xJolien schreef:Wesseltje schreef:Ik zou graag jullie advies willen als ervaringsdeskundigen.
Mijn paard is 1,5 maand geleden met zandkoliek in de kliniek beland. Hier is ze een week geweest en kwam schoon weer thuis. Ik had haar toen pas een maand.
De huidige stal is niet perfect, er wordt helaas niet bijgevoerd in de uren dat ze buiten staan (9-16). Ik heb geregeld dat ze nu om 12 uur naar binnen gaat en dan op stal hooi gevoerd krijgt. (Helaas maar 3 uurtjes buiten). Wat betekent dat ik dus op zoek ben gegaan naar een andere stal en die verhuizing staat gepland.
Sinds mijn paard terug is, is ze vrolijk. Ik kan haar gewoon aansingelen en aan haar buik komen. Ze eet goed en het lijkt alsof ze prima in haar vel zit. Nu is ze wel een ontzettende stresskip, dat zit echt in haar. Wat mij opvalt is dat ze met rijden een soort kreunend geluid maakt en vind ik haar trager dan voorheen. Ook heeft ze meer last van winderigheid. Voor mijn gevoel heeft dat met haar darmen of maag te maken. Het zijn geen duidelijk tekenen, maar ze zijn er wel.
Zou bovenstaande met een maagzweer te maken kunnen hebben?
Mijn dierenarts zei: symptomen van een maagzweer kunnen hetzelfde zijn als symptomen van stress of pijn. Moeilijk om daar een vinger op te leggen. Enige 100% zekerheid is een gastroscopie maken.
Als ik jou was, zou ik eerst de verhuizing even afwachten. Kijken of het daarmee erger wordt of juist verbeterd. Tenzij je écht het gevoel hebt dat ze veel pijn en last heeft (maar dat denk ik niet, want anders zou je niet meer rijden lijkt me).
Dankjewel voor je reactie. Ik heb bloed af laten nemen, op ander voer gezet en ik ga nu inderdaad verder eerst de verhuizing afwachten.
Mochten de klachten er nog zijn, dan overweeg ik de scopie.