Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:09

De winter is moeilijker inderdaad, meer kans op gedoe met mok en dikke benen, minder beweging en die dikke benen gaven natuurlijk weer complicaties. In de wei en in de zomer bewegen ze meer, is het leven minder zwaar voor ze denk ik. In de winter is het op peil houden van de weerstand nog belangrijker. Wij waren altijd blij als we de winter weer doorwaren met Willy, dan kwam de rest van het jaar ook wel ...

Oh ja voor ik het vergeet, heb mijn map van vroeger net doorgenomen en kwam ook allerlei dingen over pergolide tegen (ook bijsluiters voor mensen) en daar werd vochtvasthouden in de benen genoemd. Iemand vroeg dit hier laast toch. Nou ik kwam het dus tegen. Zal eens wat scannen op mijn werk ;-)
Het uitgebreide artikel over magnesium is wel gerelateerd aan een product, maar de dingen die erin staan zijn wel op basis van feiten/kennis en daardoor toch erg informatief en interessant.

Was ook weer helemaal vergeten dat Pergolide dopamine (gelukshormoon) vervangt en daarmee dus hormoonoverproductie op orde brengt, maar ook als antioxidant werkt (hulpmiddel om ontstekingen aan te pakken en te voorkomen). Dus Imago, ook pergolide zelf werkt inderdaad als ontstekingsremmer, net als bijvoorbeeld MSM. Dus ook daardoor zal de mok e.d. extra worden aangepakt.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:44

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:47

fargo schreef:
De winter is moeilijker inderdaad, meer kans op gedoe met mok en dikke benen, minder beweging en die dikke benen gaven natuurlijk weer complicaties. In de wei en in de zomer bewegen ze meer, is het leven minder zwaar voor ze denk ik. In de winter is het op peil houden van de weerstand nog belangrijker. Wij waren altijd blij als we de winter weer doorwaren met Willy, dan kwam de rest van het jaar ook wel ...

Oh ja voor ik het vergeet, heb mijn map van vroeger net doorgenomen en kwam ook allerlei dingen over pergolide tegen (ook bijsluiters voor mensen) en daar werd vochtvasthouden in de benen genoemd. Iemand vroeg dit hier laast toch. Nou ik kwam het dus tegen. Zal eens wat scannen op mijn werk ;-)
Het uitgebreide artikel over magnesium is wel gerelateerd aan een product, maar de dingen die erin staan zijn wel op basis van feiten/kennis en daardoor toch erg informatief en interessant.

Was ook weer helemaal vergeten dat Pergolide dopamine (gelukshormoon) vervangt en daarmee dus hormoonoverproductie op orde brengt, maar ook als antioxidant werkt (hulpmiddel om ontstekingen aan te pakken en te voorkomen). Dus Imago, ook pergolide zelf werkt inderdaad als ontstekingsremmer, net als bijvoorbeeld MSM. Dus ook daardoor zal de mok e.d. extra worden aangepakt.

Ow super nieuwsgierig naar de artikels.

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 08:02

Imago, rot dat het niet zo goed met je paard gaat. Hopelijk gaat het snel beter mbv de medicatie.

Nado, het is te hopen dat je paarden snel wennen. Een verhuizing is toch best een heel gebeuren in een paardenleven en als ze niet 100% fit zijn, door welke oorzaak dan ook, zijn ze toch al gevoeliger voor stress. Merk dat ook bij mijn merries, die weer andere problemen hebben.

Dookia, het eerste filmpje kan ik niet zien vanwege de muziekrechten in dit land.
Maar leuk paardje.

Mbt de winter. Hier is de zomer het grote probleem. Iig tot en met afgelopen zomer. Toen had hij zeer ernstig zomereczeem, long- en hartproblemen. (z.e. zal echt zijn rol spelen in verdere afname weerstand) Zie dan ook met angst en beven op tegen de zomer, wat billy betreft. Aan een kant hoop ik dat de cushingmedicatie helpt met het onder controle houden van de eczeem, maar aan de andere kant vrees ik dan zijn leverproblemen een grote rol spelen. Voordat ik wist dat zijn waarden weer omhoog waren geschoten, zag ik al dat hij weer jeuk had. Niet zoals in de zomer, maar hij schuurde wel weer.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:02

Imago, die van mij was de eerste 4-5 dgn ook echt wat depressief, apatisch haast. Ik vond het wel lastig te beoordelen omdat hij opstal stond met een uitgesneden hoefzweer.. normaliter staat hij altijd buiten.
Mogelijk is het gewoon nog de start. Ik las ook ergens dat je even terug kunt gaan naar minder pergolide, gaat dat goed dan langzaam weer opbouwen.

