[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:02

Ik ben overgegaan op pure feed en dat bevalt prima. Ik geef de easy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:06

Tancreda4 schreef:
Soms moet ze gaan liggen voor ze eten krijgt, maar deze keer lag ze al te pitten in de paddock en blijkbaar vond ze opstaan te vermoeiend (stel je voor dat je baas dan alsnof weer het lig commando geeft :+ )
Ik geef nu een beetje Safe & Sound. Maar ik wil eigenlijk een complete vitamine korrel, zodat ze genoeg vitamines binnen krijgt. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke daarvan goed zou zijn voor een pony met jeuk.

Marstall force?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:21

Tancreda4 schreef:
Soms moet ze gaan liggen voor ze eten krijgt, maar deze keer lag ze al te pitten in de paddock en blijkbaar vond ze opstaan te vermoeiend (stel je voor dat je baas dan alsnof weer het lig commando geeft :+ )
Ik geef nu een beetje Safe & Sound. Maar ik wil eigenlijk een complete vitamine korrel, zodat ze genoeg vitamines binnen krijgt. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke daarvan goed zou zijn voor een pony met jeuk.

Wat Mindim al zei, Marstall Force.
En als dat geen succes is, Equilife F4F.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:30

Ik ga eind deze maand ook beginnen aan pure feed. Ik ga pure balance geven. Paardje heeft qua energie geen voer nodig (naast 24/7 weidegang) daarom deze die heel laag is in energie en hoog in vitamine/ mineralen enzo.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:42

Ik geef sinds kort natural balance van Havens. Een meusli voeding.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:40

Mijn paard krijgt van het korte gras hele volle klieren achter zn kaak. De DA erbij gehad, zei dat het vanzelf overging en dat hooi bij t binnenzetten helpt omdat ze dan meer slijm aanmaken (wat ze bij kort gras te weinig aanmaken).
Hij krijgt bij binnenkomst ponybrok met luzerne, maar dat laatste is dus niet voldoende om de klieren weer te laten slinken. In de avond rijden is dus niets, want nageven met dikke klieren lukt niet (kaak kan hij niet fijn ontspannen). Gezien hier wat meer experts zitten qua eten.. Ben ik benieuwd of iemand tips voor mij heeft.
Overigens heeft hij hier pas last van sinds hij zn gezichtmasker draagt. Zou dat nog met elkaar in verband kunnen staan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:45

Van die marstall force hoef je niet zoveel te geven toch? Dat lijkt mij wel wat.

Dikke klieren hebben ze hier ook als het gras heel kort is. Dat gaat eigenlijk wel weer over als ze hooi bijgevoerd krijgen. Hier krijgen ze alweer best wat hooi bijgevoerd elke dag omdat het gras kort staat. Geen idee of het met het gezichtsmasker samen hangt, hier hadden ze het gewoon zonder maskers.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:26

Dikke klieren hebben ze hier ook. Ik voer equilin bij aan mijn eczemer omdat ie ook licht spierbevangen
is geweest.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:35

Het enige dat ik momenteel gebruik bij mijn paard is azijn. Lekker goedkoop en zonder veel rotzooi erin.
Werkt bij mijn paard toch het beste. Had eerst wat anders, maar daar bleef ze gewoon jeuk mee houden.
Nu gebruik ik enkel voor het rijden azijn(klein beetje opgelost in water), als vliegenmiddel en mijn paard heeft binnen een week vrijwel geen jeuk meer. En staat nu alleen met vliegendeken. Dus ik heb het middel gevonden dat bij mijn paard goed werkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:46

@maisie en Tancreda: maar hoe snel slinkt het dan bij jullie? Ik wil bijv vandaag midden op de dag rijden, dan haal ik hem uit t land en zijn die klieren dik. Rijden is voor hem dan niet fijn. Hoe doen jullie dat? En wat doet de Equilin ( ga zelf ook nog googlen)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:55

Handen in het haar hier, en handen vol met afgeschuurde manen.

Ik heb sinds bijna 7 jaar een Haflinger merrie die sinds 5 jaar op haar hudiige stal staat. Elk jaar lijkt ze meer te gaan schuren, en ik ben een beetje radeloos. Ik heb de dierenarts er al bijgehad, en die weet het ook niet. Bloedwaardes zijn allemaal goed. De laatste keer alleen een kleine waarde ontstekingscellen, wat logisch is, omdat de huid geirriteerd was door het schuren.

Ze schuurt ontzettend met haar manen en staart. Ik durf haar nauwelijk op stal te zetten, want ik ben bang dat ze de wanden eruit drukt of de drinkbakken van de muren drukt. Eerder schuurde ze een beetje met haar manen, inmiddels begint ze haar staart ook serieus te slopen. Ik heb al meerdere smeerseltjes geprobeerd, maar tot nu toe weinig tot geen resultaat gezien.

