Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:53

Anya schreef:
Phiabink lees even die ongelofelijk verhelderende artikelen in de links hierboven.. ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd.. :-)

Ik heb veel gelezen, heel wat uitbraken meegemaakt. Ook toen er nog geen internet en mobieltjes waren. Je hoorde het ook en er werd ook voorzichtig gedaan.

Doe wat je niet kan laten! Mij best, jou probleem als er wat gebeurt.
Ik ben voorzichtig en blijft dat. Met een drachtige merrie op stal, ben je voorzichtig. Zeker nu!

@ -Natasja- in het algemeen bedoeld! Niet iedereen neemt het serieus. Er zijn helaas stallen die gewoon open blijven en dan de stallen die het niet melden dat er Rhino heerst.

Anya

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 01:28

Ik begrijp dat je niet de moeite hebt gedaan ze te lezen. Want dan zou je hebben kunnen lezen dat een deel van een groep paarden die lang gereisd hebben en in quarantaine stonden, spontaan (hele kleine hoeveelheden) virus begonnen uit te scheiden. Dat de EHV4 titors in de bloedtest bij sommige paarden wel voorkwamen in latente vorm en in andere paarden niet. Dat het ging om een gemiddelde van ca 15 -30 % dragers van de latente vorm van het virus. Dat deze bevindingen de reoccurrance van het virus aannemelijk maken, zonder contact onderling.

Maar ach.. waar doe ik eigenlijk moeite voor.
Ik ga gewoon pitten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 01:43

Anya schreef:
Ik begrijp dat je niet de moeite hebt gedaan ze te lezen. Want dan zou je hebben kunnen lezen dat een deel van een groep paarden die lang gereisd hebben en in quarantaine stonden, spontaan (hele kleine hoeveelheden) virus begonnen uit te scheiden. Dat de EHV4 titors in de bloedtest bij sommige paarden wel voorkwamen in latente vorm en in andere paarden niet. Dat het ging om een gemiddelde van ca 15 -30 % dragers van de latente vorm van het virus. Dat deze bevindingen de reoccurrance van het virus aannemelijk maken, zonder contact onderling.

Maar ach.. waar doe ik eigenlijk moeite voor.
Ik ga gewoon pitten.

Parels voor de zwijnen meis..... :+ Maar het wordt gewaardeerd hoor! :j

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:51

Ach, er zijn heel wat dingen dat wetenschappelijk bewezen zijn geweest, maar in de praktijk toch anders uitvallen.
Dan de ene zegt dit en de ander dat. Dat is het zelfde met DA's. Hierdoor trek ik mn eigen conclusie en ben gewoon voorzichtig. Vooral omdat ik een drachtige merrie heb staan.
De vogelgriep hier een km of 10 vandaan in een gesloten bedrijf? Daar staan ze ook voor een raadsel hoe dat daar binnen is gekomen. Hoe is de besmetting daar gekomen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:12

OMG je lijkt dat 2e kamerlid wel dat in de kamer een gloedvol en dom betoog hield dat erop neerkwam dat statistiek niet bestaat.

Dit gaat om meetbare virale testen waarbij gecheckt is of paarden drager zijn en van welke 'string'. En om meetbare uitstoot van hoeveelheden virus bij paarden die ver gereisd hebben en in quarantaine staan.

Nee dan kun je beter geloven in je eigen overtuigingen. Nog even en de aarde is weer plat.

Oh en wel eens gezien hoe musjes in een duivenhok in en uit vliegen. Pakweg? :D

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:20

zo ben weer bij gelezen gelukkig niets nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:10

Er is inderdaad weinig nieuws onder de zon. Behalve dat we nu weten dat de KNHS geen alwetend orakel is en de inderhaast afgeroepen 'adviezen' van 2 weken geleden niks opgeleverd hebben.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:02

vivana schreef:
Ariebren schreef:
Dit is nu een voorbeeld van een drastische aanpak van een dierenziekte.

http://www.zie.nl/video/algemeen/43.000 ... fz8rlfjxcg

Maare wil je hier nu mee zeggen dat dat dan ook maar met de bedrijven moet gebeuren waar het virus heerst? >;) _-:(

Zou wel slim zijn.
Ben je eindelijk af van alle virus dragers en heb je die hysterie niet meer.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:11

Anya schreef:
OMG je lijkt dat 2e kamerlid wel dat in de kamer een gloedvol en dom betoog hield dat erop neerkwam dat statistiek niet bestaat.