Net de DA aan de lijn gehad, ze wil eerst bloedprikken voordat ik naar 0,5 ga. Eigenlijk heeft ze ook helemaal gelijk natuurlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:11

Hier het artikel wbt pergolide in het buitenland: http://ec.europa.eu/health/documents/co ... 792_nl.pdf

Fargo: ik weet niet zeker of je het zo kan zeggen, dopamine speelt namelijk heel veel rollen in het lichaam, meer dan alleen geluksstof (het is een neurotransmitter, en geen hormoon. Dit omdat het het zenuw systeem niet verlaat). Er zijn verschillende circuits waarin het door de zenuwcellen/neuronen wordt afgegeven, en ieder heeft min of meer z'n eigen functie. Dopamine in het nigrostratiale circuit is bijv belangrijk voor motoriek (en hier gaat het fout bij Parkinson patiënten) en is het mesocortical en mesolimbisch systeem is het belangrijk voor beloning en straf, en dingen begeren (zo zorgt dopamine in het ventrale tegmentum ervoor dat je heel erg graag eten wilt, zoals je soms hebt met chips of chocola). Dopamine in de hypothalamus en hypofyse regelt de afgifte van CRH en ACTH (en hier gebruiken wij het bij de Cushing paarden voor).

Dan heb je ook nog verschillende receptoren die ieder weet een ander proces in werking zetten. Het is dus heel ingewikkeld en te eendimensionaal om dopamine 1 functie toe te schrijven, het is een multitasker :D . (Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd gezien ik word opgeleid in het Engels en dus snel verzand in moeilijke Engelse termen waar ik het Nederlands niet voor weer :+ ).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:30

Misschien makkelijker?
Een neurotransmitter is meer een vervoersmiddel van de zenuwbanen, het zorgt ervoor dat de signalen (zenuwimpulsen) goed doorgegeven worden (naast beweging ook emoties en dus ook hormonen) naar de juiste plaats etc..
Toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:32

Juist, heel simpel gezegd: het brengt een bericht over!

Dit kan van alles zijn, en hoeft bij dopamine niet per se samen te hangen met geluk (maar het speelt wel idd een hele grote rol bij emotie en beloning hoor!)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:13

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:19

Ik kan me niet voorstellen dat je een dergelijk middel zonder recept kunt krijgen - zelfs niet in Spanje.
Correct me if I am wrong..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:26

Ik heb zelf geen ervaring ermee, maar hoorde (ik dacht op Bokt) dat iemand daar ieder jaar pergolide mee nam voor haar paard.

Overigens ben ik in het buitenland wel vaker bijzondere dingen tegen gekomen zonder recept... Zeer zware narcotica en prednison... Soms kun je het zo gek niet bedenken. Wellicht is de kans wel groter hoe verder je van de EU komt, gezien de strikte regelgeving in Europa.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:44

Toch wel gevaarlijk hoor dit soort lijstjes.. het in Spanje verkrijgbare middel voor Alzheimer/Parkinson is Sogilen -- dat bevat geen pergolide maar Cabergoline. Volgens mij nog nimmer op paarden getest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:46

Halverwege het document begint het hoofdstuk pergolide :)
Merknaam in Spanje is Pharken of generiek Pergolida + Producentnaam.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:49

Ja, ik zag het ook.
In het PDF bestand gewoon even de zoekfunctie gebruiken ;-)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:52

Ik ga in september naar Turkije, kan je toevallig daar te weten komen onder welke naam pergolide word verkocht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:54

Ah ja, de zoekfunctie.. die vergeet ik nog wel eens. :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:01

dookia schreef:
Ik ga in september naar Turkije, kan je toevallig daar te weten komen onder welke naam pergolide word verkocht?

