Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:38

xJolien schreef:
Wesseltje schreef:
Ik zou graag jullie advies willen als ervaringsdeskundigen.

Mijn paard is 1,5 maand geleden met zandkoliek in de kliniek beland. Hier is ze een week geweest en kwam schoon weer thuis. Ik had haar toen pas een maand.

De huidige stal is niet perfect, er wordt helaas niet bijgevoerd in de uren dat ze buiten staan (9-16). Ik heb geregeld dat ze nu om 12 uur naar binnen gaat en dan op stal hooi gevoerd krijgt. (Helaas maar 3 uurtjes buiten). Wat betekent dat ik dus op zoek ben gegaan naar een andere stal en die verhuizing staat gepland.

Sinds mijn paard terug is, is ze vrolijk. Ik kan haar gewoon aansingelen en aan haar buik komen. Ze eet goed en het lijkt alsof ze prima in haar vel zit. Nu is ze wel een ontzettende stresskip, dat zit echt in haar. Wat mij opvalt is dat ze met rijden een soort kreunend geluid maakt en vind ik haar trager dan voorheen. Ook heeft ze meer last van winderigheid. Voor mijn gevoel heeft dat met haar darmen of maag te maken. Het zijn geen duidelijk tekenen, maar ze zijn er wel.

Zou bovenstaande met een maagzweer te maken kunnen hebben?

Mijn dierenarts zei: symptomen van een maagzweer kunnen hetzelfde zijn als symptomen van stress of pijn. Moeilijk om daar een vinger op te leggen. Enige 100% zekerheid is een gastroscopie maken.

Als ik jou was, zou ik eerst de verhuizing even afwachten. Kijken of het daarmee erger wordt of juist verbeterd. Tenzij je écht het gevoel hebt dat ze veel pijn en last heeft (maar dat denk ik niet, want anders zou je niet meer rijden lijkt me).

Dankjewel voor je reactie. Ik heb bloed af laten nemen, op ander voer gezet en ik ga nu inderdaad verder eerst de verhuizing afwachten.
Mochten de klachten er nog zijn, dan overweeg ik de scopie.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:40

We zijn hier inmiddels aan het einde van de 2e week met halve Omeprazol en hij lijkt nog steeds erg happy en pijnvrij te zijn. Vanaf vandaag krijgt hij dan 1/4 spuit. Wel gaat hij, als ik er een longeersingel op leg, helemaal terug in zn oude afgesloten standje van "in de mist staan", waarschijnlijk omdat hij pijn met de singel associeert. Ik doe veel grondwerk met hem, begin zonder singel, dan longeersingel erop en rustig aan over 10 min verspreid, tijdens het spelen, steeds een gaatje strakker. Vandaag bleef hij al veel meer zichzelf met singel om, als hij gewoon compleet zichzelf is met singel en dekje eronder, gaan we er een barebackpad op leggen en als ie daarmee ook zichzelf blijft, dan rustig er weer eens op.
Goede hoop dat ik binnenkort weer kan rijden.
De sucralfaat is ook afgebouwd, vorige week kreeg hij nog 2x 3mg per dag, vandaag voor het eerst zonder. Heel benieuwd of dat nog invloed zal hebben op hem.

Supplementen krijgen is niet makkelijk hier, hij staat enkel op hooi en er staat groen gras, verder krijgt hij 1,5 kg lucern korrrels en 200mg quick beet en dat 2x per dag.
Hij is ook weer fijn aan het aankomen en zn vacht glanst weer.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:44

Rainer schreef:
Ik lees al even mee omdat ik maagzweren gewoon erg interessant vindt. Ik vraag me nu 2 dingen af cupido, dat je geen scopie hebt gedaan kan ik ergens nog begrijpen, maar was het dan niet mogelijk om in overleg met de dierenarts toch omeprazol te krijgen? En hoe ben je tot de dosering van 3 tabletten gekozen? Want als ik een beetje literatuur opzoek zou je eerder op 50 tabletten komen. Bedoel het overigens niet als veroordeling hoor, zeker niet! Echt pure interesse.