Ik heb wat vragen mbt de producten die ik gebruikt heb, of ik het wel goed heb gedaan...

Ik heb iets van Shepley's (ofzo) gebruikt, maar dat werkte niet. Ik heb er nog wel meer opgesmeerd, maar eigenlijk had het allemaal geen resultaat en stopte het schuren pas aan het eind van het seizoen.

Een tijdje terug heb ik Derfen geprobeerd, maar ik heb niet de indruk dat dat werkte. Dat werkt ook vooral tegen jeuk veroorzaakt door beestjes of niet? Ik merkte daar eigenlijk geen verbetering. Omdat je dat niet in de zon zou mogen gebruiken en ze jeuk op haar rug kreeg van de vliegendeken met hals ben ik daarmee gestopt en ik heb de vliegendeken afgedaan. De jeuk op haar rug is toen overgegaan, dus ik ga ervanuit dat dat los staat van de jeuk in de manen en staart en veroorzaakt werd door de deken.

Nu heb ik twee keer cojasol lotion/creme gebruikt, en ik merk nog geen verschil (ik ga het wel meer tijd geven hoor ;) ). De jeuk is alleen zo extreem. Als ik naar haar staart kijk doet ze hem al opzij met een air van "KRAB HEM!!! KRAB MIJ!!!!". Gewoon zo sneu... Ik merk dat ik een beetje wanhopig wordt en boos wordt als ze schuurt als ik haar vast heb staan. Niet dat ik haar straf, maar ik ben van binnen gewoon boos dat ik niet weet wat ik moet doen. En dat merkt Mone, dat weet ik zeker.

Hebben jullie misschien nog tips of ideeen wat het kan zijn?

Ik zat net te denken, en ik geloof wel dat het schuren wat minder was toen ze de vliegendeken icm Derfen gebruikte. Maar toen kreeg ze ook jeuk op haar rug, dus dat was een beetje probleem verplaatsing... Ik wil best een exzeemdeken kopen, maar hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Bij een stalgenoot met een paard met jeuk werkt die niet echt. Hij schuurt de deken gewoon stuk. Mone heeft sowieso een hekel aan dekens, maar er moet gewoon iets gebeuren.

Qua voeding staat ze erg schraal. Zo min mogelijk gras (graaskorf met een extra plaat voor zo min mogelijk grasinname. Ze is er mooi mee afgevallen (nu goed op gewicht), en ik voer haar zo vaak mogelijk hooi bij op stal om te voorkomen dat ze teveel invalt. Brok krijgt ze nauwelijks, en ik voer haar extra magnesium bij, omdat ze daar wat laag mee zit bij bloedonderzoek in het verleden. Bij het laatste onderzoek zat ze netjes binnen de referentiewaarden (met dus bijvoeding van een onderhoudsdosis magnesium).

Het schuren lijkt dus elk jaar erger te worden, en eigenlijk is het alleen in de zomer. Stel, je zou dit paard nu in handen krijgen, wat zou dan je plan van aanpak zijn? Ik wil er echt iets aan doen, maar ik weet eigenlijk gewoon niet meer wat....

In de eerste 5-6 jaar van haar leven schuurde ze eigenlijk niet, en was ze veel te dik. Toen stond ze vrij veel op stal. Echter merk ik gewoon dat Mone geen paard is om op te stallen. De dierenarts zei dat ik een andere stal kon proberen. Misschien dat de jeuk veroorzaakt wordt door iets in de grond. Ik ben bereid om dat te doen, maar het is wel mijn laatste optie. Ik sta nu op een stal waar ze super goed in de groep ligt en lekker altijd naar buiten kan. Verhuizen betekend dat mijn paard 6 keer zo duur gaat worden (wat ik er heus wel voor over heb, begrijp me niet verkeerd), en van haar soulmate gescheiden moet worden. Iets in mij vindt het niet een ideale oplossing, omdat ze het grootste deel van het jaar niet schuurt. Afgezien van het gebrek aan manen maakt ze absoluut geen 'zielige' indruk. Ze is vrolijk, werklustig, enthousiast. Alleen ze schuurt. Tot op heden nog geen open wonden, maar eigenlijk wil ik daar ook niet op wachten. Ik heb niet de indruk dat ze er echt onder lijdt. Ik heb wel paarden gezien die gek werden van de jeuk, en chagarijnig werden, open wonden hadden.... Dat zie ik bij Mone niet. Maar het is niet normaal, en ik wil het opgelost zien, als dat mogelijk is.