Dit gaat om meetbare virale testen waarbij gecheckt is of paarden drager zijn en van welke 'string'. En om meetbare uitstoot van hoeveelheden virus bij paarden die ver gereisd hebben en in quarantaine staan.

Nee dan kun je beter geloven in je eigen overtuigingen. Nog even en de aarde is weer plat.

Oh en wel eens gezien hoe musjes in een duivenhok in en uit vliegen. Pakweg? :D

Ik heb een merrie die volgens de wetenschappelijke onderzoekers iets heeft, dat te maken heeft met fructaan. Maar dat gaat bij die merrie niet op. Eiwitten is het probleem en volgens de geleerde (Someren) kan dat niet en is dat onmogelijk!! Maar helaas is dat wel zo.
Daarom reageer ik zo op "wetenschappelijke bevindingen". Die gaan soms echt niet op. :D

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:36

Asyaa schreef:
Zou wel slim zijn.

Grapjas, weet niet of je zelf een paard hebt maar dikke kans dat die ook een drager is...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:41

Asyaa schreef:
Zou wel slim zijn.

Sorry ik kan écht veel hebben maar denk dat er hier een steek,naja kabel loshangt?!
Je vergelijkt een gevogelte met een paard?
OMG -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:47

vivana schreef:
Sorry ik kan écht veel hebben maar denk dat er hier een steek,naja kabel loshangt?!
Je vergelijkt een gevogelte met een paard?
OMG -:(-

Ik vergelijk niks, jij vergelijkt ;)

Paarden zijn massaal drager van het rhinovirus, elk jaar komt het virus weer terug en als ik bokt mag geloven is dit wereldramp nummer 1. Zoals bij een ramp hoort onderneemt men actie. Het voorbeeld dat Ariebren gaf, alle dragers ruimen, voorkomt een zeer groot gedeelte van de besmettingen (welgeteld 3 EHV1-neuro besmettingen per jaar) en dus massale paniek bij bokkers inclusief alle stallen in NL op slot, alle wedstrijden afgelast, een enorme stijging in het verkoop van producten die L-lysine bevatten en ga zo maar door.

Bokt is compleet in paniek om iets wat al sinds jaar en dag is, maar als er een adequate oplossing (ruimen) word aangedragen is de wereld te klein :)

@SvdVlugt
I know, het ruime merendeel van de paarden is drager van het virus.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:53

nu die kalkoenen met vogelgriep is ook een voorbeeld van seizoensgebonden-ziekte.
komt ieder jaar wel ergens voor, maar ja, als het net jouw bedrijf treft...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:57

Asyaa schreef:
Ik vergelijk niks, jij vergelijkt ;)

Paarden zijn massaal drager van het rhinovirus, elk jaar komt het virus weer terug en als ik bokt mag geloven is dit wereldramp nummer 1. Zoals bij een ramp hoort onderneemt men actie. Het voorbeeld dat Ariebren gaf, alle dragers ruimen, voorkomt een zeer groot gedeelte van de besmettingen (welgeteld 3 EHV1-neuro besmettingen per jaar) en dus massale paniek bij bokkers inclusief alle stallen in NL op slot, alle wedstrijden afgelast, een enorme stijging in het verkoop van producten die L-lysine bevatten en ga zo maar door.

Bokt is compleet in paniek om iets wat al sinds jaar en dag is, maar als er een adequate oplossing (ruimen) word aangedragen is de wereld te klein :)

Jij vergelijkt,maar effin,mij hoef je niet te vertellen hoe of wat en wat BOKT betreft,het zij zo.
Wij zijn gewoon op wedstrijd geweest en enten ertegen doen we ook niet. Dus dat heb ik met Rhino, maar die vergelijkenis slaat werkelijk nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:59

vivana schreef:
Jij vergelijkt,maar effin,mij hoef je niet te vertellen hoe of wat en wat BOKT betreft,het zij zo.
Wij zijn gewoon op wedstrijd geweest en enten ertegen doen we ook niet. Dus dat heb ik met Rhino, maar die vergelijkenis slaat werkelijk nergens op.

