[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:54

Ja het is bijna eentonig. Maar luchtwegen moet je scopen anders weet je niks.

Dus maandag afspraak maken om op de kliniek te scopen is mijn advies. Kun je daarna gericht behandelen.

Ventipulmin zet alleen de longblaasjes open verder geneest het niks. Dus als er veel slijm is/ontstekingen zal je corticosteroïden moeten gebruiken om dat te verhelpen. Dat is het beste dmv vernevelen of puffen.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:00

Thanks, ga het aankaarten :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:33

Nou dat is wel echt een diagnose waar je niks mee kunt inderdaad! Je zegt kan er ook nog wel bij, heeft je paard nog meer problemen?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:45

Hij heeft vorig jaar een breuk opgelopen in het derde trochanter (dijbeen) :\ maanden moeten revalideren (en nog steeds aan het opbouwen), afgelopen dec verhuisd en hoopte lekker met hem aan de slag te kunnen. Alles leek net een beetje te aarden en toen begon hij te hoesten -O-

Het was vandaag wel aanzienlijk beter dan gister, heb hem in draf 2 x horen kuchen, daarna proestte hij een keer en toen was het klaar. Morgen weer contact met de DA dus ben benieuwd wat die ervan vinden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:37

Wat een pech zeg! Hopelijk valt het mee met het hoesten

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:29

Ik heb een vraag voor de vernevelaars onder ons...

Ik geef ons paard Atrovent, Budesonide en Lysomucil.

Voor ik de da in Gent voor de tigste x lastigval, vraag ik het eerst eens hier. Wellicht is het antwoord heel simpel namelijk.

Ik geef nu alles apart maar misschien is dit helemaal niet nodig en kan alles in 1x gegeven worden en hoef ik niet steeds bij te vullen.

Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:43

Ze hebben mij toen aangegeven eerst de Atrovent en dan de Budesonide, omdat de Atrovent dan kan zorgen dat de Budesonide beter opgenomen kan worden. Daarnaast ben ik echt voor zo veel mogelijk tijd vernevelen, maar dat is mijn eigen mening en ervaring.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:45

Bedankt voor je antwoord, ik begin daarom ook met de Atrovent.

Zo veel mogelijk tijd, bedoel je een zo lang mogelijke sessie?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:11

Voor zover ik weet en dat gaf mijn veearts ook aan, kan alles bij elkaar al ben ik niet bekend met de Lysomucil. De andere twee wel en die vulde ik dan aan met zout.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:04

Atrovent en Budesonide kan samen. Ook voorschriften uit Gent geven dat aan.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:52

Goedemiddag,

Via de zoekfunctie wat gezocht maar helaas geen resultaten opgeleverd, maar zijn er hier ook mensen met ervaring met een infectie van de voorste luchtwegen (keelontsteking) bij hun paard? Mijn paard heeft hier al ruim een jaar last van en vanuit de kliniek is het enkel 'weerstand ophogen en geduld hebben'. Ik heb al vitaminebrokjes, maar ook verzachtende kruiden en flexineb geprobeerd. Heeft iemand anders hier wellicht aanbevelingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:21

Welke medicatie heb je allemaal verneveld in de flexineb?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:11

Spenk schreef:
Welke medicatie heb je allemaal verneveld in de flexineb?

Ik heb geen medicatie gehad (wel om gevraagd maar volgens kliniek is dat er niet voor keelontstekingen). Ik heb de zoutoplossing en Audevard Balsamic air verneveld.