Oh ja, de dierenarts zei wat dat hij corticosteroiden kon inspuiten tegen de jeuk. Afgezien van het feit dat het symptoombestrijding is, zie ik het ook niet zo zitten om mijn paard een verhoogd risico op hoefbevangenheid te laten lopen. Als ik dan moet kiezen, wordt het toch de jeuk...

Bedankt als je dit verhaal gelezen hebt, en ik hoop natuurlijk op een gouden tip voor Mone :) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:01

eilleen wat ontzettend vervelend.
Ik wil je toch echt aanraden om een eczeemdeken te kopen, kijk anders eens tweedehands rond, is vast wel iets te vinden in je maat (of een maat groter en innemen op de rug, is ook vrij eenvoudig te doen) en het nog even aan te kijken met de Derfen erbij. Mocht ze wel echt jeuk op haar rug krijgen door de deken, koop dan in elk geval een halsdeken zodat je de manen/hals beschermd. Heb je de Derfen wel echt regelmatig gebruikt, dus om de dag bijvoorbeeld? Zelf denk ik dat het met het smeren op de staart wel meevalt met de zon, denk eerder dat je op moet letten met smeren op het hoofd. Zelf heb ik in elk geval nog nooit gemerkt dat die van mij er last van kreeg icm de zon.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:12

Kan het kwaad om derfen op de manen te doen en cojasol op de staart? Ik heb de staart gister nog gedaan met cojasol en om het te mengen lijkt me niet handig. Ik heb de cojasol bewust alleen op de staart gedaan om te zien of de jeuk in het geheel weg ging of dat het echt kwam door de cojasol. Met derfen heb ik dat eerder ook gedaan, alleen in de manen en niet in de staart om vergelijkingsmateriaal te hebben.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:20

Wat vervelend eilleen333.

Ik zou eerst eens een goede eczeemdeken kopen en dan kijken wat je kan smeren.
Voor een eczemer is een deken prioriteit nummer 1!
Deken moet je heel vroeg in het seizoen al opgooien. Nu ben je helaas al veel te laat maar zou toch snel voor een deken gaan kijken en afwachten wat dit doet. Een echte eczemer zonder deken laten staan is best zielig.

Succes iig!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:26

Ik zal in elk geval gaan kijken voor een deken. Hoop dat ze hem hier nog in haar maat hebben.

Is er een manier om onderscheid te maken tussen een eczemer en een paard met jeuk door andere oorzaak? Of is het puur op basis van de seizoensgebonden symptomen?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:32

Het is altijd lastig om met zekerheid te zeggen dat het om zomereczeem gaat. Het kan bijvoorbeeld ook door voeding of een allergie voor bomen planten etc komen. Maar vaak hebben veel dieren wel baat bij een deken. Door de deken vroeg in het seizoen op te leggen en dan de klachten te bekijken zou er wel een hoop duidelijk moeten worden. Ik zou proberen dit jaar nog een deken op te leggen en goed te smeren en dan volgend jaar heel vroeg de deken weer op doen.
Mochten de klachten dan minder worden dan heb je grote kans dat het om zomereczeem gaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:35

Bedankt voor de adviezen. Ik vrees dat ik dan toch moet toegeven en een deken ga aanschaffen... Baat het niet dan schaad het niet. Had alleen zo gehoopt dat er andere oplossingen of oorzaken waren. Eczeem zuigt...
Ik ga het proberen :) . Bedankt voor de tips en adviezen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:44

Het went wel hoor :j Paardje zal je waarschijnlijk alleen maar dankbaar zijn.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:48

Heb je trouwens een recente foto van haar? Ik zie in je profiel ook een stevige haf?
Wat krijgt ze kwa voeding?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:55

Ik heb geen recente foto, wel een filmpje van een paar weken terug. Vandaag zal ik mijn camera meenemen naar stal en wat representatieve foto's maken. Ook van de manen en staart.
Hier zie je op de staart wel een schuurplekje. Maar inmiddels zijn haar manen er zowat helemaal af...

Edit: filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=fQWAZPW4P74

Edit 2: zie dat het filmpje nog verwerkt moet worden...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 12-08-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:57

_KaWi_ schreef:
Heb je trouwens een recente foto van haar? Ik zie in je profiel ook een stevige haf?
Wat krijgt ze kwa voeding?