Wel heel fijn dat je het idee hebt dat het werkt!

Sorry voor mijn late reactie. Waarom 3 tabletten. Omdat dit in de onderzoeken die gedaan zijn ook werd gebruikt. En hier een duidelijk positief resultaat mee behaald is. Schijnt er mee te maken te hebben dat de maaginhoud van een paard niet 1 op 1 in verhouding staat met de mens qua kilo's. (Een paard van 550kg heeft geen 7,5 keer grotere maaginhoud dan een mens van 75 kg.) Maar ik heb hier verder ook geen verstand van.

Waarom dan proberen met nexium en niet met omeprazol. Er zijn bij mij geen onderzoeken bekent die het humane omeprazol hebben getest. De omeprazol voor paarden heeft een dermate prijskaartje, dat ik graag eerst dit vele malen goedkopere alternatief wilde proberen. Ik denk dat ik nu nog geen 10% kwijt ben van wat een week omeprazol voor paarden kost.

cupido1996

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:46

En dan nu het resultaat na de eerste week afbouwen van Nexium. Ik denk dat ze het heel goed doet. Vond haar gisteren wat minder vrolijk. Maar dat kan natuurlijk ook alles met het weer te maken hebben.

Voor haar begrippen heeft ze gisteren erg veel binnen gestaan. Maar wij wonen vlak aan het IJsselmeer en de wind en sneeuw vonden ze ook zeker niet fijn. Ze stonden echt bij het hek, van we willen naar binnen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 06:30

mijn pony is bijna een jaar met omeprazol en sulcrafaat behandeld en daarna HEEL HEEL langzam afgeboud.
Nu is van november vorig jaar medicijn vrij en heeft ze enkel nog de Ekygard bij wat Gastro+ met onbeperkt droog hooi. December bloed afgenomen, leverwaardes te hoog en Hemoglobine te laag. Vitame E en Ijzer sumplement ( vloeibaar ) gegeven voor 4 weken. Nu afgelopen week weer bloedafgenomen. Hemoglobine is prima. De leverwaardes zijn niet goed. Wie is hiermee bekend? En wat kunnen we hier mee? Misschien heeft hier iemand ervaring mee en tips?
Dit zijn de waardes:

GLDH paard: 32,7 (normaal is <0,8 )
Transaminase AST ( GOT ): 587 ( normaal is 166 - 376 )
Gamma GT: 206 ( normaal is <40)

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:05

hoe werkt het in het lichaam met de maagzuurpomp? Door Omeprazole te gebruiken rem je die aanmaak een tijdje en door langzaam af te bouwen geef je het lichaam toch de mogelijkheid om het langzaam weer naar normaal op te pakken toch? Dus ik heb afgebouwd, verdeeld over 5 weken. Zou het dan ook zo zijn dat die opbouw van maagzuur ook zo geleidelijk mee komt? of is dat iets te rooskleurig gedacht? Afgelopen maandag voor de laatste keer Ulcergold gegeven (100kg), dus ben nu erg aan het opletten of de klachten wegblijven. Wel nog volop in de ondersteuning met Ekygard, Gastri Comp. en muesli met bicarbonaat.

Den Hoek zei mij trouwens wel op te passen met voer waar teveel 'bij' zit, zoals met bicarbonaat, pectine e.d. Je remt de maagzuurproductie dan nog steeds. Maar voor nu, met zo'n overgangsperiode is het ok. Tot ik het vertrouwen heb dat ze stabiel is en blijft.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:15

nikia schreef:
mijn pony is bijna een jaar met omeprazol en sulcrafaat behandeld en daarna HEEL HEEL langzam afgeboud.
Nu is van november vorig jaar medicijn vrij en heeft ze enkel nog de Ekygard bij wat Gastro+ met onbeperkt droog hooi. December bloed afgenomen, leverwaardes te hoog en Hemoglobine te laag. Vitame E en Ijzer sumplement ( vloeibaar ) gegeven voor 4 weken. Nu afgelopen week weer bloedafgenomen. Hemoglobine is prima. De leverwaardes zijn niet goed. Wie is hiermee bekend? En wat kunnen we hier mee? Misschien heeft hier iemand ervaring mee en tips?
Dit zijn de waardes:

GLDH paard: 32,7 (normaal is <0,8 )
Transaminase AST ( GOT ): 587 ( normaal is 166 - 376 )
Gamma GT: 206 ( normaal is <40)

Ik ben hier iets mee bekend. Bij mijn merrie is lever erg vervuild geraakt door alle medicatie. Ik ben nu een detox aan het volgen via Den Hoek (lever comp. van Phytonics)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:30

Hier is uit de mest gekomen dat m'n pony schimmels in de darmen heeft en gluten allergie.
Ik krijg medicatie opgestuurd (micro comp en gastro geloof ik en nog iets). Hoop zo dat dit het is...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:56

Amy223 schreef:
Hier is uit de mest gekomen dat m'n pony schimmels in de darmen heeft en gluten allergie.
Ik krijg medicatie opgestuurd (micro comp en gastro geloof ik en nog iets). Hoop zo dat dit het is...
Door wie is dit onderzocht en vastgesteld? :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:27

@nikysa90 bedankt voor je tip

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:01

Weet iemand hier wat voor takken/bomen geschikt zijn voor maagzweer paarden? Weet dat wilgentakken niet zo geschikt zijn, maar is er een alternatief dat iemand weet?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:24

MalaQ schreef:
Weet iemand hier wat voor takken/bomen geschikt zijn voor maagzweer paarden? Weet dat wilgentakken niet zo geschikt zijn, maar is er een alternatief dat iemand weet?

Interessant, wist niet dat wilgentakken niet geschikt zijn! Enig idee waarom niet?

Vandaag de knoop doorgehakt en pony gaat verhuizen naar een andere stal. De twijfel blijft enorm, want waar doe je nu wel en niet goed aan?.. Ze komt hier 's nachts op stal maar in de winter ook overdag minder uur buiten dan ik graag zou willen. Wel de mogelijkheid tot zelf extra buiten zetten en sowieso veel zelf kunnen regelen krijg ik de indruk dus dat is heel fijn. Ik zie het vooral nu maar zo dat ik moet gaan kijken wat voor haar nu echt het best werkt, en als dit dat niet blijkt te zijn moet ik gewoon verder zoeken naar een andere oplossing. Deze stal heeft een fijne en rustige sfeer, en voor mij qua reizen ook makkelijker.
Ik merk dat ze gelukkig nu het droog is ze een stuk vrolijker is ipv al die nattigheid. Daarnaast helpt de ekygard ook goed! Rondom de verhuizing ga ik de ulcergold wat omhoog zetten, en daarna hoop ik dat ze hier meer rust gaat vinden waardoor het afbouwen nu wel gaat lukken. Maar jeetje wat een lastige keus!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:53

Heeft iemand hier ervaring met Coolstance voor paarden met maagzweren? Het is eigenlijk gewoon puur kokosnoot vezel en ik vraag me af of zoiets zou bijdragen of niet.
Ik kan niet heel veel producten krijgen hier, maar deze wel, vandaar de vraag.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:05

Spannend om te verhuizen, ik snap je stress! Maar goed dat je wat meer ulcergold geeft om het op te vangen en het komt vast snel goed daar.

Wat betreft de wilgentakken, daar zit salicylzuur in. Heb aangenomen dat dat niet zo goed is, maar ik lees nu wisselende dingen over dat het mogelijk wel kan. Ga ik dus nog wat verder uitzoeken... Gaf het graag als vermaak!

Iriscope, helaas geen ervaring mee...

Ik heb eindelijk de coligone binnen vanuit de UK. Heeft er meer dan een maand over gedaan, bedankt brexit.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:57

Iriscope schreef:
Heeft iemand hier ervaring met Coolstance voor paarden met maagzweren? Het is eigenlijk gewoon puur kokosnoot vezel en ik vraag me af of zoiets zou bijdragen of niet.
Ik kan niet heel veel producten krijgen hier, maar deze wel, vandaar de vraag.

