillen geven niet te laten. In dit topic komen wat moeizame gevallen voorbij, maar de meesten hebben nagenoeg geen bijwerkingen en zie je binnen 4 weken al opknappen. Veel wijsheid!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:19

niemand veroordeelt je Zonnetje@als je dat zo ziet dan ligt dat aan jou...en eventueel aan je schuldgevoel.Daar kunnen wij niets aan doen.Ik heb ook uitgelegt waarom ik je geen tip kon geven,omdat die tip vanuit mijn perspectief/denkwijze komt....en die is niet hetzelfde als de jouwe.Daarmee veroordeel ik je dus niet en hoef je ook niet in de verdediging te springen.Dat doe je alleen als je niet helemaal achter je eigen beslissing staat.

constance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:34

Onze pony heeft prascend voorgeschreven door de DA, nu hoorde ik van iemand dat hun pony ook cuhing heeft en daar nooit medicijnen voor heeft gekregen. ONze pony kreeg eigenlijk alleen hoefbevangenheid en daar is ze van genezen. Nu ben ik de prascend aan het afbouwen om te kijken of ze ook zonder medicijnen kan, net als die andere pony. Is er iemand die ditzelfde ook zo heeft gedaan en ging dat goed? Of werd de pony/paard weer ziek omdat hij geen medicijnen meer kreeg.
Ik wil het op deze manier gaan proberen omdat de medicijnen best duur zijn .

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:55

geerke schreef:
niemand veroordeelt je Zonnetje@als je dat zo ziet dan ligt dat aan jou...en eventueel aan je schuldgevoel.Daar kunnen wij niets aan doen.Ik heb ook uitgelegt waarom ik je geen tip kon geven,omdat die tip vanuit mijn perspectief/denkwijze komt....en die is niet hetzelfde als de jouwe.Daarmee veroordeel ik je dus niet en hoef je ook niet in de verdediging te springen.Dat doe je alleen als je niet helemaal achter je eigen beslissing staat.

Maar ze heeft toch nog geen beslissing genomen? Ik heb zelf te weinig ervaring nog met cushing om echt een goed advies te geven helaas.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:10

Over dat 'wanneer kan ik er weer op', zo werkt het wel een beetje bij mij.

Door de jaren heen heb ik het steeds vaker en meer gemerkt: Megan is een loopverslaafde. Als ze maar mag bewegen is het goed. Zo ook de afgelopen weken.
Door de HB mocht ze natuurlijk een tijd niet lopen, daarna voorzichtig wat wandelen. Ze bleef een beetje nukkig en afgesloten, ik had werkelijk het gevoel dat ze aan het ' afkicken' was van de endorfine.
Nu zijn we sinds twee weken weer aan het 'rijden'. Man wat knapt ze daar van op!
Ik krijg weer hinnikjes, ze staat te popelen om te lopen en briest zich een ongeluk in die 20 minuten in de polder.

Dus ja, bij ons staat rijden bijna gelijk aan paardwaardig. Voor nu dan :). Als het niet meer gaat passen we ons daar op aan, maar vooralsnog zijn we lekker aan het opbouwen en worden we daar allebei gelukkig van.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:50

Kom hier ook weer binnenvallen, ben ontzttend druk maar lees nog altijd mee.

Mil heeft nu sinds 1 week zijn pillen en zowel ik als staleigenaar merken al verschil. Hij begint weer te etteren naar zijn buurman en hij loopt weer voorop naar de paddock ipv dat ze hem nog net niet mee hoeven te sleuren. Hij kijkt ook meer als mil uit zijn ogen. HIj krijgt nu 1/4 pil per dag. Ik hou hem hier nog voorlopig op. Ik denk dat ik hem eerst met 1/4pil laat prikken op te zien wat zijn waarden dan zijn.
Mijn zoontje heeft vandaag ook weer op hem "gereden" en hij was vrolijk, de hele tijd zijn oren naar voren en niet nukkig.

(mijn zoon is 5 en weegt nog geen 20kg en stapt bijna alleen maar ;) )

Afbeelding

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:55

janouk schreef:
@zonnetje
wat je ook beslist, ik vind dat je in ieder geval met de Prascend moet beginnen. Mijn ervaring is dat je paard er zo snel van op knapt.

Vind ik ook, maar het lijkt mij ook zeker niet fijn voor een paard als er nu met de Prascend word begonnen, en daarna abrupt weer mee word gestopt omdat hij verkocht word aan iemand die daar geen geld in wil steken...