Het bijzondere is ook dat ze tot nu toe alleen thuis met opstart van het rijden hoest (met aandraven) en op verplaatsing (regelmatig les en buitenrit en jaarlijks weekendje weg) tot nu toe nooit heeft gekucht of iets, terwijl ik dan de flexineb niet gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:34

Ik zou toch budesonide gaan vernevelen eigenlijk. Dat is ontstekingsremmend.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:42

Plaisir schreef:
Goedemiddag,

Via de zoekfunctie wat gezocht maar helaas geen resultaten opgeleverd, maar zijn er hier ook mensen met ervaring met een infectie van de voorste luchtwegen (keelontsteking) bij hun paard? Mijn paard heeft hier al ruim een jaar last van en vanuit de kliniek is het enkel 'weerstand ophogen en geduld hebben'. Ik heb al vitaminebrokjes, maar ook verzachtende kruiden en flexineb geprobeerd. Heeft iemand anders hier wellicht aanbevelingen?

Hoe is de keelontsteking gediagnosticeerd, is er wel een scopie gemaakt? Bij mijn paard zei de da ook altijd dat 't de voorste luchtwegen waren omdat ze niks op de longen hoorde.

Bedankt voor de antwoorden mb mixen van de medicatie, ik heb vanuit Gent niet een(voor mij) hele duidelijke richtlijn gekregen. Wel hoeveel en wat ik moet geven, nl 3x dgs de hele rambam maar dat is echt niet te doen voor me. Daarom mag ik ook 2x dgs geven.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:13

Tribunals schreef:
Hallo! Ik meld mij hier ook. Sinds een aantal weken hoestte mijn paard zo nu en dan tijdens het warmlopen. Omdat het maar een enkele keer was, niet dagelijks of zelfs wekelijks zocht ik er in eerste instantie niet te veel achter en heb ik het aangekeken. Vorige week hoestte hij echter tijdens het aandraven de longen uit zijn lijf (echt een droge hoest) waarop ik vrijwel direct de DA heb laten komen. Die heeft hem gecheckt, zowel in rust als na een paar rondjes aan de longe. Hij had verhoging/lichte koorts en ook wel aardig wat snot, voelde zich duidelijk niet lekker. Ze vond het niet direct alarmerend en had ook niet zoiets van “ja, dit is het” (jammer :+ ) dus slijmoplossers gekregen en dat een week aangekeken. Heb hem iedere dag getemperatuurd, hij heeft geen verhoging meer gehad en ik vind hem ook niet meer zo loom overkomen. Echter hoorde ik hem zo nu en dan ook in rust wat hoesten. Gister weer contact gehad met de DA want ik vond het niks beter geworden. Hij krijgt nu 2 x daags Ventipulmin bij en dan moet het maandag echt wel verbeterd zijn.

Ik hoop dat het over een paar dagen aanzienlijk beter is en misschien overdrijf ik, maar ik hoop dat jullie alvast wat met mij mee willen denken. Weet even niet waar ik het zoeken moet en ben bang dat het wellicht iets ernstigs is, kan er ook nog wel bij :n

Hij staat overigens op vlas en komt van ongeveer 8/9u tot 17u buiten.

[ [url=m/MK1Gly.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij had dit zelfde ongeveer afgelopen week. Afentoe een keer hoesten/kuchen maar niet overmatig. Tot hij ineens met 40,3 graden koorts stond vorige week. Direct koorts remmers erin en na 3 dagen afgebouwd, bleef koortsvrij gelukkig maar begon bij inspanning heftiger te hoesten en ook het gele snot erbij. Hij staat nu 3 dagen op respulmin via de dierenarts en het snot blijft tot gisteren nu weg. Vanmiddag wil ik hem weer voorzichtig wat longeren om te kijken of hij weer gaat hoesten ja of nee.

Vind het maar lastig. Wel/geen beweging en waar doe je goed aan. Dit is een bijna 4 jarige die wel net verhuisd is naar een grote stal dus misschien gewoon een virus omdat zijn immuunsysteem nog weinig gewend is van op de vorige stal. Maar qua diagnose weet je niks en behandel je eigenlijk alleen de symptomen -O-

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:28

tantesam schreef:
Plaisir schreef:
Goedemiddag,

Hoe is de keelontsteking gediagnosticeerd, is er wel een scopie gemaakt? Bij mijn paard zei de da ook altijd dat 't de voorste luchtwegen waren omdat ze niks op de longen hoorde.