Aan mijn paard met maagzweren heb ik het in het verleden wel gegeven. Het is een zeer geschikte optie voor paarden met maagzweren ook omdat het geen granen bevat.

Lina_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:31

Heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar ik ken wel iemand op mijn stal waarvan haar paard maagzweren had. Paardje deed veel gapen, buik happen en boos reageren op been aanleggen. Werd steeds erger tot bokken aan toe bij aanleggen van been. Toen heeft ze een paar weken Gastro gold pasta van de dierenarts gegeven en er was niks meer aan de hand. Na paar dagen zag ze al verschil!

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:36

Hoi allemaal,
weer een update over Denver, het paard waarbij uit scopie bleek dat hij een massa granulatieweefsel heeft in zijn maag. We zijn voor een derde keer terug gegaan voor een scopie na het stoppen van de omeprazole. Uiteindelijk na 3 dagen zonder medicatie al een scopie laten maken in plaats van 10 dagen omdat hij toch duidelijk weer last begon te krijgen. En helaas zaten er op de massa in zijn maag toch weer flinke zweren. Nu begint het weer van voor af aan dus weer op de volle spuit gastrogard.

Door dat hij die gekke massa in zijn maag heeft is de arts bang dat hij levenslang op de gastrogard moet. Afhankelijk van de periode in welke dosering en misschien in de zomer als hij 24/7 op het weiland staat kunnen we weer voor een periode afbouwen.

Ze konden mij op de kliniek niet veel vertellen over de langdurige bijwerkingen van omeprazole en eerlijk gezegd kan ik er ook niet veel over vinden. Is er iemand die hier meer van weet? Ik kan me niet voorstellen dat het goed kan zijn om altijd maar de pH te verhogen. Hij is nu 8 en zolang ik hij zich op de medicatie goed blijft voelen wil ik hem dit wel geven wanneer nodig. Maar dat kan wel betekenen dat hij de komende 10 tot 15 jaar nog omeprazole krijgt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:29

Op blz 41 staat in een post van mij iets over de bijwerkingen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:42

Hoi! Misschien dat hier iemand mij kan helpen.

Ik verdenk mijn paard niet van maagzweren, maar laatst heeft ze in een keer een hele lading aan antibiotica gekregen. Nou is dit oa ook niet heel goed voor de maag. Is er een supplement oid wat je als kuur kunt gebruiken hiervoor? Bijvoorbeeld als kuur voor herstellen van de maagwand? Of zouden jullie eerder een detoxkuur aanraden? Ik heb daar eventueel nog groene leem voor staan.

ani_joyce123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:03

Ik gebruik al geruime tijd Mastic Horse. Is een natuurlijke maagbeschermer en tast de zuurgraad niet aan waardoor de spijsvertering niet wordt verstoord. Werkt ook goed als vervanger/ondersteuning voor Omeprazol bij maagzweren. gebruik het zeker altijd in de winter periode!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:33

Ik gebruik Gastri comp, van Phytonics. Volgens mij doet dat aardig hetzelfde als Mastic Horse.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:34

nikysa90 schreef:
Ik gebruik Gastri comp, van Phytonics. Volgens mij doet dat aardig hetzelfde als Mastic Horse.

Ook goed product....
Maar wel echt iets heel anders.

Zal per paard en problematiek afhangen wat het beste werkt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:43

Hier ook mastic, bestel het alleen in Griekenland ivm de prijs :) ben daar incl verzenden voor t helft van het geld klaar. Ze hebben regelmatig aanbiedingen en daar wacht ik dan ff op. Nu 240 gram voor €39 incl een tientje voor verzenden

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:27

En met die supplementen kun je dan ook zonder problemen weer stoppen als je pot op is?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:28

Ninx schreef:
nikysa90 schreef:

Ook goed product....
Maar wel echt iets heel anders.

Zal per paard en problematiek afhangen wat het beste werkt.

De ingrediënten zijn anders, maar ze hebben alletwee als doel om de maagwand te beschermen, met behoud van de normale zuurgraad.