Waarom reageer je dan zo scherp? :)

Als je weet dat rhino sinds jaar en dag bestaat en elk jaar weer op duikt waarom maak je je dan druk over een bericht over kalkoenen ruimen? Ze gaan echt niet opeens een wet aannemen die dat mogelijk maakt puur omdat er nu wat mensjes in totale paniek zijn om iets wat niet bestaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:36

Ik vind het trouwens dat iedereen overdrijft met dat Bokt zo in paniek is. Ik zie namelijk meer berichtjes van mensen die schrijven dat iedereen op Bokt onnodig in paniek is dan berichten van Bokkers die in paniek zijn.

Ja de ene is wat voorzichtiger dan de andere... maar niet iedereen is hetzelfde. Met drachtige merries op stal ben je natuurlijk wat voorzichtiger. Vergelijken met vogelgriep slaat echt plank mis aangezien Rhino geen risico is voor de volksgezondheid.

@Aysaa... ik vind wat jij doet paniek creeëren... (ruimen zo ook alleen zin hebben als we dat wereldwijd doen :+ )

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:41

Knakker schreef:
nu die kalkoenen met vogelgriep is ook een voorbeeld van seizoensgebonden-ziekte.
komt ieder jaar wel ergens voor, maar ja, als het net jouw bedrijf treft...

Juist!
Als de Rhino jouw stal treft.......
Beter nu voorzichtig doen, dan gewoon doen, alsof er niks aan de hand is.
Ga je gewoon wedstrijden rijden, mij best! Je kan geluk hebben en je kan pech hebben. Heb je pech, dan moet je dan ook niet zeuren.

Wetenschappelijke bevindingen gaan niet altijd op!

Met betreft de kalkoenen, het zal je bedrijf wezen! 42.700 kalkoenen dood en dan..... opnieuw beginnen. Kwantakosta!! dat gevalletje vogelgriep voor de ondernemer.
Kwantakosta gevalletje rhino voor de eigenaren van het paard en de stal.
Je kan geluk hebben en je kan pech hebben en je kan gewoon voorzichtig zijn en het niet opzoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:47

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic. De discussie die nu loopt over vogelgriep en het ruimen van dieren heeft weinig met het Rhinopneumonievirus te maken.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:02

Maar hoe is de stand van zaken nu eigenlijk wbt het rhinovirus...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:47

Er wordt veel stil gehouden volgens mij. Hier in de omgeving morgen de uitslag van een verdacht geval. Ben benieuwd..

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:48

wat ik begrepen heb van het laatste bedrijf is dat deze helemaal niet 3 weken op slot zit; de eigenaar heeft zelfs tegen de KNHS gezegt dat er afgelopen weken paarden van zijn bedrijf zijn gegaan.
waarom zegt de KNHS anders? waarom zijn de maatregelen zo vaag? als er geen reden is voor paniek, wat ik hier als info lees, waarom wordt dat niet gecommuniceerd?

raar....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:01

Maar wat nou als de paarden straks allemaal massaal vogelgriep krijgen :P :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:26

Esther28 schreef:
Maar wat nou als de paarden straks allemaal massaal vogelgriep krijgen :P :+

Daar zullen paarden weinig last van hebben.
De mens loopt wel een risico.
Maar het grote probleem is dat vogelgriep een ernstige besmettelijke ziekte is met aangifte plicht.
Dus ook al het vee transport wordt in zo'n regio verboden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:31

fleurbartels schreef:
wat ik begrepen heb van het laatste bedrijf is dat deze helemaal niet 3 weken op slot zit; de eigenaar heeft zelfs tegen de KNHS gezegt dat er afgelopen weken paarden van zijn bedrijf zijn gegaan.
waarom zegt de KNHS anders? waarom zijn de maatregelen zo vaag? als er geen reden is voor paniek, wat ik hier als info lees, waarom wordt dat niet gecommuniceerd?

raar....

Zoiets heb ik dus ook gehoord.