Bedankt voor de antwoorden mb mixen van de medicatie, ik heb vanuit Gent niet een(voor mij) hele duidelijke richtlijn gekregen. Wel hoeveel en wat ik moet geven, nl 3x dgs de hele rambam maar dat is echt niet te doen voor me. Daarom mag ik ook 2x dgs geven.

Eigenlijk nog nooit gehoord 3x daags medicatie vernevelen... Welke hoeveel heid moet je vernevelen?

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:06

Hallo, op het moment vernevel ik met budesonide en atrovent.
Nu wil het zo zijn dat de budesonide heel erg slecht te verkrijgen is via onze VA. Nu kan ik wel aan pulmicort komen. Kan deze ook samen met de atrovent verneveld worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:12

Ja hoor Pulmicort is ook Budesonide. Maar ik zou een recept van je VA vragen en het bestellen bij de apotheek. Veeeeel goedkoper en bij veel ook nog wel gewoon te verkrijgen.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:17

Ah, dank je!

Ik geef mijn paard nog een week of twee, mocht hij daar niet op verbeteren dan denk ik dat ik afscheid moet gaan nemen. Ben meer dan drie jaar bezig om hem goed te krijgen en te houden. Elke keer als ik denk ‘hij doet het best oké’ dan stort hij, bij wijze van, weer in een afgrond. Het is zo zwaar om hem er telkens weer bovenop te krijgen. Daarbij spelen nog wel wat meer issues bij hem.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 07:40

Spenk schreef:
Ik zou toch budesonide gaan vernevelen eigenlijk. Dat is ontstekingsremmend.

Bedankt voor de tip, ik ga het overleggen met de dierenarts!

tantesam schreef:

Er zijn twee scopies gemaakt. 1 in het begin van de klachten en later nog een keer omdat ik wilde weten hoe het er inmiddels voor stond (klachten waren afgenomen, maar helaas was het beeld hetzelfde).

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:48

Urine kan zeker op de luchtwegen slaan, eigenlijk al snel funest ook vlgs de DA. Ja en hier bij mij hebben ze alle drie snot beetje dan, maar eentje heeft echt astma en wordt 2x daags 20 minuten met NaCl verneveld.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:01

Hier helaas toch weer begonnen met hoesten ondanks dat het de laatste tijd erg goed ging op kleine baaltjes extra ontstoft hooi en 24/7 buiten. (Helaas hebben stalgenoten ook zonder overleg stro in de schuilstal gelegd, waardoor nog meer last van het hoesten).

Zouden jullie eerst starten met puur vernevelen of meteen flixotide gaan bijgeven dmv een puffen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:10

Ligt het stro er nog in of het er weer uit gehaald? Indien het stro er nog in ligt en blijft liggen zou ik overgaan op medicatie.
Hoeveel is ‘weer begonnen met hoesten’? Een opstartkuchje bij aanvang werk of meerdere keren hoesten (in rust)? In het eerste geval zou ik starten met intensief zout (> 1 uur) en bij geen vooruitgang binnen een week over op medicatie. Tweede geval direct medicatie.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:22

Maaik schreef:
Ligt het stro er nog in of het er weer uit gehaald? Indien het stro er nog in ligt en blijft liggen zou ik overgaan op medicatie.
Hoeveel is ‘weer begonnen met hoesten’? Een opstartkuchje bij aanvang werk of meerdere keren hoesten (in rust)? In het eerste geval zou ik starten met intensief zout (> 1 uur) en bij geen vooruitgang binnen een week over op medicatie. Tweede geval direct medicatie.

Sinds een week ongeveer heeft ze weer een kuchje bij begin van de inspanning. Sinds vrijdag ligt het stro er en nu hoor ik haar ook in rust met regelmaat hoesten. Het stro ligt er helaas nog.
Dan ga ik toch maar starten met de medicatie vrees ik