Ze is heel erg afgevallen. Zadelpasser gaf zelfs aan dat ze vond dat het niet minder hoefde :) . Ze is nu qua vetscore goed op gewicht. Mogen alleen wel wat spieren bij;)

Ze krijgt eigenlijk niets. Een handje biks zodat ze haar magnesium eet. Verder staat ze met een graaskorf op het land en voer ik haar hooi bij omdat ze anders teveel invalt. Maar ik beperk de grasinname zoveel mogelijk omdat ik haar liever hooi voer met minder suiker.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:06

Ze ziet er super uit hoor! Goed gedaan :j Je zou evt een vitamine mineralen brok kunnen geven i.p.v het handje biks. Uit gras en hooi kunnen ze vaak niet alles halen wat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld marstall force, kan je de magnesium door doen en hoeven ze maar weinig van te hebben maar krijgen wel alles binnen. Succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:20

Ik heb een tijdje gemuse kruiden oid gevoerd. Kwam uit Duitsland. Die leverancier stopte toen, maar ik ben inderdaad wel bezig met een brok met vitaminen voor sobere paarden. Zodat ze geen tekorten krijgt, maar ook geen overschotten aan suikers etc.
Regelmatig bloedonderzoek heeft gelukkig wel aangetoond dat ze met alles binnen de referentiewaarden zit, dus dat is wel prettig.

Ben wel blij met haar figuur nu. Ze heeft wel 24/7/365 haar graaskorf aan. Haar apart zetten op hooi is helaas een optie omdat ze dan ook alleen staat en ze vindt het zo fijn in de groep. Gelukkig heeft ze geen problemen met de korf. Haar hoofdje wordt er wat minder mooi van (kale plekken) maar gelukkig geen wondjes of huidirritatie door de korf. Is even puzzelen geweest, maar het gewichts probleem is zo wel onder controle. Ze wordt zo snel dik! Alleen nu de jeuk nog... ;)

Ik ga kijken naar marstall force. Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:14

eilleen333, om teleurstelling te voorkomen. Het is niet zo dat wanneer je morgen een deken opgooit, het overmorgen klaar is hoor. Waarschijnlijk heeft je paard al zoveel in het systeem zitten dat het even duurt voor dat je wat gaat merken. Iig wordt ze dan niet opnieuw geprikt en geef je haar de kans te herstellen. Het zal deze zomer dus nog pappen en nathouden zijn. Ik heb dat het eerste jaar ook gehad.
Dekens werken preventief, dus je moet ze al opgooien voor de eerste muggen er zijn en dat betekent dat wanneer het overdag boven de tien graden komt, de deken er op moet. De deken kan pas weer af als de eerste goede nachtvorst is geweest. Als je komend jaar de deken al vroeg opgooit, dan zul je merken dat de ZE al een heel stuk beter te doen is. Omdat ze gewoonweg niet worden geprikt.
Mijn paard veranderde enorm het eerste volle jaar met deken, want geen jeuk is natuurlijk fantastisch. Ik had altijd een deken van pagony, die moest over het hoofd en hij stak zelf zijn neus er vaak al in :D Het lijkt zielig, hele dagen met een deken en in de warmte, maar geloof me, af en toe wat warm is een stuk beter dan hele dagen en nachten jeuk.

Ik heb om de schilfers uit de staart en manen te halen, leovet manenliquid gebruikt of horsol. De schilfers jeuken ook en het daarna ingesmeerd met leovet bio huidolie. De delen van het hoofd die niet onder de deken zitten, smeer ik met derfen creme.

Heel veel succes! Je kunt de pagony proberen, is te betalen iig.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:05

eilleen333 schreef:
Handen in het haar hier, en handen vol met afgeschuurde manen.

Stel, je zou dit paard nu in handen krijgen, wat zou dan je plan van aanpak zijn? Ik wil er echt iets aan doen, maar ik weet eigenlijk gewoon niet meer wat....
.

Allereerst wassen met betadineshampoo en de wonden verzorgen met dettol oplossing daarna flink insmeren met uierzalf.
Daarna direct een eczeemdeken of vliegendeken op die is behandelt met antivlieg. (in het begin een oud mormel die van ellende in elkaar hangt, ja die hebt ik ooit eens gratis gekregen en die gaat nu heel de achterhoek door als proefdeken ;) )
qua voer, ruwe spelt met appelazijn en scheutje olie en gedroogde brandnetels.
geen brok, geen koek, helemaal niets daarvan.
ze moet hier dan overdag in de wei staan met uitgebloeid gras en s'nachts op de paddock.

Dus mijn aanpak zou zijn, eerst de vacht buitenaf verzorgen, daarna van binnen reinigen en een deken op.
binnen een week zou het dan toch wel redelijk onder controle moeten zijn. (over het algemeen)

word ze ook gereden of staat ze voor de kar?

edit: zo zou ik het aanpakken als ze nu een eczemer bij mij zouden parkeren.