Volgens mij zit Turkije niet in de EU toch? Wellicht dat je met wat googlen een wat meer internationale lijst kunt vinden met landen buiten de EU.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:07

ok thx

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:48

Focussed schreef:
Hier het artikel wbt pergolide in het buitenland: http://ec.europa.eu/health/documents/co ... 792_nl.pdf
Fargo: ik weet niet zeker of je het zo kan zeggen, dopamine speelt namelijk heel veel rollen in het lichaam, meer dan alleen geluksstof (het is een neurotransmitter, en geen hormoon. Dit omdat het het zenuw systeem niet verlaat). Er zijn verschillende circuits waarin het door de zenuwcellen/neuronen wordt afgegeven, en ieder heeft min of meer z'n eigen functie. Dopamine in het nigrostratiale circuit is bijv belangrijk voor motoriek (en hier gaat het fout bij Parkinson patiënten) en is het mesocortical en mesolimbisch systeem is het belangrijk voor beloning en straf, en dingen begeren (zo zorgt dopamine in het ventrale tegmentum ervoor dat je heel erg graag eten wilt, zoals je soms hebt met chips of chocola). Dopamine in de hypothalamus en hypofyse regelt de afgifte van CRH en ACTH (en hier gebruiken wij het bij de Cushing paarden voor).
Dan heb je ook nog verschillende receptoren die ieder weet een ander proces in werking zetten. Het is dus heel ingewikkeld en te eendimensionaal om dopamine 1 functie toe te schrijven, het is een multitasker :D . (Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd gezien ik word opgeleid in het Engels en dus snel verzand in moeilijke Engelse termen waar ik het Nederlands niet voor weer :+ ).

Het was inderdaad de kort door de bocht - en ik was moe en wil naar bed weergave ;-) En bovendien ben ik natuurlijk uiteindelijk niet medisch onderlegd en geven we het hier in het topic vaak ook met opzet wat directer en simpeler weer..
De zin in het artikel was It (pergolide) protects neurons, adds dopamine and has antioxidant activity.
De opmerking was van mij dat Dopamine een gelukshormoon is, is in die zin relevant voor ons omdat zonder dat hormoon je ook duidelijk depressief zult voelen en dat hebben onze paarden dus ook. Verder zorgt de toevoeging van dopamine via pergolide er dus voor dat de overproductie van ACTH stopt en dat daardoor ook de overproductie van cortisol (stresshormoon) stopt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het middel Trilostane, die doet niets met dopamine, maar stopt alleen de overproductie van cortisol. DAAROM is pergolide dus te verkiezen boven Trilostane omdat pergolide de oorzaak ipv alleen het gevolg aanpakt. (Uit Obese horses, by Christy West voor 2006 AAEP Convention)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:04

Citaat:
Focussed schreef:

Streep Portugal maar door; Pergolida is zeker weten van de markt gehaald.

Verder kreeg ik vanmorgen via mail van Boehringer te horen dat Prascend in Portugal waarschijnlijk niet op de markt is.
Aangezien Portugal onder onze Spaanse vestiging valt, en Boehringer Ingelheim Spanje Prascend niet gelanceerd heeft, verwacht ik dat het product niet in Portugal op de markt is.

Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen en heb ik een mail gestuurd naar Efarma (met dank voor het adres aan een van de posters hier).
Het is mogelijk om Pergolide bij ons te bestellen met een recept van
een Portugese dierenarts. De verzendkosten voor een pakket naar
Portugal bedragen 35 euro.

Met een handleiding erbij hoe ik het moet doen.

Dus op deze manier kan ik toch humane pergolide bestellen in NL!

Het afleveradres kan trouwens ook in NL zijn! (en dan zelf meenemen naar Portugal, of iemand mee laten brengen)
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 14-01-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

Ehm, hoe denk je aan het recept te komen 10tje2? Want een Nederlandse DA mag geen humane pergolide meer voorschrijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:20

Ze woont toch in Portugal?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Jannepauli schreef:

Goed onthouden en mijn laatste tekst goed gelezen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:38

10tje2 schreef:
Jannepauli schreef:

Goed onthouden en mijn laatste tekst goed gelezen :)

Nou dan ben ik vast blond maar dan snap ik deze zin niet ...

Dus op deze manier kan ik toch humane pergolide bestellen in NL!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:59

Ik geloof ook niet dat DA's geen pergolide meer op het recept mogen zetten, het is immers de stofnaam van prascend, reguliere artsen mogen ook voorschrijven middels de stofnaam ook al wordt uitsluitend het merk verkocht. Ik denk eerder dat het een kwestie van willen is. Daarbij loopt de DA zelf inkomsten mis wanneer wij met ons recept naar de apotheek gaan.
Ik geloof wel dat ze humane pergolide niet meer mogen adviseren, maar dat is wat anders..